مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

بیماری واریس اتیولوژی وانواع درمان

      
دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی
                                          مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران
به نام آنچه جان رافکرت اموخت                    چراغ دل به نورجان برافروخت
به نام خداوند نون و قلم                                خداوند آزادی و عشق و غم

.................................................................................................................................................
واریس چیست؟
واریس به رگهای برجسته و طنابی شکل به رنگ سبز یا همرنگ پوست گفته می شود. تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر به بیماری واریس به درجات مختلف در طول زندگی خود گرفتار می شود و بسیاری از افراد از کنار آن به سادگی رد می شوند.
واریس از ریشه لاتین Varix به معنای پیچ خورده گرفته شده، به گشاد شدن سیاهرگ‌ها یا تورّم ورید گفته ود. واریس، شایعترین بیماری عروقی انسان است که حدود ۲۰-۱۰٪ جمعیت را مبتلا می‌کند. سیاهرگ‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشاد شده و پرپیچ‌ وخم و غالباً در سطوح درونی اندام تحتانی دیده می‌شوند. بیشترین میزان شیوع واریس در زنان بین سن 50-40 سالگی برآورد شده‌است. رگهای واریس بزرگ، کاملا ً برجسته و گاهی قابل لمس و متسع و طویل می باشند و گاهی قطر بالاتر از ۴ میلی متر پیدا می کنند.

                                 See the source image


         

وریدها مسئول بازگردانیدن خون بدون اکسیژن (خون تیره رنگ) از اندامها به قلب هستند. در دیواره داخلی وریدها دریچه های یک طرفه به نام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که در رگهای سالم خون را فقط به سمت قلب هدایت می کنند و عملکرد اصلی آنها پیشگیرى از بازگشت خون به سمت پاهاست. اگر دیواره ورید ها خاصیت ارتجاعی خود را ازدست بدهد و این دریچه ها کار خود را به خوبى انجام ندهند، خون به عقب بازمی گردد و در وریدها تجمع می یابد و در نهایت سبب تورم آنها مى شود. واریس هنگامی ‌رخ می‌دهد که این دریچه‌ها دچار نارسایی شده باشند و رگهای واریسی به صورت برآمده و گره گره در زیر سطح پوست پدیدار مــــــی شوند     

                                                                 See the source image


 
از دلایل ایجاد رگ‌های واریسی در پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
سابقه خانوادگی
سن : با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به واریس بیشتر می شود
شغل : ایستادن در یکجا به صورت ثابت و نشستن طولانی با بروز این بیماری ارتباط مستقیم دارد.
معلمان، داروسازان، پرستاران، مهمانداران، نظامیان که مدت طولانی به صورت ایستاده فعالیت می کنند و مشاغلی همچون آرایشگری، فروشندگی، رانندگی و خیاطی درخطر بالای ابتلا به واریس قرار دارند و به شاغلین این حرفه ها توصیه می شود به صورت ادواری تحت نظر پزشک متخصص بوده و سلامت وریدهای پای خود را چک کنند تا در صورت بروز هر گونه تغییر و مشکل بتوانند در مراحل ابتدایی اقدامات مقتضی را بکار گیرند.
چاقی و اضافه وزن: از عوامل مستعد کننده واریس است. اضافه وزن باعث فشار مضاعف به عروق پا می شود و در نهایت احتمال ابتلا به واریس افزایش می یابد.
جنسیت و هورمون ها : زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند. به نظر می رسد بعضی از هورمونهای زنانه در این خصوص مسئول هستند و همین امر احتمال ابتلا به واریس در دوران بارداری را بیشتر می کند همچنین تغییر در شدت علائم واریس منطبق با دوره های مختلف در سیکل ماهانه خانمها نشانگر ارتباط بین سطح هورمونهای جنسی زنانه و واریس است. مطالعات صورت گرفته حاکی از بروز بیشتر واریس در بین بانوانی است که از قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند.
بی تحرکی : وقتی فرد راه نرود و مرتبا یکجا بنشیند مانند آنچه درخانمهای چاق و مسن دیده می شود احتمال بروز اختلال در سیاهرگها زیاد می شود.
یبوست : دفع ناراحت و وارد کردن فشار برای دفع ، فشار لگنی را افزایش می دهد و در نهایت باعث انتقال فشار به وریدها و روی دریچه ها و دیواره وریدها می شود.
سیگار: در سرخرگها باعث تصلب و تنگی عروق و در سیاه رگها باعث شل شدن دیواره (گشادی) و واریس می شود.
بیماری ها:ابتلا به واریس در بعضی از بیماریها مانند بیماری کم کاری تیروئید بیشتر دیده می شود.
بارداری : در این دوران تاثیر توام تغییرات هورمونی بر شل شدن دیواره عروق و افزایش فشار وارد بر پاها به دلیل افزایش وزن مادر و از سوی دیگر افزایش حجم خون در گردش باعث ایجاد عروق واریسی در پاها می شود.
لخته خون : لخته خون در وریدهای پا متعاقب مسافرتهای طولانی مدت در حالت نشسته و یا بستری شدن دراز مدت بدنبال جراحی و مانند آن ایجاد می شود می تواند از علل ایجاد و تشدید واریس باشد.
 
علائم واریس:
اکثر موارد واریس پا با سنگینی و درد مبهم و گنگ در پا همراه است که با ایستادن طولانی مدت واضح تر میشود ، در مراحل اولیه بیماری واریس حتی قبل از دیده شدن رگهای واریسی حس سنگینی و درد پا توسط بیماران بیان می شود هرچند در برخی افراد ، واریس هیچگونه تظاهر بالینی ندارد. وریدهای واریسی بزرگ با ظاهری طنابی شکل یا همچون شاخه های درخت در پوست تظاهر می یابد. علامت درد و سنگینی پا از جمله شکایتهای شایع بیماران مبتلا به واریس هست.
از دیگر علایم شایع واریس می توان به گرفتگی عضلات پا در حین خواب، تغییر رنگ مایل به قهوه ای پوست در ناحیه مچ پا ، خارش، ورم پا بخصوص ورم مچ پا و زخمهای پوستی از دیگر علایم واریس هستند. این علایم به عنوان زنگ خطری برای پیگیری و مراجعه به پزشک جهت تشخیص نهایی هستند تا از عوارض جانبی همچون زخم پا و فلبیت (لخته) پیشگیری شود و اقدامات درمانی مورد نیاز صورت گیرد.

               See the source image


 
دراغلب افراد مبتلا به رگهای واریسی هیچ عارضه ای دیده نمیشود در موارد کمی هم عوارض دارد و نمی توان تشخیص داد که در چه کسانی عوارض رخ می دهد برخی از عوارض واریس عبارت اند از :
زخم واریسی : زخم‌های به شدت دردناک ممکن است در نزدیکی رگ‌های واریسی بویژه در نزدیک مچ پا ایجاد شوند.

                                                               See the source image


 
لخته شدن خون : گاهی اوقات رگ‌های موجود در عمق پا بزرگ می‌شوند. در این موارد ممکن است پا به مقدار قابل ملاحظه‌ای متورم شود.
خونریزی : گاهی اوقات رگ‌های بسیار نزدیک به پوست ممکن است از هم گسیخته شوند. این امر معمولاً تنها موجب خونریزی جزئی می‌گردد.التهاب ورید (ترومبوفلبیت ) -تورم کف و قسمت تحتانی پا.
تغییرات پوستی : بی رنگ شدن پوست، اگزما، زخم های پوستی، سفت و سخت شدن لایه چربی زیر پوست که باعث کلفت شدن پوست در بعضی نواحی و قرمزی پوست می گردد.

درمان ها:
1- سونوگرافی داپلر( یک ابزار مهم برای تشخیص انسداد رگ‌های خونی و یا کاهش سرعت جریان خون در رگ ها در طی این سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) استفاده می‌شود تا با گلبول‌های قرمز خون برخورد کنند و پس از بازگشت آن را به صورت سونوگرافی داپلر نشان دهند) 
                                                                    See the source image
2- ونوگرافی 
3-   سی‌تی‌اسکن و ام آر آی  
4-  سونوگرافی داخل عروقی
5-لیزر : متخصصین از لیزر برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی کوچک‌تر استفاده می‌کنند
لیزر با فرستادن پروتوهای قوی نور به رگ عمل می‌کند و موجب می‌شود که رگ به آرامی محو و ناپدید گردد
به وسیله لیزر نه تنها می توان رگهای واریس دردناک را تا حد زیادی بهبود بخشید ، بلکه می توان این رگهای باریک و ضعیف را دوباره به حالت اولیه بازگرداند. میلیون ها نفر از مبتلایان به واریس از گره های قرمز و دردناک در ناحیه پاها رنج می برند، این افراد امروزه می توانند امیدوار باشند که از طریق لیزردرمانی رگهای واریسی و حتی رگهای مستعد ابتلا به واریس ، درمان خواهند شد.

                            See the source image


 
6-اسکلروتراپی : در روش اسکلروتراپی، پزشک محلولی را به رگ‌های کوچک و متوسط تزریق می‌کند که موجب زخم و بسته شدن رگ‌ها می‌گردد. چند هفته پس از درمان واریس، این رنگ‌ها باید ناپدید شوند. با اینکه ممکن است یک رگ به بیش از یک تزریق نیاز داشته باشد، اما اسکلروتراپی در صورت انجام صحیح بسیار موثر خواهد بود.
                                          See the source image

7- درمان های جراحی :
 1- برداشتن ورید = این روش شامل بستن رگ پیش از رسیدن به یک رگ
عمقی و برداشتن رگ از طریق برش‌های کوچک می‌باشد
 2- فلبکتومی = پزشک رگ‌های واریسی کوچک را از طریق چند سوراخ پوستی بسیار ریز برمی دارد
                                       See the source image
3- جراحی اندوسکوپی رگ = به این عمل تنها در موارد پیشرفته که زخم‌های واریسی بوجود آمده باشد و سایر روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشند، نیاز پیدا می‌شود.
8-جوراب سفت و مخصوص واریس
                                          See the source image
9-ورزش
10- درمان واریس با طب سنتی و گیاهان دارویی
سرکه سیب- روغن زیتون- فلفل هندی- سیر- جعفری
   See the source image         See the source image
مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ فروت همچنین شاتوت، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع سبزیجات
دارای برگ سبز دارای ویتامین سی هستند.
این ویتامین برای حفظ استحکام کلاژن ضروری است.
کلاژن ماده‌ای است که به حفاظت از دیواره رگ‌ها کمک می کند.
فقدان ویتامین سی در رژیم غذایی منجر به پارگی وریدهای کوچک و بدتر شدن واریس وریدها می‌شود.
     
هشدارها:
کره، روغن‌ها، کیک، شیرینی، شکلات، پای و بیسکویت سرشار از چربی بوده و تامین کننده مقدار زیادی انرژی هستند که احتمال افزایش وزن و واریس وریدی را افزایش می‌دهند.
هر غذایی که به طور تجربی سبب بروز یبوست می‌شود، باید به میزان کمتر یا به طور ترکیبی همراه با غذاهای ملین مصرف شود.مهم ترین مواد غذایی ملین شامل آلو ، انجیر و زرشک است .
 
دارو های مورد تائید واریس :                      
 قرص ونوگل  

                                        See the source image                   
موارد مصرف قرص ونوگل
ماده موثره اصلی قرص ونوگل عصاره شاه بلوط هندی است که  در درمان واریس پا و فلبیت سطحی در پاها مورد استفاده قرار می گیرد.
منع مصرف:  برای بیماران کبدی و بیماران با سابقه بیماری کلیوی هم نباید تجویز شود .
 برای بیماران کبدی و بیماران با سابقه بیماری کلیوی هم نباید تجویز شود .
تجویز همزمان و استفاده با قرص وارفارین و دیگر داروهای ضد انعقاد می تواند مشکل ایجاد کند.
مصرف این دارو در زمان بارداری و شیردهی توصیه نمی شود
عوارض جانبی ونوگل
مشکلات گوارشی ، تهوع و خارش پوستی در موارد نادری گزارش شده است.
قرص ونوویتال
ماده موثره قرص ونوویتال عصاره دانه شاه بلوط هندی است که با اثر کاهش نفوذ پذیری عروق و جریان خون سیاهرگی و کاهش اثر آنزیم لیزوزمی به حفظ تمامیت دیواره وریدی کمک کرده  و مانع از تجمع خون در رگها و واریس می شود. مطالعات علاوه بر نشان دادن اثر این گیاه در درمان واریس، تاثیر مطلوب در ترومبوفلبیت و فلبیت را نیز نشان داده اند.
این دارو بهتر است جدا از بقیه داروهای مصرفی استفاده شود .
                                                See the source image
عوارض قرص ونوویتال
عارضه خاصی برای این قرص واریس گزارش نشده است. در افراد با سابقه مشکلات  گوارشی ممکن است تهوع و استفراغ را باعث شود که توصیه می شود با معده پر دارو مصرف شود.
منع مصرف
بیماران با سابقه نارسایی مزمن کلیوی و اطفال زیر ۱۲ سال نباید این دارو را مصرف کنند.
زنان در دوران بارداری و شیردهی نیز نباید قرص ونوویتال استفاده کنند.
قرص دافلون
این دارو در حفظ قوام و استحکام دیواره مویرگی موثر است  که به صورت موضعی (پماد واریس) و خوراکی (قرص) در واریس و مشکلات مزمن وریدی استفاده می شود. این دارو روی عملکرد سیستم لنفاوی و بازگشت لنفاوی نیز تاثیر مثبت دارد. اثرات ضد ادم (تورم) این دارو تا ۲ ماه پس از قطع مصرف نیز پایدار بوده و نمود دارد. این دارو علاوه بر استفاده در مورد واریس ، ترومبو فیلبیت سطحی و مشکلات وریدی برای کمک به درمان بواسیر نیز تجویز می شود.
                                     See the source image
از عوارض جانبی گزارش شده برای این دارو بروز علائم گوارشی است تهوع، ناراحتی معده، اسهال و استفراغ از جمله عوارض ناخواسته این دارو هستند.
در ۳ ماه اول بارداری بهتر است استفاده نشود. همینطور اگر قصد بارداری دارید و یا باردار هستید پزشک خود را حتما مطلع نمایید.
توجه: واریس علاوه بر پاها ممکن است در ارگان های دیگر نظیر واژن در خانم ها ، بیضه در مردان، مری کبد وسایر ارگان ها را شامل گردد.
................................................................................................

شغل شما بخش عمده ای از زندگیتان را تشکیل خواهد داد، پس تنها راهی که از این بخش احساس رضایت خواهید کرد این است که باور داشته باشید در حال انجام کار بزرگی هستید. بهترین راه برای انجام یک کار بزرگ نیز لذت بردن از آن کار است. اگر نمی دانید چه باید انجام دهید سعی نمایید اول راه خود را بیابید.
با پیدا کردن راه درست مانند یک رابطه ی خوب با گذشت سال ها هر روز همه چیز بهتر و بهتر می شود و همواره رو به جلو پیش خواهید رفت. بنابراین به دنبال آن چیزی بگردید که قلباً شما را راضی می کند                                        استیو جابز

درمان دارویی بیماری های غده پروستات

 دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                          مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

            به نام حضرت دوست که هرچه هست از اوست اول بی ابتدا و آخر بی انتهاست.

*********************************************************************************

 

پاتوفیزیولوژی التهاب غده پروستات است که اغلب مجاری ادراری تحتانی و علایم مشکل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی مشخص می شود . ممکن است در اثر عوامل عفونی  ( باکتری ، قارچ مایکوپلاسما ) ، یا سایر مشکلات ( تنگ شدن مجاری ادراری ، هیپرپلازی پروستات ) به وجود آید . میکروارگانیسم ها معمولاً از مجرای ادرار وارد پروستات می شوند .
4 نوع پروستاتیت شامل : پروستاتیت حاد باکتریایی ، پروستاتیت باکتریایی مزمن ، پروستاتیت مزمن یا سندروم درد مزمن لگن (
CP/CPPS) و پروستاتیت التهابی بدون علامت وجود دارند.

تظاهرات بالینی
1)  نوع حاد با تب ناگهانی، درد پروستاتیک پرینه ، علایم شدید مجاری تحتانی ( دیزوری ، تکرر ادرار ، فوریت در ادرار کردن) مشخص شود .
2)  حدود 50% موارد پروستاتیت نوع باکتریایی حاد به نوع باکتریای مزمن  پیشرفت می کند . بیماران با نوع باکتریایی مزمن معمولاً در بین دوره ها بدون علامت هستند .
3)  در نوع مزمن دارای درد ناحیه تناسلی ادراری بوده ، ولی ادرار آنها فاقد باکتری است .
4)  در نوع بدون علامت معمولاً به طور تصادفی حین بررسی علت ناباوری بالارفتن
PSA یا سایر اختلالات تشخیص داده می شود .

                      See the source image

ارزیابی و یافته های تشخیصی
1) تجزیه ادرار شامل میکروسکوپی ، کشت ادرار و حساسیت .
2) شمارش کامل سلول های خون ( اگر بیمار ناخوشی حاد دارد ) .
3) بررسی الکترولیت ، نیتروژن اوره (
BUN ) اگر علایم انسداد ادراری یا احتباس ادراری وجود دارند .
4) بررسی های تصویربرداری ( اگر اختلال قابل توجه در دفع ادرار وجود دارد ) .

                     See the source image

تدابیر طبی
هدف از درمان ، سرکوب ارگانیسم های مسبب می باشد . درمان اختصاصی بر اساس نوع پروستاتیت و نتیجه کشت و بررسی حساسیتی ادرار می باشد . در بیماران با علایم حیاتی متغیر ، سپسیس یا درد لگن ، افراد با سرکوب سیستم ایمنی یا مبتلا به دیابت یا نارسایی کلیه ، بستری شدن ضروری است .

درمان دارویی
اگر در کشت باکتری یافت شود ، دارو ها از جمله تریمتوپریم - سولفامتوکسازول (
TMP-SMZ ) یا فلوروکینولون ( مثل سیپروفلوکساسین ) ممکن است تجویز شوند و همچنین ممکن است جهت سرکوب عفونت ، درمان با آنتی بیوتیک ها با دوز کم استفاده شود.

                                                                                        See the source image           

 

اگر بیمار تب نداشته و بررسی ادرار طبیعی می باشد ، داروهای ضدالتهاب ممکن است به کار روند ؛ درمان با مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک ( مثل تامسولین یا فلوماکس ) ممکن است برای شل کردن مثانه و پروستات به کار روند . درمان های حمایتی غیر دارویی ممکن است تجویز شوند ( مثل ورزش عضلات کف لگن ، درمان جسمی ، حمام در لگن و شل کننده های مدفوع ) .

                                                  See the source image

 

تدابیر پرستاری
1) طبق دستور آنتی بیوتیک را تجویز کنید .
2) روش های راحتی را توصیه نمایید : مسکن ها ، حمام نشیمن برای 10 تا 20 دقیقه  و چند بار در روز .
3) مایعات تا حد رفع تشنگی را تشویق کنید ، اما فرد را وادار به خوردن مایعات نکنید ، زیرا میزان موثر دارو باید در ادرار حفظ شود .
4) پرهیز از غذا ها و نوشیدنی هایی که اثر دیورتیکی دارند  یا موجب افزایش ترشح پروستات می شوند ( الکل ، قهوه ، چای ، شکلات ، کولا و ادویه جات ) .
5) به بیمار بیاموزید که به طولانی مدت ننشیند تا احساس ناراحتی به حداقل برسد
.

Prostate cancer(2

شایع ترین نوع سرطان در مردان ، سرطان پروستات است که دومین سرطان شایع منجر به مرگ و میر در آمریکاست . احتمال ابتلای مردان آفریقایی آمریکایی به این نوع سرطان ، دو برابر سایر مردان است .
عوامل خطر شامل افزایش سن ، سابقه خانوادگی سرطان پروستات یا جهش ژن های
BRCA2 ،BRCA1 و احتمالا مصرف غذاهای پرگوشت و فرآورده های لبنی پر چرب می باشد . هورمون های آندروژن و استروژن نیز ممکن است در ایجاد آن موثر باشند . میزان درمان با تشخیص به موقع زیاد است.

                                                          See the source image

پاتوفیزیولوژی
سرطان پروستات زمانی روی می دهد که میزان تقسیم سلولی بیش از رشد سلول باشد و این مساله به دنبال رشد کنترل نشده در پروستات روی می دهد . بیشتر سرطان های  پروستات (95%)  آدنوکارسینوما و چند کانونی هستند

( به عنوان مثال از بافت های مختلف پروستات منشا می گیرند .) سرطان پروستات ممکن است تهاجم موضعی داشته یا به غدد لنفاوی و استخوان متاستاز دهد .

 

تظاهرات بالینی
- عموما در مراحل اولیه بدون علامت است.

- احساس وجود ندول در محتویات غده یا سختی و سفت شدن در ناحیه گسترده ای از لوب خلفی
- پیش از تشخیص اختلال در عملکرد جنسی شایع است.
 
مرحله پیشرفته

ضایعه ای به سختی سنگ که بی حرکت و ثابت است .
علائم انسداد در مراحل انتهایی بیماری دیده می شود : سختی و تکرر ادرار ، احتباس ادرار ، کاهش جریان ادرار و کاهش اندازه و نیروی جریان ادرار .
وجود خون در ادرار یا مایع منی ، انزال دردناک .
علائم و نشانه های متاستاز شامل درد پشت ، درد ران ، ناراحتی پرینه و مقعد ، آنمی ، کاهش وزن ، ضعف ، تهوع ، اولیگوری و شکستگی های پاتولوژیک می باشند.هماچوری ممکن است نتیجه تهاجم به حالب یا مثانه باشد.

ارزیابی و یافته های تشخیصی

توشه رکتال ( DREترجیحا توسط یک معاینه گر در هر بار) و سطح آنتی ژن ویژه پروستات (PSA  )
برای غربالگری       .  اولتراسوند ترانس رکتال  (TRUS)، اسکن استخوان ، رادیو گرافی استخوان و MRI ،  CT-scanلگن یا    بررسی آنتی بادی های منوکلونال ممکن است مفید واقع شوند .
 تشخیص به کمک معاینات هیستولوژی بافت برداشته شده از طریق برش های ترانس اورترال ،     پروستاتکتومی باز یا آسپیراسیون سوزنی مسجل می شود .
 انواع سلول تومور با استفاده از مقیاس Gleason درجه بندی می شوند ، افزایش در امتیاز نشان دهنده ی تهاجمی تر بودن تومور است.

تدابیر طبی
درمان بر اساس امید به زندگی بیمار ، علائم ، احتمال عود بعد از درمان ، اندازه تومور، میزان PSA ، عوارض احتمالی و ترجیحات بیمار متفاوت است . درمان می تواند طیفی از روش های عدم جراحی تا جراحی ( مثل پروستاتکتومی ) داشته باشد .

                                                             Image result for ‫پروستات‬‎       Image result for تشخیص سرطان پروستات از مقعد

تدابیر جراحی
درمان جراحی شامل  پروستاتکتومی ، برش ترانس اورترال پروستات
 (TUIP)
، پروستاتکتومی رادیکال از طریق لاپاراسکوپی (روش لاپاراسکوپی روباتیک) و برش غدد لگن (برای تعیین مرحله سرطان یا متاستاز میکروسکوپی ) می باشد .
پروستاتکتومی رادیکال به عنوان خط اول درمان برای تومور های پروستات در نظر گرفته می شود که شامل برداشتن پروستات ، وزیکول های مایع سمن ، وازودفران و چربی ، اعصاب و عروق خونی اطراف است .
ناتوانی جنسی و درجات متفاوتی از بی اختیاری ادرار ممکن است به دنبال پروستاتکتومی رادیکال رخ دهد . کاهش ناتوانی و بهبود پیامد ها در نوع لاپاراسکوپی قابل توجه است .

 

 

                See the source image

  پرتو درمانی

تله تراپی ( پرتو درمانی خارجی EBRT ) درمان انتخابی برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات کم خطر است . سیستم رادیو سرجری رباتیک کنترل شده با کامپیوتر در مطالعات بالینی برای سرطان پروستات بررسی می شود .
براکی تراپی ( کاشت داخلی ) ، درمانی است که تنها در مراحله اولیه سرطان پروستات به کار می رود .
درمان های ترکیبی (براکی تراپی و EBRT ) با یا بدون هورمون درمانی ممکن است برای سرطان با خطر متوسط به کار رود .
عوارض جانبی شامل التهاب مقعد ، روده و مثانه ، اختلال حاد در عملکرد سیستم ادراری ، درد حین دفع ادرار و انزال ، فوریت در دفع مدفوع ، اسهال و تنسموس ، التهاب ، خونریزی و فیستول مقعد ، هماچوری بدون درد ، سیستیت مزمن ، اختلال نعوظ و به ندرت سرطان ثانویه مقعد و مثانه می باشد .

See the source image

هورمون درمانی

درمان سرکوب آندروژن ( ADT ) از طریق جراحی ( برداشتن بیضه ها ) یا دارویی ( مانند دارو های آگونیست هورمون آزاد کننده ی هورمون لوتئینیزه ) ( لوپرولاید و گوسرلین ) صورت می گیرد .
آنتاگونیست های گیرنده آنتی آندروژن شامل فلوتامید ، بیکالوتاماید و نیلوتاماید ممکن است به کار روند .
هیپوگنادیسم مسئول عوارض ADT است که شامل گر گرفتگی ، از دست دادن لیبیدو ،کاهش دانسیته استخوانی ( عامل استئوپروز و شکستگی ) ، کم خونی ،  خستگی ، افزایش بافت چربی ، تغییرات چربی خون ، کاهش بافت عضله ، ژنیکوماستی ، درد نوک پستان ( ماستودینا ) ، خطر دیابت ، سندرم متابولیک و بیماری قلبی عروقی می باشد

دیگر درمان ها
1- شیمی درمانی
2- دارو های مخدر یا غیر مخدر برای کنترل درد ناشی از متاستاز استخوان استفاده می شوند .
3
- تزریق خون برای حفظ سطوح هموگلوبین در حد نرمال کافی است .
4
- برای سرطان پروستات متاستاتیک و بی پاسخ به هورمون درمانی ، استفاده از واکسن ضد سرطان سیپولئوسل-T .
5
- درمان های آنتی آنژیوژنیک و ژن درمانی همراه با سایر درمان ها .
5
- انواع مختلف طب مکمل و جایگزین هرچند اطلاعات در مورد اثر بخشی آنها کم است .

                                    See the source image

Benign prostatic hyperplasia(3

شایع ترین علت انسداد ادراری که درمیان مردان رخ میدهد. این بیماری هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات نیز نامیده می‌شود. چون در طی این بیماری بافت غددی و استرومای پروستات دچار هیپرپلازی و نه هیپرتروفی می‌گردد  لذا واژه هیپرتروفی خوش‌خیم پروستات یک اصطلاح غلط است و باید از عبارت هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات برای توصیف این بیماری استفاده نمود .

با رسیدن به سن ۷۰ سالگی ، قریب به ۸۰٪ مردان درجاتی از BPH  را خواهند داشت که ممکن است علایم ادراری آزار دهنده‌ای را ایجاد کند . وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰۲۵ گرم و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

علت بیماری
 آندروژن : تستوسترون و دی ‌هیدروتستوسترون (شکل فعال) با کاهش آپوپتوز و افزایش پرولیفراسیون سلولی .
 استروژن: توسعه گیرنده آندروژن / فاکتورهای رشد / فاکتورهای ژنتیک و خانوادگی .                         
 

 تظاهرات بالینی
علایم انسدادی معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار ، احتباس ادرار ، کاهش قطر و فشار جریان ادرار و قطره قطره شدن انتهای ادرار می‌باشد . در واقع این علائم ناشی از تورم پروستات می‌باشند . در معاینه تورم پروستات
 قابل بررسی است . سونوگرافی به تشخیص کمک می‌نماید

       See the source image

سیر بیماری

در طی فاز اولیه BPH، بافت پروستات شروع به هایپرتروفی می‌کند . این عمل ممکن است بر میزراه فشار وارد کند ، بنابراین در نتیجه انسداد مکانیکی اندازه لومن میزراه کاهش می‌یابد . به موازات افزایش فشار، بیماران ممکن است اشکال در شروع ادرار کردن یا کاهش یا ضعیف شدن جریان ادرار را تجربه کنند . برخی بیماران ممکن است حتی برای شروع ادرار روی مثانه فشار وارد کنند .
به موازات بدتر شدن علایم ، مثانه تحریک می‌شود . تحریک مثانه فاز آخر
BPH است . ماندن ادرار در مثانه ممکن است سب افزایش حساسیت این عضو شود . حتی باقی ماندن مقدار کمی ادرار در مثانه همراه با فشار وارده از طرف پروستات بزرگ شده ممکن است سبب پلی آوری شود . البته این علایم ممکن است نشان دهنده بیماری ‌های دیگری مانند پروستاتیت ، سرطان پروستات و عفونت دستگاه ادراری نیز باشند . آزمایش دیجیتال رکتال(DRE)  و آزمون آنتی ژن اختصاصی پروستاتPSA) ) برای رد بیماری‌ های دیگر کمک کننده هستند .

درمان
 درمان بستگی به شدت بیماری دارد . هدف اصلی درمان
BPH  بهبود یا تخفیف علایم است. هم چنین هدف درمان توقف پیشرفت بیماری و جلوگیری از عوارضی است که ممکن است در اثر درمان نشدن BPH  ایجاد شوند. انتخاب نوع درمان به وسیله بیمار ارجحیت دارد؛ بنابراین بهترین درمان ممکن برای یک بیمار با علایم خفیف و بدون شکایت باید شامل پایش PSA  و DRE  هم چنین توصیه‌ هایی برای پیگیری در صورت بروز علایم است. مشاوره با بیماران در مورد BPH برای آموزش آن‌ ها در ارتباط با تغییرات شیوه زندگی مانند اجتناب از نوشیدنی ‌های حاوی کافئین نزدیک به زمان خواب و مصرف دیورتیک ‌ها در صبح به جای شب است.
درمان دارویی مرتبط با
BPH  اصولاً با کاربرد دو دسته مختلف دارویی تکمیل می‌شود : آنتاگونیست های آلفا- آدرنرژیک ( پرازوسین ، ترازوسین ، دوکسازوسین ، آلفازوسین و تامسولوسین ) و مهارکننده‌های ۵-آلفا ردوکتاز )۵- (AR   (فیناستراید و دوتاستراید ).

 

تستوسترون در بافتهای محیطی مانند پروستات به وسیله ۵ آلفاردوکتاز(۵- AR ) به دی هیدروتستوسترون (DHT)  تبدیل می‌شود که نقش عمده‌ای در رشد طبیعی سلول‌های پروستات بازی می‌کند .DHT  با بروز BPH، سرطان پروستات و آلوپسی آندروژنیک نیز همراه است. دو ایزوفرم ۵-AR  به نام‌ های نوع ۱ و نوع ۲ وجود دارد. هر دو ایزوفرم در بیماران مبتلا به BPH  بیان می‌شوند؛ بنابراین با مهار هر دو نوع ایزوفرم نتایج قابل توجه تری در درمان BPH  حاصل می‌شود.
از نظر درمانی، مهارکننده‌های ۵-
AR  با اثر تحریکی تستوسترون بر بزرگی پروستات تداخل می‌کنند بنابراین برای کاهش نمرات علایم و خطر احتباس حاد ادراری(AUR)
 و مداخله جراحی مؤثر هستند. البته برای دستیابی به نتایج سودمند نیاز به ماه ‌ها درمان با داروهای این دسته وجود دارد تا حجم پروستات کاهش یابد. دو عامل موجود در این دسته فیناستراید و دوتاستراید هستند.

                                                                        See the source image

..................................................................................................................................................

یک چند به کودکی باستاد شدیم       یک چند به استادی خود شاد شدیم

پایان سخن شنو که ما را چه رسید        از خاک در آمدیم و بر باد شدیم

                به پایان آمد این دفتر      حکایت همچنان باقیست

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)


     


   هیپوتیروییدی ، سرطان تیرویید و درمان های دارویی
        دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی
                                                  مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی
پروردگارا سینه‌‏ام را گشاده دار، و کار را بر من آسان کن، گره از زبانم بگشاى تا سخنم را درک کنند.

********************************************************************************
کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)
کم کاری تیروئید به حالتی اطلاق می شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی از هورمونهایی مهم و خاص را تولید نکند. زنان به ویژه زنان بالای 50 سال بیش احتمال دارد که به کم کاری تیروئید مبتلا گردند. کم کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنشهای شیمیایی بدنتان را مختل می کند . کم کاری تیروئید در مراحل اولیه اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود ولی در اغلب مواقع، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد پاره ای از

مشکلات درSee the source image سلامت تان گردد از جمله: چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی.



نکات خوب در مورد کم کاری تیروئید این است که برای تشخیص آن آزمایشهای دقیق سنجش عملکرد تیروئید در دسترس هستند و درمان کم کاری تیروئید با هورمونهای تیروئید سنتتیک معمولا راحت، ایمن و موثر است (وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود.)
نشانه ها
علایم و نشانه های بیماری تیروئید بسیار گسترده هستند و به شدت عدم کفایت هورمونی بستگی دارد. به طور کلی شما هر عارضه ای که داشته باشید پس از گذشت سالها، اغلب عارضه تان دچار پیشرفت و شدیدتر شدن می گردد. در ابتدا به ندرت ممکن است که متوجه نشانه های کم کاری تیروئید نظیر: خستگی و کسل شدن گردید و ممکن است به سهولت آنها را به پیری و افزایش سن خود نسبت دهید و توجه چندانی نکنید. ولی به موازات اینکه به تدریج کاهش متابولیسم بدنتان ادامه می یابد ممکن است نشانه ها و علایم آشکار بیشتری  در شما توسعه یابند. علایم بیماری کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشند:
خستگی ، تنبلی و احساس کسل بودن ، افزایش حساسیت به سرما    ،یبوست  ، پوست خشک و رنگ پریده ، افسردگی
   صورت متورم  ، صدای خشن و گرفته  ،  افزایش سطوح کلسترول خون  ،  افزایش وزن ناخواسته، ناخن ها و موهای شکننده  
    درد، حساسیت و سفت شدن عضلانی ،درد، سختی یا تورم مفاصل ، ضعف عضلانی ،دوره های قاعدگی شدیدتر از حالت عادی  

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود ، نشانه ها و علایم بیماری به تدریج شدیدتر می گردند. تحریک مداوم تیروئید به منظور آزادسازی هورمونهای بیشتر، ممکن است منجر به افزایش حجم تیروئید (گواتر) گردد. به علاوه ممکن است با پیشرفت بیماری بیشتر دچار فراموشی شوید و روندهای فکری شما آهسته تر شود و یا احساس افسردگی کنید.
کم کاری تیروئید پیشترفته که به نام میکزدم نامیده می شود نادر است ولی وقتی این حالت ایجاد گردد می تواند تهدیدی برای زندگی شما محسوب شود و علایم این نوع کم کاری تیروئید پیشرفته عبارتند از : فشار خون پایین، کاهش تنفس، کاهش حرارت بدن، اختلال توجه و عدم پاسخ به محرک ها و حتی کما . در مواردی بسیاری میکزدم می تواند کشنده باشد.
کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان:
اگر چه کم کاری تیروئید اغلب بر زنان میانسال و مسن اثر می گذارد ولی هر شخصی می تواند بدین عارضه مبتلا شود ، از جمله: کودکان و نوجوانان. در ابتدا کودکانی که بدون غده تیروئید و یا با غده تیروئیدی با عملکرد نامناسب متولد می شوند ممکن است شماری از علایم و نشانه های کم کاری تیروئید را داشته باشند.  اگر در کودک نوپایی مشکلاتی مرتبط با کم کاری تیروئید وجود داشته باشد ، عارضه های ظهور یافته معمولا عبارتند از:
زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها (زردی) : در اغلب موارد این حالت هنگامی به وقوع می پیوند که کبد کودک نمی تواند مولکولی به نام بیلی روبین را متابولیزه نماید.
(بیلی روبین طبیعتا در موقع تخریب گلبول های قرمز ، فرسودگی چرخه های بدنی و اجرای نوسازی ها ایجاد می شود)

    See the source image
  
   گرفتگی مداوم گلو     زبان بزرگ و متورم        تورم در صورت
به موازات پشرفت بیماری ، ممکن است که کودکان در غذا خوردن مشکل پیدا کنند و رشد و نمو طبیعی آنها مختل شود. آنها ممکن است همچنین عارضه هایی به شرح زیر را داشته باشند:
  یبوست  ،  نیروی عضلانی کم  و  خواب آلودگی بیش از حد
اگر کم کاری تیروئید در کودکان درمان نگردد حتی در موارد خفیف و ملایمش نیز می تواند منجر به عقب افتادگی جسمی و ذهنی در کودک گردد.
به طور کلی در کودکان و نوجوانان مبتلا به کم کاری تیروئید نشانه هایی مشابه با علایم بیماری بزرگسالان ظهور می کند ولی همچنین ممکن است در آنها یکسری مشکلات به شرح زیر ایجاد گردد:
   رشد ضعیف که منجر به کوتاهی قد کودک می گردد.    تاخیر در ظهور دندانهای دائمی  ،  بلوغ دیررس
   تکامل و پیشرفت ذهنی نامطلوب و ضعیف
علت
غده تیروئید شما یک غده کوچک و پروانه ای شکل است که در انتهای ناحیه جلوی گردن شما (درست زیر بر آمدگی حنجره: Adam's apple) واقع شده است . هورمونهای مترشحه از غده تیروئید تاثیر گسترده ای بر سلامت شما داشته و بر تمام جنبه های متابولیسم بدنتان تاثر می گذارد.  به موازات اینکه غده تیروئید تان بتواند مقادیر متناسب از هورمونهای تیروئیدی  را آزاد کند عملکرد سیستم بدنتان روال طبیعی و مطلوب می یابد ولی برخی مواقع تیروئید هورمونهای کافی را تولید نمی کند که سبب اختلال در تعادل واکنشهای شیمیایی بدنتان می گردد که این حالت تحت عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود.
دو هورمون اصلی مترشحه از تیروئید:
غده تیروئید شما دو نوع هورمون اصلی یعنی تیروکسین (T4)  و تری یدو تیرونین (T3)را تولید می نماید. این هورمونها در تنظیم مصرف چربی و کربوهیدرات در بدن اثر دارند و نیز به کنترل درجه حرارت بدن کمک می نمایند و همچنین این هورمونها در کنترل میزان ضربان های قلب دخیل هستند و در تنظیم سنتز پروتئین در بدن نیز کمک می نمایند.
                                                        Image result for تیرونین
غده تیروئید همچنین کلسی تونین را که هورمونی است که در تنظیم کلسیم خون اثر دارد،  ترشح می نماید. میزان آزادسازی تیروکسین و تری یدو تیرونین تحت کنترل غده هیپوفیز و هیپوتالاموس است (ناحیه ای در انتهای مغز که به مشابه یک ترموستات و تنظیم کننده برای کل سیستم بدن می باشد). رسیدن سیگنال های هیپوتالاوس به غده هیپوفیز منجر به ترشح هورمونی تحت عنوان هورمون محرک تیروئید (TSH) می گردد و سپس TSHاز غده هیپوفیز آزاد می شود و مقدار  TSHآزاد شده به میزان تیروکسین و تری یدو تیرونین موجود در خون شما بستگی دارد. در نهایت غده تیروئید بر اساس مقادیر TSHدریافتی تولید هورمونها یش را تنظیم می نماید. اگر چه پروسه مذکور اغلب به خوبی کار می کند ولی برخی اوقات تیروئید در تولید مقادیر کافی از هورمونها ناتوان است . کم کاری تیروئید ممکن است ناشی از عارضه های مختلفی به شرح زیر باشد:
بیماری اتوایمیون (تیروئید هاشیموتو): این عارضه رایج ترین علت بیماری کم کاری تیروئید است .اختلالات اتوایمیون وقتی ظهور می کند که سیستم ایمنی شما آنتی بادی هایی را بر علیه بافت های بدنتان ترشح نماید. برخی مواقع این پروسه شامل غده تیروئید نیز می گردد. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا بدن آنتی بادی هایی را بر علیه خودش ترشح می کند و علت دقیق بیماری های اتوایمیون ناشناخته است. برخی چنین تصور می کنند که ممکن است یک ویروس یا باکتری محرک ایجاد چنین عکس العملی گردد و برخی دیگر معتقدند که ممکن است تاریخچه ژنتیکی در این امر سهیم باشد. به احتمال زیاد بیش از یک عامل در ظهور بیماری های اتو ایمیون نقش دارند و چنانچه بیماری کم کاری تیروئید اتو ایمیون ایجاد گردد آنتی بادی ها،  توانایی تیروئید برای تولید مکفی هورمونها را متاثر می سازند.

                                      See the source image

در موارد نادرتری کم کاری تیروئید می تواند از یکی از علل زیر ناشی شود:
   بیماری مادرزادی: به طور تقریبی یک کودک در هر 3000 کودک متولد شده در ایالات متحده با نقص در غده تیروئید و یا بدون داشتن غده تیروئید متولد می شود. در اغلب موارد غده تیروئید به دلایل ناشناخته ای به میزان طبیعی رشد و نمو نمی یابد ولی برخی کودکان به یک نوع ارثی از این اختلال مبتلا هستند. کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید ارثی اغلب در هنگام تولد طبیعی به نظر می رسند و به همین علت است که امروزه نیازمند غربالگری تیروئید بر نوزادان تازه متولد شده هستیم.
   اختلال غده هیپوفیز: یک علت نادر مرتبط با کم کاری تیروئید نارسایی غده هیپوفیز برای تولید مقادیر کافی TSHاست (که معمولا از یک تومور خوش خیم در غده هیپوفیز ناشی می شود).
   بارداری: در برخی زنان در طی دوران بارداری و یا پس از بارداری شان (کم کاری تیروئید پس از وضع حمل)،  کم کاری تیروئید توسعه می یابد و اغلب بدین دلیل است که بدن آنها آنتی بادی هایی را بر علیه غده تیروئیدشان ترشح می کنند. رها کردن کم کاری تیروئید درمان نشده، خطر سقط جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی را افزایش می دهد. پره اکلامپسی حالتی است که منجر به یک افزایش چشم گیر در فشار خون زنان در طی 3 ماهه آخر بارداری می گردد. این حالت همچنین می تواند تاثیرات جدی ای را بر روند رشد و تکامل جنین داشته باشد.
  کمبود ید: ید یکی از عناصر معدنی جزئی است و عمدتا در غذاهای دریایی و گیاهان دریایی و گیاهانی که در خاک ید دار و نمکهای غنی شده با ید  یافت می شود. ید برای تولید هورمونهای تیروئیدی ضروری می باشد . در برخی مناطق دنیا کمبود ید رایج است و حقیقتا امروزه ید اضافه شده به نمک های سر سفره و غنی کردن غذاها و نمکها با عنصر ید این مشکل را در کشورهای بسیاری برطرف کرده است.
عوامل خطر
اگر چه کم کاری تیروئید در هر شخصی می تواند ظهور کند ولی اساسا در زنان بالای 50 سال بیشتر ملاحظه می شود و خطر این بیماری با کهولت سن بیشتر می گردد . همچنین اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما مصداق داشته باشد در خطر بیشتری برای ابتلا به کم کاری تیروئید قرار دارید:
   ابتلاء یکی از بستگان نزدیک (مانند والدین و پدربزرگ -مادربزرگ) به یک بیماری اتو ایمیون
   استفاده از پرتو درمانی برای نواحی گردن و نواحی فوقانی قفسه سینه
   انجام عمل جراحی( تیروئیدکتومی)
بیماری کم کاری تیروئیدی درمان نشده ممکن است منجر به ظهور عوارض و مشکلاتی در سلامت گردد از جمله:
   گواتر: تحریک مداوم غده تیروئید برای آزادسازی هورمونهای بیشتر ممکن است منجر به بزرگ تر گشتن غده تیروئید شما (حالتی که تحت عنوان گواتر شناخته می شود) گردد . تیروئید هاشیموتو یکی از رایج ترین علل گواتر می باشد. یک گواتر بزرگ می تواند بر ظاهر شما اثر گداشته ونیز  در بلع و تنفس شما اختلال ایجاد کند.

 

                                                See the source image

   مشکلات قلبی: کم کاری تیروئید همچنین ممکن است با افزایش خطر بیماری قلبی همراه باشد چرا که در افراد دارای اختلال تیروئید ممکن است سطوح بالا از لیپو پروتئین های با چگالی کم (کلسترول بد:LDL) ایجاد گردد . حتی کم کاری تیروئید تحت بالینی که نوع خفیف تر و خوش خیم تری از کم کاری تیروئید حقیقی می باشد می تواند منجر به افزایش سطوح کلی کلسترول و اختلال در پمپاژ طبیعی قلبتان گردد. کم کاری تیروئید همچنین می تواند منجر به بزرگ شدن قلب و نارسایی قلبی گردد.
   پیآمدهای کم کاری تیروئید بر سلامت روان: ظهور افسردگی ممکن است زودتر در بیماری کم کاری تیروئید ایجاد گردد و ممکن است با گذشت زمان افسردگی شدید تر گردد. کم کاری تیروئید می تواند منجر به کند شدن عملکرد ذهنی گردد.
میکزدم: میکزدم حالت نادرتر و شدیدتر از بیماری کم کاری تیروئید است که تهدیدی برای زندگی محسوب می گردد و می تواند در نتیجه بیماری کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده و درمان نشده در دراز مدت باشد. علایم آن عبارتند از: عدم تحمل شدید سرما، خواب آلودگی که به دنبال آن رخوت شدید و بی هوشی ایجاد گردد . یک اغماء میکزدم ممکن است تحت اثر مصرف داروی مسکن ، عفونت و دیگر عوامل استرس زا در بدنتان تحریک گردد . اگر نشانه ها و علایم میکزدم را دارید نیازمند معالجه بالینی سریع و فوری هستید.
    ناباروری: کاهش سطح هورمونهای تیروئیدی ممکن است موجب ایجاد تداخل در تخمک گذاری گردد و موجب اختلال در باروری گردد . به علاوه برخی از نمونه های کم کاری تیروئید (نظیر اختلال اتو ایمیون) نیز باروری را مختل می نمایند. درمان کم کاری تیروئید با درمان جایگزینی هورمونی ممکن نیست که کاملا باروری را مختل نماید. ممکن است نیاز به انجام مداخلات دیگری باشد.
  نقایص مادرزادی: کودکانی که از زنان با بیماری تیروئید درمان نشده متولد می شوند نسبت به فرزندانی که از مادران سالم متولد می شوند ممکن است ریسک بالاتری را برای ابتلاء به نقایص مادرزادی داشته باشند. این کودکان بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات عقلانی و تکاملی هستند . همچنین کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده از بدو تولد در خطر ابتلا به مشکلات جسمانی و ذهنی هستند ولی اگر بیماری در طی چند ماه نخست زندگی تشخیص داده شود شانس پیشترفت و تکامل طبیعی کودک بسیار بهتر میگردد.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
 اگر بدون هیچ دلیلی احساس خستگی و یا دیگر علایم و نشانه های کم کاری تیروئید را دارید ( از جمله پوست خشک، صورت متورم و رنگ پریده ، یبوست و صدای گرفته و خشک) به دکتر مراجعه نمایید.
   اگر سابقه عمل جراحی تیروئید را داشته اید.
   اگرسابقه درمان با ید رادیو اکتیو و یا داروهای ضد تیروئیدی را داشته اید.
  اگر سابقه پرتودرمانی در ناحیه سر و گردن و قسمت فوقانی قفسه سینه را داشته اید..
  اگر کلسترول خونتان بالا است  با پزشک معالجتان مشورت کنید که آیا ممکن است که کم کاری تیروئید علت افزایش کلسترول بدنتان باشد.
اگر از درمان هورمونی برای معالجه کم کاری تیروئید استفاده می کنید می بایست مراجعات پی گیرانه برنامه ریزی شده را مطابق توصیه های پزشکتان رعایت نمایید و اول از همه بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که دوز صحیحی از دارو را مصرف نمایید. با گذشت زمان دوز مورد نیاز برای عملکرد طبیعی تیروئید ممکن است تغییر کند.
آزمایش های تشخیصی
از آنجا که کم کاری تیروئید در زنان مسن تر شیوع بیشتری دارد برخی پزشکان توصیه می کنند که در طی معاینات جسمی سالانه غربالگری زنان مسن تر به منظور تشخیص اختلالات تیروئیدی نیز انجام گردد. برخی پزشکان همچنین توصیه می کنند که زنان باردار و یا زنانی که تصور می کنند باردار شده اند به منظور تشخیص کم کاری تیروئید آزمایش دهند. به طور کلی اگر احساس می کنید که خستگی و کسالت تان افزایش یافته و یا پوست خشک، یبوست و صدای خشن دارید و یا در گذشته سابقه مشکلات تیروئیدی یا گواتر را داشته اید ، ممکن است پزشک معالجتان برای تشخیص کم کاری تیروئید آزمایش تجویز نماید.
آزمایش خون:
تشخیص کم کاری تیروئید بر پایه نتایج تست های خونی که سطح هورمونهای   TSHو گاهی سطح هورمون تیروئیدی تیروکسین را ارزیابی می نماید انجام می گردد . کاهش سطح تیروکسین و افزایش سطح TSHدر خون نشانگر اختلال در عملکرد تیروئید است. در این حالت غده هیپوفیز شما سعی می کندTSH بیشتری را برای تحریک غده تیروئید (به منظور تولید هورمون های تیروئیدی) آزاد نماید.
در گذشته پزشکان قادر به تشخیص سریع کم کاری تیروئید نبودند تا اینکه علایم بیماری در مراحل نسبتا پیشترفته بیماری ظهور پیدا می کرد . ولی امروزه با استفاده از تست حساس TSH  پزشکتان می تواند بسیار سریع تر و اغلب قبل از اینکه حتی علایم بیماری بروز کند ، بیماری کم کاری تیروئید را تشخیص دهند.
از آنجا که آزمایش TSHبهترین تست غربالگری است دکتر معالجتان ابتدا وضعیت TSHشما را بررسی خواهد کرد و در ادامه در صورت نیاز آزمایش های هورمونی تیروئیدی را نیز تجویز خواهد کرد. آزمایش های TSH همچنین نقش مهمی را در کنترل و مدیریت کم کاری تیروئید بازی می کند چرا که به پزشک معالجتان در تخمین دوز مناسب دارو  چه در ابتدای درمان و چه در ادامه درمان کمک می نماید. به علاوه تست هایTSH  به تشخیص شرایطی از بیماری به نام کم کاری تیروئید تحت بالینی کمک می نماید که شکل خفیف تری از کم کاری تیروئید است که اغلب منجر به ظهور علایم و نشانه های آشکار بیماری نمی گردد، در این حالت سطح هورمونهای T-3و T-4خون شما در محدوده طبیعی ولی میزان TSHخون شما در محدوده بالاتر از سطوح طبیعی است.
درمان داروییدرمان استاندارد برای کم کاری تیروئید شامل استفاده روزانه از هورمونهای تیروئیدی لووتیروکسین (لووتیروئید، لووکسیل، سینتروئید، یونیتروئید)می باشد. این داروهای خوراکی سطوح مکفی هورمونی را بازسازی می نماید و بدن شما را به وضعیت طبیعی بر می گرداند. 1-2 هفته پس از شروع درمان متوجه خواهید شد که احساس خستگی کمتری می کنید و همچنین داروها به تدریج سطوح کلسترول افزایش یافته به علت بیماری را کاهش می دهد و ممکن است هر نوع روند افزایش وزن را معکوس نماید . درمان با داروی لووتیروکسین معمولا مادام العمر می باشد ولی از آنجا که دوز داروی مورد نیازتان ممکن است تغییر کند پزشک معالجتان سطح هورمون TSH  شما را هر سال بررسی خواهد کرد.

                                   See the source image
برای تخمین دوز صحیح از داروی لوو تیروکسین در ابتدای درمان پزشک معالج تان معمولا سطح هورمون  TSHشما را پس از 2-3 ماه بررسی می کند. مقادیر افزایش یافته از هورمون می تواند موجب عوارض جانبی ناخواسته مانند اشتهای افزایش یافته ، بی خوابی، تپش قلب، لرز و... گردد.
اگر بیماری قلبی عروقی و یا کم کاری تیروئید شدیدی داشته باشید پزشکتان ممکن است درمان را با یک دوز کمتر از دارو شروع کرده و سپس به تدریج دوز دارو را افزایش دهید.
پیشرفت درمان هورمونی به قلبتان اجازه می دهد که خودش را با افزایش متابولیسم هماهنگ نماید . وقتی که لووتیروکسین در دوز مناسب مصرف شود حقیقتا عارضه جانبی ندارد و نسبتا ارزان قیمت است . اگر نوع یا مارک دارویتان را تغییر دادید حتما اجازه دهید که پزشک معالجتان اطمینان بدهد که هنوز مقادیر مناسبی از دارو را مصرف می نمایید و همواره مطابق نظر و مشاوره با پزشک معالج دارو مصرف نمایید. همچنین از مصرف هیچ دوز از دارو غفلت نکنید و یا مصرف داروی را به این دلیل که احساس می کنید بهتر شده اید قطع نکنید اگر چنین کاری را انجام دهید علایم بیماری کم کاری تیروئید به تدریج باز خواهد گشت.

درمان های جایگزین:
اگر چه اغلب پزشکان مصرف تیروکسین سنتتیک را پیشنهاد می کنند ولی عصاره های هورمونی طبیعی از جمله هورمونهای تیروئیدی استخراج شده از غده تیروئید خوک ها نیز در دسترس هستند ، این نوع از محصولات حاوی هر دو مورد: تیروکسین و تری یدو تیرونین می باشند. داروهای سنتتیک درمان تیروئید تنها حاوی تیروکسین هستند و بدنتان تری یدو تیرونین مورد نیاز را از تیروکسین سنتز می نماید. عصاره های طبیعی تنها با نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرند لذا  نباید با نمونه های هورمونی و عصاره های متراکم از ترشحات غدد که در فروشگاه یا عطاری و... بدون نسخه فروخته می شوند گمراه شوید چرا که این تولیدات توسط سازمان غذا و دارو، تنظیم و تایید نشده اند و اثر بخشی آنها تضمین شده و قابل اطمینان نیست.
نکات تغذیه ای
   آیا مصرف برخی غذاهای خاص موجب افزایش عملکرد غده تیروئید می گردد؟
به طور کلی رژیم غذایی خاصی برای بیماری کم کاری تیروئید وجود ندارد و علیرغم ادعاهای فراوانی که درمورد رژیم غذایی بیماری کم کاری تیروئید وجود دارد، هیچ شاهد عینی معتبری مبنی براین که مصرف و یا پرهیز از غذاهای خاصی حقیقتا عملکرد تیروئید را بهبود خواهد داد، وجود ندارد.
اگر به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستید می بایست داروهای هورمونی جایگزین را مطابق تجویز پزشک معالج تان مصرف نمایید. این داروها عمدتا با معده خالی مصرف می گردند.
البته دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که دریافت بیش از حد فیبرغذایی می تواند جذب هورمون های سنتتیک تیروئیدی رامختل نماید. همچنین انواع خاصی از مکمل های غذایی و درمان ها نیز ممکن است دارای اثرات مشابه مختل کننده باشند از جمله:
   گردو  ، آرد لوبیایسویا ، مکمل های حاوی آهن یامکمل های مولتی ویتامینی حاوی آهن
    آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و یا منیزیوم
    برخی داروهای کاهنده کلسترول مانند: کلستیرامین(colestyramin ) و کلستیپول (Colestipol)
برای پیش گیری از تداخلات نامطلوب بالقوه باید از مصرف موارد مذکور خودداری نمایید و یا آن ها راچندین ساعت قبل و یا بعد از مصرف داروهای تیروئیدی استفاده نمایید.
کم کاری تیروئید و افزایش وزن:
بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید به راحتی وزن می گیرند و به سختی وزن کم می کنند که این به دلیل اختلالات هورمونی ناشی از این بیماری است. رژیم غذایی بیماران کم کاری تیروئید می بایست کنترل شده و مداوم باشد و ممکن است نیاز باشد تا برای کنترل وزن  تغییراتی در روش غذا خوردن  ایجاد نمایند. برای مثال نباید گرسنگی خود را با خوردن خوراکی هایی نظیر کیک و شیرینی جات ارضا کنند وبهتر است برای رفع گرسنگی به جای شیرینی جات، از میوه هایی مانند موزاستفاده کنند؛ چرا که موز منبع خوبی از یُد است و یُد  یک عنصر کلیدی در ساخت هورمون های تیروئیدی در غده تیروئید است.

یک رژیم غذایی مناسب برای بیماری کم کاری تیروئید چیست؟
رژیم غذایی مناسب برای بیماری کم کاری تیروئید،رژیم سالم   و متوازنی است که نیازهای بدن را برای حفظ عملکرد مطلوب بدن تامین می نماید. الگوی غذایی مطلوب برای بیماری کم کاری تیروئید شامل مصرف غذاهای غنی از یُد در کنار کاهش مصرف غذاهای گواتروژن می باشد که در نتیجه چنین الگوی غذایی ای به کاهش علایم عوارض مرتبط با مشکلات تیروئیدی کمک می نماید.

                                                   Image result for چاقی

 


غذاهای مناسب برای مصرف در الگوی غذایی بیماری کم کاری تیروئید عبارت هستند از:
اسفناج، توت فرنگی، گوجه فرنگی، موز، هویج، تخم مرغ، سیر، قارچ، پیاز، سیب زمینی، نخودفرنگی، کدو، حبوبات، تربچه، ماست کم چرب و غذاهای دریایی.

                                    Image result for میوه و سبزیجات



این غذاها می توانند جایگزین یُد از دست رفته توسط گواتروژن ها گردند. توجه داشته باشید که برخی از مواد غذایی مانند اسفناج اگر چه در حقیقت در لیست غذاهای گواتروژن می باشند ولی محتوای یُد موجود در آن برای مقابله با اثرات گواتروژنیک آن کفایت می نماید.
همچنین موادغذایی ای که در خاک رشد می نمایند به علت جذب یُد از خاک حاوی سطوح بالاتری از  یُد می باشند.
شما می بایست همچنین از مصرف بیش از حد مواد غذایی زیر خودداری نمایید:
کلم بروکلی، کلم، گل کلم، بادام زمینی، گلابی، دانه های کاج، لوبیا سویا، کلم پیچ، خردل، هلو و شلغم.
همچنین از آن جاکه آب آشامیدنی و نمک حاوی کلر هستند با عملکرد مطلوب یُد در بدن تداخل دارند لذ ابسیار بهتر است که از نمک دریایی و بطری های آب معدنی و یا آب فیلتره شده استفاده نمایید.
فقط مقادیر مورد نیاز و مطلوب از یُد را دریافت نمایید و نه بیش تر:
ما مصرف یک رژیم غذایی مملو از یُد را توصیه نمی نماییم چرا که برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب بدن به یک تعادل صحیح از ریز مغذی ها نیاز است و نباید در مصرف یک عنصر زیاده روی کرد.
هدف از کنترل رژیم غذایی در بیماری کم کاری تیروئید جبران و تنظیم سطوح از دست رفته یُد توسط گواتروژن ها می باشد که سعی بر آن است که از محتوای یُدی که در برخی غذاهای معمول وجود دارد استفاده شود.
توجه داشته باشید که مصرف بی رویه غذاهای حاوی یُد نیز می تواند در افزایش وزن سهیم باشند.
کاهش دادن مصرف غذاهای حاوی گواتروژن و افزایش مصرف غذاهای غنی از یُد می تواند سرانجام شما را به یک تعادل سالم برساند و این الگوی غذایی صحیح، همچنین شما را در رسیدن به اهداف تان در ارتباط باکاهش وزن نیز، کمک خواهد کرد

آیا مکمل های ید می توانند به تنظیم عملکرد تیروئید در یک فرد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک نمایند؟
برخی معالجه کنندگان طب جایگزین، برای معالجه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مصرف قرص و مکمل های ید ( که حاوی ید بالایی هستند) را توصیه می کنند . حقیقت دارد که کمبود شدید ید می تواند منجر به ایجاد بیماری کم کاری تیروئید گردد ولی امروزه کمبود ید در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از زمانی که ید به نمک (نمک ید دار) و غذاها اضافه شده، بسیار نادر گشته است. اگر کمبود ید عامل بیماری کم کاری تیروئید نباشد پس مکمل یاری هیچ فایده ای را نخواهد داشت.
اشاره ای به سرطان تیرویید
سرطان تیروئید یک بیماریست که در آن سلول های غیر طبیعی در داخل غده تیروئید شروع به رشد می کنند. سرطان تیروئید از انواع نادر سرطان است. بسیاری از افراد مبتلا به این سرطان، به خوبی درمان می شوند زیرا که این سرطان معمولا زود تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می گیرد. ممکن است بعد از درمان سرطان تیروئید، این سرطان دوباره عود کند. حتی ممکن است این اتفاق سالها بعد از درمان سرطان اول اتفاق بیافتد.
متخصصان هنوز علت بروز سرطان تیروئید را نمی دانند. اما به نظر می رسد که مانند سایر سرطان ها، تغییر در DNA سلول ها در بروز این سرطان نقش داشته باشد. این تغییرات DNA می توانند ارثی باشند و یا اینکه با افزایش سن به وجود بیایند.افرادی که به مقدار زیادی در معرض تشعشعات قرار گرفته اند از شانس ابتلا به سرطان تیروئید بالاتری برخوردارند.
در حال حاضر استفاده از اشعه X در تصویر برداری از دندان ها نمی تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد اما پرتو درمانی هایی که در گذشته و علل خصوص در دوران کودکی بر روی سر، گردن و شانه ها انجام گرفته اند می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دهند.
علائم سرطان تیروئید چه چیزهایی هستند؟
سرطان تیروئید ممکن است علائمی همچون موارد زیر داشته باشد:
وجود یک توده و یا یک ورم در گردن که این علامت شایعترین علامت سرطان تیروئید است.
احساس درد در گردن و یا بعضی اوقات در گوش ها  ،  اختلال در بلع
اشکال در تنفس و یا خس خس ثابت در هنگام نفس کشیدن ،  تغییر صدا و خشن شدن آن
سرفه های مکرر که نمی توان آنها را به بیماری های دیگری مانند سرماخوردگی ارتباط داد.
ممکن است برخی از افراد فاقد علائم خاصی باشند. در چنین شرایطی ممکن است سرطان آنها با مشاهده یک توده یا یک گره در گردن آنها و در هنگام یک معاینه بالینی معمولی توسط پزشک تشخیص داده شود.
 
تشخیص سرطان تیروئید چگونه است؟
اگر شما یک توده در گردن خود دارید، ممکن است پزشک با انجام نمونه برداری (بیوپسی) از غده تیروئید و آزمایش کردن آنها سلول های سرطانی را تشخیص دهد. بیوپسی یک نوع آزمایش تشخیصی ساده است که در آن با استفاده از یک سوزن، یک تکه کوچک از بافت تیروئید برداشته می شود و مورد ازمایش قرار می گیرد.
گاهی اوقات نتایج آزمایش بیوپسی به درستی مشخص و روشن نیست. در چنین مواردی ممکن است لازم باشد که قبل از اینکه سرطانی شدن تیروئید شما به اثبات برسد، کل تیروئید و یا بخشی از آن توسط عمل جراحی برداشته شود.
درمان سرطان تیروئید چگونه است؟
درمان سرطان تیروئید از طریق عمل جراحی و یا در برخی موارد از طریق ید رادیواکتیو انجام می شود. در مواردی نادر نیز شیمی درمانی و یا پرتو درمانی به کار می رود. روش درمانی انتخاب شده توسط پزشک به سن شما، نوع سرطان تیروئید و همچنین مرحله سرطان شما بستگی دارد. منظور از مرحله سرطان این است که بیماری شما تا چه اندازه شدید است و غده سرطانی تا چه حد گسترش پیدا کرده است.اگر سرطان در خارج از تیروئید گسترش پیدا کرده باشد ممکن است پزشک مجبور به برداشتن غده های لنفاوی گردن نیز شود.

Image result for lodoral


     
...................................................... its passengers so , be careful about the value of yourtimes , maybe you wont be in the road tomorrow
زندگی مثل یه جاده است ، من و تو مسافراشیم ، قدر لحظه ها رو بدونیم ، ممکنه فردا نباشیم
don’t wait until people are dead to give them flower
برای دادن گل به دیگران منتظر مراسم تدفین آنها نباشین
Forgive your enemies, but never forget their names.
دشمنانت را همیشه ببخش ، اما اسامیشان را در ذهنت حک کن
 
 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه یکم مرداد ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه

تیرویید،بیماریها و درمانهای دارویی(بخش اول)

تیرویید،بیماریها و درمانهای دارویی(بخش اول)


            تیرویید،بیماریها و درمانهای دارویی(بخش اول)

         دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                                   مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

به نام خداوند زیبایی ها ، به نام آ ن که گل راخنده آموخت و برجان شقایق آتش افروخت .

تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده شبیه بال پروانه است که جلوی گردن قرار گرفته است. این غده هورمون تیروکسین (T4) و تری یدو تیرونین (T3) تولید و به داخل خون ترشح می‌کند. این هورمون ها سرعت کار و تولید انرژی را در بدن عهده دار هستند.

تیروئید افراد سالم به میزان کافی هورمون می سازد و در اعمال مهم بدن اثر می گذارد. این هورمونها سوخت و ساز بدن را از جمله آنکه چه مقدار کالری مصرف کنیم، چه مقدار احساس گرما کنیم و وزن ما را تنظیم می‌کنند، در بعضی اعضاء نیز اثرات اختصاصی دارد مانند قلب که در اثر این هورمونها تندتر می‌زند. پر کاری تیروئید حالتی است که باعث می شود مقدار زیادی هورمون به بافتهای بدن برسد. علل متفاوتی برای پر کاری تیروئید وجود دارد اما علائم و نشانه های آن مشابه است. به علت افزایش سوخت و ساز بدن بیماران احساس گرمای بیشتری می کنند و اغلب با وجود مصرف غذای زیاد کاهش وزن دارند. بعضی از بیماران دچار افزایش وزن می‌شوند که علت آن افزایش بیش از حد اشتها است.

            See the source image               

بیماران احساس خستگی می‌کنند و دچار اختلال خواب میشوند. لرزش دستها، نامنظم شدن و تند شدن ضربان قلب نیز ایجاد می‌شود. بیماران ممکن است زود رنج و به آسانی آشفته شوند.

وقتی پر کاری تیروئید خیلی شدید باشد، بیماران از تنفس کوتاه ، درد سینه و ضعف عضلات زجر می کشند. بعضی علائم بسیار نادر هستند مثل استفراغ، خارش، نارسائی قلب، سکته مغزی و یا حتی بیماری روانی.

علل پر کاری تیروئید چیست؟

  1. نسج تیروئید ممکن است فعالیت بیش از حد داشته باشد و تولید هورمون زیاد شود که به این شکل بیماری گریوز یا گواتر سمی منتشر گویند.

                                     See the source image

  1. یک یا چند توده در تیروئید افزایش فعالیت پیدا می‌کنند . اگر توده یک عدد باشد گره سمی خودکار نامیده می‌شود. چندین توده گواتر سمی چند گره‌ای نامیده می‌شود.

 

 

  1. غده تیروئید ممکن است دچار التهاب شود که تیروئیدیت نامیده می شود و باعث آزاد شدن هورمون تیروئید ذخیره در تیروئید و پر کاری تیروئید شود که برای چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

 Image result for غده تیروئید

4        . مصرف بیش از حد هورمون تیروئید موجب علائم پر کاری تیروئید می‌شود.

5.بعضی داروها مانند آمیودارون و محلول لوگول حاوی مقدار زیاد ید هستند که تیروئید جهت تولید هورمون از آن استفاده می‌کند. مصرف این دارو ها در بعضیSee the source image

 

از افراد با ایجاد پر کاری همراه است.

                     

علائم و نشانه های پر کاری تیروئید چیست؟

1. افزایش تعداد ضربان قلب   2. افزایش خفیف فشار خون   3. تحریک پذیر بودن    4. افزایش تعریق

5. ضعف عضلات به خصوص در ناحیه شانه، لگن و ران ها      6. لرزش دستها      7. ریزش مو

8. کاهش وزن علی رغم اشتهای خوب  9. جدا شدن ناخن از بستر       10. تورم نوک انگشتان

        

11. کشیده شدن پلک بالا به سمت پایین  12. تغییر در ضخامت پوست    13. افزایش حرکات دستگاه گوارش

14. گواتر یا بزرگی تیروئید          15. کاهش تعداد دفعات قاعدگی یا کاهش حجم خونریزی

16. ضخیم شدن پوست در جلوی استخوان ساق پا           17. برجسته شدن چشم ها

بیشتر این علائم با درمان پر کاری تیروئید طبیعی می‌شوند و سایر نشانه‌ها به درمان جداگانه نیاز دارند.

                                   See the source image

                                      Image result for ترک پوست پا

 

اگزوفتالمی چیست؟

پرکاری تیروئید می‌تواند باعث کشیده شدن پلک فوقانی به طرف بالا و نگاه خیره گردد و نیز باعث بیرون زدگی یک یا هر دو چشم از حدقه شود. این حال به عنوان اگزوفتالمی شناخته می‌شود و می تواند سبب کاهش کنترل عضلات، دو بینی و به ندرت کاهش دید شود. بیشتر موارد احتیاج به درمان ندارند. اما بعضی بیماران ممکن است نیاز به مراجعه به چشم پزشک و درمان اختصاصی داشته باشند. درمان های اختصاصی شامل تجویز کورتون، یا جراحی می‌باشند.

 

                              See the source image

          

آزمایشهای تشخیصی برای پرکاری تیروئید

1. تاریخچه بیماری و معاینه بالینی برهمه مقدم است

2. اندازه گیری هورمون تیروئید، تیروتروپین و آنتی بادی‌های تحریک کننده تیروئید موجود در خون برای تایید تشخیص بکار می رود.

3. ارزیابی ساختمان و عملکرد غده تیروئید با استفاده از تجویز مقدار کم ید رادیواکتیو،

4. اندازه گیری تیروتروپین یا هورمون تحریک کننده تیروئید(TSH ) که از هیپوفیز ترشح می‌شود و کنترل کننده کار تیروئید است. در پرکاری تیروئید مقدار این هورمون در خون کم می‌شود.

پر کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود ؟

هدف از درمان طبیعی کردن سطح هورمون های تیروئید است. در بیمارانی که علت پر کاری تیروئید مصرف زیاد هورمون باشد باید دوز دارو تنظیم شود. در کسانی که علت بیماری التهاب تیروئید باشد چون بیماری خود محدود شونده است نیاز به درمان اضافه ندارد. در مواردی که علت پرکاری تیروئید بیماری گریوز یا گواتر مولتی ندولر یا گواتر گره ای منفرد سمی باشد درمان شامل یکی از موارد زیر می باشد:

1. داروهای ضد تیروئید خوراکی که شامل متی مازول که برای بیماران با بیماری گریوز به مدت طولانی و برای علل دیگر پرکاری تیروئید به مدت کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد . با مقدار مناسب دارو کنترل پرکاری تیروئید در عرض چند هفته میسر است. این داروها عوارض جانبی نیز دارند از جمله بثورات پوستی، خارش، تب و بندرت التهاب کبد یا کاهش گلبول‌های سفید خون. پروپیل تیو اوراسیل نیز از داروهای درمانی میباشد.

                                              Image result for METHIMAZOLE

بیماران باید جهت شناخت این عوارض آموزش داده شوند و اگر دچار زردی پوست و کهیر یا خارش شدید،‌ تب بالا یا گلو درد شدید شدند، باید داروها را قطع نموده به پزشک خود مراجعه کنند.

با قطع داروی ضد تیروئید احتمال برگشت پر کاری تیروئید وجود دارد.

2. ید رادیو اکتیو باعث از کار افتادن گواتر یا کوچک شدن گره های سمی که تولید کننده هورمون تیروئید می باشند، می گردد. این درمان بدون خطر است و در بالغین با پر کاری تیروئید بطور گسترده استفاده می شود. اشعه تولید شده توسط این مقدار ید باعث تخریب سلولهای تیروئید می شود، ولی به علت آنکه غلظت آن در تیروئید بیش از نقاط دیگر است   به سایر نقاط بدن آسیب نمی‌رساند.

ید رادیو اکتیو بطور خوراکی به بیمار سر پایی تجویز می‌شود. با اینکه مقدار زیادی از فعالیت ماده رادیو اکتیو ظرف مدت چند روز از بدن خارج می شود، اثرات آن روی غده تیروئید ممکن است ظرف یک تا سه ماه طول بکشد. عارضه جانبی این درمان کم کاری تیروئید است. مدارکی وجود ندارد که این درمان باعث ایجاد سرطان در تیروئید یا دیگر قسمتهای بدن شود. در زنان ایجاد نازائی نمی‌کند. امروزه در بسیاری از مراکز دنیا تجویز ید رادیو اکتیو برای درمان پرکاری تیروئید در نوجوانان نیز استفاده می شود.

            Image result for تجویز ید رادیو اکتیو Image result for تجویز ید رادیو اکتیو

3 . جراحی تیروئید یک درمان دائمی دیگر بر ای پرکاری تیروئید است. امروزه این درمان کمتر توصیه می شود زیرا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد و ایجاد مشکلات پس از جراحی از جمله ایجاد بدشکلی در گردن می‌شود. به علاوه در موارد نادری ممکن است باعث صدمه به ساختمانهای نزدیک به تیروئید در گردن شود. عارضه دیگر کم کاری تیروئید است که این عارضه براحتی با قرص لووتیروکسین که عارضه جانبی ندارد برای تمام عمر قابل کنترل است.

 

                                         Image result for لووتیروکسین

   

4.داروهایی مانند پروپرانول برای تسکین علائم پرکاری تیروئید به کار می رود تا سایر درمانها اثر خود را بگذارند.

در تیروئیدکتومی یا برداشتن غده تیروئید پزشک بیشترین قسمت غده تیروئید را خارج می کند خطرات این جراحی شامل آسیب  به تارهای صوتی و غدد پارا تیروئید (غدد ریز قرار گرفته در پشت غده تیروئید که سطح کلسیم را در خون کنترل می کند) است، به علاوه شما به درمان مادام العمر با  لووتروکسین (LEVOXYLوSYNTHROIDو غیره) نیاز خواهید داشت تا سطح هورمون تیروئید در بدن شما را تنظیم کند، اگر غدد پاراتیروئید شماهم برداشته شود شما برای نرمال نگاه داشتن سطح کلسیم  تان نیاز به درمان دارید.

یکی از انواع نادر التهاب تیروئید که التهاب نیمه حاد نامیده می شود می تواند سبب ایجاد درد در غده تیروئید شود انواع دیگر آن بی درد هستند و گاهی اوقات بعد از بارداری اتفاق می افتد .

هیپرتیروئیدیسم شرایطی است که در آن غده تیروئید شما مقادیر بالایی از هورمون تیروکسین را ترشح می کند، علائم هیپرتیروئیدیسم عبارتند از:

    به صورت معنی داری متابولیسم بدن شما بالا می رود.    می تواند سبب کاهش وزن ناگهانی شما شود.

    ضربان قلبتان را تند یا نامنظم می کند.   افزایش تعریق خواهید داشت وبا عصبانیت یا کج خلقی روبرو خواهید شد.

راه های درمانی متفاوتی جهت درمان هیپر تیروئیدیسم وجود دارد. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو جهت کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند گاهی اوقات درمان هیپرتیروئیدیسم شامل جراحی و در آوردن قسمتی از غده تیروئید شماست، بنابراین در صورتی که به این بیماری توجه نشود می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. بیشتر افراد زمانی که هیپرتیروئیدیسم شان تشخیص داده می شود به درمان پاسخ می دهند.

 

عوارض مختلف چشمی (Graves opthalmopathy): یکی از مشکلات نادر در هیپرتیروئیدیسم Graves opthalmopathy است که روی چشم ها تاثیر می گذارد در این اختلال بافت ها و ماهیچه های پشت چشم متورم می شود و کره چشم از حدقه بیرون می زند و از حالت عادی خارج می شود و حالت برآمدگی خواهد داشت این برآمدگی به این علت است که کره چشم از حدقه تا حدی بیرون زده است و این مطلب می تواند سبب شود که قسمت قدامی کره چشم شما دچار خستگی شود علائم این بیماری چشم عبارتند از:

برآمدگی کره چشم  ،  چشمان ورم کرده یا قرمز ،   افزایش پارگی یا احساس ناراحتی در یک یا هر دو چشم

    حساسیت به نور،دید تار یا دید دوتایی، التهاب و یا کاهش حرکات چشم

 

دانشمندان در مورد بیماری Graves  و علت ایجاد آن مطمئن نیستند اما زمینه ژنتیک را در آن موثر می

دانستند.  هیپرتیروئیدیسم به خصوص بیماری Gravesمعمولا به صورت خانوادگی منتقل می شود و در بین زنان رایج تر از مردان است . جذب بالای ید رادیو اکتیو نشان می دهد که غده تیروئید شما مقدار بالایی تیروکسین تولید می کند محتمل ترین علت می تواند بیماریGravesویا گره های پر کار باشد .

در صورتی که علائم متوسط باشند میتوانید تا حدی به وسیله اجتناب از باد و نور زیاد، استفاده از اشک مصنوعی و ژل های نرم کننده سبب کاهش آنها شوید. استفاده از عینک آفتابی اگر چشمانتان دچار بیرون زدگی است در مقابل اشعه های خورشید بسار آسیب پذیر و درمقابل نور آفتاب حساس می شود، استفاده از عینک آفتابی به شما کمک می کند تا در مقابل خورشید و باد از چشمانتان محافظت کنید .

    استفاده از قطره های لیز کننده چشم سبب کاهش خشکی و خراش چشم می شوداگر علائم شدید باشند درمان به وسیله کورتیکو استروئید ها مانند پردنیزون پیشنهاد میشود. جراحی تصلب شرائین کره چشم

سبب بهبود بینایی و تامین فضای کافی برای چشم می شود تا چشم ها به حالت نرمال خود برگردند اما احتمال دارد عوارضی مانند به وجود آمدن دید دوتایی بعد از جراحی هم مشاهده شود. جراحی ماهیچه های چشم می تواند سبب تصحیح دید دوتایی به وسیله قطع ماهیچه هایی که روی کره چشم اثر می گذارد شود و کره چشم به حالت قبل خود برگردد،

هیپر تیروئیدیسم درمان نشده می تواند سبب ضعف و شکنندگی استخوان ها (استئوپروز) شود مقاومت استخوان های شما تا حدی به مقدار کلسیم و سایر مینرال های موجود در آن ها بستگی دارد مقادیر بالای هورمون تیروئید توانایی بدن برای نگهداری کلسیم در استخوان ها را ضعیف می کند. از آنجا که پرکاری تیروئید منجر به نازک شدن استخوان ها می شود بسیار اهمیت دارد که کلسیم روزانه دریافتی تان  مکفی باشد تا از استئوپروز جلوگیری شود.

رژیم غذایی در پرکاری تیروئید:

غذاهای دریایی  ، تخم مرغ ، محصولات لبنی ، گیاهانی که در خاک های غنی از ید رشد می کنند و

نمک های دریایی و نمک های ید دار ، مولتی ویتامین هایی که حاوی ید هستند.  

                             Image result for میگو

گنجاندن گوشت قرمز،ماکیان، تخم مرغ و حبوبات در رژیم غذایی برای تأمین نیاز پروتئینی مبتلایان به پرکاری تیروئید توصیه می شود و یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، منابع پروتئینی عاری از چربی ، میوه و سبزیجات

مقادیر فراوانی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدانها از جمله سلنیوم توصیه میشود و مصرف فیبر غذایی هنگام دریافت داروهای کاهش یابند. مقادیر زیاد فیبر غذایی می تواند از جذب مناسب داروی هورمونهای تیروئیدی ممانعت به عمل آورد. حذف کلم بروکلی، خردل و گل کلم و فراورده های سویا. شواهدی وجود دارند دال بر اینکه ممکن است محصولات سویا در جذب هورمون های تیروئیدی مداخله نمایند.

بیماری تیروئید می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری سلیاک گردد. سلیاک یک بیماری در هضم غذاست که توانایی جذب مطلوب مواد غذایی را محدود می کند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی توانند غذاهای حاوی گلوتن را مصرف کنند، گلوتن پروتئینی است که در منابع نشاسته ای یافت می شود. اگر بیماری پر کاری تیروئید شما با سلیاک مرتبط باشد محدود نمودن رژیم غذایی از مصرف : محصولات گندم و جو می تواند تاثیر مفیدی داشته باشد.

 

طوفان تیروئیدی یا بحران تیروتوکسیک عارضه نادر و در عین حال بسیار شدید و بالقوه کشنده پرکاری تیروئید است.

علائم:

تب بالا (اغلب بالای ۴۰ درجه سانتی گراد)  ، ریتم تند و معمولاً نامنظم قلب ،استفراغ، اسهال و بیقراری

نارسایی قلبی و سکته قلبی نیز ممکن اتفاق بیفتد. با وجود درمان نیز ممکن است فرد جان خود را از دست بدهد.

اقدامات درمانی :

باید بیمار را به سرعت بستری کرده و درمان نمود. اغلب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ضروری است.

ید غیر آلی (به طور ایده‌آل یدید پتاسیم و نه یدین لوگل) و داروهای ضدتیروئید (متی مازول یا پروپیل تیواوراسیل) به منظور کاهش رهاسازی هورمون تیروئید از غده تیروئید به کار می‌روند. از داروهای بتابلاکر برای کاهش اثر هورمون‌های تیروئیدی موجود در گردش خون بر روی ارگان‌های انتهایی استفاده می‌شود. برای کنترل تب می‌توان از پاراستامول/استامینوفن استفاده کرد. جایگزینی مایعات، تهویه مکانیکی و تجویز کورتون هم معمولاً بخشی از درمان است . قطع ناگهانی پروپرانولول در درمان هیپر تیروییدی سبب این بحران میگردد.

                               Image result for  پروپرانولول

 

درمقاله بعدی از هیپوتیروییدی و سرطان های تیرویید بحث خواهد شد.

........................................................................................................................................

خواهان آنم که ضربان قلبتان                        به لبخندهای مکرر تکرار شود

و هر آنچه به دل آرزو دارید                           بی بهانه ای از آن شما باشد

 

ما به این دلیل روی کره ی زمین زندگی می کنیم که از زندگی لذت ببریم

به حرف های کسانی که به شما چیزی غیر از این می گویند گوش ندهید

 

بهترین صدقه

آن است که دانشی بیاموزید وبه دیگری آموزش دهید  و  نگهداری زبان اززشتی هااست.

نارسایی کلیه خبر نمیکند

نارسایی کلیه خبر نمیکند


   نارسایی کلیه خبر نمیکند                    

                    داروهای مسبب نارسایی کلیه ودیالیزی شدن آن کدامند؟

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                                   مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

عید فطر، عید پایان یافتن رمضان نیست

عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است، چونان ققنوس که از خاکستر خویش دوباره متولد می شود.

رمضان کوره ایی است که هستی انسان را می سوزاند و آدمی نو با جانی تازه از آن سر بر می آورد.

فطر شادی و دست افشانی بر رفتن رمضان نیست، بر آمدن روز نو، روزی نو و انسانی نو است.

بناست که رمضان با سحرها وافطارهایش   با شبهای قدر و مناجاتهایش از ما آدمی دیگر بسازد.

اگر درعید فطر درنیابیم که از نو متولد شده ایم    اگر تازگی را در روح خود احساس نکنیم

عید فطر عید ما نیست.          عید فطر بر عزیزان مبارک باد

.....................................................................................................................................................................................

نارسایی کلیه

زمانی که کلیه ها قادر به دفع مواد زائد متابولیک بدن یا عملکرد خود تنظیمی  نباشند ، نارسایی کلیه رخ می دهد.

آسیب کلیوی           به اشکال حاد و مزمن رخ میدهد.

نارسایی حاد کلیه زمانی رخ می دهد که کلیه ها به طور ناگهانی نتوانند مواد زائد را از خون جدا و فیلتر کنند. وقتی کلیه ها نتوانند خون را تصفیه کنند، مقادیر خطرناکی از مواد زائد در خون جمع می شود و تعادل شیمیایی خون به هم می ریزد.

نارسایی حاد کلیه به سرعت در طی چند ساعت و یا چند روز بروز می کند.

نارسایی حاد کلیوی در افرادی که در بیمارستان بستری هستند، شایع تر است، به خصوص در افرادی که یک بیماری وخیم و نیاز به مراقبت شدید دارند.

نارسایی حاد کلیه می تواند کشنده باشد و نیاز به درمان فوری و شدید دارد. اما این نارسایی قابل درمان نیز است و کلیه ها می توانند مجددا به طور طبیعی کار کنند. 

                                                    Image result for نارسایی کلیه

علل نارسایی حاد کلیه

کاهش جریان خون به کلیه ها

آسیب مستقیم به کلیه ها

وقتی میزنای (لوله ای که ادرار از کلیه به مثانه می برد) مسدود شود و مواد زائد نتوانند از طریق ادرار از بدن دفع شوند.   

                                      Image result for نارسایی کلیه

1-کاهش جریان خون به کلیه ها

بیماری ها و مشکلاتی که باعث کاهش جریان خون به کلیه ها و بروز نارسایی حاد کلیه می شوند عبارتند از:

- کاهش خون یا مایعات بدن

مصرف داروهای فشارخون

بیمارهای قلبی    ،   سکته قلبی   ،   عفونت  ،   نارسایی کبدی        

مصرف آسپیرین، بروفن، ناپروکسن و سایر داروهای مشابه

واکنش شدید حساسیتی (آنافیلاکسی)   ،   کم آبی شدید بدن

2-آسیب کلیه ها

بیماری ها، مشکلاتی و عواملی که باعث آسیب کلیه ها و نارسایی حاد کلیوی می شوند عبارتند از:

وجود لخته خون در سیاهرگ ها و سرخرگ های داخل و اطراف کلیه ها

رسوب کلسترول در رگ های خونی که مانع جریان خون در کلیه ها می شود.

گلومرونفریت یعنی التهاب صافی های خیلی کوچک (گلومرول) در کلیه ها

سندرم اورمیک همولیتیک که در اثر تخریب زودرس گلبول های قرمز خون رخ می دهد.

عفونت               بیماری لوپوس که یک اختلال سیستم ایمنی بدن است و باعث گلومرونفریت می شود.

برخی داروها مثل داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیک ها، مواد رنگی که برای آزمایشات تصویربرداری استفاده می شوند و داروی زولدرونیک اسید که برای درمان پوکی استخوان و کلسیم بالای خون استفاده می شود.

میلوم چندگانه؛ سرطان سلول های پلاسما

اسکلرودرما؛ یک گروه از بیماری های نادر که پوست و بافت همبند را تحت تأثیر قرار می دهد.

ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک پورپورا: یک اختلال خونی نادر

بستری بودن در بیمارستان به خصوص برای بهبود یک بیماری خطرناک که نیاز به مراقبت شدید دارد،خطر ابتلا به نارسایی حاد کلیه را افزایش می دهد.

واسکولیت؛ التهاب رگ های خونی

 

سموم مثل الکل، فلزات سنگین و کوکائین              

3- انسداد جریان ادرار در کلیه ها

بیماری ها و مشکلاتی که جلوی عبور و دفع ادرار از بدن را می گیرند (انسداد مجاری ادراری) و باعث نارسایی حاد کلیه می شوند عبارتند از:

سرطان مثانه  ، وجود لخته خونی در مجاری ادرار  ،   سرطان گردن رحم در زنان  ، سرطان روده بزرگ 

بزرگی پروستات در مردان،  سنگ کلیه

آسیب اعصابی که مثانه را کنترل می کنند   

  سرطان پروستات در مردان

عوامل خطر نارسایی حاد کلیه 

 

                                              Image result for نارسایی کلیه

عواملی که ابتلا به نارسایی حاد کلیه را افزایش می دهند عبارتند از:

بستری بودن در بیمارستان به خصوص برای بهبود یک بیماری خطرناک که نیاز به مراقبت شدید دارد.

افزایش سن   ،    گرفتگی رگ های خونی در دست ها یا پاها (بیماری عروق محیطی)

دیابت  ،   فشار خون بالا        ،  نارسایی قلبی  ،  بیماری کلیه     ،  بیماری کبدی

  

                                                 Image result for نارسایی کلیه

 عوارض نارسایی حاد کلیه

1- تجمع و احتباس مایعات در بدن: نارسایی حاد کلیه باعث تجمع مایعات در قفسه سینه و در نتیجه نفس نفس زدن می گردد.

2- درد قفسه سینه: اگر پرده ای که قلب را می پوشاند دچار التهاب گردد،درد قفسه سینه بروز می کند.

3-ضعف عضلات: وقتی تعادل مایعات و الکترولیت های بدن (تعادل شیمیایی خون) به هم بخورد، عضلات دچار ضعف و خستگی می گردند. به خصوص مقادیر زیاد پتاسیم در خون خطرناک است.

4- آسیب دائمی کلیه: گاهی اوقات، نارسایی حاد کلیه باعث ناتوانی دائمی کلیه و یا مراحل نهایی بیماری کلیوی می شود. در این صورت بیمار نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه خواهد داشت.

5- مرگ: نارسایی حاد کلیه باعث کاهش عملکرد کلیه ها و در نهایت مرگ خواهد شد. خطر مرگ در افرادی که قبل از ابتلا به نارسایی حاد کلیه، دچار بیماری کلیوی بوده اند بالاست.

 

                          Image result for گیرنده و دهنده کلیه

 

سالمندی 

 

حدود نیمی از کسانی که در زمان بستری بودن مبتلا به AKI می شوند افراد بالای 60 سال هستند.

علت ابتلا :

1) عوامل پیش کلیوی: دهیدراسیو

2) عوامل درون کلیوی: داروهای نفروتوکسیک ، (داروها ، موادحاجب)

     3 ) عوارض ناشی از عمل های جراحی بزرگ

 

 mm                                Image result for آمفوتریسین بی

تشخیص AKI : 

افزایش 50 درصدی کراتینین سرم

تغییر در حجم ادرار ( آنوری – اولیگوری )

تظاهرات بالینی

با بروز اختلال در مکانیزم تنظیم کنندگی کلیه ، تقریبا تمام سیستم های بدن تحت تأثیر قرار می گیرند.

ممکن است بیمار به شدت بی حال و ناخوش به نظربرسد.

دراثر دهیدراسیون       پوست و غشای مخاطی خشک میشود

سیستم اعصاب مرکزی: 1) خواب آلودگی     2 ) انقباض عضلانی و تشنج            3) سردرد

ارزیابی بیمار مبتلا به AKI

    تشخیص تغییرات ادراری     2-تست های تشخیصی جهت ارزیابی شکل کلیه 

    3- مجموعه ای ازتست های آزمایشگاهی (دررابطه با ویژگی های طبیعی ادرار، یافته های تشخیصی و مقادیر آزمایشگاهی درسیستم کلیوی)   مهم ترین ابزار ارزیابی    :     اولترا سونوگرافی               

 

4( برون ده ادراری ازمقدار بسیارکم تا حدطبیعی متغیرباشد.

5 ) هماچوری       6) کاهش وزن مخصوص ادرار

اولین نشانه ای که پس از آسیب دیدگی توبول ها بروز می نماید     عدم توانایی در تغلیظ ادرار

پیشگیری:

    history            درباره ی استفاده از داروهای نفروتوکسیک و قرارگیری در معرض سموم محیطی از بیمار گرفته شود.

بررسی عملکرد کلیه        تست آزمایشگاهی Cr>2 mg/dl

مهم ترین علت ابتلا به AKI در بیمارستان ،آسیب های کلیوی ناشی از ماده حاجب می باشد.هیدراته کردن بیمار باسرم نمکی قبل ازانجام تست مؤثرترین روش پیشگیری از آسیب کلیوی ناشی ازماده حاجب است.

 

 

درمان شامل :

رفع علت زمینه ای               حفظ تعادل مایعات         اجتناب از مصرف زیادمایعات

اهداف درمان :

ایجاد تعادل شیمیایی         پیشگیری از بروز عوارض تا زمان بهبودی بافت      بازگشت عملکرد کلیه

تدابیر دارویی :

درمان دارویی :

به منظورکاهش پتاسیم         کی اگزالات خوراکی

داروهای دیورتیک            جهت کنترل حجم ادرار

درمان تغذیه ای:

مصرف مواد غذایی و مایعاتی که حاوی پتاسیم و فسفر می باشند. موز آب میوه و عصاره مرکبات

 

نارسایی مزمن کلیوی (ESKD)

                                ESKD : End Stage Kidney Disease

زمانی که آسیب کلیوی به کلیه به اندازه ای باشد که بیمار به طور مستمر نیازمند درمانهای جایگزین کلیه گردد.

شایع ترین علت: دیابت ، فشارخون بالا ، هیپرتروفی پروستات

تظاهرات بالینی:

ضعف و خستگی ، افزایش فشارخون ،آنمی ، نوروپاتی محیطی

سندرم پای بی قرار و سوزش پاها  ،بوی آمونیاک در تنفس ،طعم فلزی

عوارض بالقوه  ESKD

کم خونی  :  کاهش تولید اریتروپوئیتین

هایپرکالمی: بعلت کاهش دفع اسیدوز متابولیک

پریکاردیت : احتباس مواد اورمیک

 بیماری استخوانی : سطح پائین کلسیم سرم و متابولیسم غیرطبیعی ویتامین D    

      فشارخون بالا : احتباس آب وسدیم واختلال در سیستم رنین – آنژیوتانسن – آلدسترون

تدابیر طبی

هدف درمان : حفظ عملکرد کلیه و هموستاز در حداکثر زمان ممکن

درمان دارویی: داروهای متصل شونده به Ca و P     کربنات کلسیم ، استات کلسیم و رناگل

      داروهای کاهش دهنده فشارخون و قلبی _عروقی

داروهای ضدتشنج :  فنی توئین به همراه دیازپام     دیالیز وپیوندکلیه    باعلائم پیشرونده نارسایی کلیه

داروهایی که منجر به نارسایی کلیه می شوند:

    داروهای نفروتوکسیک مانند:
    آمینوگلیکوزیدها : جنتامایسین ، وانکومایسین ، توبرامایسین
    هردارویی که جریان خون کلیه را کاهش دهد: مصرف طولانی مدت مسکن ها مانند: استامینوفن
    داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ( NSAIDS ) که سر دسته آنها آسپیرین است.
    مواد حاجب به پرتو

                                               Image result for وانکومایسین

    فلزات سنگین  :         سرب و جیوه

             مهارکننده های  ACE   :       کاپتوپریل ،انالاپریل ، لیزینوپریل

    داروهای ضدویروس   :    آسیکلوویر
    مهارکننده های پمپ پروتئین درمعده   :  

                                    Image result for امپرازول

   امپرازول، پنتوپرازول
    داروهای اختلال دو قطبی   :       لیتیوم
    داروهای پوکی استخوان و هیپرکلسمی   :    زولدرونیک اسید
    داروهای شیمی درمانی   :     اینترفرون ، سیس پلاتین

 

     

 

 

 

 

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



                  تداخل داروها با مهمترین تست های آزمایشگاهی

Drugs Most Labratory Test Intraction                   

  دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                   مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ ..... «الصّائم فى السّفر فى شهر رمضان کالمفطر فیه فى الحضر.»

در این مقاله تداخل داروها با تست های آزمایشگاهی زیر مورد بحث قرار میگیرد:

1-      تست های بیوشیمیایی

2-      تست های هماتولوژیک وانعقادی

3-      تست های هورمونی

4-      تست های مربوط به اعتیاد

 

Image result for تست بیوشیمیایی                       

 

تست بیوشیمیایی :
یکی‌از پانل‌های خون در بخش بیوشیمی برای اندازه‌گیری سدیم، پتاسیم، کلرید، بی‌کربنات، نیتروژن اوره خون (
BUN)، منیزیم، کراتینین، گلوکز و گاهی نیز کلسیم بکار می‌رود.

 

تست پتاسیم

داروهای افزایش دهنده: کاپتوپریل ، هپارین ، هیستامین ، ایزونیازید ، لیتیم ،مکمل های پتاسیم ، سوکسینیل کولین ، مانیتول، دیورتیک های ذخیره کننده پتاسیم و آنتی بیوتیک ها.

 

داروهای کاهش دهنده : انسولین ، فنوتیازین ها ، سالیسیلات ها، مسهل ها، سیس پلاتین ، کاربن سیلین و انفوزیون های گلوکز.

                               Image result for   آزمایشگاه بیوشیمی

 

داروهای موثر بر  یون سدیم در آزمایش بیوشیمی:

افزایش دهنده ها: آمپی سیلین ، کاربامازپین ،ایزوسورباید ، متیل دوپا و داروهای خوراکی ضد بارداری

کاهش دهنده ها:

استامینوفن ،جنتامایسن ، متیل پردنیزولون ، ایندومتاسین ، تئوفیلین و کاپتوپریل

 Image result for   آزمایشگاه بیوشیمی

 

تست کلسیم:

افزایش دهنده ها :پروپرانولول ،ناندرولون ، ضد بارداری های خوراکی ،تئوفیلین و استرویید های آنابولیک

کاهش دهنده ها: آسپیرین ، جنتامایسین ،فنوباربیتال ، کاربامازپین و فنو باربیتال

See the source image 

تست اسیداوریک :

داروهای افزایش دهنده: استامینوفن ، استازولامید ،آسپیرین ، الکل ، وارفارین ، هیدرولازین ، آمپی سیلین ، لوزارتان ، آتنولول ، تیامین و متیل دوپا

                                             See the source image

 

داروهای کاهش دهنده: آلوپورینول ،کاربامازپین ،کلوفیبرات ، انالوپریل ،گریزوفولوین ، هیدرالازین، کورتیزول، ایبوبروفن ،مفنامیک اسید ،پرومتازین ، استرویید های آنابولیک و اشعه ایک

کراتینین :

داروهای افزایش دهنده : استامینوفن ، ویتامین D ، آسپیرین ، والسارتان، ایمپرامین ، پردنیزولون و فاموتیدین

                                            Image result for  تست کراتینین

داروهای کم کننده : ایبوبروفن ، اسید اسکوربیک ، گلیبورید ( ضد دیابت )، آمیکاسین( آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی ) و کلرپروپامید

 

 

تست B.U.N :

داروهای افزایش دهنده : استامینوفن ، دیکلوفناک ، فاموتیدین ، ایمیپرامین ، آتنولول ، دگزامتازون ، ویتامین د

گریزوفولوین ، متیل دوپا ، پروپرانولول و کاربا مازپین

کاهش دهنده گان : اسید اسکوربیک ،لوودوپا ، پردنیزولون ، استرپتومایسین و آمیکاسین

 

آنزیم کبدی A.S.T:

داروهای زیاد کننده: آمپی سیلین ،باربیتورات ها ،داروهای ضد بارداری خوراکی، استاتین ها ،فاموتیدین ،سایمتیدین،

دیکلوفناک و وارفارین

داروهای کم کننده : استامینوفن ، آلوپورینول ، ایبوبروفن ، مترونیدازول ،پروژسترون و پردنیزولون

تست کلسترول:

داروهای افزایش دهنده : آسپیرین ، پردنیزولون ،ایمیپامین ، گلی بورید ، ویتامین های A و D و داروهای ضد بارداری

داروهای کاهش دهنده : آکاربوز (ضد دیابت )، انسولین ، ۀوپورینول ، کلستیرامین ، هپارین ،ایزوسورباید ، کاپتوپریل

وراپامیل ، فنی تویین ، نیفدیپین  ، کتوکنازول و پرازوسین

 

 Image result for تست آهن خون

 

 

تست های هماتولوژیک :

هماتولوژی یا خون شناسی به معنی یاخته های خونی، انعقاد خون، فرآیند خون سازی می باشد و هدف اصلی آن تشخیص و درمان بیماری های خونی می باشد.

تشخیص بیماری های خونی به شناخت کامل اجزای خون و فرآورده های آن بستگی دارد . این علم جهت شیمی درمانی و دیالیز اهمیت زیادی دارد که با استفاده از ان بیماری های خونی تشخیص داده می شود و فرآورده های خوبی آماده می گردد و جهت درمان بیماری از آن استفاده می گردد

                                          Image result for هماتولوژی

تست Ptt       

داروهای زیادکننده :آسکوربیک اسید _آسپرین _ کلرپرومازین _ فنی تویین

کاهنده دگان: هپارین _ ضد بارداری های خوراکی

   سدیمانتاسیون:   مواد مخدر ، داروهای ضد بارداری افزایش دهنده و آسپیرین ، گنه گنه وکورتیزول کاهنده هستند

داروهای افزاینده گلبول های قرمز (RBC)

جنتامایسین ، گلوکوکورتیکوییدها ، ویتامین B12،متیل دوپا وهیدرو کلرو تیازید

داروهای کاهنده گلبول های قرمز (RBC)

استامینوفن ، سایمیتیدین ،آمپی سیلین ، ضد بارداری های خوراکی،ایبوبروفن، آمی تیپتیلین،کلردیازوپوکساید کلونازپام، ایبوبروفن ،فنوباربیتال و کاپتوپریل

 

داروهای موثر بر ائوزینوفیل :

آلوپورینول ،داروهای مسکن غیر استروییدی ،سفالوسپورین ها ، مفنامیک اسید، هپارین ، اریتومایسین،پنی سیلین

رانیتیدین ، کینولون ها ومتیل دوپا افزاینده این نوع گلبول سفید هستند وبرعکس داروهایی چون

کورتون ، اینرفرون آلفا ، ایندومتاسین و کاپتو پریل کاهنده ائوزینوفیل ها هستند.

داروهای موثر بر آهن

افزایش دهنده ها: آسپیرین ، متیل دوپا ، ضد بارداری های خوراکی ، کلرامفیکل ، الکل و ریفامپین

کاهش دهنده ها: مت فورمین ، کورتیزول ،دفروکسامین و آلوپورینول

ESR:

داروهای افزایش دهنده:داروهای ضد صرع ، آسپیرین ،متیل دوپا ، داروهای ضد بارداری خوراکی، دگزامتازون

داروهای کاهنده : پردنیزولون ، تاموکسیفن ، سولفاسالازین وداروهای NSAIDS

 

 

تست هورمونی:

تستFSH  :  نتایج این هورمون در اثر مصرف داروهایی چون سایمتیدین ، لوودوپا ودیژیتال افزایش وبا مصرف داروهایی نظیر قرص های ضد بارداری ، داروهای هورمونی وفنوتیازین ها کاهش یابد.

Image result for تست هورمونی   

تستLH  : داروهای ضد تشنج ، نالوکسان و کلومیفن سبب افزایش و برعکس داروهایی چون داروهای هورمونی ، دیگوکسین و اوهای ضد بارداری خوراکی سبب کاهش آن می گردد.

 

تست پرولاکتین :

داروهای افزایش دهنده : استروژن ، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ، خواب آورها ،داروهای ضد فشار خون بالا(وراپامیل و متیل دوپا )و آمفتامین ها

داروهای کاهش دهنده: دوپامین ، لوودوپا ، ارگوتامین وسایر آلکالوییدهای ارگوت

 

تست رنین  : مسکن های معمولی ، مدرها ،کورتون ، بتا بلوکرها، قرص های ضد بارداری، انالوپریل وکاپتوپریل سبب تغییر در پاسخ آن میشوند.

تست انسولین : آنتی بادی های ضد انسولین به ویژه در مصرف انسولین های با منشاء حیوان سبب تداخل می گردد.

 

 

تست کورتیزول:

داروهای افزایش دهنده : استروژن ، متوکلوپرامید ، دیکلوفناک ، رانیتیدین ، مواد تریاکی و وازوپرسین

داروهای کاهش دهنده : بکلومتازون ، نیفدیپین ، فنی تویین ، دکسترو آمفتامین و آندروژن ها

 

 تست  PTH (پارا تیرویی هورمون )

افزایش دهنده ها : داروهای ضدتشنج ، فورزماید ، وراپامیل و ویتامین D

داروهای کاهش دهنده : سایمتیدین ، فاموتیدین ، هیدروکسید آلومینیم ، ویتامین A ، تیازیدها ، پروپرانولول ، جنتامایسین و دیلتیازم

 

 H.C.G ( هورمون رشد ) :خواب آورها ، داروهای ضد پارکینسون، ضد تشنج ها وفنوتیازین ها سبب افزایش آن میشوند. استروییدها سبب کاهش آن میشوند.

 

تست مرفین:

داروها ومواد ی که سبب مثبت شدن این تست می گردند:

کدیین ، هیدرو مرفین ،هرویین ، هیدروکسی هرویین و اکسی کدون

      

پس از اجرای این پژوهش مشخص شد که اضافه کردن جوش شیرین، کاربن و قرص ضد بارداری به نمونه های ادرار در آزمایشگاه موجب منفی شدن تست سریع مورفین ادراری نمی شود. ترفند های معتادان در این خصوص بی نتیجه می باشد.

     

 

منفی کاذب در تست اعتیاد :

مواد مداخله گر مختلفی به نمونه های ادراری مثبت از نظر مرفین ، آمفتامین و مت آمفتامین افزوده شدند .  مداخله گرهای نمک طعام ، جوش شیرین ، سرکه ، مایع دستشویی ، مایع سفید کننده ، مایع ظرفشویی ، پودر لباس شویی و زاج سفید با غلظت های ذکر شده سبب کسب نتایج منفی کاذب شدنند .آبلیمو و آبغوره بر نتایج تست بی تاثیر بودند  

 

مطالعه این مقاله برای پزشکان ، متخصصین علوم آزمایشگاهی ، بیماران ، جوانانی که برنامه ازدواج دارند توصیه میگردد. این مقاله برای کارفرمایانی که  جذب پرسنل سالم را در برنامه استخدامی موسسه خود دارند حائز اهمیت می باشد.

 زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

 هر کسی نغمه خود خواند واز صحنه رود

 صحنه پیوسته   بجاست....................... خرم ان نغمه که مردم بسپارند به یاد.

 




نوشته شده در تاریخ شنبه دوازدهم خرداد ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه

Therapeutics Index & THERAPEUTIC DRUG MONITORING

- بیماری ها و داروها
.

 

 Therapeutics Index  & THERAPEUTIC DRUG MONITORING

 

                                                              Ti & TDM    

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                   مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

عشق با تو آغاز شد                  کلاس خاطره ها با یاد تو جان گرفت           تو در سپیدی برگ های دلمان جریان داری

تو بودی و کوله باری از مهر       ما بودیم و تشنگی                     در وادی محبت تو ما بودیم و خانه های  دلمان                   در آستانه چلچراغی از مهربانی است                                         بر لبت نور بود و دل ما کویر تاریکی

                       قطره  قطره بر سطح ترک خورده زمین دلمان باریدی و علم در ما جوانه زد

نگاهت ، مکتب عشق بود و ما مکتب نشین چشم هایت بودیم      ما دست در دست تو نهادیم تا راه پر پیچ و خم

                                                              زندگی را با تو گام بر داریم

دل به دل ما سپردی و گرمای وجود ت را در سرمای تمام فراز و نشیب ها همراه مان کردی تا در یخ بندان جهالت در جا نزنیم

چراغ دانشی که در دست ماست ، روشنایی از تو دارد  معلم .   تهنیت روز معلم بر معلمان دیار مان.

                                                     تقدیم به تمامی اساتید بزرگوار

.........................................................................................................................

شاخص درمانی: Ti

منظور از شاخص درمانی نسبتTD50 به ED50 است که از منحنی دوز – پاسخ کمی بدست می آید.شاخص درمانی معیاری برای ایمنی یک دارو است زیرا یک داروی بسیار ایمن، یک دوز سمی بسیار بزرگ و یک دوز موثر کوچک دارد.

 

پنجره درمانی یا THERAPEUTI WINDOW

پنجره درمانی که معیار کاربردی تری برای ایمنی یک دارو است به دامنه دوز بین حداقل غلظت یا دوزدرمانی و حداقل غلظت یا دوزسمی گفته می شود.

مثال: اگر حداقل غلظت پلاسمایی درمانی تئوفیلین 8 میلی گرم در لیتر باشد واثرات سمی در غلظت بالاتر از 18 میلی گرم در لیتر مشاهده شود پنجره درمانی 18-8 میلی گرم در لیتر می باشد.

                                       Image result for teofilin

داروهایی با شاخص درمانی باریک:

به دارویی گفته می شود که بین دوز درمانی دارو و دوزی از دارو که منجر به اثرات سمی می شود و اختلاف کمی وجود دارد.

برای مصرف بی خطر این دسته از داروها می بایست غلظت خونی دارو در کنار اثر بخشی آن پایش شود. پایش این داروها علاوه بر این که کمک می کند تا اطمینان حاصل شود دارو به حد درمانی رسیده است، کمک می کند تا میزان وقوع سمیت دارو به حداقل برسد.

برخی از ترکیبات مانند فنتانیل 33000:1 یا حتی دیازپام با عدد 2100:1 شاخص درمانی وسیعی دارند وتقریباً بی خطر هستند.

برخی دیگر از داروها مانند بی حس کننده های موضعی، محرک ها و اتانول با اعداد15:1 و 10:1 خطر کمتری دارند.

 

گلیکوزیدهای قلبی و دیگوگسین دارای شاخص درمانی باریکی، تقریباً 2:1 هستند.

                           See the source image

اغلب جایگزینی داروهای تجاری با شاخص درمانی وسیع با نمونه های ژنریک آن بدون مشکل خاصی ممکن است. ولی جایگزینی فرم های تجاری یک دارو با یکدیگر یا با اشکال ژنریک آن، به شرط باریک بودن شاخص درمانی دارو، می تواند خطرساز باشد و به جای ایجاد اثرات درمانی در بیماری ها، سبب بروز عوارض سمیت ناشی از دارو می شود.داروهای معروف پرخطر که شاخص درمانی خیلی کوچک دارند وبایستی در درمان نهایت دقت در دوز ومقدار آنها مد نظر قرار بگیرند مثال داروهای جدول زیر که فاصله دوز درمانی ودوز سمی این داروها بسیار کم است.

 

 

                                  See the source image

                                            کاربامازپین داروی ضد تشنج

 

THERAPEUTIC DRUG MONITORING          مانیتورینگ وتعیین غلظت پلاسمایی داروها

پایش دارو در خون که به اختصار تی دی ام گفته می شود با بیش از پنجاه سال سابقه تحقیقاتی در سال های اخیر به طور جدی به حیطه درمان ورود پیدا کرده تا جایی که در کشورهای پیشرفته برای تعداد معینی از داروها به یکی از ارکان درمان تبدیل شده است.تصاویری از دستگاههای مانیتورینگ داروها را ذیلا مشاهده مینمایید.

                          See the source image

 

اندازه گیری میزان دارودر خون و تفسیر آن با محاسباتی که در آن ویژگی های دارو و شرایط بیمار هر دو در

.نظر گرفته می شود، صورت می گیرد.

 

وقتی از ویژگی دارو و شرایط بیمارسخن می گوییم،یعنی رفتار دارورا در بدن پیش بینی می کنیم.

ویژگی هایی مثل سمیت بالای یک دارو،شایع بودن عوارض،تداخلات دارویی وپارامترهایی مانند سن،بیماری زمینه ای،بارداری و...این دقت و سخت گیری را می طلبد.

 

 

 رفتار دارو

از زمان ورود به بدن باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. به عبارتی باید جذب و توسط خون و مایعات در بدن حمل و توزیع شود تا به بافت هدف رسیده، اثر مورد نظر را برجای گذارد.دارو در مرحله متابولیسم، تغییرات مختلف را می پذیرد که این تغییرات ممکن است، قبل یا بعد از اثر بر بافت هدف رخ دهد. سپس در مرحله دفع بدن را ترک می کند. برای آن که این ورود و خروج تا حد امکان تحت کنترل، ایمن و اثر بخش باشد، ارگان ها و مکانیسم های هوشمند و متعددی در بدن وارد عمل شده، مراحل مختلف این روند را کنترل می کند

هرگونه تغییر در هر کدام از مراحل جذب، توزیع، تغییرات ممکن است، قبل یا بعد از اثر بر بافت هدف رخ دهد. سپس در مرحله دفع بدن را ترک کند. برای آن که این ورود و خروج تا حدامکان تحت کنترل، ایمن و اثر بخش باشد، ارگان ها و مکانیسم های هوشمند متعددی در بدن وارد عمل شده، مراحل مختلف این روند را کنترل میکند.هرگونه تغییر در هر کدام از مراحل جذب، توزیع، متابولیسم و دفع می تواند رفتار دارو را در بدن ما تغییر دهد.

پس سلامت و عملکرد صحیح ارگان ها و مکانیسم های بدن نیز باید کنترل شود. ویژگی های فردی مثل حساسیت، ناسازگاری، تاثیر ناپذیری و در روش های کاملاً پیشرفته، ویژگی های ژنتیکی هم در تفسیر نتایج و اتخاذ تصمیم صحیح برای ادامه درمان مهم اند و گروهTDM باید از تمام پارامترهای ممکن برای رسیدن به بهترین رژیم دارویی با کمترین عارضه استفاده کند

                              See the source image

 

TDM در مورد چه داروهایی کاربرد دارد؟

به طور معمول بسیاری از داروها را با توجه به نتایج فیزیولوژیک آنها ارزیابی می کنیم. مثلاً اثر داروهای پایین آورنده فشار خون را با اندازه گیری فشار خون، اثر داروهای پایین آورنده قند یا چربی یا انعقاد خون را با اندازه گیری قند یا چربی و یا زمان انعقاد خون ارزیابی می کنیم و به این ترتیب می توانیم از کارایی یا دوز مناسب داروهای مورد استفاده اطمینان پیدا کنیم.به عبارت ساده تر آثار دارو به  روشنی پزشک را در تعیین دارو و دوز دارو هدایت می کند.

درحالی که برای بعضی از داروها یا اساساً روشی برای پایش عینی علایم وجود ندارد یا روش از حساسیت لازم برخوردار نیست در مورد این گروه از داروها می توان با اطلاع از غلظت دارو در خون بیمار به صحیح بودن رژیم دارویی پی برد

                      See the source image

یکی از کاربردهای تی دی ام در مورد داروهایی است که سمیت بالایی دارد. به طور کلی برای آن که اثر درمانی یک دارو و موفقیت در درمان بروز کند لازم است دارو در خون به محدوده معینی از غلظت برسد.بدیهی است در صورتی که غلظت دارو در خون کمتر از میزان لازم باشد دارو بی اثر است و در صورتی که از سقف مجاز این محدوده بالاتر برود،مسمومیت دارویی ایجادمیشود.

 

 

البته در تمام داروها احتمال ورود به منطقه سمی وجود دارد اما داروهایی که اصطلاحاً سمی تر هستند غلظت درمانی آنها به غلظت سمی آنها نزدیک است.

بنابراین بیمار را بیشتر و سریع تر در معرض خطر مسمومیت قرار می دهد و به همین دلیل پایش این داروها از اهمیت بالایی برخوردار است.به این ترتیب و با توضیحات مختصر فوق، برخی داروهای قلبی و اعصاب، ضد تشنج ها، آنتی بیوتیک های مشخص و ... در دستور کار TDM قرار می گیرد.

                                 Image result for قرص و کپسول

 

TDM به روند درمان چه کمکی میکند؟

به کمکTDM می توان از بروز سمیت دارو پیشگیری یا احتمال آن را ارزیابی کرد.مثلاً در شرایطی که دفع دارو دچار اختلال باشد، غلطت دارو در خون و به تبع آن بروز عوارض و احتمال مسمومیت بالا می رودیا در صورت زیاده روی در مصرف دارو( OVER DOSE) به طور اتفاقی یا عمدی – اندازه گیری دارو در خون این امر را برای درمانگر روشن می کند و او می تواند صحیح تر و سریع تر درمان را آغاز کند. از طرف دیگر در صورتی که خطا در تجویز دارو یا نسخه پیچی اتفاق افتاده باشد. درمانگر رااز کم وکیف آن مطلع می سازد.

از سوی دیگر تی دی ام از دارو و درمانی بی اثر پیشگیری می کنیم. زیاد پیش آمده که دارو در بدن بیمار به اندازه لازم تامین نمی شود. برای مثال دوز ناکافی، ضعیف و نامناسب بودن جذب  دارو، بالا بودن دفع دارو به هر دلیل، تداخل دارویی و ... در این حالت پیشرفت نکردن درمان در حالی که بیمار در حال دریافت دارو است، پزشک را سردرگم می کند و وی را در برابر این پرسش ها قرار می دهد که آیا دوز دارو ناکافی است؟ آیا دارو باید با داروی قوی تر جایگزین شود؟ آیا داروی جدیدی باید به نسخه دارویی بیمار اضافه شود؟

در بسیاری از موارد و بدون استفاده ازTDM پزشکان می بایست به حدس و گمان متوسل شوند. درحالی که به شیوه علمی می توان از اصول آنالیز آزمایشگاهی، داروسازی بالینی و فارماکولوژی به منظور هدایت روند درمان استفاده کردتا با بهره گیری از مدارک و کاردرمانی گروهی، بهترین نتیجه در درمان بیماران حاصل شود به این ترتیب که با انجام آزمایشTDM اگر میزان دارو در خون ناکافی بود، دوز را تا رسیدن به سطح مطلوب درمانی تصحیح می کنیم. اما اگر دارو در بدن بیمار موجود بود ولی اثر درمانی مورد نظر مارا نداشت بدون اتلاف وقت دارو را عوض می کنیم وبا اطمینان به سراغ گزینه بعدی میرویم.

 

 

 

TDM در چه گروه هایی از بیماران مهم تر است:

در بیماران پرخطر و آسیب پذیر که به هر دلیل درمان آنان خطیر و پیچیده تر است، اهمیت پایش دارویی بیشتر می شود.

این گروه ها شامل نوزادان ( به ویژه نوزادان نارس ) ، خانم های باردار، سالمندان، بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای خاص- مانند بیماری های کلیوی، متابولیسمی و همچنین بیمارانی هست که درحال مصرف چند نوع دارو به طور همزمان هستند.

 

در خانم های باردار به دلیل تغییرات متابولیک و فیزیولوژیک، شامل تغییر در جذب، متابولیسم، دفع، حجم توزیع، غلظت پروتئین پلاسماو ... و در نوزادان به ویژه نوزادان با شرایط ویژه مانند نوزادان بستری در بخش آی سی یوی نوزادان( NICU ) مانیتورینگ دارویی از ارزش بالایی برخوردار است.

   

............................................................................................................................

آنقدر قوی باشکه نتوانی رها باشی وآنقدر عاقل که برای چیزی که شایسته توست صبر کنی.

Be strong enough ti let go And wise enough to waight for what you deserve.

امید دارویی است که ........... شفا نمیدهد ......... ولی درد را .............  قابل تحمل می کند ...............

خدایا کمک کن سبب درمان باشیم نه باعث درد ، حضورمان همراه آرامش باشد نه ناقل نا امیدی

عشق را پرورش دهیم ونه نفرت را . آمین




نوشته شده در تاریخ سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه


 

 

 

                            سرطان های دستگاه گوارش

 

    دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

 

                                           مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

 

با دیدن جلوه های خداوند در فصل بهار، بیش از پیش به عظمت و مهر خداوندی پی می بریم.کمتر از طبیعت نباشیم، ما نیز دگرگون شویم.

 

 

 

سرطان چگونه آغاز می‌شود؟!
سرطان‌ها همگی از یک اختلال در سلول‌های بدن آغاز می‌شوند. سلول‌ها در حالت طبیعی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند سپس بسته به نیاز بدن سلول‌های قدیمی از بین می‌روند و سلول‌های جدید جایگزین آنها می‌شوند اما گاهی اوقات این روند دچار اختلال شده و خطر سرطان مطرح می‌شود. به این ترتیب که سلول‌های قدیمی از بین نمی‌روند و سر جای خود باقی می‌مانند یا اینکه      سلول‌های جدید زمانی تشکیل می‌شوند که بدن به آنها نیازی ندارد. این سلول‌های اضافه توده‌ای را تشکیل می‌دهند که تحت     عنوان غده یا تومور شناخته می‌شود. تومورها ممکن است بدخیم یا خوش‌خیم باشند.                                                    
تومورهای خوش‌خیم باعث سرطان نمی‌شوند و معمولا بعد از خارج شدن از بدن مجددا رشد نمی‌کنند. همچنین به بافت‌های مجاور و بخش‌های دیگر بدن نفوذ نمی‌کنند اما تومورهای بدخیم می‌توانند به بافت‌های مجاورشان منتقل شوند. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند از تومورهای بدخیم جدا شده و وارد دستگاه لنفاوی یا جریان خون شوند و تومورهای جدیدی را در اندام‌های

 

دیگر ایجاد ‌کنند که به این حالت متاستاز گفته می‌شود.                                                                                                

 

 

                                                      http://img.tebyan.net/big/1387/12/2373518812115023153205144211903223820973240.jpg

                                                                                                                                                                 

 

سرطان‌ دهان   
سرطان‌هایی که در نواحی لب، لثه، زبان یا مخاط دهان ایجاد می‌شوند، در این دسته قرار می‌گیرند. این سرطان‌ها معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شوند و احتمال بروز آنها با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.     
این سرطان‌ها بیشتر مردان را گرفتار می‌کنند ولی با وجود افزایش استعمال دخانیات در زنان ممکن است این نسبت تغییر یابد. سرطان‌های دهان به‌راحتی قابل تشخیص هستند. علایم اولیه سرطان‌ به‌راحتی قابل مشاهده یا لمس است. 
هرگونه زخم یا تورم در ذهان یا وجود توده در گردن که بیشتر از دو هفته باقی بماند، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. گرچه بیشتر این علائم مربوط به سرطان نیستند مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود.
سرطان‌های دهان در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شوند، شانس زیادی برای بهبود کامل دارند. گرچه هنوز علت اصلی سرطان‌های دهان شناخته شده نیست، تحقیقات نشان داده است که بیشتر این سرطان‌ها توسط عواملی که با روش زندگی ارتباط دارد، ایجاد می‌شوند. بیمارانی که زیاد سیگار می‌کشند یا تنباکو می‌جوند و افرادی که مشروبات الکلی به مقدار فراوان مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های دهان هستند. علاوه برآن، افرادی که مدت طولانی در آفتاب می‌مانند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان لب دارند. تغییرات مختصر در روش زندگی مثل عدم استعمال دخانیات و مصرف‌ الکل و محافظت از تابش‌های نور آفتاب می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهان شود.

                       See the source image

 

 

محل سرطان‌ دهان
شایع‌ترین محل‌های ایجاد سرطان دهان، لب‌ پایین، زبان، کف دهان و لثه‌ها است. همچنین در نقاطی مثل اطراف لوزه‌ها، غدد بزاقی دهان و سطح داخلی گونه‌ها ممکن است سرطان ایجاد شود. اگر سرطان‌های این نقاط تشخیص داده نشود و به‌موقع درماننشود، سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی گردن و استخوان‌های فک انتشار می‌یابند.
 منشأ سرطان دهانبین ۹۰ تا ۹۵ درصد انواع سرطان‌های دهان از سلول‌های سنگفرشی که سطح داخلی دهان را می‌پوشانند، منشأ می‌گیرند. وقتی که رشد این سلول‌ها از کنترل خارج شود، سرطانی را ایجاد می‌کند که به آن کارسینوم اسکواموس یا «سرطان سلول‌های سنگفرشی» می‌گویند.   
بیشتر زخم‌ها، توده‌ها و لکه‌های سفید و قرمزی که در دهان یا اطراف لب دیده می‌شوند، سرطان نیستند و اغلب به دنبال گازگرفتن زبان، واکنش‌های بیش حساسیتی، عفونت‌ها و دندان‌های خراب ایجاد می‌شوند. اگر این تحریک‌ها در عرض دو هفته بهبود نیابد، باید توسط پزشک پیگیری شود.
 علل سرطان دهان
تعداد زیادی از سرطان‌های دهان (۷۵ تا ۷۰درصد) در اثر استعمال دخانیات، مصرف طولانی مدت تنباکوی غیراستنشاقی یا مصرف الکل همراه با استعمال دخانیات ایجاد می‌شود. تماس‌های مکرر با نورخورشید می‌تواند باعث ایجاد سرطان لب پایینی شود. همچنین تحریک‌های مزمن توسط دندان‌های خراب در موارد نادری ممکن است به سرطان دهان منجر شود.
 تنباکو
میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان دهان در افراد سیگاری چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. احتمال ابتلا به سرطان دهان در افرادی که تنباکو می‌جوند بیشتر از افراد عادی است. پیپ و سیگار هر دو باعث سرطان لب می‌شوند. 
وقتی که مصرف‌کنندگان دخانیات همزمان الکل نیز به مقدار زیاد مصرف‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان باز هم افزایش می‌یاب                 

                                    See the source image

 نور خورشید
ارتباط بین سرطان لب و تماس‌های مکرر با پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید به‌خوبی شناخته شده است. کشاورزان، ماهیگیران، کارگران ساختمانی، اسکی‌بازان و کسانی که مدت طولانی از وقت خود را زیر نور خورشید به سر می‌برند، باید خود را از صدمات ناشی از آفتاب محافظت کنند.
یک کرم محافظ آفتاب با قدرت SPF (فاکتور محافظت از آفتاب) بیش از ۱۵ یا یک محافظ آفتاب حاوی اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم که قبل از ورود به آفتاب روی لب مالیده شود، بهترین عامل پیشگیری از سرطان‌های لب است. استفاده از کلاه لبه پهن به محافظت از پوست صورت کمک می‌کند.
 تحریک‌های ناشی از دندان : تحریک‌های مزمن ناشی از دندان‌های خراب یا دندان‌های مصنوعی نامناسب اغلب باعث ایجاد سرطان نمی‌شود. با این حال در موارد نادر، ممکن است مشکلاتی را در ارتباط با سرطان دهان ایجاد کند. 
به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مناسب، وقتی که دندان‌ها باعث صدمه به مخاط اطراف خود شوند، باید توسط دندانپزشک معاینه شوند.

 

تشخیصعلائم سرطان دهان اغلب شبیه اختلالات معمولی است که در دهان پیدا می‌شوند (مثل زخم‌ها، توده‌ها و لکه‌های سفید و قرمز). این علائم به‌راحتی مشاهده و لمس می‌شوند. اگر این تغییرات در عرض دو هفته بهبود نیابند، باید توسط پزشک معاینه شوند.
درد به‌ندرت جزء علائم اولیه سرطان دهان است.
 علائم با اهمیت عبارتند از:
ـ زخم‌های دهان که بهبود نمی‌یابند
ـ زخم یا لکه‌های شبیه زگیل روی لب
ـ گلودرد مداوم
ـ وجود زخم زیر محل قرار گرفتن دندان مصنوعی
ـ توده گردنی
ـ اختلال در جویدن یا بلع
با مشاهده لکه‌های مخملی قرمز (اریتروپلاکی) یا سفید (لکوپلاکی) در دهان، احتمال تغییرات پیش سرطانی افزایش می‌یابد.
گرچه در بیشتر موارد، لکه‌های سفید، قرمز یا مخلوط آنها مربوط به سرطان نیست، باید معاینه دقیق توسط پزشک صورت گیرد.برای تشخیص سرطان ممکن است عمل نمونه‌برداری انجام شود. طی این عمل، محل مشکوک بی‌حس شده و قطعه کوچکی از بافت برداشته می‌شود، سپس در آزمایشگاه سلولهای آن به دقت زیر میکروسکوپ مشاهده شده و معلوم می‌شود که طبیعی هستند یا خیر. نمونه‌برداری تنها راه تشخیص سرطان دهان است.
 درمان
وقتی سرطان تشخیص داده شد، انتخاب درمان براساس محل تومور و گسترش آن و وضعیت عمومی بیمار صورت می‌گیرد. پرتودرمانی، جراحی یا ترکیبی از هر دو درمان اولیه سرطان‌های دهان هستند.

 

راه تشخیص: در ابتدا پزشک بیمار را معاینه کرده و در مورد سوابق سلامت شخصی و خانوادگی او سوال می‌کند سپس بسته به شرایط بیمار آزمایش خون، تست بلع باریوم (عکسبرداری از مری و معده بعد از نوشیدن محلول حاجب)، آندوسکوپی و نمونه‌برداری درخواست می‌شود.
راه درمان: بسته به اینکه سرطان در چه مرحله‌ای باشد می‌توان از روش‌های جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کرد. جراحی معمولا در مراحل اولیه سرطان کاربرد دارد و در مراحل پیشرفته فقط برای کمک به عبور غذا انجام می‌شود. قرار دادن استنت در مری از طریق آندوسکپ نیز می‌تواند باعث بهبود بلع شود.
راه پیشگیری: اجتناب از مصرف الکل، دخانیات، چای داغ، ترشیجات و مواد غذایی چرب، پرنمک یا دودی شده، مصرف فیبر کافی، سبزی و میوه تازه، انجام معاینات دوره‌ای پزشکی و کاهش سطح استرس.

 

دندانپزشکان بهترین افراد برای تشخیص سرطان دهان هستند. هنگام مراجعه به دندانپزشک از وی بخواهید دهان وحلق را به طور دقیق معاینه کنند و هر تغییر رنگ یا مورد نامتعارف را گزارش دهد. معمولاً پزشکان در صورت مشاهده هر ناهنجاری در بافت دهان، از محل مورد نظر نمونه برداری می کنند تا مور بررسی دقیق قرار بگیرد.

 

سرطان مری
وقتی غذا از گلو پایین نمی‌رود. . .

مری لوله‌ای ۲۵ سانتی‌متری در قفسه سینه است که غذا به‌وسیله آن از دهان به معده منتقل می‌شود. سرطان مری معمولا از سلول‌های لایه درونی مری آغاز می‌شود و بعد به تدریج به داخل مری و بافت‌های اطراف آن انتقال پیدا می‌کند.
عوامل خطرساز: سن ۶۵ سال یا بالاتر، مذکر بودن، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، برنامه غذایی نامناسب و مصرف کم میوه‌ و سبزی، کمبود آهن و ویتامین‌ها، مصرف زیاد روغن جامد، شکر، نمک، ترشی، نوشابه گازدار و کنسروها، چاقی مفرط، بازگشت اسید معده یا ریفلاکس، مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ و سابقه سرطان مری در خانواده.
علائم ابتلا: سرطان مری در مراحل اولیه معمولا علامتی ایجاد نمی‌کند اما پیشرفت آن به تدریج باعث می‌شود غذا در مری گیر کند یا گاهی برگردد. حتی بعد از مدتی نوشیدن مایعات نیز دشوار می‌شود. درد هنگام بلع غذا، احساس توده و برجستگی در گلو، درد در قفسه سینه و ناحیه پشت، کاهش وزن، سوزش سر دل یا ترش کردن، گرفتگی صدا، سرفه مزمن و سکسکه همراه با استفراغ خون‌آلود نیز از علائم این سرطان محسوب می‌شوند.

 

See the source image 

 

راه تشخیص: در ابتدا پزشک بیمار را معاینه کرده و در مورد سوابق سلامت شخصی و خانوادگی او سوال می‌کند سپس بسته به شرایط بیمار آزمایش خون، تست بلع باریوم (عکسبرداری از مری و معده بعد از نوشیدن محلول حاجب)، آندوسکوپی و نمونه‌برداری درخواست می‌شود.
راه درمان: بسته به اینکه سرطان در چه مرحله‌ای باشد می‌توان از روش‌های جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کرد. جراحی معمولا در مراحل اولیه سرطان کاربرد دارد و در مراحل پیشرفته فقط برای کمک به عبور غذا انجام می‌شود. قرار دادن استنت در مری از طریق آندوسکپ نیز می‌تواند باعث بهبود بلع شود.
راه پیشگیری: اجتناب از مصرف الکل، دخانیات، چای داغ، ترشیجات و مواد غذایی چرب، پرنمک یا دودی شده، مصرف فیبر کافی، سبزی و میوه تازه، انجام معاینات دوره‌ای پزشکی و کاهش سطح استرس.

                                   See the source image

 

 

سرطان معده
 سرطان معده دومین سرطان شایع در مردان و چهارمین سرطان شایع در زنان ایرانی به حساب می‌آید. این بیماری معمولا از لایه مخاطی معده شروع می‌شود و بعد به تدریج به لایه‌های دیگر سرایت می‌کند.
عوامل خطرساز: تغذیه نامناسب، زیاده‌روی در مصرف نمک، گوشت قرمز، مواد غذایی کنسروی و فرآوری شده، خوراکی‌های حاوی نیترات و مواد نگهدارنده، فست‌فودها، مواد غذایی دودی شده، ذغالی و سرخ‌شده، خوراکی‌های کهنه، کمبود سلنیوم، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها، استعمال دخانیات و مواد مخدر، آلودگی‌های محیط زندگی، عفونت هلیکوباکترپیلوری (عامل ۱۰ درصد از زخم‌های معده و اثنی‌عشر)، چاقی، سابقه خانوادگی سرطان معده، استرس مزمن، زخم معده مقاوم به درمان، جنس مرد، سن بالای ۵۰ سال، کم‌خونی بدخیم، بعضی از انواع پولیپ معده، عمل جراحی قبلی روی معده و بعضی مشاغل خاص مثل فلزکاری و جوشکاری همگی از عوامل مستعدکننده این سرطان محسوب می‌شوند. سرطان معده همچنین در افراد با گروه خونی  A شایع‌تر است.

                    See the source image


علائم ابتلا: سرطان معده ابتدا فقط ممکن است باعث سوء‌هاضمه، حالت تهوع، درد خفیف معده، بی‌اشتهایی، سیری زودرس و ترش کردن شود. در مراحل پیشرفته نیز کاهش وزن، وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه‌رنگ (ملنا) و در مراحل پیشرفته‌تر

 

استفراغ خونی بروز می‌کند.
راه تشخیص: تشخیص سرطان معده معمولا از طریق آندوسکوپی، سی تی اسکن،‌ام آر‌ای و اولتراسونوگرافی به روش آندوسکوپی صورت می‌گیرد.
راه درمان: بسته به اینکه سرطان در چه مرحله‌ای باشد می‌توان از روش‌های جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی استفاده کرد.
راه پیشگیری: دوری از عوامل خطرساز و مصرف انواع غلات کامل، سبزیجات و میوه‌جات تازه به‌خصوص مرکبات به پیشگیری از سرطان معده کمک می‌کند. همچنین از آنجایی که یک درصد از مبتلایان به میکروب هلیکوباکتر پیلوری دچار سرطان معده می‌شوند اگر در بستگان درجه اول‌تان سرطان معده وجود دارد حتما باید این میکروب را از بدن‌تان ریشه‌کن کنید. علاوه بر این اگر زخم معده‌ای پس از سه ماه به درمان پاسخ ندهد باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد و در صورت لزوم جراحی شود.

 

سرطان روده باریک : مدام استفراغ می‌کنید و وزن‌تان کم شده؟!

 

روده باریک بین معده و روده بزرگ قرار دارد و طول آن حدود شش متر است. وظیفه اصلی آن نیز هضم و جذب مواد غذایی است. این روده از سه بخش تشکیل شده است: دوازدهه، تهی روده و روده دراز. سرطان روده کوچک انواع مختلفی دارد اما اغلب در

 

دوازدهه ایجاد می‌شود.

 See the source image


عوامل خطرساز: مذکر بودن، سن بالا، سابقه سرطان روده در خانواده، مصرف دخانیات و الکل، بیماری کرون (نوعی بیماری التهابی روده)، سابقه سرطان روده بزرگ، رژیم غذایی نامناسب، مصرف فیبر کم، مصرف بیش از اندازه قند و شکر و مواد غذایی

 

پرنمک یا دودی شده.                                                                                                                                        
علائم ابتلا: درد شکم همراه با تهوع، نفخ و کاهش اشتها از علائم این سرطان است. خستگی، کاهش وزن، کم‌خونی ناشی از فقر آهن، تهوع و استفراغ شدید به دلیل انسداد در روده کوچک، مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ و زردی پوست نیز ممکن است

 

نشان‌دهنده پیشرفت بیماری باشد
                                

سرطان روده بزرگ و رکتوم    مدفوع‌تان تیره یا خون‌آلود است؟!
روده بزرگ حدود یک و نیم متر طول دارد و وظیفه آن گرفتن آب و مواد مغذی از غذاهای هضم شده و دفع باقیمانده آنها از بدن است. سرطان روده بزرگ بسیار شایع است و به آهستگی رشد می‌کند. لازم به ذکر است که ۱۵ سانتی‌متر انتهایی روده بزرگ رکتوم و مجرای مقعد نامیده می‌شود و سرطانی که هر یک از این ارگان‌ها را درگیر کند، سرطان کولورکتال نیز خوانده می‌شود.
عوامل خطرساز: رژیم غذایی پرچرب و مصرف کم فیبر، سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل، فعالیت بدنی کم، چاقی، مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل، سن بالای ۵۰ سال، سابقه خانوادگی سرطان روده، وجود پولیپ‌های روده، کولیت اولسروز (التهاب جدار روده بزرگ) و سابقه سرطان تخمدان، رحم و پستان

 

 

 

علائم ابتلا: سرطان در مراحل ابتدایی معمولا علامتی از خود نشان نمی‌دهد. در مراحل پیشرفته‌تر نیز ممکن است احساس خستگی، کاهش اشتها، کاهش وزن، تغییر در دفعات اجابت مزاج، یبوست، اسهال، وجود خون در مدفوع یا مدفوع تیره‌رنگ، کاهش قطر مدفوع، خونریزی از مقعد، ناتوانی در تخلیه کامل مدفوع، درد شکم، نفخ، استفراغ و زردی پوست و چشم‌ها ایجاد شود.

 

 

 

راه تشخیص: معاینات فیزیکی، آزمایش‌های خون، کولونوسکوپی، پروکتوسکوپی، آندوسکوپی ماورای صوت، سی‌تی‌اسکن، معاینه

 

راست‌روده و نمونه‌برداری.
راه درمان: با غربالگری به‌موقع سرطان روده بزرگ می‌توان پولیپ‌های پیش‌سرطانی و پولیپ‌هایی که در مراحل اولیه سرطان هستند را شناسایی و خارج کرد. به‌طور کلی درمان این سرطان به سلامت عمومی بیمار و مرحله بیماری بستگی دارد و شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌شود.
راه پیشگیری: غربالگری منظم و انجام کولونوسکوپی از ۵۰ سالگی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، حبوبات و غلات کامل، مصرف گوشت ماهی به جای گوشت‌ قرمز، نوشیدن آب زیاد، آبپزکردن مواد غذایی به جای سرخ‌کردن آنها، ترک مصرف الکل و دخانیات، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مناسب.

 

سرطان کبد
بالای شکم‌تان احساس سنگینی می‌کنید؟!
کبد بزرگ‌‌ترین ارگان شکم است و پشت دنده‌ها در سمت راست بدن قرار دارد. وظیفه اصلی آن نیز پاکسازی خون از مواد مضر است. کبد همچنین با تولید صفرا و آنزیم‌های خاص به هضم غذا کمک می‌کند. اغلب سرطان‌‌‌های بدخیم کبد از سلول‌های هپاتوسیت کبد آغاز می‌‌‌شود. با این حال بعضی تومورهای کبد نیز خوش‌خیم هستند.
عوامل خطرساز: عفونت با ویروس هپاتیت B (HBV) یا ویروس هپاتیت C (HCV)، مصرف بیش از حد الکل، آفلاتوکسین (ماده‌‌‌ سمی ‌تولید شده توسط انواع خاصی از کپک‌‌‌ها روی بادام‌زمینی، ذرت و سایر حبوبات و دانه‌های کهنه و غیر بهداشتی)، بیماری ذخیره‌ای آهن (ذخیره بیش از حد آهن در کبد یا سایر اندام‌ها)، سیروز کبدی (آسیب دیدن سلول‌‌‌های کبد و جایگزین شدن آنها به‌وسیله بافت جوشگاه)، چاقی و دیابت.

                                              See the source image

علائم ابتلا: سرطان کبد معمولا در مراحل ابتدایی علامتی ندارد اما با پیشرفت به تدریج باعث علائمی چون درد یا احساس توده و سنگینی در بخش بالایی شکم زیر دنده‌های سمت راست یا نزدیک به کتف راست، ورم و نفخ شکم، کاهش اشتها و احساس سیری زودرس، کاهش وزن، احساس ضعف، حالت تهوع و استفراغ، تب، زرد شدن پوست و چشم‌ها، مدفوع کمرنگ و ادرار تیره ناشی از یرقان می‌شود.

 

 

 


راه تشخیص: بررسی و معاینه فیزیکی ناحیه شکم، کبد، طحال و سایر اندام‌های مجاور از لحاظ وجود توده یا هرگونه تغییر در اندازه یا شکل اندام‌ها، معاینه چشم‌ها و پوست از لحاظ وجود علائم یرقان، آزمایش‌‌‌های خون، سی تی اسکن، ‌ام آر آی، سونوگرافی و نمونه‌برداری.
راه درمان: بسته به پیشرفت بیماری و همچنین سن بیمار و وضعیت عمومی سلامتی‌اش می‌توان از روش‌های جراحی، پیوند کبد، تخریب بافت، امبولیزاسیون (رگ‌بندی)، دارو درمانی، پرتودرمانی، شیمی‌‌‌‌‌‌درمانی یا ترکیبی از آنها استفاده کرد.
راه پیشگیری: اجتناب از عوامل خطرساز سرطان، حفظ وزن مناسب، تغذیه سالم، خودداری از مصرف الکل، تزریق واکسن هپاتیت B

 

واستفاده ازوسایل استریل شده و یک‌بار مصرف برای تزریق درون وریدی،    
سرطان لوزالمعده یا پانکراس      وقتی هضم غذا مختل می‌شود. . .

 

لوزالمعده در بالای معده قرار دارد و غدد مترشحه بیرونی آن با تولید آنزیم‌های خاصی به هضم غذا کمک می‌کند. این عضو همچنین دارای غدد مترشحه داخلی است و با تولید هورمون‌هایی از جمله انسولین باعث کنترل قند خون می‌شود. سرطان لوزالمعده هم می‌تواند مربوط به غدد مترشحه بیرونی و هم غدد مترشحه درونی آن باشد. درواقع حدود ۹۵ درصد از سرطان‌های لوزالمعده از غدد مترشحه بیرونی آغاز می‌شود. تومورهای غدد مترشحه درونی در بیشتر موارد خوش‌خیم هستند.                                                               عوامل خطرساز: سن بالای ۶۰ سال، مصرف دخانیات، دیابت، جنسیت مذکر، سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده یا سرطان تخمدان و روده بزرگ، التهاب مزمن لوزالمعده و رژیم غذایی چرب.

                                     See the source image

علائم ابتلا: سرطان لوزالمعده‌ در مراحل اولیه هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد اما در مراحل پیشرفته‌تر نشانه‌هایی چون احساس درد در بخش فوقانی شکم یا پشت، زرد شدن پوست و چشم‌ها، تیره شدن ادرار، احساس ضعف، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن ممکن است دیده شود

 

 

 

 

 

راه تشخیص: بررسی سوابق پزشکی و خانوادگی، معاینه پوست و چشم‌ها از لحاظ علائم یرقان، لمس ناحیه شکم و بررسی تغییرات نواحی نزدیک به لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا، آزمایش خون، ادرار و مدفوع، سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن از لوزالمعدهودیگراندام‌ها و رگ‌های خونی درون شکم، بررسی آندوسکوپیک مجاری صفراوی و لوزالمعده و نمونه‌برداری. 
راه درمان: سرطان لوزالمعده تنها در درجات اولیه و قبل از انتشار به بخش‌های دیگر بدن قابل درمان است. با توجه به نوع و درجه سرطان می‌توان از روش‌های جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی یا ترکیبی از آنها استفاده کرد.
راه پیشگیری: ترک دخانیات، پیروی از رژیم غذایی سالم و کم‌چرب، حفظ وزن مناسب، مصرف میوه و سبزی تازه، داشتن برنامه ورزشی منظم، کاهش مصرف گوشت قرمز و قند و شیرینی و افزایش مصرف حبوبات، فیبر و غلات کامل.

 

 

 

    

 

سرطان کیسه صفرا  
پوست‌تان زرد شده و خارش دارید؟!

کیسه صفرا یک ارگان کوچک شبیه به گلابی است که زیر کبد قرار دارد. این کیسه از صفرای تولید شده توسط کبد نگهداری می‌کند. درواقع کبد، مایع صفرا را برای کمک به هضم و تجزیه چربی‌ها تولید می‌کند. این مایع طی عمل هضم از کیسه صفرا به بخش پایینی دستگاه گوارش تخلیه می‌شود. سرطان کیسه صفرا نسبتا نادر است اما شیوع آن در خانم‌ها دو برابر آقایان است.
عوامل خطرساز: وجود سنگ کیسه صفرا یا سابقه ابتلا به آن، کیست کلدوک (کیست پر از صفرا)، کیسه صفرای کلسیفیه (پوشانده شدن دیواره کیسه صفرا با رسوبات کلسیمی)، پولیپ‌های کیسه صفرا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به‌خصوص در صنایع لاستیک و بافندگی، جنسیت زن، سن بالای ۶۵ سال، سابقه عفونت مزمن کیسه صفرا، مصرف دخانیات و اضافه وزن.

 

علائم ابتلا: سرطان کیسه صفرا در ابتدا علائم واضحی ایجاد نمی‌کند اما به تدریج با رشد تومور ممکن است روی معده فشار وارد کند و باعث درد شکم به‌خصوص در ناحیه فوقانی و سمت راست آن شود. از دیگر علائم این سرطان می‌توان به نفخ، خارش، تب، کاهش اشتها، کاهش وزن بی‌دلیل، حالت تهوع و زردی پوست و چشم‌ها اشاره کرد.
راه تشخیص: تشخیص سرطان کیسه صفرا در مراحل ابتدایی کمی دشوار است. این بیماری معمولا طی آزمایش‌ها و جراحی‌های غیر مرتبط کشف می‌شود. با این حال برای تشخیص آن می‌توان از روش‌هایی مثل آزمایش خون جهت بررسی عملکرد کبد و تصویر‌برداری از کیسه صفرا از طریق سونوگرافی، سی تی اسکن و ام‌آرآی استفاده کرد.

                                               See the source image


راه درمان: درمان این سرطان بستگی به پیشرفت آن دارد، برای مثال در مراحل ابتدایی پزشک سعی می‌کند تا با جراحی و برداشتن کیسه صفرا از گسترش سرطان جلوگیری کند. دیگر روش‌های درمانی مثل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز معمولا

 

بلافاصله بعد از جراحی به کار می‌روند.
راه پیشگیری: اجتناب از عوامل خطرساز سرطان، انجام غربالگری‌های منظم، پیگیری و درمان سنگ‌ها، کیست‌ها و پولیپ‌های کیسه صفرا، ترک دخانیات، پیروی از رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب.

 

سرطان مقعد
خانم‌ها در خطر بیشتری هستند
!
مقعد بخشی عضلانی در انتهای دستگاه گوارش است که به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. رشد غیر عادی بافت‌های نرم جدار داخلی مقعد یا مجرای مقعد به تدریج تبدیل به سرطان می‌شود. سرطان مقعد بسیار نادر است اما در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد.
عوامل خطرساز: ویروس پاپیلومای انسانی (ویروس زگیل تناسلی یا HPV)، مقاربت از طریق مقعد، ضعف سیستم ایمنی، مصرف دخانیات و الکل، سن بالای ۵۰ سال، برنامه غذایی سرشار از چربی و مواد فرآوری شده، مصرف کم فیبر، چاقی، فعالیت بدنی کم، سابقه سرطان مقعد در خانواده، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، ورم مخاط روده بزرگ، دیابت نوع دو و سابقه سرطان یا پولیپ روده.
علائم ابتلا: این سرطان در مراحل اولیه ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. خونریزی از مقعد، درد، ناراحتی، خارش و برجستگی‌های کوچک اطراف مقعد، درد زیاد ناشی از گاز معده یا دل‌پیچه زیاد، احساس نفخ و پر بودن شکم، بی‌اختیاری در دفع مدفوع، اسهال یا یبوست، تغییر در سایز یا شکل مدفوع (باریک شدن)، ترشحات ژله‌ای مانند از مقعد، زخم‌های اطراف مقعد، تغییر در اشتها، کاهش وزن بی‌دلیل، احساس کسالت یا خستگی نیز از علائم شایع این سرطان در مراحل پیشرفته‌تر است.

راه تشخیص: آزمایش خون، معاینه مقعد و روده بزرگ با کمک اسکوپ (لوله‌ای بلند و انعطاف‌پذیر مجهز به دوربین)، آندوسکوپی ماورای صوت، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر آی لگنی و نمونه‌برداری.
راه درمان: در بیشتر موارد برای درمان این سرطان، ترکیب رادیوتراپی و شیمی‌درمانی به کار می‌رود. برای درمان تومورهای کوچک نیز از جراحی یا ترکیب جراحی با شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی استفاده می‌شود.

راه پیشگیری: دوری از عوامل خطرساز از جمله رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از وسایل محافظ مثل کاندوم، تزریق واکسن گارداسیل (ضد ویروس زگیل تناسلی)، ترک دخانیات و الکل، پیروی از برنامه غذایی مناسب و مصرف میوه و سبزی تازه، داشتن فعالیت بدنی و حفظ وزن مناسب

 

 

 

خدایا:

 

بجز خودت به دیگری واگذارمان نکن                                             تویی پروردگار ما  پس قرار ده

 

بی نیازی در نفسمان                  یقین دردلمان            روشنی در دیده مان          بصیرت در قلبمان

 

                 از صدای گذر آب که من فهمیدم: تندتر از آب روان عمر گران میگذرد.

 

               زندگی را نفسی ارزش غم نیست  آنقدر سیر بخند که ندانی غم چیست.

 

 

 

 

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۷ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی

نارسایی قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.

قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.


                           نارسایی قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.

         دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                           مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

سلام به خدا، سلام به اهل سلام ، سلام به شما خوبان

روزتان پر از لذت زند گی ،دلتان بدون کینه ، دوستیتان دیرینه ،  قلبتون آرام و دنیای اطرا فتان پر از محبت .

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است. بدین ترتیب این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی، موجب ورم در اندام‌ها به خصوص پاها می‌شود.

                                   Image result for ضربان قلب

دلایل نارسایی قلبی چیست؟

مهم‌ترین دلیل بروز بیماری نارسایی قلبی، انفارکتوس قلبی است.

یکی دیگر از علل نارسایی قلبی، بیماری دریچه‌های قلب است.تنگی دریچه‌های میترال یا آئورت باعث می‌شود، پمپاژ خون به راحتی صورت نگیرد.

 

بیماری‌های مادرزادی قلب از علل اصلی آسیب دریچه‌های قلبی هستند. این بیماری عمدتا دریچه میترال را که بین دهلیز و بطن

چپ قرار گرفته است دچار آسیب می‌سازد    

        Image result for عروق کرونر                                                                                                    .

از دیگر علل مهم نارسایی قلبی، فشار خون طولانی مدت است                                                                                     . 

یکی دیگر از علل نارسایی قلب، تنگ شدن عروق قلب است.                                                                                         

 

 

داروهایی که سبب نارسایی قلبی میشوند.

برخی داروها و مکمل‌های دارویی یا به خودی خود سبب بروز نارسایی قلبی می‌شوند یا اینکه این مشکل را در افراد مبتلا تشدید می‌کنند.

هرچه یک فرد مبتلا به نارسایی قلبی داروهای دیگری به غیر از داروهای مرتبط با بیماری‌اش مصرف کند،‌ بیشتر در معرض تداخل دارویی قرار می‌گیرد و بیشتر قلب خود را در خطر قرار می‌دهد.

 Image result for داروهای قلبی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی:

این داروها شامل مواردی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، ایندومتاسین و کتورولاک می‌شوند. این داروها می‌توانند علائم بیماری نارسایی قلبی را در یک فرد تشدید کنند زیرا آنها آب و نمک را در بدن نگه می‌دارند و به همین ترتیب جریان خون را سخت می‌کننذ. این داروها کارکرد داروهای دیورتیک (که معمولا برای فشار خون استفاده می‌شود) مختل می‌کنند.

 Image result for داروهای قلبی

داروهای دیابت:

تیازولیدیدین‌ها (پیوگلیتازون، رزیگلیتازون) باعث احتباس مایعات و افزایش وزن در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شوند. پزشکان مطمئن نیستند چرا مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز 4 (آلوگلپتین، لیناگلیپتین، سکسوگلپتین، سیتاگلیپتین) باعث ایجاد مشکل در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شوند و در مواردی آنها را به بیمارستان روانه می‌کنند.

 Image result for قرص دیابت

 

داروهای فشار خون:

مسدود کننده‌های کانال کلسیم، ورم‌ها را افزایش میدهند. در واقع این ورم‌ها همان مایعات اضافی هستند که در بافت‌های بدن باقی می‌مانند.

آگونیست‌های مرکزی یعنی داروهای ضد فشارخون که از طریق مغز عمل مینمایند (شامل: کلونیدین و ماکسونیدین) باعث می‌شوند هورمون‌هایی در بدن آزاد شوند که می‌توانند بر روی قلب تاثیر بگذارند.

 Image result for داروهای فشارخون

داروهای ضد قارچ

ایتراکونازول:

 در افراد مبتلا به عدم کارایی بطنی و نارسایی قلبی و یا دارای این نوع سوابق نباید برای درمان عفونت های قارچی از ایتراکونازول استفاده کرد. 

عوارض جانبی:وقایع قلبی و عروقی شدید شامل آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی گزارش شده است.

Image result for itraconazole 

ارتباط داروهای سرطان با ریسک بیماری قلبی

در انواع سرطان های سینه از درمان هایی استفاده می شود که ماهیچه قلب را تضعیف کرده و نارسایی قلبی ایجاد می گردد.

همچنین این درمان ها بر عروق قلبی تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری عروق کرونر یا انسداد رگ های خونی می شوند

استفاده از داروی شیمی درمانی «دوکسوروبیسین» در درمان سرطان سینه می تواند به سلول های قلب آسیب رساند، اما دادن تدریجی دارو به جای دادن یکجا دارو ممکن است ریسک نارسایی قلبی را کُند نماید.

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای این گروه از داروها علاوه بر عوارض قلبی  می توانند بر روی فشارخون و تعداد ضربان های قلب  اثر بگذارند.

 Image result for depression

داروهای مهارکنندهTNF(Tumor necrosis factor) مثال Enbrel

استفاده از داروهای مهارکننده TNF در نارسایی احتقانی قلب کلاس 3 و 4 منع مصرف دارد, زیرا می‌توانند باعث بدتر شدن پیامدهای نارسایی قلب ‌شوند. این داروها آنتی روماتیک هستند.

داروی(آمپول) آلتبرل باعث تشدید نارسایی قلبی میشود.علائمی نظیر تنگـی نفس در هنـگام فعالیـت و تـورم دسـت و پاهـا، سـرفه و تنگـی نفس شـبانه و تغییـر رنگ لـب و ناخن به  رنـگ متمایـل بـه آبـی میتواند از نشـانه های تشـدید

 نارسـایی قلبی باشـد.

داروهای بدون نسخه ( داروهای OTC)

شاید کمتر از هر موردی به داروهایی فکر کنید که بدون نسخه فروخته می‌شوند و برای مصارفی همچون رفع سردردهای خفیف یا توقف آب ریزش بینی کاربرد دارند. با این حال اگر به هر دلیلی در معرض ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارید (به یکی یا چند فاکتور خطر مانند دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا مبتلا هستید) یا در حال حاضر این بیماری را دارید به طور جدی از مصرف داروهایی که بدون نسخه پزشک فروخته می‌شوند پرهیز کنید.

داروهای ضد احتقان بینی، شریان‌های خونی را باریک می‌کنند. به همین دلیل است که باید پیش از استفاده از آنها به عوارض این داروها توجه کنید و از هشدارها و عوارض آگاه شوید. اگر در طولانی مدت، بیش از مقداری که باید از این داروها استفاده کنید می‌توانند منجر به بروز مشکلات قلبی شوند.

                                     Image result for آبریزش بینی

در همین مورد به داروهای سرماخوردگی هم توجه کنید. برخی از آنها همان ایبوپروفن‌ها هستند، برخی دیگر که شامل سدیم می‌شوند می‌توانند وضعیت بیماری شما یا علائم آن را در شرایط بدتری قرار بدهند.

مکمل‌های ویتامینی در قالب کپسول و قرص ، به عنوان مثال استفاده بیش از 400 واحد ویتامین E به طور روزانه می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار بدهد. این مکمل‌ها همچنین می‌توانند با دیگر داروهای مصرفی یک فرد تداخل پیدا کند.

از خوردن مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی پرهیز کنید. بخصوص مکمل‌هایی که علائم مشکل نارسایی قلبی را بیشتر می‌کنند.

همچنین از مصرف مکمل‌هایی که در آنها افدرا یا همان افدرین وجود دارد پرهیز کنید چرا که موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می‌شود.

 Image result for قرص ویتامین دی

داروهای خط مقدم در نارسایی قلبی

قبل از توضیح انواع دسته های داروی به چند نکته کلی و اساسی توجه کنید.

باید بدانید که شاید تا آخر عمر مجبور به مصرف داروهایتان باشید.

همیشه داروی خود را سر موقع و با مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید.

در صورتی که فراموشی دارید، به یکی از اعضای خانواده خود بسپارید تا زمان مصرف داروهایتان را به شما یادآوری کند.

سعی کنید اسم و میزان مصرف داروهایتان را یاد بگیرید.

داروهایتان را همیشه و همه جا همراه خود داشته باشید.

در صورت فراموشی یک وعده دارویی از ۲ برابر کردن آن در وعده بعدی جدا خوداری کنید.

روزانه نبض و فشار خود را اندازه بگیرید.

از عوارض احتمالی داروها آگاهی داشته باشید و در صورت عارضه با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

از مصرف خود سرانه هر گونه دارویی بدون نظر پزشک خود شدیدا پرهیز کنید به ویژه داروهای رایجی مثل (ایبوبروفن،ایندومتاسین) جدا خودداری کنید.

 Image result for ایندومتاسین

داروها شامل: 

دیورتیک ها یا (دارو های ادرار آور)

لازیکس(فوروزماید)، هیدرو کلروتیازید، اسپیرونولاکتون(آلداکتون)، تریامترین-H

احتباس سدیم و نمک در بدن باعث بدتر شدن نارسایی قلبی می گردد،این داروها سبب دفع سدیم (نمک) و کلر و در نتیجه آب اضافی بدن از طریق کلیه ها می شوند. بنابراین این داروها باعث افزایش تولید ادرار می شوند.

رعایت رژیم غذایی کم نمک و محدودت مصرف مایعات را فراموش نکنید زیرا این امر باعث اثرات بهتر این داروها می شوند.

این دسته از دارو های خود را معمولا در اوایل روز و صبح ها بخورید.

مصرف غذا های سرشار از پتاسیم مثل (موز ،کشمش،هلو،خرما،انجیر،انگور،پرتغال،زرد آلوی خشک ) همراه با این داروها به ویژه(لازیکس و هیدرو کلروتیازید) فراموش نشود. دو داروی اسپیرونولاکتون و تریامترین –H باعث احتباس پتاسیم می شوند و نیازی به مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم نمی باشد.

 Image result for اسپیرونولاکتون

داروهای دیژیتال: مثال : دیگوکسین یا (لانوکسین) داروی گیاهی که منشاء آن گل انگشتانه است.

این دارو قدرت انقباضی قلب شما را افزایش می دهد و باعث افزایش برون ده قلبی می گردد.این داروی یکی از مهمترین و دقت را به عمل آورید.در ضمن سطوح درمانی و سمی این دارو بسیار به هم نزدیک می باشند.به اصطلاح گفته می شود دیگوکسین مثل شمشیر دو لبه می باشد.

 Image result for گل انگشتانه

                                        گل انگشتانه ( در شهر های شمال ایران از آستارا تا بجنورد وجود دارد)

اگر این دارو را همراه با داروهای ادرار آور مصرف می کنید مصرف مواد غنی از پتاسیم را فراموش نکنید.(زیرا داروهای ادرار آور باعث دفع پتاسیم از ادرار می شوند. کاهش پتاسیم خون نیز موجب افزایش احتمال مسمومیت با دیگوکسین می شود)

 Image result for دیگوکسین

تا یک ساعت بعد از مصرف دارو از مصرف داروهایی مثل آنتی اسید ها (آلومینیم ام جی- شیرمنیزی) و کلستیرامین خوداری کنید.از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک هایا سایر دارو ها بدون نظر پزشک خود به شدت پرهیز کنید زیرا این داروها با دیگوکسین تداخل دارند.

مهارکننده های سیستم رنین آنژیوتنسین آلدسترون

کاپتوپریل، انالاپریل ، لیزینوپریل ، رامی پریل

این داروها در تمام مراحل نارسایی قلبی توصیه می شوند.این دارو ها روند نارسایی قلبی را کند می کنند وباعث بهبود برون ده قلبی،افزایش توان فعالیت،کاهش علائم بیماری و نیاز به بستری شدن ،افزایش طول عمر و کاهش مرگ ومیر می شوند.

 

این داروها ممکن است در بیماران دارای بیماری کلیوی با احتیاط مصرف شوند،چرا که این داروها باعث افزایش میزان کراتینین و پتاسیم می شوند.

کاپتوپریل ممکن است باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی شود،پس در صورت مبتلا بودن به دیابت قند خون خود را در هفته ها اول با دقت چک کنید.

بتابلوکرها

کاروودیلول، متوپرولول ، متورال (این داروها سبب انسداد گیرنده های بتا در گره ها،دهلیز ها و بطن ها درقلب میشوند)

این داروها در درمان کلیه بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می شوند،مگر آنکه ممنوعیتی وجود داشته با شد.این داروها باعث افزایش کیفیت زندگی، کاهش مرگ ومیر و نیز کاهش بستری شدن در بیمارستان می شوند.

این داروها در بیمارانی که سابقه آسم یا بیمارهای تنفسی دارند, معمولا با احتیاط مصرف می شوند.

ممکن است سبب احساس گیجی،خستگی،کاهش فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب شما شوند.

 

به طور ناگهانی دارو را متوقف نکنید. بهترین زمان مصرف در فشارخون بالا شب میباشد.

داروهای گشاد کننده عروقی  :        هیدرولازین ایزو سورباید- نیترو کانتین

در چند روز اول بعد از مصرف این داروها ممکن است شما احساس سرگیجه ،سبکی سر یا غش داشته باشید.                   

برای به حداقل رساندن اثر کاهش فشار خون باید به آرامی بلند شوید و از جابجایی ناگهانی به شدت بپرهیزید.                 

فشار خود را قبل و بعد از مصرف دارو کنترل کنید.

 

.............................................................................................................

همیشه یادمان باشددر ارتفاعی معین دیگر هیچ ابری وجود ندارد. اگر آسمان زندگیمان ابری ست دلیلش آنستکه هنوز آنقدر بالا نرفته ایم.




نوشته شده در تاریخ شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



             نکات قابل تعمق در نسخ دارویی

         دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                           مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

تقدیم به:

کسانی که قلبشان تجلی نورخداوندی، انسانیت وعشق و محبت میباشد و همان بزرگوارانی که

لحظه ای بعد انسانی و وجدانی خود را فراموش نمی کنند و بر آستان سنگ انسانیت سر فرود می آورند و   انسان را با همه تفاوت هایش ارج می نهند.

تعریف نسخه:

نسخه عبارتست  از یک دستورداروئی که بطورکتبی ویا شفاهی از طرف پزشک ،دنداپزشک ، ماما  ویا سایر افراد ی که مطابق قانون اجازه تجویز  دارو را داشته باشند صادر میگردد .

نسخه بخش مهم از مراحل درمان بیماری میباشد بی توجهی نسبت به رعایت  دقیق اصول نسخه نویسی میتواند منجر به بروز مشکلاتی گردد .

وجه مشخصه ای که نسخه دارویی  باید دارا باشد این است که داروئی معین درزمان مشخص جهت فرد بخصوصی تجویزشود.

                       

مشحصات یک نسخه داروئی:

1-    نام،آدرس وتلفن نویسنده نسخه

2        -  نام وآدرس  وسن بیمار

3  -تاریخی  که نسخه نوشته شده است:date of prescription

  قیدتاریخ نوشته شدن نسخه برای استناد در موارد قانونی ودرمانی ضروریست وبرا ی داروهای مخدر ویا سایر داروهائی که از نظر قوانین مملکتی تحت کنترل می باشند اهمیت خاص دارد.

درمورد نسخ حاوی داروهای قابل تجدید درصورتی که بیش از 6 ماه از تاریخ نوشتن چنین نسخه ای گذشته باشد پیچیدن مجدد آنها غیر مجاز است ودربسیاری از کشورها یک نسخه 6-3 ماه اعتبار دارد.

 

        Image result for نسخه بیمه

                              

 

عنوان نسخه یا سرنسخه: The Superscription

سرنسخه یا شروع نسخه بعنوان یک سمبل با علامت RوX درهم ادغام شده مشخص می شود.به نظر میر سد مخفف شده کلمه لاتین  Recipeبمعنی دریافت کنید باشد برخی از مورخین این سمبل را از ستاره ژوبیتر میدانند که توسط قدما بعنوان کمک کننده به بهبودی بیماران بکار می رفته وبا گذشت زمان تحریف وبصورت کنونی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

متن نسخه :

قسمت اصلی یامتن نسخه  تحت این نام بوده  وحاوی اسامی و مقادیر  موارد داروئی تجویز شده می باشد.این قسمت نسخه بایستی  دقت و توجه بیشتری به آن مبذول نمود.این بخش باید  خوانا،کامل وصحیح باشد.

 

       Image result for نسخه

                                         تصویری از یک نسخه بد خط  

 

                           

Image result for نسخه پزشک

                                      تصویری از یک نسخه خوش خط

 

در بسیاری از کشورها نسخه های  بیماران به صورت تایپ شده به بیمار تحویل داده میشود ونسخه در حکم یک سند تلقی می گردد. متاسفانه در کشور ما در صد بسیاری از نسخ خوانا نیستند واشتباهات زیادی در این رابطه در داروخانه ها پیش آمده است . در بعضی موارد دسترسی به پزشک بیمار غیر ممکن بوده وپزشک در مسافرت خارج از کشور بوده است. پایاننامه های دارویی داروسازان در شهر های بزرگ مانند کرج ، اصفهان ، کرمان و .....  نشانگر این واقعیت بوده وبیماران با مشکلات در حد مرگ مواجه شده اند. البته در سالهای اخیرتاحدودی این مشکل  رفع شده است. به امید روزی هستیم که نوشتن نسخه الکترونیکی گردد ومشکلات این جنینی به صفر برسد.

درمورد هرقلم داروی تجویز شده بطورمعمول 6عامل باید مشخص گردد:

-نام دارو      2-شکل دارو      3 -واحد داروئی     4-تعداد دارو  5-نحوه مصرف  6-فواصل تجوی

 

خطاهای ناشی از عدم رعایت اصول نسخه نویسی:

خطای ناشی از تحویل یک دارو بجای داروی دیگر بعلت شباهت املایی مخصوصاً درحالتهایی که خط پزشک خوانا نباشد ویا املاءکلمه را کامل ننویسد مثل Adalat, Adult cold: methimazole,methocarbamol,metronidazole

خطای ناشی از تحویل یک واحد داروئی متفاوت با فرم مورد نظر (ایندرال 40 بجای ایندرال10 میلی گرمی).

خطای ناشی ا زتحویل یک شکل داروبجای شکل دیگر(کپسول بجای ویال).

خطای ناشی از نحوه مصرف(تزریق IMبجای IV)           خطای ناشی از تحویل تعداد موردنظر دارو.

در صورتی که بیمار برای اولین بار از داروئی استفاده میکند  توضیحات مربوط به نحوه کاربرد صحیح را نیز برای وی باید بیان کرد.

جهت جلوگیری از خطرات ناشی از تفسیر غیر صحیح دستورمصرف توسط افراد غیر متخصص توصیه میشود این قسمت بطور خوانا وکامل به زبان فارسی نوشته شود واز بکار بردن اختصارات خودداری شود.

اکتفا کردن به نوشتن تعداد دوز روزانه بطورکلی مثلاً سه بار درروز  گمراه کننده است  وباید بطور دقیق فاصله آنها ذکر شود.

حتی المقدو راز نوشتن کلمه طبق دستور خودداری شود زیرا دربیشتر موارد منجر به عدم راهنمائی بیمار ورعایت نکردن دستورمصرف صحیح دارو میشود.

رعایت نوع غذا،نوشیدنی وسایراطلاعاتی که بیمار بایستی درمورد داروهایش داشته باشد  را مشخص کند.

قید کلمه حایگرین نشود یا همانطو رکه نوشته شده داده شود دربرخی  کشورها الزامی است وگرنه دکتر داروساز مجاز به جایگزین کردن  دارو است.

در مورد دستور داروئی در صورت لزوم As required  حداکثر مقدار مصرف وکمترین فاصله زمانی مصرف دارو باید قید شود.

بطورمتوسط 50% بیماران داروی خود را به درستی مصرف نمیکنند که علل آن عبارتست از:

الف) نشانه های بیماری فروکش کرده

ب) عوارض جانبی دارو بروز کرده

ج) بیمار دارو را کارساز نمیداند              د) برنامه مصرف دارو پیچیده است(مصرف تعداد زیاد دارو)

ه) فقدان آموزش لازم درمورد مصرف داروها

یک هماهنگی منطقی مابین دستورها وهشدارها که پزشک وداروساز میدهند باید وجود داشته باشد

کمتراز 60% بیماران میدانندکه داروئی که میگیرند را باید چگونه مصرف کنند.پزشک باید اطمینان یابد که بیمار بخوبی نحوه مصرف وچگونگی مصرف داروهای خود رامیداند واین مسئولیت را نمیتوان بعهده هیچکس دیگر گذاشت.

Image result for داروخانه 

دستور تکرار نسخه Special instruction-reffill=renewal instruction

دراین قسمت ذکر دستورات خاصی توسط پزشک لازم میباشد.مثلاًتعداد  دفعاتی که نسخه بایست تکرار شود یا تجویز شود مشخص میگردد.در مواردی که نسخه احتیاج به تجدید شدن نداشته باشد نیز بایستی درقسمت reffillذکر گردد.

یک نسخه نباید بیش از 5 مرتبه یا بعداز 6 ماه از تاریخ صدور آن تکرار شود.

                 برخی از نکات مفیددرنسخه نویسی :همه بیماران نیاز  به درمان با دارو ندارند ودربسیاری از موارد باراهنمائی کردن ودرمان غیرداروئی مشکل بیمار حل میشود.

هرگز از نام شیمیایی دارو استفاده نکنید بویژه آنهائی که باپیشوند عدد هستند نام دارونباید به اختصار نوشته شود وبجز درموارد خاصی که تجویز یک شکل دارو برا ی بیمار مزیت داشته باشد استفاده از نام ژنریک ارجحیت دارد

در صورتی که از نام تجاری استفاده شود ویا پزشک قصد دارد نوع داروی بیمار در دوران درمان ثابت بماند می بایست نام ژنریک دارو نوشته شود و.بدنبال آن کارخانه سازنده درون پرانتز قید شود وپزشک تاکید نماید که فقط همان  نوع دارو داده شود نام دارو معمولاً به انگلیسی نوشته می شود.

توصیه میشود واحد داروئی حتی برای فراورده هائی که فقط با یک واحد معین دردسترس هستند نوشته شود زیرا تشخیص دارو را سهل کرده ودر صورتی که واحدهای دیگری درآینده از این دارو در دسترس قرار گیرد از بروز اشتباه جلوگیری شود.

از حرف U بعنوان  مخفف unit استفاده نکنید زیرا ممکنست با Oیا4 اشتباه شود

اعداد اعشاری رابتنهائی با نقطه(بجای ممیز) همچون .5  نشان ندهید زیرا اگر نقطه جلب توجه نکند ممکنست با دوز 10 برابر اشتباه شود وباید بصورت 0.5 نوشته شود مانند هالوپریدول 5و,0.5

هرگز نقطه اعشاری یا صفر را بعداز اعداد صحیح قرار ندهید مانند 2.0 بلکه باید بصورت 2نوشته شود زیرا اگر نقطه اعشاری جلب توجه نکند ممکنست با دوز 10 برابراشتباه شود .عدم استفاده از صفر قبل از ممیز باعث اشتباه ممیز با عدد یک میگردد.

مطمئن شوید راه تجویز دارو را صحیح نوشته اید وباعث بروز اشتباه نمیشود حتی الامکان تعداد یک دارو را با اعداد رومی ننویسید چون موجب بروز اشتباه میشود .

در صورتی که بیمار دچار افسردگی است ویا خطر خودکشی وجود دارد مقدار کل داروی مورد نیاز باید بطور منقسم نسخه شود بطوری که هر قسمت در صورت مصرف یکجا کمتراز مقدار کشنده باشد دراین مورد حتماً به بیمار هشدار لازم داده شود.

 

تعداد اقلام داروئی یک نسخه حداقل ممکن باشد زیرا امکان تداخلات داروئی احتمالی راکاهش میدهد

در نوشتن فرمولاسیونهای ترکیبی ماده داروئی موثر را اول وسایر موارد رادر زیر آن بنویسید وکلیه اجزاء فرمولاسیون ترکیبی را دریک کروشه مشخص کنید وزن نهائی فراورده  را معلوم نمائید کلیه اجزا ء به درصد ویا به گرم نوشته شود.یعنی بر مبنای واحد یکسان درج گردد.

به بیماران مبتلا به صرع،اختلالات غدد درون ریز وبیماران قلبی وعروقی توصیه کنید که داروی خود را فقط از یک شرکت  تولیدی تهیه کنند زیرا تفاوت فرمولاسیون یک داروی  معین  که توسط چند شرکت  تولید میگردد باعث میشود که تغییر نوع دارو منجر به  بروزخطراتی برای بیمار گردد.

درتجویز دارو به بیماران آسیب پذیر (کودکان،زنان باردار وشیرده،سالمندان،بیماران کبد ی وکلیوی و..) باید احتیاط شود.

داروهای تجویز شده نباید با یکدیگر تداخل خطرناک داشته باشند.

کاربرد داروها بایست براساس متون علمی باشد نه تجربه های شخصی واعمال سلیقه فردی که مقبولیت علمی ندارد.

در تجویز دارو برای بیمارانی که دارای رژیم فاقد قند ونمک یاالکل هستند دقت نمائید زیرا بسیاری داروها حاوی این مواد هستند( شربت والگزیر حاوی قند والگزیر حاوی الکل است).

سدیم یا پتاسیم بنزاتین پنی سیلین میتواند تعادل الکترولیتی رادچار اختلال کند چون بخصوص دردوزاژ بالا مقادیر زیادی از این  الکترولیتها را وارد بدن میکند.

                         Image result for فشارخون

 

تداخل دارویی مهمترین معضل در دارو درمانی

 درادامه اشکال دارویی موجود در داروخانه ها را یادآور میشویم.     

آمپول Ampule                             ژل gel                                 کپسول Capsule

کرم Cream            قطره           DropالگزیرElixir                        محلول Solution

پماد              Pomad/ Ointment غرغره                                    اسپری Spray

لوسیونLotion              دهان شویهMouth washes                                 ویالVial

شربتSyrup               سوسپانسیون  uspansion   S                              بخورInhaler

سرم  Serum             پودر  Powder                                             شیاف Suppositories

                                             قرصهاTablet 

Enteric-Coated Enteric- Tablets(E.C.T)                      Buccal or Sublingual 

Chewable Tablet                                                        Effervescent Tablet

 

Immediate Release Tablet(I.R)                              Sustainedrelease(SR),Retard

                                                   Vaginal Tablet

 Image result for دارو

                    

آخرین نکته مهم : تعداد زیادی از داروها در نام لاتین شباهت زیادی بهم دارند که اگر در نسخه دقیق وکامل نوشته نشوند مشکلاتی زیاد در حد مرگ برای بیماران حادث میشود. درشمای زیر این داروها را ملاحظه مینمایید که درتجویز بایستی دقت شود. این خطا در خواندن نسخه در داروخانه ها زیاد پیش آمده است.

مهمترین خطاهای نسخه خوانی:

1 Acetazolamide          Acetaminophe                         33 Chloramphenicol       Chlopheniramine

2 Adult cold                 Adult otrimoxazole                  34 Chloramphenicol           Chlorambucil  

3 Adult Cold        Acetaminophen Codein                 35 Chlorpromazine          Chlorpropamide

4 Adult Cold              Aldacton                                       36 Chlorpromazine      Chlordiazepoxide

5 Adult Cold             Adalat                                         37 Clidinium C                 Clindamycin

6 Allopurinol         Haloperidol                                        38 Clobetasol                  Clotrimazole

7 Allopurinol        Amitriptyline                                        39 Clomiphene             Clomipramine

8 Allopurinol        Alprazolam                                      40 Clomiphene               Clofibrate

9 Ampicillin           Aspirin                                                41 Clomipramine             Cholestyramine

10 Ampicillin         Amitriptyline                                     42 Clomipramine              Chlorpromazine

11 Amp Citicolin     Ampicillin                                        43 Clomipramine               Colpermin

12 Amp Pencillin     Ampicillin                                        44 Clonidine                       Quinidine

13 Allium-s            Almgs                                                  45 Drazepam                      Digoxin

14 Anethum           Artan                                                46 Diclofenac                        Dicyclomine

15 Aminophyllin     Ampicillin                                        47 Digestive                         Digoxin

16 Aminophyllin      Amitriptyline                                 48 Digestive                         Diazepam

17 Aminophylline    Omnipaque                                  49 Diphenhydramen            Dimenhydrinate

18 Alprostadil         Alprazolam                                     50 Diphenhydramen           Diphenoxylate

19 Aricept                Aciphex                                          51 Dimethicone                     Demitron

20 ASA                     ACA                                                 52 Dopamine                         Dobutamine

21 ASA Children      ASAcodeine                                   53 Doxorubicin                     Daunorubicin

22 Atromid-s(Clofibrate)   Aluminium mg s               54 Dihydroergotoxine       Dihydroergotamine

23 Azithromycin       Etythromycin                              55 Dimenhydrinate               Diphenoxylate

24 Bcomplex             Baclofen                                       56 Fosamax                           Furosemide

25 Beclomethasone   Betamethasone                        57 Hydrocodone                     Hydrocortisone

26 Bromhexin             Bromocriptine                           58 Hydrocodone                Hydrochlirothiazide

27 Buspirone              Bupropion                                  59 Hydroquinone               Hydrocorisone

28 Calcium gluconate         Calcium Dobesilate         60 Hydroxyzine                  Hydralazine

29 Cefalexin            Cefazolin                                        61 Hyoscine                        Hydroxyzine

30 Ceftraxone         Cefuroxime                                   62 Inderal                            Isordil

31 Ceftazidime       Ceftizoxim                                    63 Inderal                            Indocid

32Clozapine           Cloxacillin                                      64 Lsocarboxazid               Isosorbide

 

65 Lasix            Losar                                         84 Piracetam                       Piroxicam

66 Lasix            Losec(Omeprazole)                  85 Prozac(Fluoxetine)         Prazosin

67 Levothyroxine     Lovastatin                    86 Prazosin                            Persantine

68 Li                 Lasix                             87 Prilosec (Omeprazole)              Prozac

                          

 

69 Lotadine             Lovastatin                               88 Primidone                  Prednisolon

70 Losartan             Lovastatin                               89 Phenazopyidine       Phenobarbital

71 Mebendazole    Mrtronidazole                        90 Qulnidine                  Clindamycin

72 Menthol            Mannitol                                  91 Salbutamol                Sorbitol

73 Methimazole    Metronidazole                        92 Salbutamol              Salmeterol

74 Methocarbamol  Metocolopramide              93 Syrup Aluminim      Syrup Mom

75 Methyldopa        Metronidazole                   94 Tegretol                     Tavegyl (Clemastine)

76 Metoral              Metronidazole                    95 Terbutaline                Tetabolone

77 Naltrexone        Naproxen                             96 Teracosactide            Testosterone

78 Nifedipine         Nicardipine                          97 Trifluoperazine          Trihexyphenidyl

79 Nitrofurazone   Nitrofurantoin                   98 Valium                         Warfarin

80 Nystatin Oral     Nystatin Ovul                    99 Valganciclovir             Valacyclovir

81 Pancreatin         Pancuronium                   100 Vancomycin               Vecuronium

82 Paxil                    Paclitaxel                          101 Vinblastine                 Vincristine

83 Periactin            Pancreatin                      102 Zarontin                        Zaditen

................................................................................................................

اشتباه   :    اشتباه است حتی اگرهمه انجامش بدهند.          درست  :     درست است حتی اگر هیچکس انجامش ندهد.

Wrong is wrong, Even if evreyone is doing. Right is right,Even if no one is doing it.




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه دوم اسفند ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه

داروهای اورژانس

داروهای اورژانس


  داروهای اورژانس

           دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران  گروه فارماکولوژی

                                                             بنام خداوند  بخشنده مهربان

پروردگارا

هدایتمان  کنتا به این باور  برسیم که جواب بعضی ازدعاهایمان فقط صبر  وانتظار است.

                                  خدایا  فردایی بهتر را به همه عطا بفرما

.داروهای اورژانس یا داروهای امرژنسی به مجموعه داروهایی اطلاق می‌گردد که درمان‌های اضطراری یا انتقال مصدوم در خارج از محیط بیمارستان صورت پذیرد. این سیستم دارویی در کشور ایران بنام مرکز فوریتهای پزشکی شناخته می‌شود که هم اکنون زیر مجموعه مراکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در کلیه بیمارستان ها ، درمانگاهها وسایر مراکز می باشد. دسترسی به خدمات فوریتهای پزشکی از طریق شماره امدادی ۱۱۵ امکان‌پذیر می‌باشد.

داروهای اورژانس شامل :

1- داروهای ضروری                                       

2- داروهای ترجیحی                                                 

3- داروهای بیهوشی

4- ترالی اورژانس

5- قفسه دارویی اورژانس

        Image result for هپارین

داروهای ضروری : داروهایی که وجودشان در اورژانس ضروری  است. در جدول زیر لیستی از این داروها دیده  میشوند،( همراه با توضیح برخی از داروها)

شکل   دارو

نام   دارو

شکل   دارو

نام   دارو

amp

متوکلوپرامید

supp

استامینوفن

amp

میدازولام

amp

آدنوزین

solution

بتادین

tab

کاپتوپریل

powder

شارکول

vial

دکستروز20%

amp

فنوباربیتال

amp

کلرفنیرامین

amp

هالوپریدول

amp

دیازپام

tab

آسپرین

supp

دیکلوفناک

vial

سولفات منیزیم

amp

دیگوکسین

amp

دوپامین

amp

نالوکسان

spray

سالبوتامول

spray

ایپراتروپیوم

 

 

                   بتادین: فعالیت ضدمیکروبی برای زخمهای سطحی       

Image result for بتادین 

شارکول : از داروهای گوارشی ، اشکال دارویی : قرص،محلول،پودر،مکانیسم اثر : بسیاری از محرکهایی  را که موجب اسهال و ناراحتی گوارشی می شوند،  جذب سطحی می کند

 

آدنوزین   Adenosine   داروهایقلبی-عروقی   داروهایآنتیآریتمی . از این دارو برای تشخیص افتراقی

تا کی کاردی فوق بطنی  و در تصویر برداری از عضله قلب  نیز مصرف می شود. مکانسیم اثر: این دارو  یک نوکلئوزید درون زا است ... 2- محلول آدنوزین باید فاقد بلور باشد در صورتی  که در محلول بلورهایی دیده می شود باید  آنرا به آرامی گرم کرد تا بلورها حل شود.  از تزریق بلورهای غیر شفاف باید خودداری  کرد.

Image result for آدنوزین

نالوکسان                                                                                                                                                     نالوکسان برای برطرف کردن تضعیف  تنفسی ناشی از داروهای شبه تریاک جهت درمان  مسمومیت با ترکیبات اوپیوئید و همچنین به عنوان

داروی کمکی در درمان شوک سپتیک  می‌شود.این دارو مسدد گیرنده میکرواپیوئیدی  می‌باشد. و از این طریق ، مانع اثراتی از  داروهای شبه تریاک که از طریق تحریک این  گیرنده اعمال می‌شود. (ازجمله تضعیف مرکز  تنفس در سیستم اعصاب مرکزی) می‌شود.

   عوارض جانبی نالوکسان: تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون از عوارض جانبی این دارو می‌باشند.           

Image result for نالوکسان

 

داروهای ترجیحی: داروهایی هستند که بودن آنها  در بیمارستان های عمومی ارجحیت  داردو  توصیه میشودکه درداروخانه شبانه روزی دراختیاربیماران  باشند.

     

شکل دارو

نام دارو

شکل دارو

نام دارو

amp

سفازولین

tab

استامینوفن

solution

کلرال هیدرات

amp

آسیکلوویر

tab

اچ _دی

vial

آمپی سیلین

amp

هیدرالازین

amp

آمیکاسین

tab

مترونیدازول

drop

اشک مصنوعی

tab

اگزازپام

cap

آزیترومایسین

amp

متیل ارگونوین

oint

بنزوکایین

oint

تتراسایکلین

supp

بیزاکودیل

 

                                                                                                                                           

           آمیکاسینداروی ضد باکتری،داروی ضد عفونت ، آمینوگلیکوزید

این دارو در درمان عفونت های  جدی ناشی از باکتری های گرم منفی مقاوم  به جنتامایسین مصرف می شود. برتری این دارو  نسبت به جنتامایسین در مقاومت این آنتی  بیوتیک در برابر اغلب آنزیم های باکتریایی  تخریب کننده آمینوگلیکوزیدهاست

Image result for امیکاسین

. 

مکانیسم اثر امیکاسین :

سنتز پروتئین را در باکتری های  حساس به این آنتی بیوتیک مهار می کند.

                                          

متیل ارگونوین:

رده درمانی: داروهای انقباض  رحمی  ،اشکال دارویی: قرص، آمپول

مکانیسم اثر : باتحریک گیرنده‌های  سروتونین وآلفا آدرنرژیک سبب انقباض عروق‌سرخرگی  می‌شود.

Image result for متیل ارگونوین

اچ-دی: دستهدرمانیپیشگیریازبارداری ،اشکالدارویی : قرص  ، مکانیسماثر : ترشحLHوFSHرامهارمیکند.

 

داروهای بیهوشی :

فقط در بخش اورژانس دارای متخصصان  طب اورژانس یا بیهوشی ضرورت دارند.

       

 

شکل دارو

نام دارو

amp

فنتانیل

vial

کتامین

vial

سوکسینیل کولین

vial

تیوپنتال

solution

کلرال هیدرات

 Image result for فنتانیل

کتامین : ردهدرمانی: داروهایبیهوشی ، اشکالدارویی: آمپولوگاز

 

  

 

ترالی اورژانس

کمد متحرکی که در آن داروها و  وسایل احیا وجود دارد. وجود آن در تمامی اورژانسها ضروری است.

طبقه اول ترالی:

به داروهای حیات بخش اختصاص  داردو وجودشان درتمامی مراکز ضروری است.

عموما"این داروها نزریقی هستند . تعدادی از آنها در آمپول ها  وشیشه های رنگی ( قهوه ای ) نگه داری میشوند  به دلیل آنکه در برابر نور پایداری خود  را از دست میدهند. این دار وها آمین هستند  ونظیر آمونیاک در برابر نور تجزیه میگردند.

شکل دارو

نام دارو

شکل دارو

نام دارو

amp

دیلانتین

amp

آتروپین

amp

tng

amp

اپی نفرین

amp

وراپامیل

amp

ایندرال

amp

فنوباربیتال

amp

آمیودارون

vial

بیکربنات سدیم

amp

هپارین

amp

نیتروپروساید

amp

آمینوفیلین

spray

لیدوکایین

amp

دیازپام

 

 

آتروپین:اشکال دارویی: آمپول، قرص، قطره                          

مکانیسم اثر: بلوک گیرنده‌های استیل کولین

آمینوفیلین :

رده درمانی: گشاد کننده برونش    اشکال دارویی: آمپول، قرص

مکانیسم اثر : انبساط عضلات صاف برونش و گشادی مجاری  تنفسی

 

آمیودارون :

رده درمانی: ضد آریتمی قلبی،آنتی تیرویید

اشکال دارویی: آمپول، قرص

مکانیسم اثر : طولانی کردن پتانسیل عمل سلولهای قلبی

Image result for آمیودارون

 

دیازپام :

رده درمانی : بنزودیازپین‌های       اشکال دارویی:شربت  ،قرص،آمپول

مکانیسم اثر:اثر بر روی گیرنده‌های گاما آمینوبوتیریک  اسید و در نهایت ورود یون کلر به نورونها  اثرات خود را اعمال می‌کند.

Image result for دیازپام

فنی تویین :

رده درمانی: داروهای ضد صرعرده درمانی:                                                    

اشکال دارویی: قرص، کپسول، آمپول و سوسپانسیون

مکانیسم اثر :ا اثر بر کانالهای سدیمی غشا و غیرفعال  سازی آنها عمل میکند و بر ورود سدیم و ایجاد  پتانسیل عمل مؤثر است.

اپی نفرین :

 دستهدارویی : کاتکول‌آمینهایدرون‌ساز              اشکالدارویی : آمپول

مکانیسماثر : اثربرسیستمعصبیسمپاتیک

لیدوکائین :

رده درمانی: بی‌حس کننده موضعی     اشکال دارویی: ویال، آمپول، پماد، افشانه

مکانیسم اثر :کنترل عبور سدیم از وراء غشای  سلولی می‌شود.

 

وراپامیل :

رده درمانی: بلوک‌ کننده کانال  کلسیم            اشکال دارویی: قرص و آمپول

 Image result for وراپامیل

نیتروپروساید:  رده درمانی: داروهای کاهنده  فشار خون         اشکال دارویی: آمپول

مکانیسم اثر : با اثر مستقیم بر عروق موجب گشادی عروق  می‌شود

فنوباربیتال:

رده درمانی: باربیتوراتها                          اشکال دارویی: قرص، شربت

مکانیسم اثر : کاهش تحریک پذیری نورونها

طبقه های دیگر ترالی:

طبقه 2:

انواع سرنگ ها (2،5،10،20میلی گرم)،سر سوزن شماره 20-25

لوله آزمایش،پنبه الکل و دستکش ،باند وگاز استریل

طبقه 3:

آنزیوکت ، چسب لوکوپلاست ، ست  سرم

طبقه 4:  لارنگوسکوپ ، لوله تراشه ، آمبوبگ،ست  پانسمان،تیغ بیستوری...

قفسه دارویی اورژانس:

همانند اتاق دارویی موجود در هر  بخش ، اتاقی هم دراورژانس قرار دارد و حاوی  تمام محلول های وریدی وداروهای مصرفی در  آن جا است.

   

...........................................................................................................................................................

هرکه  نفسی را از مرگ نجات دهد مانند آنست که همه  مردم را حیات بخشیده است .قرآن  کریم

خدایا کمک  کن سبب درمان باشیم نه  باعث درد     حضورمان همراه آرامش باشدنه ناقل نا امیدی

                                                   عشق را پرورش دهیم نه نفرت.     " آمین "                                                                                                             

اوتیسم، تبعید به جزیره تنهایی‌

اوتیسم، تبعید به جزیره تنهایی‌


      اوتیسم، تبعید به جزیره تنهایی‌

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

به نام آنکه  خلاق جهان است                    امید بی پناه و بی کسان است

                  به نام آنکه یادآور او تسلی بخش عاشقان  است  و   ...............

اوتیسم یا درخودماندگی  این درد، درمان ندارد. همه روز در گهواره‌اش به جایی خیره می‌ماند، نه دلتنگ می‌شود، نه مثل نوزادان دیگر دست‌هایش را دراز می‌کند تا بغلش کنم. نه غریبی می‌کند، نه می‌خندد، حس می‌کنم جایی ته رویاهایش شناور است، جایی در سیاهی فضا، جایی که هیچکس نشانی‌اش را نمی‌داند،‌جایی تنگ و تاریک با دیوارهایی ضخیم از آئینه که روی درش با خطی ناهنجار نوشته‌اند: «اوتیسم».

       Image result for اوتیسم                

 Autism اوتیسم یک اختلال مغزیست که اغلب برقراری ارتباط با دیگران را دشوار می کند و با علائمی از جمله تاخیر در فراگیری صحبت کردن و یا عدم صحبت کردن و افسردگی و اضطراب مشخص می شود.

بیشتر افراد مبتلا به اوتیسم همیشه در ارتباط برقرار کردن با دیگران دچار مشکل می شوند. اما تشخیص زودهنگام و اقدامات مناسب برای درمان اوتیسم می توانند به بسیاری از مبتلایان به این بیماری کمک کنند تا از تمام پتانسیل های خود استفاده کنند. نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی وفعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه) بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود. هسته مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.                                         

از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند. نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد زنانی که چاق یا دیابتی هستند، در صورتی که باردار شوند، بیش از مادران سالم با احتمال تولد نوزاد اوتیسمی روبرو     خواهند بود                                                                                                              .

                              Image result for اوتیسم                                             Image result for اوتیسم

50 % از کودکان اوتیستیک قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط با سایرین استفاده نمایند. عدم به کار بردن ضمیر "من"  از ویژگی های کلامی این کودکان است. از مسائل دیگر تکلمی، تکرار کلمات و جملات اطرافیان است                                                                                                  

اوتیسم یک ناتوانی طولانی مدت است که منجر به اختلال عملکرد عصبی – روانی در فرد می شود. گر چه به نظر می رسد که اوتیسم عارضه نادری است اما اطلاعات اخیر گویای آن است که شیوع اوتیسم حتی تا20 مورد در هر10000 تولد زنده می رسد. اوتیسم در پسران3 - 4 برابر بیشتر از دختران دیده می شود. اگر چه علت    اصلی آن کاملاً شناخته شده نیست، اما در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات بسیاری در این زمینه صورت     گرفته است. تحقیقات تأکید زیادی بر منشاء زیست شناختی و عصبشناختی در مغز دارد . در              بسیاری    از  خانواده ها سابقه اوتیسم و یا اختلالات مربوط به آن وجود داشته است که ریشه ژنتیک را مطرح می کند اگر چه تا به حال ژن خاصی که مربوط به اوتیسم باشد شناخته نشده است .  پژوهشگران در مورد نقش ژنتیک در علت شناسی اوتیسم اختلاف نظر دارند و عده ای از آنها ترکیب چندین ژن را به عنوان علتاختلال مطرح می کنند . چندین نظریه درباره اوتیسم مطرح شده که هیچیک به طور دقیق اثبات نشده است.

 Image result for اوتیسم

اوتیسم تمایل دارد در خانواده ها گسترش پیدا کند از همین رو کارشناسان گمان می کنند که ممکن است اوتیسم ریشه ارثی داشته باشد. محققان در تلاشند تا ژن هایی که به طور مستقیم در بروز این بیماری دخیل

  هستند را کشف کنند.  

مطالعات دیگری نیز بر روی این موضوع در حال انجام است که آیا ممکن است بیماری به علت سایر بیماریهای

دیگر و یا عوامل محیطی به وجود بیاید یا خیر.    

بعضی از مردم فکر می کنند که اوتیسم به علت واکسن های دوران کودکی مانند سرخک، اوریون و سرخجه به وجود می آید. اما محققان صحت این باور غلط را رد کرده اند. پس حتما دقت داشته باشید که نوزادتان تمام واکسن ها دوران کودکی را دریافت کند. این واکسن ها می توانند از کودکتان در مقابل بیماری های خطرناک

وحتی کشنده محافظت کنند .                                                                                                                                      

 

 

کودکان مبتلا به اوتیسم کودکان سرکشی نیستند که خود رفتارهایشان را انتخاب کرده باشند. اوتیسم به دلیل داشتن والدین بد ایجاد نمی گردد، به علاوه هیچ عامل روان شناختی خاصی در خصوص تأخیر رشد کودک   

شناخته نشده است  لذا اوتیسم یک بیماری روانی نیست.

فراد مبتلا به اوتیسم معمولاً حداقل نصف علائمی را که در زیر عنوان شده است نشان می دهند . این نشانه ها از خفیف تا شدید متغیر هستند . در موقعیت های کاملاً متفاوت،  رفتارهایی که با سن کودک تطابق ندارد مشاهده می گردد.      

اصرار به یکسانی داشته و در مقابل تغییر مقاوم هستند   و    مشکلات شدید تکلمی دارند. 

در بیان نیازها مشکل دارند و از اشارات و حرکات به جای کلمات استفاده می کنند.

اغلب از ضمایر استفاده معکوس می کنند ، به جای استفاده از " من"  از " تو" استفاده می کنند

کلمات و یا جملات دیگران را تکرار می کنند.

 خنده و گریه بی دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می شوند.

شلوغی به پا می کنند و به دلایلی که برای دیگران آشکار نیست شدیداً پریشان می شوند.

قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار کنند.

دوست ندارند در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند.

تماس چشمی ندارند یا تماس چشمی آنها اندک است.       به روش آموزش معمول پاسخ نمی دهند.    

با اسباب بازی، درست بازی نمی کنند.

چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست دارند   و احساس درد کمتر یا بیشتر از حد دارند.

       از خطرات نمی ترسند.

نوجوانان مبتلا به اوتیسم اغلب افسرده هستند و دچار اضطراب زیادی می شوند مخصوصا اگر هوش آنها هم اندازه با میزان میانگین و یا بالاتر از آن باشد.
برخی از کودکان در سنین نوجوانی دچار تشنج هایی مانند صرع می شوند.

                                  Image result for اوتیسم

پر تحرک یا کم تحرک هستند   و   به صحبتها و یا صداها پاسخ نمی دهند به طوری که به نظر می آید ناشنوا هستند اگر چه حس شنوایی سالم است.

·       70 % کودکان مبتلا به اوتیسم، ناتوانی هوشی دارند.

طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، در سال 1975 از هر 5 هزار نفر، یک نفر به اوتیسم مبتلا بوده اما در سال 2004 این میزان به یک در 166 نفر رسیده و در سال 2014 از هر 42 کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم بوده است. امروزه دیگر تصویری که از یک کودک مبتلا به اوتیسم داریم، یک فرد ناتوان و گوشه گیر نیست، بلکه می دانیم اوتیسم طیف گسترده ای از علائم را به همراه دارد.

درمان اوتیسم چگونه است؟

درمان اوتیسم شامل آموزش های رفتاری خاص است. آموزش های رفتاری مبتنی بر پاداش برای رفتار های خوب که به آنها مهارت های اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط را یاد می دهد و به آنها کمک می کند که بتوانند در بزرگسالی با برخی از مشکلاتشان کنار بیایند و مشکلات کمتری داشته باشند.

با شروعِ به موقعِ مراحل درمانی، بسیاری از کودکان فرا خواهند گرفت که چگونه با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنند. آنها فرا خواهند گرفت که چگونه از عهده برخی از کارهای خود در بزرگسالی بر بیایند.

بسته به کودک، درمان ممکن است شامل مواردی مانند گفتار درمانی و درمان فیزیکی نیز شود. گاهی اوقات داروهایی نیز برای درمان مثلا افسردگی و یا رفتار های وسواسی جبری نیز تجویز می شود.

درمانِ مورد نیاز کودک شما به علائم کودکتان بستگی دارد و ممکن است نسبت به سایر کودکان مبتلا به اوتیسم متفاوت بوده و حتی با گذر زمان تغییر کند.

چون افراد مبتلا به اوتیسم بسیار با هم متفاوت هستند، درمانی که به یکی از آنها کمک می کند ممکن است به فرد دیگر مبتلا به اوتیسم کمکی نکند. لذا حتما مراحل درمان را زیر نظر متخصصین امر و با همکاری کامل با تمام افرادی که در این مسیر می خواهند به کودکتان کمک کنند انجام دهید و سعی کنید بهترین راه های درمانی برای مدیریت علائم کودکتان را پیدا کنید.
خانواده ها چگونه می توانند با کودک مبتلا به اوتیسم کنار بیایند؟

بخش مهمی از برنامه های درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم این است که سایر افرادِ خانواده آموزش های لازم در مورد اوتیسم و چگونگی برخورد و مدیریت علائم آن را فرا بگیرند. آموزش می تواند استرس های خانواده را کاهش داده و به کودکتان کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. برخی از خانواده ها نسبت به سایرین نیاز به آموزش های بیشتری دارند.

 Image result for اوتیسم

برای داشتن زمان های استراحت و تفریح برنامه ریزی داشته باشید. مراقبت و رفع نیاز های یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است عوارضی برای کل افراد خانواده داشته باشد. به همین خاطر زمان هایی را برای داشتن استراحت و تفریح برای کل اعضای خانواده برنامه ریزی کنید.
زمانی که کودک شما بزرگتر می شود تقاضای کمک های بیشتری بکنید. دوران نوجوانی یک فرد مبتلا به اوتیسم می تواند دوران بسیار دشواری باشد.
با سایر خانواده هایی که آنها نیز کودکی مبتلا به اوتیسم دارند در ارتباط باشید. می توانید با هم در مورد مشکلات و تجربیاتتان صحبت کنید.

بزرگ کردن یک کودک مبتلا به اوتیسم کار بسیار دشواریست. اما با حمایت و آموزش، خانواده شما می توانند روش برخورد با این بیماری را فرا بگیرند.

Image result for اوتیسم 

 

دانشگاه علوم پزشکی و تشکل های مردمی پیشگام برگزاری نخستین همایش منطقه ای اوتیسم در کشور شده و بر همین اساس نخستین همایش منطقه ای اوتیسم ایران قرار است ۱۴ تیرماه امسال در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار گردید.

در این همایش علاوه بر مسئولان محلی، معاون توانبخشی وزارت بهداشت، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، دبیر انجمن گفتار درمانی ایران و کارشناسان و متخصصان فعالان اوتیسم شرکت داشته اند.

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران که برای حضور در این همایش به تبریز سفر کرده، در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت برگزاری همایش های منطقه ای در کشور اظهار داشت: این انجمن، با هدف آموزش و شناخت بیشتر اوتیسم در ایران، نسبت به طراحی همایش های منطقه ای در سراسر کشور اقدام کرده که دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیشگام برگزاری اولین همایش منطقه ای در این حوزه شد.

وی با تاکید بر لزوم حساسیت بیشتر جامعه به اوتیسم تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار شناسایی و تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم رو افزایش است لزوم توجه به این مقوله در جامعه بیش از گذشته حس می شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به اینکه بر اساس آمار جهانی نسبت مبتلایان به این بیماری یک در ۶۳ نفر استاضافه کرد: گرچه ما در ایران با چالش نقص آمار مواجهیم اما بر اساس بررسی های سازمان بهزیستی، این نسبت در کشور ما یک در ۱۰۰ نفر اعلام شده است.

                                        Image result for اوتیسم

 

صالح غفاری با بیان اینکه همین آمار هم تعداد کمی نیست و باید نسبت به آن حساس بود گفت: همینک با ارتقای آگاهی جامعه از علائم اوتیسم، بیماران تازه تشخیص درحال افزایش بوده بطوریکه بزرگسالان هم بواسطه شناخت بهتر از آن خود را به این انجمن معرفی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری سمینارهای منطقه ای می تواند راهکاری مناسب برای ارتقای آگاهی جامعه و نیز تبادل تجربیات و علوم جدید بین کارشناس و درمانگران و خانواده ها باشد.

میزان شیوع بیماری اوتیسم در جهان در حال افزایش است و از هر ۱۶۰ کودک یک نفر به بیماری اوتیسم در حال حاضر مبتلا می شوند که این موضوع باعث نگرانی کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت شده است.

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی است که از هر ۱۶۰ کودک در سراسر جهان یک نفر به آن مبتلاست.

بررسی‌ها حاکی از آن است در سراسر جهان از بین هر ۱۶۰ کودک یک نفر دچار اختلال اوتیسم است. هر چند آمار منتشر شده از تعداد مبتلایان به این اختلال رقم میانگین است و شیوع آن در بسیاری از کشورهایی با میزان درآمد پایین و متوسط ناشناخته باقی مانده‌ است.

                              Image result for اوتیسم

 

کنترل اوتیسم با طب گیاهی

مطالعات نشان داده است مصرف ویتامین ۶ Bو ۱۲ B، منیزیم و سلنیوم نیز در این بیماران مفید است.

به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتلا به اوتیسم از منابع غنی از منیزیم مانند سویا، اسفناج، بادام، تخم کدو و آفتابگردان، عدس، جو و کلم بروکلی استفاده کنند.

حبوبات و مغزها نیز به دلیل غنی بودن از ویتامین B توصیه می شود.

بهتر است این افراد از مصرف زیاد شیرینی، بیسکویت و ماکارونی به دلیل دارا بودن گلوتن و نیز مصرف لبنیات و بستنی به دلیل داشتن کازئین (پروتئین شیر) اجتناب کنند، زیرا گلوتن و کازئین باعث تشدید علائم بیماری می شود.

کنسرو و غذای آماده، شکلات، رنگ های مصنوعی و فست فودها نیز مضر است. مصرف زیاد میوه و سبزیجات تازه و نوشیدن آب کافی توصیه می شود.

مطالعات زیادی تاثیر مثبت گیاه جینگکو را نیز در بهبود شرایط این بیماران نشان داده است. جینگکو در تقویت حافظه و کمک به تکامل مغز مفید است.

طب سوزنی نیز از روش های درمانی توصیه شده و اثربخش در بهبود شرایط مختلف بیمار اوتیسمی است.

تمرینات فیزیکی، ورزش و ماساژ نیز به این بیماران کمک می کند.

Image result for اوتیسم 

 

در حالی که پزشکان فعلا از درمان بیماری اوتیسم بازمانده اند، دارویی برای درمان آن در حیوانات با موفقیت آزمایش شده و همین امر امیدواری زیادی را در محافل پزشکی دنیا به وجود آورده است.

سیاری از پزشکان برای کنترل این بیماری از طیف گسترده ای از داروهای روانگردان استفاده می کنند تا بتوانند رفتارهای ضداجتماعی مبتلایان به اوتیسم را تحت کنترل درآورند. اما این کار به خصوص در کودکان ممکن است اثرات سوء دیگری بر جای بگذارد.

 

به تازگی دارویی با هدف درمان اوتیسم ابداع شده که می تواند ارسال سیگنال های الکتریکی در مغز را به شرایط عادی بازگرداند. این دارو با موفقیت بر روی موش ها آزمایش شده و پژوهشگران امیدوارند این تحول درمان اوتیسم را نیز در آینده ممکن کند.

                                     Image result for اوتیسم

داروی یادشده برای درمان نوع خاصی از بیماری اوتیسم که Haploinsufficiency Syndrome)

 MEF۲C) یا MHS نام دارد، قابل استفاده خواهد بود. مبتلایان به این نوع از اوتیسم با مشکل ارسال بیش از حد سیگنال های تحریک کننده مغز مواجه هستند و همین مساله باعث رفتارهای نامتعارف اجتماعی در چنین افرادی می شود.

داروی تازه ابداع شده NitroSynapsin قادر به کاهش میزان ارسال سیگنال های مغزی است و آزمایش آن به مدت سه ماه بر روی موش ها موفقیت آمیز بوده است. محققان امیدوارند بعد از تکمیل آزمایش های خود بر روی موش ها بتوانند این دارو را بر روی انسان ها نیز آزمایش کنند. نتایج این بررسی در نشریه نیچر منتشر شده است.

مطالعات موشی نشان داده است که موتاسیون در ژن MEF۲C مغزی که در تکوین اولیه مغز نقش دارد منجر به تولد نوزاد‌های موشی می‌شود که دچار ناهنجاری‌های شبه اوتیسمی در مغزشان هستند. ژن MEF۲C پروتئین‌هایی را کد می‌کنند که خود در بیان ژن‌های بسیار دخیل هستند.

محققان این موش‌های مدل برای اوتیسم را برای سه ماه با NitroSynapsin تیمار کردند. این دارو یک ترکیب آمینوآدامانات نیترات مرتبط با آلزایمر است که مورد تایید FDA است. این ترکیب موجب کاهش پیام‌های تهییجی اضافی در مغز می‌شود و عدم تعادل در فعالیت‌های الکتریکی مغز را تنظیم می‌کند.
تست‌های رفتاری و شناختی این موش‌ها نیز حاکی از بهبود این عملکرد‌ها در این موجودات تیمار شده با NitroSynapsin بود. در گام بعد، محققین قصد دارند با استفاده از تکنولوژی سلول‌های بنیادی، مدل‌های مبتنی بر سلول را از سلول‌های پوستی کودکان مبتلا به اوتیسم تولید کنند و NitroSynapsin را روی آن تست کنند.
این دارو منجر به بهبود ناهنجاری‌های الکتریکی، رفتاری و مغزی در این مدل موشی شده است.

 

 

مغز مبتلایان به بیماری اوتیسم دارای سیناپس‌های اضافی است که این مسأله ناشی از نقص در فرآیند طبیعی

حذف سلول‌های قدیمی و تخریب شده                                                                                      

محققان برای شبیه‌سازی شرایط اوتیسم در انسان، موفق به برقراری مجدد این مکانیسم - حذف سلول‌های

قدیمی و تخریب شده - در مغز موش‌های تراریخته شدند   

برای این کار از داروی راپامایسین جهت مسدود کردن پروتئین mTOR استفاده شد؛ این پروتئین در بیماران

اوتیستیک بشدت فعال بوده و توانایی مغز برای مدیریت سیناپس‌ها را مختل می کند.   

با استفاده از این روش، کاهش رفتارهای متداول اوتیسم مانند خودداری از برقراری تماس با دیگران درموش‌های

تحت درمان مشاهده شد.  

دکتر «دیوید سالرز» نویسنده ارشد این مطالعه خاطر نشان کرد: نشانگرهای زیستی و پروتئین‌هایی در مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم شناسایی کردیم که نشان می‌دهد، حذف سلول‌های قدیمی و تخریب شده

بطور طبیعی انجام نمی‌شود.

به گفته «سالرز»، با استفاده از داروی راپامایسین موفق به درمان موش‌ها پس از ظهور بیماری در آنها شدیم که می‌تواند برای درمان برخی بیماران مورد استفاده قرار گیرد، اما برای درمان طولانی مدت بویژه در کودکان در حال رشد چندان مناسب نیست.

نتایج این مطالعه در مجله Neuron منتشر شده است.

....................................................................................................................................

 

تاریخ نولد مهم نیست                               تاریخ تحک مهم است

اهل کجا بودن مهم نیست                          اهل  و بجا بودنت مهمه

منطقه زندگیت مهم نیست                        منطق زندگیت مهم است

                         درود بر کسانی که دعا دارند و ادعا ندارند

نیایش دارند ونمایش ندارند                     حیا دارند وریا ندارند

                                  رسم دارند و اسم نداررند




نوشته شده در تاریخ یکشنبه هفدهم دی ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه

دریچه ای نوین بر درمان قطعی دیابت

.

 

به نام انکه نامش آرامش بخش قلب هاست .

به نام آنکه که قلم در کف انسان نهاد و  و  بر حرمت آن قسم یاد کرد.

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

کسانی که به کاربرد طب گیاهی علاقه‌مندند، می‌دانند که استفاده از گیاهان دارویی برای درمان  بیماری‌ها به دورانی بازمی‌گردد که هنوز پزشکی مدرن و کارکرد‌های مولکولی و سلولی کشف نشده بودند.

 

لذا هرچند استفاده از گیاهان دارویی قدمت طولانی در درمان بیماری‌ها دارد اما هنوز تا پذیرفته  شدن آن در طب مدرن و استفاده از خواص گیاهان دارویی در جریان اصلی پزشکی فاصله است.

 

با این‌حال، این پزشکی جایگزین همچنان جذابیت زیادی برای مردم دارد تاجایی که وقتی با خبر شدیم پژوهشگران دانشگاه تهران موفق به تولید داروی کاهش قند خون با استفاده از گیاه گزنه  شدند که همانند انسولین، قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد،

                Image result for گزنه       

بیماری قند یا دیابت یک نوع اختلال مزمن در سوخت و ساز هیدرات های کربن،چربی و پروتئین است که با افزایش قند خون (گلوکز) و افزایش بیماری قلبی،سکته مغزی،بیماری کلیوی،کوری و از دست دادن عملکرد عصبی بیمار میشود.

بیماری قند هنگامی ایجاد می شود که لوزالمعده به اندازه کافی انسولین ترشح نکند و یا سلول های بدن در مقابل انسولین مقاوم شوند.

انسولین هورمونی است که به سلول های بدن جهت مصرف قند خون کمک می کنند. هنگامی که انسولین کافی وجود نداشته باشد، و یا زمانی که سلول های بدن در مقابل انسولین حساسیت خود را از دست بدهند، سلول ها توان جذب قند خون را از دست

میدهند که در نتیجه قند وارد ادرار شده و دفع میگردد.                                                                                              

 داروهای تزریقی شامل فراورده های انسولین   و  داروهای خوراکی شامل: سولفونیل اوره ها ،                                              

گلی بنگلامیدها  و مت فورمین که دارای عوارض جانبی هستند. انسولین استنشاقی در دست تهیه است.                       

پیشینیان بیشتر با عوارض دیابت و نه با کلیتی با نام دیابت آشنا بودند. از همین رو برای برطرف کردن بسیاری از عوارض دیابت از گیاهان دارویی گوناگون استفاده می‌کردند. مثلا ابن‌سینا معتقد بود دیابت از اثر گرمای آتشین است که بروز می‌کند.

 به همین سبب می‌توان با سردی بخشیدن و رطوبت دادن به بدن به وسیله سبزی‌ها و میوه‌های سردی‌بخش و سردمزاج این بیماری را درمان کرد. البته نکته‌ای که در اینجا باید مد نظر قرار دهیم، این است که این خوراکی‌ها نباید ادرار‌آور باشند! به اعتقاد ابن‌سینا، فرد مبتلا به این بیماری باید در مکان‌های سردسیر و مرطوب زندگی کند.

مساله مهم دیگر این است که بیمار دیابتی نباید دچار یبوست شود.. به این ترتیب پیشینیان از گیاهان گوناگون و با تکیه بر تجربه برای درمان هر کدام از عوارض سود می‌جستند.

 

با این وصف هرچند به طور دقیق نمی‌توان گفت که کدامیک از ملل برای اولین بار از گیاه دارویی برای درمان دیابت استفاده کردند، اما معلوم شده است هندی‌ها از ۵۰۰۰ سال پیش در قالب طب آئووردا و چینی‌ها از اثرات درمانی گیاهان در درمان دیابت اطلاع داشتند. ایرانی‌ها هم ازجمله مللی بودند که از سالیان دراز از گیاهان در درمان دیابت استفاده می‌کردند.

عمده‌ترین ترکیبات گیاهی که در طول تاریخ به این منظور استفاده شده، تیره‌های گیاهی همچون شنبلیله، هندوانه تلخ، جینسینگ آسیایی، سیر، دارچین و نیز گزنه از  عمده‌ترین تیره‌های گیاهی هستند که در طول تاریخ پزشکی برای درمان دیابت (یا عوارض دیابت) مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

 Image result for شنبلیله

شنبلیله

 

 Image result for جینسینگ

جینسینگ

 

بیشتر مواد موثر گیاهان مشهور به ضد دیابتتاثیر تحریک ترشح انسولین یا اثر تقویتی در میزان تاثیر انسولین رادارند و خود قادر نیستند در غیاب انسولین از افزایش قند خون جلوگیری کنند.

هرچند آن دسته هم که اثرات شبه انسولینی دارند ماده موثره‌شان ناشناخته مانده است. ترکیباتی که از گیاهان دارویی مشهور به ضد دیابت استخراج می‌شود، بیشتر کارکردی کمکی برای انسولین دارند و هنوز ماده گیاهی‌ای به دست نیامده است که نقش کامل انسولین را بازی کند و بیشتر آنها برای دیابت نوع یک (دیابت غیر وابسته به انسولین) موثر هستند. اما گزلین (ماده موثره‌ای که ما از گیاه گزنه بدست آورده‌ایم) کارکردی کاملا شبه انسولینی دارد.

 

 از همین رو باید گفت علی‌رغم مشهور بودن گیاهان زیادی به داشتن اثرات ضد دیابتی، هنوز از کارکردهای اختصاصی مواد موثره این دسته از گیاهان اطلاع چندان زیادی در دسترس دانش مدرن پزشکی نیست.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کار محققان این است که توانسته‌اند دانش پیشینیان‌مان را که بر پزشکی کلی‌نگر مبتنی بود، به دانش مدرن جزءنگر امروزه پیوند بزنند.

تحقیقات روی گیاه گزنه از سال ۱۳۷۳ و به دنبال گزارشی که یک بیمار خردسال از تاثیر عصاره گزنه در کاهش قند خویش داده بود شروع شد. از آنجایی که بیمار دیابتی خردسال در زمره دیابتی‌هایی است که فاقد هرگونه انسولین داخلی هستند، لذا این گزارش مبنای آزمایش‌هات محققین در دانشگاه تهران قرار گرفته است.

 

بر اساس نتایجی که در طول ۱۵ سال در دانشگاه تهران و تورنتو کانادا به دست آمده، ماده موثره گزنه (گزلین) سبب کاهش قند خون در مدل‌های حیوانی دیابت نوع یک می‌شود.

 

از طرفی نتایج درخشانی که در دانشگاه تورنتو و با همکاری دانشگاه یورک کانادا به‌دست آمده معلوم گردید گزلین قادر است سبب تسهیل ورود گلوکز به درون سلول‌ها شود.

                                         Image result for گزلین

به بیان دیگر آزمایش‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که با چسبیدن ۱۰ مولکول گزلین بر یکدیگر در بدن، تونل‌های کوچکی ایجاد می‌شود که بر سطح  سلول می‌چسبد و موجب ورود قند یا گلوکز به داخل سلول می‌شوند و به این ترتیب قند خون کاهش می‌یابد .

 Image result for گزلین

 

البته آزمایش‌های مربوط به مراحل سم‌شناسی و بالینی بر انسان در کشور کانادا انجام شده است و به منظور تولید این دارو در ایران با همکاری یکی از بیمارستان‌های تهران داروی گزلین به زودی وارد فاز انسانی خواهد شد.

کپسول های گزلین در اندازه 15 میلی گرم تولید و در آزمایش های بالینی مورد استفاده می باشد. گزلین ماده ای است طبیعی که از گیاه گزنه استخراج و خالص سازی میشود . واحدهای سازنده آن نانو حلقه های پینیدی است که با ایجاد منافذ در دیواره سلولی با رفتار شبه انسولینی سبب انتقال کلوکز به درون سلول و نهایتا کاهش کاهش قند خون در بیماران دیابتی میشود . منافذ پینیدی از اجتماع حلقه های پینیدی حاصل میشوند که بطور طبیعی در گیاه گزنه یافت میشود .

دانشمندان توانستند قرص حاوی انسولین را برای بالابردن مقاومت بدن دربرابر بیماری قند (دیابت) ابداع کنند. این قرص علاوه بر کودکان مبتلا به دیابت برای پیشگیری از ابتلای کودکانی که احتمال مبتلا شدن آنها به دیابت محتمل است نیز کاربرد دارد.

 کارشناسان انتظار دارند که این قرص ها اولین گام موثر و نقطه عطفی برای درمان مرض خطرناک دیابت با داروی خوراکی باشد و بتواند مبنای تولید واکسن دیابت در آینده باشد.

 

                                          Image result for قرص گزنه

                                             قرص حاوی انسولین تهیه شده از گیاه گزنه

دانشمندان برای سنجش میزان تاثیر قرص های جدید روی کودکان ددو تا هفت سال، این کودکان را به دو گروه شاهد و هدف تقسیم کردند. به عده ای از کودکان مبتلا (گروه شاهد) قرص های بی اثر خالی از انسولین دادند و سایر کودکان نیز داروی واقعی را دریافت کردند. از مجموع 10 کودکی که داروی واقعی قرص انسولین را استفاده کردند هر ده نفر تغییر مثبت قابل ملاحظه ای را در مقاومت بدن نشان دادند این در حلی است که از ده کودک دیگر در گروه شاهد تنها دو نفر تغییرات خوبی را بعد از دوره درمان در سیستم مقاومت بدن خود نشان دادند.

کارشناسان بر این باورند که بررسی های جدید با مبنا قرار دادن قرص ضد دیابت اختراع شده می تواند به تولید واکسن دیابت نیز منجر شود.
مبتلایان به دیابت نوع اول ناچارند در روز چند نوبت از امپول انسولین استفاده کنند.

الزامی برای استفاده خوراکی وجود  ندارد و طی آزمایش‌های مختلف معلوم شده به طریقه تزریق زیرجلدی هم این ترکیبات قادر به ایفای نقش کاهندگی قند خون هستند. اما از آنجایی که به طریقه خوراکی هم قادر به کاهش قند خون می‌شوند، این نوع گیاهان اهمیت بسزایی دارند.

 

شاید به دلیل پایداری در برابر عوامل شیمیایی جهاز هاضمه قادر به عبور از سد گوارشی هستند و این‌که هنوز آنزیمی اختصاصی برای تجزیه این دسته از ترکیبات طبیعی در جهاز هاضمه وجود ندارد، قادر به عبور از سد معده ـ روده‌اند.

 

رویای اولیه شروع این پروژه ها مبتنی بر یافتن دریچه‌ای نوین بر درمان قطعی دیابت بوده است. به یاری خدا و با کشف این دسته از مواد، این دریچه گشوده شده است و امیدواریم در سایه دانشی که از منظری جدید به دست خواهد آمد، این گام اساسی در درمان یکی از کهن ترین دردها برداشته شود. پیش‌بینی می‌‌شود تا ۳ سال دیگر نیز شکل صنعتی این دارو در جهان عرضه شود.

 

در کشور حدود 80 ملیونی ما  تقریبا" 10 ملیون نفر دارو برای دیابت مصرف می نمایند وشاید اگر افراد مقید باشند وآزمایش بدهند این آمار بالاتر از این باشد.  . عدم تحرک ، مصرف سیگار وا لکل، مصرف بیش از حد لیپیدها ها وغذا های چرب ونشاسته ای وانواع قندها وشیرینی در مناسبت های مختلف  چاقی و از همه مهمتر عدم استفاده از سبریجات و میوه هاکه ار نعمت های خدادی کشور ایران است  میتواند از علل بیماری های فوق از جمله دیابت  باشد. البته زنتیک را بایستی به عوامل زی افزود .

 

در سالهای اخیر اینجانب  پروژه هایی  را در قالب طرح های تحقیقاتی هیئت علمی ، پایان نامه های دانشجویی دانشجویان پزشکی و طرح های تحقیقاتی دانشجویی در دانشگاههای مختلف کشور در پیشگیری و درمان دیابت تجربی در حیوان انجام داده که نتایج آن در مجلات علمی کشور  به چاپ رسیده است.

یکی از گیاهانی که ما در بسیاری ار بیماری های ایجاد شده در حیوان آزمایشگاهی کار نموده ایم سیر همدان بوده است. که ار عصاره آبی و کلروفرمی آن  استفاده کرده ایم.

در حیوانات آزمایشگاهی اثرات کاهش دهنده قند خون را  با سیر همدان  را اثبات نموده ایم.

قدرت جادویی سیر از کجاست؟                   ALLICIN !

اما به غیر از آلیسین و آلییین، ترکیبات دیگری نیز وجود دارد که تعداد آنها بالغ بر 32 ماده است.

داروهای گیاهی که توسط شرکت های دارویی ( مثلا" دارو پخش)  از سیر تهیه شده ا ند:

Garlic , Garlet , Alium ,Alicom

از سیر  داروی ضد چربی ، ضد کلسترول و ضد فشار خون نیز تهیه شده و عموما" داروخانه ها  به مردم عرضه می نمایند

 

Image result for  سیر

 

 

 

بعد از بررسی گیاه سیر و همچنین بیماری دیابت و داروهای شیمیایی و گیاهی پایین آورنده قند خون  یک نمونه آزمایش عملی رابطه بین مصرف گیاه سیر و پایین آمدن قند خون و دیگر پارامترهای خونی را مورد بررسی قرار داده ایم نتایجی که ملاحظه میفرمایید در چند فرد داوطلب دیابتی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دست آمده است.

نام علمی مطالعه:

بررسی تاثیر گیاه سیر بر قند خون بیماران دیابتی تیپ2

خلاصه مطالعه:

هدف از این تحقیق بررسی تاثیر گیاه سیر بر قند خون بیماران دیابتی و نیز تاثیر آن بر ریسک فاکتورهای دیگر قلبی-عروقی نظیر میزان تری گلیسرید و... می باشد.

در این روش بیماران به مدت یک هفته تحت تاثیر گیاه سیر مورد مطالعه قرار گرفتند.

تعداد کل بیماران با توجه به محدودیت زمانی برای ارائه سمینار2 بیمار می باشد که از آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاتم استان قزوین انتخاب شدند.

این بیماران به مدت یک هفته،روزانه معادل 10 گرم سیرحبه ی خام همدان را در یک وعده ی غذایی خود مصرف نموده اند.که این میزان معادل 30 میلی گرم آلیسین می باشد

نام مرکز:  آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاتم استان قزوین                پزشک مرکز: دکترمحمد رضا خیرخواه (متخصص آسیب شناسی بالینی و تشریحی)

استاد مشاور:    دکتر حسین جعفری: متخصص فارماکولوژی و استاد فارماکولوژی و توکسیکولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

ثبت کننده کارآزمایی:   روزبه رادمنش (دانشجوی ترم آخر کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

 

علاوه بر سیر گیاهانی چون  گیاه مورد ، با راهنمایی اینجانب و دانشجویان پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی شاهد تهران

( پایان نامه دکترای عمومی پزشکی دکتر رضا قره باغی و  دکترعبدالمجید محمدیان نسب )   و گیاه خارشتر( پایان نامه کارشناسی ارشد فارماکولوژی  دکتر عبدالکریم منصوری)  در جندی شاپور اهواز  با همکاری  اینجانب  در درمان و پیشگیری 

دیابت تجربی در حیوان انجام شده است . با وجود گلوکومتر در منازل ایرانی میتوان قند خون را فبل و بعد  از مصرف گیاه دارویی مثلا" سیر  تعیین و نتیجه را آنالیز کرد.

 حکمت سیر از دیدگاه قرآن کریم

در زبان عربی سیر را ثوم می نامند اما نام قرآنی آن فوم است. علامه یوسف علی و مولانا عبداللطیف و چندین مترجم دیگر فوم را سیر ترجمه کرده اند. بنابر نقل ابن مسعود تلفظ صحیح قرآنی «فومها» باید «ثومها» باشد. شواهد تاریخی نیز دلالت بر این دارد که آیه 61 سوره  بقره اشاره به سیر است .

" و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها و قثآئها وفومها و عدسها و بصلها قال اتستبدلون الّذی هو ادنی بالّذی هو خیر اهبطوا مصراً فانّ لکم ما سالتم و ضربت علیهم الذلّة والمسکنة و باءو بغضب من الله ذلک بانّهم کانوا یکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیرالحق ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون." (بقره/ 61.

و آن زمان را که گفتید: ای موسی، ما بر یک نوع طعام نتوانیم ساخت از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. موسی گفت: آیا می خواهید آنچه را که برتر است به آنچه فروتر است بدل کنید؛ به شهری باز گردید که در آن جا هر چه خواهید به شما دهند. مقرر شد بر آنها خواری و بیچارگی و خشم خدا را بر خود هموار ساختند و این بدان سبب بود که به آیات خدا کافر شدند و پیامبران را به ناحق کشتند و نافرمانی کردند و تجاوز ورزیدند.

اهمییت سیر در نهج البلاغه

یکی از گیاهانی که در نهج ا البلاغه عنوان شده است "الثوم" است  که همان  "سیر" میباشد . در کتب بحارالانوار ، مستدرک الوسائل ، مکارم الاخلاق و الفردوس بهائورالخطاب از اما م علی (ع) نقل شده است که سیر:

درمان هفتاد بیماری است وبا آن درد های خود را درمان کنید.  کلوالثوم وتداووا به فان فیه شفاء من سبعین داء

و در جای دیگر فرموده اند : لا یصح اکل الثوم الا مطبوخا" یعنی خوردن سیر روا نیست مگر پخته باشد.

 

خارشتر

 

 

 

                                                                                                                           

         خارشُتُر  نام دیگر آن علف ترنجبین است.

 

گونه خارشتر غالب نقاط ایران است. نام‌های دیگر فارسی خارشتر عبارت است از خاراشتر، خاربز و ترنجبین، که در گناباد به آن خرنگبین (خارانگبین) می‌گویند خارانگبین در اصل نوع محصول ده خار اشتری است اینگونه از خار اشتری که در مرداد ماه شیره ای مانند عسل سفیدولی سفید رنگ تولید می‌کند شیره یا شکر این خار را را خار انگبین یا خرنگوی یا ترنجبین می گویندکه موقع خشک شدن در بعضی جاها رنگ زرد به خود می‌گیرد. یکی از زیستگاه‌های اصلی خار انگبین که دارای محصول بسیار مرغوبی

است دشت زیبد می‌باشد که بخشی از دشت ریواس زیبد را در بر می‌گیرد       

 

 Image result for  هندوانه ابوجهل

 

هندوانه ابوجهل یا هندوانه تلخ  میوه‌ای شبیه هندوانه ولی در اندازه بسیار کوچک‌تر و با طعم تلخ است ، در فارسی با نام‌های خربزه روباه ، کدوی تلخ ، سیب تلخ و در عربی با نام‌های حنظل ، مراره الصحاری و علقم نام‌برده شده است ، اهالی بوشهر به آن خیار گرگو میگویند و نام علمی آن Citrullus colocynthis است.

 

این گیاه در مدیترانه ، هند ، سیلان و شمال آفریقا پرورش می یابد و در ایران نیز در لرستان ، فارس ، کرمان ، بلوچستان ، یزد ،خراسان ، اصفهان ، سمنان و … به صورت وحشی می روید.    

 

پودر گیاه هندوانه ابوجهل به عنوان ترکیب درمان کننده بیماری‌های قند و دیابت مصرف می‌شود ؛ مالیدن روغن آن همراه با سرکه دندان درد را تسکین می‌دهد ، این گیاه خلط آور است و در کاهش فشار خون و چربی خون موثر است.

 

 

بار خدایا  : میدانیم گه حکمت تو متعالی است ، کاری کن که روشنایی چشم هایمان را پشت پرده های مه آلود

اندوه از دست ندهیم.

 

بارالها:  بر آلامی که از آن شکایت می کنیم زیبا نگاه کن و یاری مان کن تا همانی باشیم که از خلقت مان برخود ببالیم




نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و چهارم آذر ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه

        اهمیت تست های انعقادی بر مانیتورینگ داروها

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

اللهم اخرجنی من   ظللمات اوهم و اکرمنی بنورالفهم                     اللهم افتح علینا خزائن  علومک برحمتک یا ارحم الراحمین

 

پروردگارا خارج کن مرا از تاریکی های فکر و گرامی بدار به نور فهم    پروردگارا بگشای برما درهای رحمت را

بگستر گنج های دانش را به امید رحمت                             تو ای  مهربان ترین مهربانان

 

 

انعقاد خون (Coagulation)  فرآیندی است که موجب لخته‌ شدن خون می‌شود. این فرایند از دو مسیر داخلی وخارجی موجب تبدیل فیبرینوژن به فیبرین، فعال شدن فاکتورهای انعقادی و تجمع پلاکت‌ها می‌شود. انعقاد خون هر چند با لخته شدن خون موجب توقف خونریزی می‌شود و نقص این فرایند در بیماری‌هایی مانند هموفیلی کشنده چشمگیر است ولی انعقاد نابجای خون در ایجاد سکته قلبی و ایسکمی مغزی وآمبولی نیز نقش دارد.

  Image result for لخته                     

 

مکانیسم انعقاد:

مکانیسم‌های لخته شدن با ایجاد آسیب در جدار رگ یا بافتهای اطراف، یا تماس خون با سلولهای آندوتلیال آسیب دیده و کلاژن آغاز می‌شوند. در هر مورد این عوامل منجر به تشکیل فعال کننده پروترومبین می‌شوند که این امر موجب تبدیل پروترومبین به ترومبین و مراحل بعدی انعقاد می‌گردد. به طور معمول فعال کننده پروترومبین از دو مسیر ایجاد می شود.

مسیر خارجی

مسیر داخلی

 

 

 

مسیر خارجی انعقاد(Extrinsic pathway) در اثر صدمات جدار عروق، فاکتور نسجی وارد سیستم عروقی می‌شود. فاکتور نسجی قادر است با یک پروتئین پلاسمایی به نام فاکتور VII (فاکتور 7 ) کمپلکس پایدار ایجاد نماید که نیاز به فسفولیپید و یون کلسیم می باشد. در نهایت کمپلکس مذکور موجب فعال شدن فاکتورX ( 10) و IX ( 9 ) می‌گردد.

مسیر داخلی انعقاد(Intrinsic pathway)

در اثر صدمات بافتی و صدمه به سلول‌های اندوتلیال عروقی، بافت کلاژن زیر این عروق در معرض دسترسی پلاکت‌ها وفاکتورهای انعقادی قرار می‌گیرد که موجب فعالیت آنها می‌گردد. این مسیر از راه تماس با فعال شدن یکسری واکنش ها که مستلزم وجود فاکتورهای XII، XI، IX، VIII . سرانجام در این مسیر کمپلکسی از فاکتورهای IX فعال،VIIII ، یون کلسیم و فسفولیپید پلاکتی باعث فعال شدن فاکتور x می‌گردد.

                  

مسیر مشترک:

پس از تبدیل فاکتور X به فاکتور Xa هر دو مسیر در یک مسیر مشترک قرار می‌گیرند. در ادامه فاکتورXa به کمک کوفاکتور Xa در حضور یون کلسیم و فاکتور 3 پلاکتی (PF3) باعث تبدیل پروترومبین به ترومبین گردیده و ترومبین باعث تبدیل فیبرینوژن به فیبرین می شود. ترومبین همچنین به عنوان یک محرک فیزیولوژیک بسیار قوی برای فعال شدن پلاکتها عمل می‌کند. پلاکتها در حضور یون کلسیم ، پروترومبین را به ترومبین تبدیل می‌کنند و همین باعث افزایش مقدار ترومبین و در نتیجه شدت واکنش ها می‌گردد. نقطه پایان این واکنش ها ، ایجاد پلیمر فیبرین است. پایدار شدن نهایی لخته خون با فعال شدن فاکتور XIII یا همان فاکتور پایدار کننده فیبرین صورت می‌گیرد.لخته یا clot  آخرین فرایند است.

 Image result for ترومبین

فیبرینولیز طبیعی:

همزمان با تشکیل فیبرین انعقادی یک سیستم آنزیماتیک به منظور رفع لخته و بهبود جریان خون در عروق ضایعه دیده شروع به فعالیت می نماید. ترکیب اصلی این مکانیسم پلاسمینوژن و واسطه فیبرینولیز آنزیمی به نام پلاسمین می باشد.

 

عوامل انعقادی

 

دربین 13 فاکتور انعقادی  مهمترین آنها را توضیح میدهیم. مهم ترین تست های انعقادی PT ، PTTو INR هستند.

فیبرینوژن (فاکتورI)

پروتئینی پلاسمایی که در مسیر مشترک انعقادی قرار دارد و هنگام انعقاد خون، بر اثر آزاد شدن و فعال شدن آنزیم‌ ترومبین به رشته‌های نامحلول فیبرین تبدیل می‌شود و در انعقاد خون نقش مهمی دارد. فیبرینوژن در کبد ساخته می‌شود و سطح خونی آن در شرایطی مانند بارداری و التهاب افزایش می‌یابد.

مقادیر طبیعی:

آقایان: 375-200 میلی گرم در دسی لیتر         خانم ها:430 – 200 میلی گرم در دسی لیتر

پروترومبین (فاکتور II)

پرو آنزیمی که در مسیر مشترک انعقادی عمل می نماید. بیوسنتز آن در کبد بوده و یکی از فاکتورهای مهم در انعقاد خون مناسب می باشد. پروترومبین در پلاسمای طبیعی با غلظت حدود 15 میلی گرم در دسی لیتر وجود دارد.

آزمایش PT

آزمایش زمان پروترومبین (PT) که گاهی INR نامیده می شود، آزمایش انتخابی برای ارزیابی مسیر خارجی و مسیر مشترک انعقاد و فاکتورهای X، VII،V، II و I می‌باشد.  مقدار طبیعی آن 14-10 ثانیه می باشد.

زمان انعقاد خون در بیماری کبدی، مصرف داروهای رقیق کننده خون،کمبود ویتامین K ، کاهش پروتئین های انعقادی افزایش می یابد. همچنین میزان آن در مصرف مکمل ویتامین K یا غذاهای حاوی ویتامین K و داروهای حاوی استروژن کاهش می یابد.

 

استفاده از نسبت نرمال‌شده‌ی بین‌المللی‌(INR) با تست PT برای بیمارانی که داروهای رقیق‌ کننده‌ی خون وارفارین (کومادین) دریافت‌می‌کنند، توصیه می‌شود.

  • INR  نسبتی است که اجازه می‌دهد تا نتایج آزمایشگاه‌های مختلف با‌هم   قابل‌مقایسه باشند.

مقدار طبیعی INR در افراد سالم برابر با 1/1 و یا پایین تر است.

اگر بیمار داروی ضد‌انعقاد مصرف کند، برای اطمینان از عملکرد دارو، پزشک باید میزان PT وINR فرد را به‌طور‌منظم کنترل‌ نماید.

 

 

محققان ومتخصصان دارویی کشوردر قالب طرح کلان ملی فناوری ونوآوری حوزه داروهای وارداتی وبا حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید داروی استراتژیک فاکتور 7 و شکست انحصار کشور دانمارک شدند.

فاکتور 7 انعقادی فعال شده نوترکیب است و یک ماکرو مولکول پروتئینی (گلیکوپروتئینی) است که با تکنولوژی DNA نوترکیب و با استفاده از سلول های کلیه نوزاد همستر (BHK ) تولید می شود و از نظر ساختار مولکولی و فعالیت بیولوژیکی کاملا مشابه فاکتور 7 انعقادی فعال استخراج شده از پلاسمای انسانی است، این دارو پس از سال ها تلاش و با حمایت های معاونت علمی تولید شدو درحال حاضر بیماران نیازمند می توانند به صورت رایگان این دارو را تهیه کنند.

این دارو برای بیماران مبتلا به هموفیلی اکتسابی، بیماران دچار کمبود مادرزادی فاکتور 7  به کار میرود.

 

فاکتور VIII ، فاکتور ضد هموفیلی ( Factor VIII Activity Assay, Antihemophilic Factor)

فاکتور VIII پروتئینی است که در کبد و سایر بافت ها ساخته شده و نیمه عمر آن 18-9 ساعت است و در مسیر داخلی انعقاد مورد نیاز می باشد. در مسیر داخلی انعقاد خون کمپلکسی از فاکتورهای VIII و IX در ارتباط با یون کلسیم و فسفولیپید پلاکتی سرانجام باعث فعال شدن فاکتور x می‌گردد. کمبود این عامل انعقادی موجب بروز بیماری هموفیلیA می‌گردد.

           Image result for هموفیلی

                  

 

توجه:

آنتی بای دهای اختصاصی فاکتور VIII از شایعترین مهارکننده های انعقادی می باشند که می تواند منجر به خونریزی شدید گردد.

به طور معمول بیمار ی کبدی موجب افزایش سطح فاکتور VIII می شود.

کمبود مادرزادی فاکتور VIII ممکن است همراه با کمبود فاکتور پنج (V) رخ دهد.

فاکتورVIIIیک پروتئین بسیار ناپایدار است. نگهداری نامناسب نمونه ممکن است منجر به نتایج کاذب گردد .

فعالیت فاکتورVIIIدر پاسخ به تعدادی از عوامل، از جمله حاملگی، درمان با استروژن، استرس، بیماری، و غیره افزایش می یابد.

در کمبود فاکتورVIII، زمان پروترومبین طبیعی و زمان ترومبوبلاستین نسبی غیر طبیعی می باشد.

مقادیر طبیعی: % 200-55

فاکتور IX( Antihemophilic factor B or Christmas factor)

فاکتورIX یا فاکتور کریسمس، یک آنزیم سرین پروتئاز با وزن مولکولی حدود ۵۷ کیلو دالتون است که در کبد ساخته می شود. فاکتور IX جهت فعال شدن نیاز به ویتامین K دارد. نیمه عمر آن 24-18 ساعت می باشد و در مسیر داخلی انعقاد فعالیت
می نماید. مقادیر پلاسمایی آن مابین 33 میکرو گرم در میلی لیتر است.

کاربردهای بالینی:

تشخیص نقص فاکتورIX انعقادی به ویژه بیماری هموفیلی B        ارزیابی اثر بیماری کبدی بر هموستاز

توجه:

شدت هموفیلیB؛ به میزان فعالیت فاکتور IX بستگی دارد.                    5 تا 25 درصد : هموفیلی خفیف

1 تا 5 درصد: هموفیلی متوسط           کمتر از 1% : هموفیلی شدید

در کمبود فاکتورIX، آزمایش PTT غیر طبیعی و PT طبیعی می باشد.       مقادیر طبیعی: % 140-65

   

  

آزمایش PTT (زمان ترومبوپلاستین نسبی فعال شده)

ازPTT برای پایش درمان با هپارین استفاده می‏شود.

تست انتخابی برای ارزیابی مسیر داخلی و مشترک و فاکتورهای I, II, V, VIII, IX, X, XI و XII می‌باشد.

ازPTT برای شناسایی مهارکننده های انعقادی مسیر داخلی و مشترک نظیر لوپوس آنتی کواگولانت و مهارکننده های فاکتور اختصاصی و غیر اختصاصی مانند آنتی فسفولیپیدها استفاده می شود.

از علل افزایش PTT می‌توان به کمبود فاکتورهای VIII، IX، XI و XII، وجود مهارکننده ‏هایی مثل لوپوس آنتی­کواگولانت‏ ها یا مهارکننده های غیر اختصاصی نظیر ایمونوگلبولین ها و مهارکننده های اختصاصی انعقاد اشاره کرد.

از علل کاهش PTT می توان به بالا بودن میزان فاکتور VIII ناشی از بیماری حاد و مزمن یا التهاب، عدم نمونه گیری صحیح و جمع آوری نمونه اشاره نمود.

مقدار طبیعی PTT 28- 38 ثانیه است.

فاکتور X یا فاکتور Stuart-Prowr

فاکتور X وابسته به ویتامین K که در کبد ساخته می شود. نیمه عمر آن 48-24 ساعت است. این فاکتور توسط فرآورده های هر دو مسیر انعقادی داخلی و خارجی فعال می شود.

کاربردهای بالینی: تشخیص نقص مادرزادی و اکتسابی فاکتور انعقادی X

ارزیابی فعالیت هموستاتیک در بیماری کبدی .

بررسی زمان ترومبوپلاستین نسبی فعال شده و زمان پروترومبین طولانی شده .

توجه : کمبود فاکتور X موجب طولانی شدن زمان PT و PTT

مقادیر طبیعی: % 150-70

 

فاکتور XII یا Hageman factor      فاکتور XII در کبد ساخته شده و دارای نیمه 50-40 ساعت می باشد. این فاکتور بر اثر تماس با سطح خارجی فعال می شود. فاکتور XII در مسیر داخلی انعقاد و سیستم فیبرینولیز نقش دارد.

کاربردهای بالینی:          ارزیابی کمبود فاکتور XII              مقادیر طبیعی: % 180-55

فاکتور XIII یا fibrin-stabilizing factor

توسط ترومبین فعال شده و موجب ایجاد پیوندهای کووالان پایدار در درون رشته های فیبرین می شود. نیمه عمر این فاکتور 12-3 روز است. این فاکتور در بهبودی زخم ها ممکن است نیاز باشد. مقادیر طبیعی: % 5-2

 

کاربردهای بالینی:

کمبود این فاکتور می تواند در تشخیص خونریزی های شدیدی بکار رود.

درمان و کنترل خونریزی، و پیشگیری از خونریزی ضمن جراحی و کمک به بهبود زخمها.

........................................................................................................

داروهای تاثیرگذار در تغییرات انعقاد خون

1-   وارفارین:          وارفارین (Warfarin) یا کومادین (Coumadin) چیست؟

 قرص وارفارین یکی از  داروهای ضد لخته شدن

 

                                        

(آنتی کواگولان) است که توانایی خون  برای تشکیل لخته را کاهش میدهد

مکانیسم اثر اختلال در متابولیسم ویتامین k در کبد . هدف از درمان با عوامل ضد انعقادی چون وارفارین پیشگیری از تشکیل لخته خون جدید یا گسترش لخته خون (ترومبوز)  در مواردی  است که احتمال تشکیل لخته خون در بدن بالاست (مثل: ریتم نامنظم قلب(AF)، بیماریهای دریچه ای قلب و دریچه مصنوعی) یا برای درمان لخته ای که نابجا در بدن ایجاد شده است(مثل:  آمبولی ریه و تشکیل لخته در وریدهای عمقی ساق پا و …)  می باشد . وارفارین جلوی لخته شدن خون را می گیرد، بنابراین از مشکلات ناشی از تشکیل لخته در رگ های خونی پیشگیری می کند اما اگر لخته ای وجود داشته باشد، وارفارین آن را حل نمی کند، بلکه از بزرگ شدن آن جلوگیری می کند و شاید با این فرصت ایجاد شده به سیستم ترومبولیز (حل کننده لخته) طبیعی بدن اجازه این کار را بدهد.

سطح خونی  وارفارین با تستی بنام PT و INR کنترل میشود که این میزان ممکن است با توجه شرایط بیماری شما و نظر پزشک شما متفاوت باشد. اغلب INR معادل  ۳-۲ نشانگر سطح درمانی وارفارین است مگر در موارد دریچه مصنوعی میترال یا برخی شرایط بالینی پرخطر که تا ۵/۳ بالا میبرند.  INR کمتر از ۱٫۸ نشان میدهد که خون شما انعقاد پذیری بالا دارد و شما ممکن است در معرض تشکیل لخته قرار بگیرید،  در این حالت پزشک معالج شما مقدار دارو  را افزایش میدهد. در موارد INR بالاتر ازسطح درمانی   خطر خونریزی وجود دارد و پزشک معالج شما  باید مقدار دارو را کم کند.

مقدار وارفارین را نمی توان مثل سایر داروها بر اساس سن و وزن بدن تعیین کرد. مقدار داروی مورد نیاز در افراد مختلف بسیار متفاوت بوده و به شدت وابسته به قدرت متابولیسم این دارو در بدن است.

وارفارین را در چه زمان مصرف کنیم؟  وارفارین معمولاً روزی یک نوبت مصرف می شود. مهمترین نکته در باره مصرف قرص وارفارین ، خوردن دارو در وقت معین است بطوریکه فراموش نشود. صبح یا عصر زیاد مهم نیست اما هر روز در همان ساعت میل فرمائید.ضمنا با توجه به اینکه غذا ممکن است بر جذب دارو تاثیر بگذارد ، دارو نیم ساعت قبل یا یکساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرف کنید. اگر نوبت دوز بعدی است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید که ممکن است موجب خونریزی شود.

 

توجه :وارفارین درمانی بسیارمهم بوده وتعیین دوز ، تداخلات دارویی وغذایی ، مانیتوریگ آن دربیماریهای مختلف حائز اهمیت است.که یک مقاله چداگانه رابه خود تخصیص میدهد.

هپارین:  دوز هپارین کاملاً شخصی می‌باشد و بر اساس وضعیت بیماری، سن بیمار، وزن و وضعیت کلیوی و کبدی برای هر بیمار ‏مشخص می‌شود.     کاربردها  الف) ترو مبوز وریدهای عمقی، آمبولی ریوی.  

بزرگسالان: ابتدا مقدار 10000-5000 واحد تزریق وریدی و سپس، مقدار مصرف بر اساس زمان نسبی ترومبوپلاستین ‏‏((‏PPT‏ تنظیم و هر چهار ساعت (معمولاً 5000-4000 واحد) تزریق وریدی می‌شود؛ یا مقدار 5000 واحد به عنوان مقدار ‏اولیه تزریق وریدی و سپس، 20000 تا 40000 واحد در 24 ساعت توسط پمپ انفوزیون وریدی می‌شود. 6-4 ساعت بعد ‏از تزریق مقدار اولیه، سرعت انفوزیون در هر ساعت بر اساس ‏PPT‏ تنظیم می‌شود.  

کودکان: ابتدا، مقدار ‏U/kg 50‎‏ و سپس، ‏U/kg 100-50‎‏ هر چهار ساعت تزریق وریدی می‌شود. برای انفوزیون ثابت، ‏مقدار ‏U/m2/day 20000‎‏ مصرف می‌شود. مقدار مصرف بر اساس ‏PTT‏ تنظیم می‌شود.  

ب) پیشگیری از آمبولی، بعد از ‏MI، ترومبوز مغزی به دنبال سکته مغزی، لخته در بطن چپ.  

بزرگسالان: هر 12-8 ساعت، مقدار 5000 واحد تزریق زیر جلدی می‌شود.  

 

 

پ) مصرف در جراحی باز قلب

بزرگسالان: (پرفوزیون کامل بدن): مقدار ‏U/kg 400-150‎‏ از طریق انفوزیون مداوم وریدی تجویز می‌شود.  

 

ت) انعقاد منتشر داخل عروقی

بزرگسالان: مقدار ‏U/kg 100-50‎‏ هر چهار ساعت به صورت مقدار واحد یا انفوزیون ثابت وریدی تجویز می‌شود. در ‏صورت عدم بهبود طی 8-4  ساعت، باید مصرف دارو قطع شود.  

کودکان: مقدار ‏U/kg 50-25‎‏ هر چهار ساعت به صورت مقدار واحد یا انفوزیون ثابت وریدی تجویز می‌شود. در صورت ‏عدم بهبود طی 8-4 ساعت، باید مصرف دارو قطع شود.  

ث) باز نگهداشتن کاتترهای داخل وریدی

بزرگسالان و کودکان: مقدار 100-10 واحد تزریق سریع وریدی می‌شود (برای مصرف درمانی به کار نمی‌رود).  

ج) آنژین ناپایدار

بزرگسالان: در هفته اول دردهای آنژینی، زمان نسبی ترومبوپلاستین را 1.5 تا 2 برابر مقدار کنترل نگه دارید.  

 

مکانیسم اثر :‏

‏ اثر ضد انعقاد: هپارین تشکیل کمپلکس آنتی‌ترومبین ‏III‏ - ترومبین را تسریع می‌کند. این دارو ترومبین را غیرفعال می‌سازد ‏و موجب مهار تبدیل فیبرینوژن به فیبرین می‌شود .

اثر بر آزمایشهای تشخیصی :‏

هپارین موجب طولانی شدن زمان پروترومبین (‏PT‏) و ‏INR‏ و ‏PTT‏ می‌شود . ممکن است به صورت کاذب نتایج تست تیروئید را ‏افزایش دهد. ‏

مسمومیت و درمان :‏

 تظاهرات بالینی: خونریزی

درمان: قطع فوری مصرف دارو معمولاً موجب کنترل خونریزی می‌شود، ولی در صورت خونریزی شدید ممکن است به ‏درمان با سولفات پروتامین احتیاج باشد. 1 میلی‌گرم پروتامین سولفات، 90 واحد از هپارین ‏bovine‏ یا 115 واحد از ‏هپارین ‏porcine‏ را خنثی می‌کند.  

هپارین در صورت تزریق وریدی، به سرعت از خون خارج می‌شود. بنابراین، مقدار مصرف پروتامین به زمان مصرف ‏هپارین بستگی دارد. پروتامین باید به آهستگی (طی سه دقیقه) تزریق وریدی شود و نباید بیش از 50 میلی‌گرم در هر 10 ‏دقیقه مصرف گردد.  

هپارین در صورت تزریق زیر جلدی به آهستگی جذب می‌شود. پروتامین باید به صورت مقدار اولیه 50-25 میلی‌گرم یا 1 ‏تا 1.5 میلی‌گرم پروتامین به ازاء هر 100 واحد هپارین تجویز شود و به دنبال آن، با انفوزیون ثابت، باقیمانده مقدار ‏محاسبه شده طی

 16-8 ساعت مصرف شود.     در موارد خونریزی شدید، ممکن است انتقال خون لازم باشد. ‏

 Image result for  لخته خون

در جدول زیر داروهای اثر گذار بر تست های انعقادی  ملاحظه می گردد. واین تغییرات بایستی مورد توجه بیماران وهمکاران پزشک قرار بگیرد

داروهای کاهشی pt وINR

داروهای افزایشی PT  وINR

Alcohol (chronic), azathioprine, barbiturates , , carbamazepine,   griseofulvin , mercaptopurine, nevirapine-, propylthiouracil, raloxifene, rifampicin (most potent   inducer), trazodone

گوارشی: cimetidine, omeprazole

قلبی و عروقی: fibrates, ezetimibe, propafenone, propranolol,varfarine

عصبی: fluvoxamine, SNRIs, SSRIs, tramadol

گوناگون: Alcohol (acute), allopurinol, -, colchicine, disulfiram, fluorouracil,

interferon paracetamol (prolonged use at high dose), sulfinpyrazone,   tamoxifen,

topical salicylates

 

 

بیدارشو                                  زندگی کوچه سبزی ست                 میان دل و دشت

                  که در ان نیست                                  به جز عشق وگذشت

زندگی مزرعه خوبی هاست                                     زندگی راه رسیدن به خدا ست

 

 




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه یکم آذر ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه