مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

دارو ها و مواد غذایی موثر در افزایش و کاهش میل جنسی(بخش دوم)

دارو ها و مواد غذایی موثر در افزایش و کاهش میل جنسی(بخش دوم)


 

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی و سم شنا سی

 

با دیدن جلوه های خداوند در فصل بهار، بیش از پیش به عظمت و مهر خداوندی پی می بریم.کمتر از طبیعت نباشیم، ما نیز دگرگون شویم.

                       

 

قرص افزایش میل جنسی زنان در تاریخ 17 اکتبر 2015 وارد بازارهای جهانی شد. این قرص بسیار مناسب برای خانم

هایی است که میل جنسی پایینی دارند و در اصطلاح سرد می باشند.

داروی فلیبانسرین با نام تجاری ادی (Addy) که به «قرص کوچک صورتی» مشهور شده است و برای زنانی که دچار اختلال کاهش میل جنسی هستند تجویز میشود، از روز شنبه 17 اکتبر این دارو وارد بازار دارویی آمریکا شد. این دارو در ماه اوت تاییدی سازمان غذا و داروی آمریکا را البته همراه با محدودیتهای شدید، کسب کرد، زیرا همانطور که این سازمان هشدار داده است، این دارو میتواند باعث کاهش شدید فشار خون و از دست رفتن هوشیاری شود.

روی بسته داروی ادی هم یک کادر هشدار چاپ شده است که میگوید این دارو نباید با الکل و برخی داروهای دیگر مصرف شود و نیز مصرف آن برای زنان دچار مشکلات کبدی ممنوع است. براساس دستور سازمان غذا و داروی آمریکا، این قرص که یکبار در شب مصرف میشود، فقط به وسیله پزشکانی قابل تجویز و به وسیله داروسازان قابل توزیع است که دوره آموزش خاصی درباره منافع و خطرات این دارو گذرانده باشند.

کارشناسان میگویند این دارو یک گزینه کمکی برای زنانی است که دچار اختلال کارکرد جنسی هستند. این دارو روی 11 هزار نفر آزمایش شده است و تاثیر آن در بهبود کارکرد جنسی در زنانی که دچار مشکلات جنسی معینی بودند، نشان داده شده است. دکتر هالی تاکر، متخصص سلامت زنان در کلینیک کلیولند می‌گوید: «مانند هر داروی دیگری، زنان در مشورت با دکتر شان میتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند که آیا این دارو برایشان مناسب است یا خیر.

  

کاهش میل جنسی در 40 درصد زنان رایج است.

در طول اعصار، معجون ها و ابزارهای  مختلفی مدعی درمان شده‌اند، اما واقعاً مشخص نبست که ابن درمانهای ادعایی واقعاً موثرند صرف اینکه کسی مدعی کشف راه‌حل ارتقاء میل جنسی زنان شود، نمیتوان به حرف او اعتماد کرد. باید مطمئن شویم که ادعای او مبتنی بر شواهد علمی است.

با این حال، حتی اگر چیزی در تحقیقات علمی موثر جلوه کند، باز هم این نگرانی وجود دارد که صرف شرکت در مطالعه و نوعی تاثیر تلقینی موجب افزایش میل جنسی زنان شده باشد؛ این تاثیر، اثر دارو نما نامیده میشود.

اثبات کارایی هرگونه عامل جانبی به توقعات و امیدهای زنان نیز مربوط میشود زیرا چنین انتظاراتی می‌تواند رفتار افراد را نیز تغییر دهد. هر زن که تحت آزمایش افزایش میل جنسی قرار میگیرد انگیزه بیشتری برای فعالیت جنسی ببیشتر خواهد داشت.

به هرحال، همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که میل جنسی زنان بسپار پبچیده است. میل جنسی زنان چنان پبچیده است که زیست ‌شناسی تنها عامل واقعی تحریک این میل محسوب م‌شود.

برخی محصولات معروف وجود دارد که برای درمان این اختلال طراحی یا آزمایش  شده‌اند.

تستوسترون

دو مطالعه بزرگ که در نشستهای علمی امسال مطرح شد نشان داد که برچسب تستوسترون «اینترینسا» می‌تواند فعالیت جنسی زنان را 50 تا 70 درصد افزایش دهد.

زنانی که تخمدان های خود را بر داشته‌اند گزینه‌های خوبی برای تستوسترون درمانی هستند، زیرا تخمدانها منابع اصلی تستوسترون و استروژن هستند. در این زنان، درمان می‌تواند شرایط را به حالت عادی و قبل از برداشته شدن تخمدانها باز گرداند

 

اخیرا آزمایشاتی در زمینه برچسب‌های تستوسترون بر زنانی که به طور طبیعی به یائسگی رسیده و تحت درمان استروژن بوده‌اند انجام شده است. نتایج این مطالعات به زودی معین می‌شود. به علاوه، به زودی آزمایشی در زمنیه درمان تستوسترون، بدون استفاده از استروژن، در زنان یائسه به زودی آغاز خواهد شد.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، و آزمایشات مورد تایید قرار گیرد، ظرف یک تا دو سال آینده برچسب‌های تستوسترونی به بازار عرضه می‌شوند.

برخی زنان از محصولات تستوسترونی طراحی شده برای مردان استفاده می‌کنند اما این محصولات بر زنان آزمایش نشده و میزان هورمون آن می‌تواند ده برابر بیش از نیاز زنان باشد.

تستوسترون بیش از حد در زنان می‌تواند تاثیرات مردانه، مانند دو رگه شدن صدا، رویش یا ریزش غیرطبیعی مو، آکنه یا چربی پوست، کاهش اندازه پستان، افزایش اندازه اندام تناسلی زنانه، و چرخه‌های قاعدگی غیرطبیعی به دنبال داشته باشد.

به علاوه، در مورد انواع دیگر تستوسترون مانند کرمها و ژل ها نیز شواهد جامعی در مورد کارایی آنها در افزایش مبل جنسی زنان وجود ندارد.

  

                                   

 

نوعی اندروژن (هورمون مردانه) در بازار برای زنان موجود است. استراتست ترکیبی از استروژن و تستوسترون خوراکی است.

اگرچه این محصول صرفاً برای درمان گرگرفتگی‌های مقاوم در برابر استروژن تایید شده، اما به صورت اختیاری توسط پزشکان و بیماران بکار گرفته می‌شود. اختیاری بدان معنا است که پزشکان دارو را برای مصرفی غیر از آنچه برای آن دارو تایید شده تجویز می‌کنند.

مشکل آن است که این دارو دوز معین از ترکیب استروژن و آندروژن است. ممکن است زنانی که برای درمان گرگرفتگی خود نیازمند استروژن نبستند از این دارو استفاده نکنند.

استراتست می‌تواند درمانی بسیار مناسب برای گرگرفتگی و کاهش میل جنسی در زنانی باشد که به وسیله جراحی یائسه شده‌اند

همانند تمام استروژن‌ها، هورمون می‌تواند خطر حمله قلبی، سکته، سرطان پستان، سرطان غشاء رحم یا آندومتر و لخته خونی را افزایش دهد. آندروژن‌ها می‌توانند خطر سرطان کبد را افزایش داده و موجب آثار مردانه در زنان شوند.

ولبوترین

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد داروی ضدافسردگی، «ولبوترین» می‌تواند میل جنسی زنان را افزایش دهد.

کارشناسان می‌گویند که مطالعه گسترده‌ای در مورد ولبوترین و میل جنسی صورت نگرفته است. اما جای تعجب نبست که دارو بر میل جنسی زنان موثر باشد.

آنچه گاهی اتفاق می‌افتد این است که افزایش میل جنسی افراد به دلیل درمان افسردگی آنها است، زیرا افسردگی اغلب با کاهش میل جنسی همراه است. بنابراین شاید این تاثیر مستقیماً به ولبوترین مربوط نشود؛ شاید کاهش احساس افسردگی عامل افزایش میل جنسی باشد.

 

 

در قفسه‌ داروخانه‌ها می‌توانید انواع مکملهای خوراکی را بیابید که به شما وعده افزایش میل جنسی زنان را می‌دهند. برخی از این مکملها حتی قیمت‌های سرسامآور را بابت این ادعای خود مطالبه می‌کنند.

آیا این مکملها واقعاً موثرند؟

آرژین‌مکس نه تنها تاثیر مثبتی بر میل جنسی زنان داشته بلکه رضایت آنها از زندگی جنسی را نیز افزایش داده است –عاملی مهم که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

محققان درگیر در آزمایش آرژین‌مکس می‌گویند که این مکمل برای مصرف مستقل زنان ایمن است، اما باز هم بهتر است ابتدا توسط پزشک معاینه شوند.

نباید تشخیص پزشک را نادیده بگیرید. باید اول مطمئن شوید که کاهش میل جنسی شما دلیل درونی، یا متابولیک یا جسمی نداشته باشد.

همچنین، باید از این نکته اطمینان یابید که ترکیبات گیاهی با هیچیک از داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخلی نداشته باشند. برای مثال، آرژین‌مکس حاوی ژینکو است که می‌تواند موجب افزایش خونریزی شود. مصرف این ماده با رقیق‌کننده‌های خون مثل آسپیرین یا کومادین مناسب نیست.

همچنین ترکیبات مکملهای طبیعی قانون دقیقی ندارند. زنان ممکن است میزان بسیار بالا، یا بسیار کم از ماده موثر گیاهی را مصرف کرده یا اصلاً هیچ حجمی از آن را مصرف نکنند. بهتر است به جای چشم دوختن به داروهای گیاهی برای درمان میل جنسی پایین، به دنبال کشف خویشتن باشید. اینکه سعی کنید دلیل کاهش میل جنسی خود را بیابید، بسیار مهمتر از آن است که به دنبال راه‌ حلی سریع باشید.

 

 

خانمها چکار کنند که میل جنسی آنها افزایش یابد؟

روابط جنسی یکی از مهمترین مشکلات در رابطه زناشویی است که اختلال در آن مشکلاتی را بوجود می آورد و ممکن است باعث  گسستگی روابط خانوادگی شود و در استحکام و گسستگی زندگی بسیارتاثیر گذار است. وقتی صحبت از رابطه جنسی میکنیم یعنی از مهمترین موارد خانواده بحث می کنیم که  یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل خانواده است و باید روابط جنسی بین زن و شوهر برقرار شود نیاز های جنسی از جمله نیاز های طبیعی بین زوج ها محسوب میشود ، بر اساس مطالعات تمایلات جنسی انسان ها تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط روحی، بیماری های جسمی، داروها، تغذیه و… است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مواد غذایی مختلف هم میتوانند بر روی احساسات جنسی ما تاثیر بگذارند. بر اساس مطالعه ای که در آمریکا انجام شده است، کمبود اسید فولیک (یکی از ویتامین های گروه B) تمایل به برقراری رابطه جنسی را کاهش می دهد. این نکته به ویژه در میان خانم ها مشاهده شده است، زیرا اغلب آنها به میزان کافی ویتامین های گروه B را دریافت نمی کنند.

اسید فولیک که با نام فولات یا ویتامین B۹ نیز شناخته می شود در حبوبات به ویژه عدس، سویا، غلات سبوس دار و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه یافت می شود.

یکی دیگر از مواد مغذی مهم در میل جنسی خانم ها، ماده معدنی آهن است. فقر آهن و کم خونی ناشی از آن، خلق و خوی زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش تمایلات جنسی آنها می شود. جگر و انواع گوشت ها به ویژه گوشت  قرمز، حبوبات، سبزیجات سبز و زرده تخم مرغ منابع غنی آهن به شمار می روند.

میل جنسی یک موهبت الهی است که مانند دیگر نعمت ها و غرایز طبیعی، همچون خواب و گرسنگی و تشنگی و .نیازمند توجه و رعایت بهداشت مربوطه جهت استفاده صحیح و نیز در صورت هر گونه مشکل و بیماری نیاز به درمان دارد.

ما به شما توصیه میکنیم که همواره در خصوص مشکلات خود با پزشک مشورت نموده و هرگز اقدام به مصرف داروهایی که مورد تائید سازمان FDA و یا استانداردهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیست اعتماد نکنید و اگر حتی دارویی برای شما از خارج از ایران ارسال گردید حتما با پزشک خود قبل از مصرف مشورت نمایید .

امروزه بازار عرضه و فروش داروها و مواد خوراکی و همچنین کالاهایی که به بالا رفتن میل جنسی کمک میکند بسیار داغ میباشد که علی رغم تبلیغات گسترده ای که هر یک از تولید کنند گان این فرآورده ها جهت اعتبار بخشی محصول خود دارند لیکن تا به امروز تاثیر قطعی هیچیک از آنها به تایید مراکز درمانی ذیصلاح نرسیده است در ذیل ما به معرفی چند نمونه افزاینده های میل جنسی می پردازیم که البته به معنی تایید قطعی آنها نیست فقط جهت افزودن اطلاع شما بوده و در صورت تمایل به تهیه و مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

 

آفرودیزیاک

به مجموعه موارد که باعث افزایش میل جنسی میشود اطلاق میگردد که بر گرفته از نام خدای یونانی آفرودیت خدای عشق و شهوت و زیبایی است.

Ginseng

این گیاه که در انواع مختلف آسیایی و امریکایی ..در بازار موجود میباشد گفته شده در تسریع جریان خون و تسهیل در امر گردش خون در ارگانهای بدن از جمله ارگان های جنسی کمک میکند و از این جهت در افزایش میل جنسی میتواند تاثیر گذار باشد.

                       

Chocolate   شکلات

شکلات از میوه درخت کاکائوکه در امریکای مرکزی و امریکای جنوبی و مناطق استوایی رشد میکند درست میشود. از اولین باری که کاکائو بوسیله مایا ها مورد استفاده قرار گرفت تا به امروز همواره این اعتقاد وجود داشته که این ماده خاصیت بالابرندگی میل جنسی دارد. شکلات افزایش دهنده سروتونین در بدن است که خود بالارفتن سروتونین باعث احساس آرامش و کاهش استرس و اضطراب میشود. شکلات تیره یا دارک چاک لت سبب ترشح دوپامین شده که این ماده شیمیایی در تحریک منطقه لذت مغز میتواند تاثیر گذار باشد. عده ای از محققین معتقدند نه فقط افزایش اندروفین است که به دنبال مصرف شکلات ایجاد میگردد بلکه ویژگی خاص شکلات که در دهن با حرارت بدن ذوب شده و حالت کرمی و لطیف داشتن آن است که تجربه لذت بخشی را در بدن تداعی میکند.

Cubeb از خانواده فلفل سیاه و یا اصطلاحا فلفل دمدار گیاهی است که بسیار به فلفل سیاه شبیه بوده لیکن زائده ای دم مانند داشته و نزد اعراب استفاده بسیار از آن میشده (به عربی به آن کباب می گویند)به گونه ای که در داستانهای هزار و یک شب از کباب به عنوان داروی افزایش دهنده میل جنسی یاد شده است . بنابر این نام Kababa   از کباب عربی گرفته شده است و استفاده خارجی از آن تا اندازه ای مورد توجه اعراب بوده که نام حب العروس به آن داده بودند.

     

 

Oyste صدف

صدفاز دیر باز تصور میشده که خاصیت آفرودیزیاک دارد و در سوابق تاریخی آمده است که امپراطور یونان ماموران خود را به سواحل انگلیس می فرستاده تا صدف جمع کنند تا صبح خود را با صرف چند صدف شروع کند.

امروزه دسته ای از محققین معتقدند که به دلیل داشتن ماده شیمیایی دوپامین ( نروترانسمیتری که به افزایش میل جنسی کمک میکند) و نیز داشتن مقدار قابل توجه زینک از ارزش غذایی خاصی بر خور دار است. کمبود زینک در بدن سلامت جنسی فرد را در خطر انداخته در مردان مشکلات پروستات و در زنان ناباروری و کاهش میل جنسی را میتواند ایجاد کند.

Damiana

گیاهی است که در منطقه امریکای مرکزی و امریکای جنوبی روئیده ساکنین این مناطق برگه های آنرا به شکل چای دم کرده به منظور رفع سرفه و همچنین یبوست و افسردگی استفاده میکنند. از جمله موارد دیگر استفاده این گیاه تاثیر آفرودیزیاک آن است که گفته شده در رفع ناتوانی جنسی در مردان و سرد مزاجی در زنان گر گرفتگی در زنان یائسه و درد های قاعدگی و…کارآمد میباشد.

                                             

 

 

Yohimbe

درختی همیشه سبز که در افریقا و نیجریه و کنگو روئیده و در این مناطق برای رفع تب و سرفه و نیز تاثیرات آفرودیزیاک آن استفاده میشود. از جمله موارد شایع استفاده این گیاه رفع ناتوانی جنسی در مردان است . گفته شده این گیاه با باز کردن رگهای خونی دستگاه تناسلی مرد به افزایش جریان خون در این ناحیه کمک کرده فرایند نعوظ بهتر انجام میپذیرد .

 

Muira Puama

درخت کوچک برزیلی است که سابقه طولانی در افزایش میل جنسی در این منطقه داشته در رفع مشکل ناتوانی جنسی در مرد و نیز افزایش میل جنسی در زن از آن استفاده میشود.

                                                                        

در آخر باز هم یاد آوری می نماییم که اگر کاهش میل جنسی دارید به کلینیک های مشاوره مراجعه نموده و فراموش نکنید که گاهی علت آن نیاز به روان درمانی دارد نه دارو ! چرا که شایعترین علت کاهش میل جنسی در هر دو جنس علل روحی و روانی است.

ادامه این بحث مهم را در مقاله بعدی دنبال خواهیم نمود.

   ماه رجب یکی از ماه های حرام است و از زمان های قدیم و قبل از اسلام نیز مورد احترام مردم بوده است و از فضیلت های بی شماری برخوردار است تا آنجا که «شهر الله» نام گرفته است

 

 




نوشته شده در تاریخ پنجشنبه هفدهم فروردین ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



بررسی دارو ها و مواد غذایی موثر در افزایش و کاهش میل جنسی(بخش اول)

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی و سم شنا سی

 

به نام یگانه خالق هستی که به بنده نوازی معروف و به مهربانی  مو صوف است.

در این تحقیق به یکی از مشکلات جدید  شایع و قابل تامل پیش روی جامعه یعنی مشکلات جنسی بین زوجین مورد بررسی قرارگرفته و دارو های کاهنده و افزاینده میل جنسی و همچنین دارو هایی که به عنوان عارضه ی جانبی ناهنجاری های جنسی را

را سبب میشوند را مشخص کرده و چند داروی مهم ومشهور در این زمینه بررسی  گردیده است.  

همچنین سعی شده تعدادی از مواد غذایی وگیاهی که میتواند به مشکلات جنسی کمک کند نیز مورد بررسی قرار گیرد به امید روزی که شاهد چنین مشکلاتی در جامعه و کشور عزیزمان نباشیم .

پیش گفتار

میلیون‌ها مرد در سراسر دنیا مبتلا به انواع مشکلات ناتوانی جنسی یا مشکلات مربوط به زودانزالی هستند. در این میان گروهی از مردان به خصوص جوانان به دلیل عدم آگاهی از ساختار بدن خود و از طرفی درک ناکافی از فیزیولوژی خواستار افزایش سایز هستند. از طرف دیگر بسیاری از این افراد به دلایل مختلف فرهنگی و... از مراجعه به پزشک مربوطه خودداری می‌کنند. همین موضوع عرصه را برای سودجویان باز کرده و باعث شده شاهد ورود و تبلیغات انواع و اقسام داروهای تقویت جنسی از مراجع نامعتبر و به خصوص شبکه‌های  ماهواره باشیم. این درحالی است که بسیاری از این داروها می‌توانند حتی جان فرد را به خطر انداخته و تاثیر عکس بگذارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این داروها و تاثیر آنها بپردازیم.

از هر 10 مرد یک نفر ناتوانی جنسی دارد!

بسیاری از آقایان به دلیل عدم آگاهی از ساختار بدن یا آناتومی خود و از طرفی درک ناکافی از فیزیولوژی خواستار افزایش سایز دستگاه تناسلی خارجی خود هستند. از هر 10 مرد یکی به ناتوانی جنسی مبتلاست که مهم‌ترین علل آن عوامل روحی و روانی، قلبی و عروقی، مشکلات سیستم اعصاب و هورمونی است. خیلی از این افراد در کشور ما به فکر راه درمان نیستند و برخی نیز به طور سرخود جهت درمان اقدام می‌کنند یعنی  یا داروهای مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران را بدون تجویز پزشک تهیه می‌کنند و بدون آگاهی از عوارض، آنها را مصرف می‌کنند یا اقدام به خرید داروهای تبلیغ شده در ماهواره و اینترنت می‌کنند که متاسفانه اکثر آنها نه تنها تاییدیه وزارت بهداشت و درمان ندارند بلکه در مراکز نامعلوم و غیر پزشکی تهیه و تحت عنوان داروی موثر جنسی خارجی در معرض فروش قرار می‌گیرند. 

داروهای تایید شده کدامند؟

به طور کلی داروهایی که از نظر سازمان بهداشت جهانی تایید شده‌اند شامل داروهای خوراکی سنتتیک نظیر سیلدنافیل، تادالافیل، ویاگرا و...، داروها با ریشه گیاهی نظیر یوهمبین، آفرودیت و...، داروهای تزریقی به داخل بافت اندام تناسلی نظیر پاپاورین، آلپروستادیل و ... و داروهای تزریقی عضلانی نظیر تستوسترون که البته اشکال خوراکی و کرم آن نیز موجود است، هستند. این موارد همگی تاییدیه وزارت بهداشت را دارند اما مهم است که بدانید مصرف سرخود این داروها به خصوص توسط بیماران قلبی- عروقی، مبتلایان به مشکلات خونی، کمی دستگاه تناسلی و ... می‌تواند عوارضی بسیار شدید نظیر سکته‌های قلبی و مغزی، مرگ، مشکلات جنسی شدید و ... را در پی داشته باشد.

                       Image result for آفرودیت

                                                     مکمل‌های پوست درخت یوهمبی برای ناتوانی جنسی  

داروهای مرگ‌آور ماهواره‌ای!
داروهای تبلیغاتی ماهواره و اینترنت اکثرا بدون در نظر گرفتن علت ناتوانی جنسی از ترکیب 2 یا چند داروی فوق به صورت خوراکی یا در ترکیب با هورمون تستوسترون به صورت کرم عرضه می‌شوند. در مواردی حتی در کپسول‌های محتوی این داروهای غیراستاندارد مقداری پودر گیاهانی نظیر آویشن یا زعفران ریخته می‌شود تا بوی آن مشتری را مطمئن کند دارو گیاهی است! با توجه به اینکه برخی از داروها در برخی افراد مشکلاتی مانند آنچه نام بردیم به اضافه مشکلات گوارشی، بینایی، آلرژی، سردرد، تغییر فشار خون، درد عضلانی، درد آلت تناسلی و... ایجاد می‌کنند، ترکیب آنها با هم می‌تواند عوارض را تشدید کرده و گاه  حتی باعث مرگ شود! در عین حال گروهی از بیماران ناتوانی جنسی  به درمان‌های دیگری مثل روانکاوی، استفاده از واکیوم، ورزش‌های کف لگن، جراحی و حتی پروتز نیاز دارند. 

Image result for واکیوم جنسی 

برای اولین بار و اولین فروشگاه وکیوم برقی دارای مجوز از وزارت بهداشت این وسیله مناسب برای مردانـــی است که قادر به ایجاد یا حفظ نعــوظ خود در حیــن نزدیکـــی نیستنـــــــد. این مشکل غالبـا” به واسطه ضعـف در بافت آلت بوجود می آید.

این محصول دارای مجوز وزارت بهداشت ایران میباشد و فروش آن در داروخانه ها و تمامی مراکز درمانی بلامانع است. دارای مجوز از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به شماره 42609/۷/ک

مصرف تستوسترون باعث سرطان می‌شود اگر...

گاهی اوقات تستوسترون جهت افزایش سایز یا افزایش توانایی جنسی توسط افراد نا آگاه استفاده می‌شود که در این موارد دارو نه تنها به مرور اثر منفی و معکوس بر میل و توان جنسی می‌گذارد بلکه شرایط ایجاد و پیشروی سرطان پروستات را نیز مهیا می‌کند! برخی از داروهای مربوط به اعصاب و روان نیز جهت توانایی جنسی و درمان زودانزالی استفاده می‌شوند که حتما باید زیر نظرپزشک تجویز شوند چرا که مصرف بدون برنامه و سرخود آنها می‌تواند باعث کاهش توانایی و میل جنسی شود.

                                        

 

بیان گیاهی و صد درصد بی‌ضرر؛ واقعا راست است؟!
مردم تصور می‌کنند هر چیزی که برچسب «گیاهی» روی آن نصب شده باشد، بی‌خطر است. اگر دقت کرده باشید در تبلیغات محصولات دارویی چه در شبکه‌های خارجی و چه داخلی عنوان می‌شود «صد درصد گیاهی و بدون ضرر» در حالی که اگر ماده گیاهی صد درصد گیاهی باشد، دلیل بر این نیست که حتما بی‌عارضه است. ما گیاهانی داریم که بشر از دیرباز از آنها برای درمان بیماری‌های پیچیده استفاده می‌کرده است و گیاهان بی‌خطری هم نبوده‌اند بنابراین صرف این ادعا که گیاهان دارویی کاملا بی‌ضرر هستند، ادعای غلطی است.

با یک دارو نمی‌توان همه مشکلات را برطرف کرد

در زمینه عملکرد جنسی انسان‌ها، ابعاد روانی و جنبه‌های بیولوژیک نظیر سلامت عروق، اعصاب، سلامت غدد درون‌ریز و ... مطرح است. این در حالی‌ است که در تبلیغ یک محصول گفته می‌شود روی انواع مختلفی از اختلالات عملکرد جنسی که هر کدام آسیب‌شناسی خاص خود را دارند، موثر است. همین جاست که باید زنگ خطری مبنی بر اینکه این دارو نمی‌تواند اثربخشی و کارآیی که ادعا می‌کند را داشته باشد به صدا در بیاید. هر کدام از اختلالات عملکرد جنسی، ریشه روانشناختی و فیزیولوژیک جداگانه دارد بنابراین وقتی سازنده یک دارو مدعی می‌شود که این دارو همه این اختلالات را یک‌جا برطرف می‌کند، مردم هوشیار باشند که قطعا این دارو تاثیر تایید شده و علمی ندارد.

گیاهی بودن دلیل بر بی‌عارضه بودن نمی‌شود
هر ماده موثری که در داخل داروها به‌ویژه داروهای ترکیبی گیاهی باشد، می‌تواند بالقوه هم اثر مثبت و هم یکسری عوارض داشته باشد. داروهای شیمیایی که از آنها به طور متداول در طب جدید استفاده می‌کنیم هم از این قاعده مستثنا نیستند. اما مطالعات علمی نشان داده‌اند اگر این داروها برای فرد مناسب و در جای مناسبی تجویز شوند، عوارض‌شان نسبت به منافعی که برای بیمار دارد کمتر است. اما وقتی از مواد به کار رفته در ترکیب این داروها مطلع نیستیم، آزمایشات و کارآزمایی‌های بالینی برای آنها طی نشده و عوارض کوتاه مدت و بلندمدت آن را نمی‌شناسیم، تجویز و مصرف‌شان قابل قبول نیست. 

به مجوز وزارت بهداشت در مورد گیاهی‌ها توجه کنید
حساسیت داروهای گیاهی بالاست. ثابت شده است خواص گیاهی که در دامنه یک کوه می‌روید با خواص همان گیاه که در قله کوه دیگری می‌روید متفاوت است. حال چطور می‌توان پذیرفت که یک دارو که نمی‌دانیم مبدا آن کجاست و چگونه ساخته و بسته‌بندی شده است، محصولی باشد که سلامت ما را به خطر نمی‌اندازد؟ در واقع تحقیقات علمی بسیاری روی فرآورده‌های گیاهی در کشور انجام شده است و برخی از این محصولات که در داروخانه‌ها نیز عرضه می‌شوند، فرمولاسیون مشخص دارند و از طرف وزارت بهداشت مجوز ساخت و تولید دریافت کرده‌اند. غیر از این موارد استفاده از معجونی که نمی‌دانیم در داخل آن‌چه هست و چه عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست. معمولا داروهای گیاهی عرضه شده در داروخانه‌ها، بدون نیاز به نسخه پزشک هستند. اکنون داروهای گیاهی مختلفی در زمینه درمان بیماری‌های مختلف وجود دارد. اگرچه هیچ کدام جای دارویی را که بیمار برای پزشک تجویز می‌کند، نمی‌گیرند. اما در مواردی که ارزیابی‌ها و اقدامات پزشکی انجام شده و خطر خاصی بیمار را تهدید نمی‌کند، بسیاری از این داروها می‌تواند علائم بیماران را تخفیف دهد و دردشان را تسکین بخشد.

مهم ترین توصیه

مهم‌ترین توصیه این است که در موارد ناتوانی جنسی برای مراجعه به پزشک خجالت نکشید. از خرید داروهای مربوط به ناتوانی جنسی بدون تجویز پزشک حتی در موارد استاندارد بودن دارو، خودداری کنید. اگر سلامتی جنسی و جسمی و از همه مهم‌تر زندگی خود را ارزشمند می‌د‌انید به داروهای تبلیغاتی ماهواره و اینترنت برای همیشه نه بگویید. در ضمن بهترین فرد برای مشورت جهت درمان مشکلات ناتوانی جنسی و زودانزالی متخصص کلیه و مجاری ادراری یا ارولوژیست است.
داروهایی که باعث کاهش میل جنسی می شوند و افزایش میل جنسی را مختل می کنند:

این داروها شامل دسته های دارویی متفاوتی است و ممکن است تعداد زیادی از بیماران مصرف کننده را دربر گیرد

این داروها شامل دسته های دارویی متفاوتی است و ممکن است تعداد زیادی از بیماران مصرف کننده را دربر گیرد. البته تمام افراد مصرف کننده این داروها لزوما دچار اختلالات جنسی نمی شوند ولی ممکن است این عارضه جانبی برای تعدادی از مصرف کنندگان ایجاد شود. در اینجا دو گروه از این داروها براساس اختلالی که در مردان و زنان ایجاد می کنند و در نهایت منجر به سردمزاجی و کاهش تمایلات جنسی می شوند را بررسی می کنیم.

آقایان :

گروه اول داروهایی هستند که باعث اختلالات جنسی در مردان شده و عملکرد جنسی آنها را مورد تاثیر قرار می دهند.

این داروها باعث ایجاد اختلال در نعوظ (Erection) و اختلال در انزال و کاهش تولید اسپرم در مردان می گردند و عبارتند از:

 1) داروهای مورد استفاده در درمان مشکلات اعصاب و روانپزشکی و آنتی سایکوتیک ها:

شامل دسته های دارویی:

فنوتیازین ها:کلوپرومازین، فلوفنازین، تیوریدازین، تری فلوپرازین و پرومتازین

ضدافسردگی ها: فلوکستین، سرترالین، پاروکستین، ترازودون، نورتریپتیلین، آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، ، ایمی پرامین

خواب آورها و ضداضطراب ها و آرامبخش ها: کلونازپام، دیازپام، اگزازپام، لورازپام، فلورازپام، نیترازپام، کلردیازپوکساید

 ضدصرع ها: فنی توئین، کاربامازپین، والپروات سدیم، فنوباربیتال، گاباپنتن، لاموتریژین

2)داروهای قلبی- عروقی و داروهای موثر بر فشار خون:

کاپتوپریل، آنالاپریل، پروپرانولول، آتنولول، نیفدپین، آمیودارون

3) داروهایی که اثرات متقابل با هورمون های مردانه ایجاد می کنند (آنتی آندروژن ها):

فیناستراید، کتوکونازول، اسپیرونولاکتون

4)  داروهای مورد استفاده در ریفلاکس، سوش سر دل، ضداسیدها و مشکلات دستگاه گوارش:

رانیتیدین، سایمتیدین، متوکلوپرامید

5) داروهای مورد استفاده در درمان اختلالات پروستات و مهارکننده های گیرنده الفا آدرنرژیک:

پرازوسین، ترازوسین،

6)داروهای شیمی درمانی: سیس پلاتین، بلئومایسین، سیکلوفسفامید،  فلوروراسیل، مرکاپتوپورین، متوتروکسات، ، وینبلاستین، وینکریستین

7) داروهای کاهش دهنده کلسترول و استاتین ها و داروهای موثر بر چربی خون:

سیمواستاتین، فلوواستاتین، لوواستاتین، کلوفیبرات

 8 ) مواد اعتیادآورد و مخدرها:

سیگار، الکل، مورفین، کدئین، اکسی کدون، ماری جوانا، هرویین، کوکایین

 

گروه دوم شامل داروهایی است که باعث اختلالات جنسی در زنان و کاهش تمایلات آنها می گردند.

عملکرد و میزان تمایل جنسی زنان با مسائل مربوط به سلامت جسمانی و روانی، عدم وجود اختلالات هورمونی و مشکلات زنانه ارتباط قوی تری دارد. برخی از داروهای مورد استفاده در زنان باعث کاهش لذت جنسی و به طبع آن سردمزاجی می شوند که این اثر را از طریق اختلال لغزنده سازی واژن در خانم ها و ایجاد درد هنگام نزدیکی ایجاد می کنند و عبارتند از:

داروهایی که باعث کاهش ترشحات و خشکی مخاطات می شوند و دارای خاصیت آنتی کولینرژیک هستند:

ضدافسردگی ها:فلوکستین، سرترالین، پاروکستین، ترازودون، نورتریپتیلین، آمی تریپتیلین، ایمی پرامین،

داروهای مجاری ادراری و ضداسپاسم ها:اکسی بوتینین، تولترودین

آنتی هیستامین ها:دیفن هیدرامین، کلرفنیرامین، پرومتازین، هیدروکسی زین، استمیزول، لوراتادین و ستیریزین

داروهای ضدحاملگی و موثر در اختلالات هورمونی و بیماری های زنان:

قرص های HD و LD و DEمدروکسی پروژسترول، بروموکریپتین

داروهای مورد استفاده در درمان نازایی و سرطان پستان: تاموکسیفن

 

داروهای برای درمان اختلالات جنسی زنان و مردان برای افزایش میل جنسی

درمان اختلالات جنسی و سردمزاجی با استفاده از داروهای سنتتیک، گیاهی و مکمل های غذای، توصیه های طب سنتی و تغذیه ای صورت می گیرد. داروهای گیاهی و صناعی ساخته شده تا حدودی در رفع اختلالات جنسی می توانند موثر باشند ولی مسئله مهم در درمان اختلالات جنسی این است که اگر فرد دچار نقایص جسمی و بیماری های ناتوان کننده نیست باید با رفع عامل زمینه ای (که معمولا شامل مشکلات روانی و عاطفی است) این اختلالات را بهبود بخشید.

داروها و مکمل های موثر بر افزایش میل جنسی و کاهش سردمزاجی عبارتند از:

داروهای موثر در افزایش میل جنسی

داروهای سیلدنافیل، تادالافیل، یوهمبین، دی هیدرو اپی آندوسترون، تیبیولون (داروی تیبیولون که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان پوکی استخوان تایید شده است، باعث افزایش میل جنسی نیز می گردد)

داروهای گیاهی مانند قطره خوراکی گل سرخ، کپسول های جین سینگ و...

مکمل ها:

مکمل های ویتامینه و املاح و سایر مواد مغذی موثر بر سلامت و توان جنسی عبارتند از ویتامین E، اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین D و املاح سلنیوم، روی، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب ضروری.

استفاده از هر دارو جهت رفع اختلالات جنسی و بهبود آن باید زیر نظر پزشک و با مشاوره داروساز باشد زیرا ممکن است عوارض جانبی داروها و تداخلات دارویی آنها با سایر داروهای مصرفی باعث ایجاد مشکلات جدی شود.

بررسی برخی داروهای افزایش میل جنسی

هیچ کس نمیتواند استدلال کند که یک قرص میتواند مشکلات جنسی را برطرف کند چون اختلال عملکرد جنسی یک مسئله پیچیده است و علل زیادی دارد.

آرژنین
قرص آرژنین محصول یک آمینو اسید است که باعث افزایش جریان خون میشود. در یک مطالعه ۳۱ درصد از افرادی که ناتوانی جنسی داشتند بعد از ۶ هفته مصرف آرژنین بهبود پیدا کردند. افرادی که اختلالات گردش خون داشته و مشکلات جنسی هم دارند میتوانند از این دارو استفاده کنند. دوز پیشنهادی یک گرم سه بار در روز است. مانند ویاگرا در صورتی که از داروهای قلبی مانند نیتروگلیسرین استفاده میکنید نباید از آرژنین استفاده کنید چون باعث افت فشار خون میشود.

                                                    



DHEA این مکمل برای مردانی که سطح پایینی از این هورمون دارند، مزایای زیادی دارد. DHEA کمک میکند بدن استروژن و تستوسترون تولید کند. در یک مطالعه در دانشگاه وین مشخص شد این مکمل به مردانی که ناتوانی جنسی دارند، کمک میکند. دوز پیشنهادی استفاده از آن ۵ میلی گرم است که بهتر است هر روز صبح مصرف شود.
مکمل یوهیم
برخی مطالعات نشان داده است این گیاه بر رفع ناتوانی جنسی موثر است. با این حال این گیاه میتواند باعث افزایش خطر فشار خون شده و همچنین اثرات اضطرابی داشته باشد. بسیاری از پزشکان ترجیح میدهند به صورت خالص از گیاه یوهیمبین استفاده کنند که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست چون داری خلوص تضمین شده و قدرت مورد انتظار نیست. به همین دلیل پیشنهاد میشود از مکمل هایی که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست استفاده کنید و یا از پزشک بخواهید برایتان تجویز کند. در خرید این گیاهان حواستان به برچسب آن باشد تا مطمئن شوید دوز کافی از گیاه را دریافت میکنید. اگر دارو دوز توصیه شده را نداشته باشد به احتمال زیاد آن محصول موثر نیست. بهترین راه حل این است که شما با توجه به شرایط خاص خودتان و شرح حالی که به پزشک میدهید از او بخواهید داروی گیاهی مورد نظر و مورد تایید را برای شما تجویز کند.

                                                                                    

ویاگرا بسیار موثر و سریع الاثر است و جریان خون را بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت افزایش میدهد بهتر است بدانید که اگر نیاز به دارو باشد این پزشک است که باید برایتان تجویز کند.با وجود شایعات و تبلیغات مختلفی که ادعاهای مختلفی را مطرح می‌کنند، هیچ ویاگرایی برای زنان وجود ندارد. 
ویاگرا برای زنان موثر نیست. زنان نسخه کوچک‌شده مردان نیستند. زنان با مردان از نظر خواسته‌ها، تمایلات، چیزهایی که باعث خشنودی آنها می‌شود و سطح مواد بیوشیمی متفاوت هستند. 
در واقع، میل جنسی زنان بسیار پیچیده‌تر از مردان است و حتی پس از آزمایشات علمی مختلف بر حدود سه هزارزن،تولیدکنندگان ویاگرا نتوانسته‌اند به یافته‌هایی جامع دست یابند اما این بدان معنا نیست که امیدی برای برخی زنان وجود ندارد. تحقیقات در مورد محصولات دیگر برای افزایش میل جنسی زنان ادامه دارد. 

عوارض قرص وایاگراداروی تقویت جنسی

ویاگرا را می توان به جرات سرشناس ترین داروی درمان ناتوانی های جنسی در بین مردم دانست؛ اما اطلاعات ناقص در مورد آن موجب مصرف غلط این دارو و افزایش عوارض جانبی آن شده است؛ چرا که باورهای نادرست زیادی در مورد این دارو، که توسط بیش از بیست و سه میلیون نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد.

        

  

برخی از داروها در ابتدای تولید خود به منظورهای دیگری ساخته شده بودند؛ ولی پس از آزمایش ها، عوارض جانبی را ایجاد کردند. «سیلدنافیل» که بیشتر با نام تجاری خود یعنی وایاگراشناخته می شود، برای اولین بار توسط شرکت دارویی فایزر ساخته و برای درمان آنژین صدری (بیماری قلبی) مورد استفاده قرار گرفت. در طی آزمایش های این دارو مشاهده شد در اثر مصرف، افزایش نعوظ رخ می دهد. از آن به بعد، از 27 مارس 1998 این دارو به عنوان اولین داروی درمان ناتوانی های جنسی در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

 مضرات وایاگراداروی تقویت جنسی

داروی تقویت جنسی وایاگراچه میکند؟

در اغلب مردها گاه گاهی اشکالاتی در نعوظ دیده می شود که اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، احتیاج به درمان دارد. دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عدم تعادل هورمونی و مسائل مربوط به پروستات عوارض بعضی از داروها به ویژه داروهای ضدفشار خون و روانگردان می باشد؛ همچنین اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس از جمله عواملی هستند که احتمال اختلالات نعوظ را افزایش می دهند.

                                  

وایاگرا با شل کردن عضلات آلت تناسلی مردانه، باعث نفوذ مقدار بیشتری خون به آن شده و در نتیجه میزان نعوظ را افزایش می دهد و اغلب برای درمان اختلال نعوظ در مردان مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما موارد مصرفی دیگری نیز دارد که با نظر پزشک تعین می شود. بررسی پژوهشگران ایتالیایی نشان داده است میزان هورمون جنسی تستوسترون در مردانی که از این دارو استفاده می کنند، افزایش می یابد. این قرص به راحتی و به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود. وایاگرا توسط آنزیم های کبدی متابولیزه می شود و کبد و کلیه در دفع آن نقش دارند. سیلدنافیل یا وایاگرا به صورت قرص هایی با پوشش آبی رنگِ 25، 50 و 100 میلی گرم در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

عوارض قرص وایاگرا داروی تقویت جنسی حتی یک قرص

معمولا سیلدنافیل را به صورت یک قرص در زمان مورد نیاز مصرف می کنند؛ این زمان می تواند از نیم الی چهار ساعت (معمولا یک ساعت) قبل از تصمیم به مقاربت باشد. مصرف غذاهای چرب همراه این دارو، باعث تاخیر در تاثیر آن می شود.

در مورد اغلب بیماران، درمان با قرص 50 میلی گرمی آغاز می شود؛ البته توجه داشته باشید حتی در صورت استفاده از وایاگرا باز هم جهت ایجاد نعوظ، احتیاج به تحریکات فیزیکی و ذهنی و تمایل بیمار به ایجاد نعوظ وجود دارد.

آن روی سکه!

وایاگرا داروی نسبتا پرعارضه ای است. طبیعتا همه این عوارض اهمیت یکسانی ندارند و براساس نوع شان حتی می توانند با خطر مرگ همراه شوند. برخی از عوارض جانبی و شایع وایاگرا شامل سردرد، ایجاد قرمزی و احساس گرما در صورت و قسمت فوقانی بدن، ناراحتی معده، ترس از نور، احساس نبض، آبریزش بینی، احتقان بینی، عطسه های مکرر، تغییرات بینایی، آبی رنگ به نظر رسیدن اجسام و اسهال می شود.

ار جمله واکشن های حساسیتی نسبت به این دارو می توان به احساس بسته شدن حنجره، تورم لب ها، زبان و صورت، پیدایش کهیر، درد قفسه سینه و ضربان نامنظم قلب، گزگز و سنگینی در سینه، بازور، گردن و فک تحتانی، تورم پاها، کوتاهی نفس و احساس منگی طولانی مدت یا شدید اشاره کرد. نعوظ بیش از حد دردناک و طولانی مدت (بیش از 4 ساعت) هم از دیگر عوارض این دارو است.

سکته قلبی ناشی از مصرف سیلدنافیل به ندرت در بیماران فاقد سابقه ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و بدون مصرف هم زمان با داروهای مستعدکننده مشکلات قلبی- عروقی گزارش شده است. افت فشار خون، آسیب عضلات قلب و ایجاد لخته در عروق نیز در صورت مصرف سیلدنافیل گزارش شده است.

 

 

داروی تقویت جنسی برای سلامتی زن و مرد

برخی از داروها باعث تغییر اثربخشی و عوارض این دارو می شوند؛ برای مثال داروهای قلبی حاوی نیترات، سایر داروهای مورد استفاده برای اختلال نعوظ، برخی داروهای ضدایدز، سایمتیدین، فنوباربیتال، کاربامازپین و ریفامپین با سیلدنافیل تداخل اثر دارند و مصرف هم زمان آنها باید با احتیاط صورت گیرد. نیترو گلیسیرین یا داروهای نیتراتی مانند ایزوسورباید، مونونیترات، دینیترات، قرص ها یا سپری زیرزبانی نیتروگلیسیرین، نوارها و برچسب ترابوستی

نیتروگلیسیرن نیز منع مصرف هم زمان با این دارو را دارند.

آیا وایاگرا کور می کند؟

به تازگی محققان سازمان غذا و دارو در امریکا تحقیقات گسترده ای را برای بررسی تاثیر داروی وایاگرا بر ایجاد نوعی کوری شروع کرده اند. این فرم از کوری، اصطلاحا "NAION” نام دارد و اغلب در مردان مبتلا به مرض قند یا مبتلایان به بیماری های قلبی که به اختلال در نعوظ منجر می شوند، پدید می آید. طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، پنجاه مورد از این بیماری در مصرف کنندگان وایاگرا گزارش شده است؛ اما در مورد اینکه آیا واقعا "NAION” را نیز باید از عوارض این دارو دانست یا نه بایدگفت هنوز راه نسبتا زیادی برای تایید یا رد این مساله در پیش است.

هشت توصیه مهم درباره وایاگرا

استفاده از این دارو در افراد مسن، خصوصا کسانی که از داروهای خاصی مثل نیترات ها (که در داروهای بیماران قلبی کاربر دارد)، استفاده می کنند، باید با نظر مستقیم پزشک مربوطه و تجویز او صورت گیرد. در غیر این صورت می تواند

مخاطره آمیز باشد.

در صورتی که نعوظ بیشتر از چهار ساعت به طول انجامد، به دلیل احتمال آسیب به آلت تناسلی، مراجعه به پزشک ضروری است.

مصرف سیلدنافیل در بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی یا زخم معده بایستی با احتیاط صورت گیرد.

در صورتی که در خلال نزدیکی، علائمی چون منگی، گیجی، تهوع یا دردهای قلبی (درد سینه، احساس سفتی و فشار در سینه، رختی، کزکز و درد قفسه سینه یا شانه و فک تحتانی) در مصرف کننده پدید آمد، از ادامه فعالیت جنسی باید خودداری کرد و سریعا به پزشک مراجعه کرد.

مصرف بیشتر از یک قرص سیلدنافیل در روز توصیه نمی شود.

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده، بیمار را باید سریعا به بیمارستان منتقل کرد.

دارو را باید دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد، درون جعبه دربسته نگهداری کرد.

با توجه به احتمال بروز عوارض قلبی شدید ناشی از مصرف این دارو، توصیه می شود که فقط تحت نسخه پزشک مصرف شود. مهمترین توصیه این است:«هیچگاه از سر تفنن یا کنجکاوی این دارو را مصرف نکنید.»

دارو سرگرمی نیست!

بسیاری از کارشناسان، آگهی های تلویزیونی شرکت های تولیدکننده داروهای ضدناتوانی جنسی مانند وایاگرا را علت اصلی روی آوردن جوانان به مصرف این داروها می دانند. هرچند این دارو بدون نسخه پزشک نباید استفاده شود؛ اما در تلویزیون های خارجی و بسیاری از سایت های اینترنتی تبلیغ شده و فروش اینترنتی هم دارد؛ به طوری که در فاصله بین سال های 1999 تا 2001 نزدیک به یک میلیارد دلار فروش داشته است.

وایاگرا در ابتدا برای مردان سالمندی که دچار مشکلات جنسی هستند، تولید شد؛ اما آمارهای اخیر حکایت از آن دارد که از هنگام ورود این دارو به بازار در سال 1998 تعداد موارد تجویز آنها برای افراد زیر 45 سال، 30 درصد افزایش یافته است. حتی بسیاری از مردان جوان که دچار هیچ مشکلی هم نیستند، اذعان می کنند که به مصرف تفریحی این دارو روی آورده اند؛ ما در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا مصرف چنین داروهایی به خصوص در درازمدت خطری برای سلامتی مردان جوان ندارد؟ در حال حاضر اجماع نظری در این مورد وجود ندارد.

امروزه این داور که اسامی عامیانه ای هم پیدا کرده، مثل «آقای آبی» "Mr. Blue”، «سکستازی» "Sextasy”، (ترکیب وایاگرا و اکستازی) و «ویتامین V» از سوی بسیاری از افراد به صورت تفریحی مصرف می شود؛ این در حالی است که این داروها اصولا برای مصارف تفریحی طراحی نشده اند.

شش سال پس از انقلابی که ویاگرا در توانایی جنسی مردان ایجاد کرد، هنوز بسیاری از زنان امیدوارند محرکی نیز برای آنها کشف شود. تا به امروز، هیچ محصول معتبری برای افزایش مبل جنسی زنان تایید نشده است.

ابن مشکل کوچکی نبست. کاهش مبل جنسی رایجترین گلایه زنان حدود 30 تا 40 درصد آنان است.

ادامه این بحث مهم را در مقاله بعدی دنبال می نماییم.

.............................................................................................................................

بهار را باور کن

باز کن پنجره ها را که نسیم    روز میلاد اقاقی ها راجشن میگیرد        و بهار  روی هر شاخه کنار هر برگ
شمع روشن کرده است   همه چلچله هابرگشتندو طراوت را فریاد زدند  کوچه یکپارچه آواز شده است
و درخت گیلاس  هدیه جشن اقاقی ها را  گل به دامن کرده ست                باز کن پنجره ها را ای دوست
هیچ یادت هست   که زمین را عطشی وحشی سوخت  برگ ها پژمردند    تشنگی با جگر خاک چه کرد
هیچ یادت هست  توی  تاریکی شب های بلند  سیلی سرما با تاک چه کرد   با سرو سینه گلهای سپید
نیمه شب باد غضبناک چه کرد   هیچ یادت هست  حالیا معجزه باران را باور کن
و سخاوت را در چشم چمنزار ببین  و محبت را در روح نسیم  که در این کوچه تنگبا همین دست تهی
روز میلاد اقاقی ها راجشن میگیردخاک جان یافته است  تو چرا سنگ شدیتو چرا اینهمه دلتاگ شدی
باز کن پنجره ها را  و بهاران راباور کن

 

 




نوشته شده در تاریخ یکشنبه ششم فروردین ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.