مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

بیماری پروانه(EB)

بیماری پروانه(EB)    

   Image result for بیماری پروانه ای ای بی                

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

عشق با تو آغاز شد            

کلاس خاطره ها با یاد تو جان گرفت          

تو در سپیدی برگ های دلمان جریان داری

تو بودی و کوله باری از مهر      

ما بودیم و تشنگی                    

در وادی محبت تو ما بودیم و خانه های  دلمان                  

در آستانه چلچراغی از مهربانی است                                       

  بر لبت نور بود و دل ما کویر تاریکی

  قطره  قطره بر سطح ترک خورده زمین دلمان باریدی و علم در ما جوانه زد

نگاهت ، مکتب عشق بود و ما مکتب نشین چشم هایت بودیم     

ما دست در دست تو نهادیم تا راه پر پیچ و خم

                                                             

 زندگی را با تو گام بر داریم

دل به دل ما سپردی و گرمای وجود ت را در سرمای تمام فراز و نشیب ها همراه مان کردی تا در یخ بندان جهالت در جا نزنیم

چراغ دانشی که در دست ماست ، روشنایی از تو دارد  معلم .   تهنیت روز معلم بر معلمان دیار مان.

                                                     تقدیم به تمامی اساتید بزرگوار

.......................................................................................................................................

                     بیماری«EB» یا «پروانه ای» بیماری دردناک و نادری است که مانند باقی جهان، در کشور ما نیز وجود دارد. بیماری که فرد مبتلا به آن با دشواریهای زیادی در زندگی روبرو خواهد بود.

                                     Image result for تاول ای بی

گاهی زخم های همین پروانه ای شدن زندگی را روز به روز سخت تر می کند. زخم هایی که هیچ گاه التیام پیدا نخواهند کرد و همواره بر تن خواهند ماند. بیماری «پروانه ای» با نام بین المللی « EB» بیماری خاص و دردناکی است که ناشی یک جهش ژنتیکی است که از بدو تولد تا پایان عمر همراه بیمار خواهد بود و هیچ التیامی برایش وجود ندارد. مگر آنکه بتوان با شیوه های گوناگون و پزهزینه از افزایش و دشواری های آن کاست. با تاسیس خانه بیماران « EB»و تلاش برای بهبود وضعیت آنها زمان مناسبی است که این بیماری نادر و سخت را بیشتر بشناسیم و برای مرهم و کاهش درد مبتلایان آن کاری انجام دهیم.

«اپیدرمولیز بولوسا» با نام اختصاری «EB» یک بیماری ارثی در بافت های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می کند. این بیماری به دلیل نازک شدن پوست و آسیب پذیری آن به بالهای پروانه تشبیه می شود، و در ایران با نام بیماری « پروانه ای» شناخته شده است. شیوع این بیماری به صورت ارثی و یک در ۵۰ هزار نفر است. شدت آن نیز از ملایم تا کشنده است. به طوری که ممکن است بسیاری از بافت های حساس بدن را از بین ببرد. ای بی یا پروانه ای به هیچ قومیت خاصی تعلق ندارد و در تمام نقاط جهان رخ می دهد و به طور مساوی بر مردان و زنان اثر می کند. یکی از مهم ترین علل بیماری ای بی ازدواج های فامیلی است. بسیاری از کودکان پروانه ای از پدر و مادری متولد شده اند که ازدواج فامیلی داشته اند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که کسانی که ازدواج فامیلی انجام می دهند حتما بعد از آزمایش های ژنتیکی اقدام به بارداری نمایند.

در بیماری پروانه پوست به شدت حساس و شکننده خواهد شد به طوری که کوچکترین خراش یا آسیبی موجب تاول های عذاب آور و عفونت های زیادی برای بیمار شود. اما به هیچ وجه واگیر ندارد. پوست انسان شامل دو لایه است. لایه خارجی که روی پوست است و لایه داخلی که زیر قرار دارد. در افراد سالم کلاژن بین این دو لایه وجود دارد که مانع از حرکت های اصطکاکی این دو لایه روی هم می شود. اما در افراد مبتلا به این بیماری پروتئین کلاژن وجود ندارد و کوچکترین چیزی مانند مالیدن دست باعث ایجاد این اصطکاک و تاول و زخم های درد ناک می شود به طوری که درد ناشی از آن با سوختگی درجه ۳ که در آن تمام لایه های پوست تخریب شده است مقایسه می شود. ای بی هیچ درمانی ندارد و فقط می توان با مراقبت های ویژه از جمله خوراک های غذایی و پانسمان های خاص میزان زخم های آن کاست. اما گاهی ممکن است یک بیمار نتواند از شدت جراحات حتی یک لباس بر تن کند و گاه ممکن است شدت یک بیماری منجر به از دست رفتن قسمتی از اعضای بدن مانند دست ها و یا پاها و یا در نهایت منجر به مرگ بیمار شود.

 Image result for بیماری پروانه

 

دردی که با سوختگی حاد می‌توان مقایسه می شود

«خانه EB» جایی برای تسکین زخم های پروانگی

شهریور سال گذشته به همت «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی» و بنیاد علوی خانه ای به نام این بیماری بنا شد. خانه ای بی هم اکنون با داشتن پزشکان و پرستاران مختلف و در اختیار گذاشتن وسایل مورد نیاز بیماران از جمله پانسمان به این بیماران یاری می رساند. حجت الاسلام سیدحمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیر خانه ای بی، به خاطر بیماری دخترش با ای بی آشنا شد و این احساس تکلیف پدرانه باعث به وجود آمدن این خانه امید شد.

Image result for بیماری پروانه 

 

نزدیک به ۱۰۰۰ نفر در کشور بیمار ای بی وجود دارد.

یک تفاهم سه جانبه بین بنیاد مستضعفان، بنیاد امور بیماری های خاص و دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت که این بنیاد بنا شد.دلیل دیرتشکیل شدن این خانه نیز تعداد اندک بیماران ای بی و در نتیجه ناشناخته ماندن آن است. در گذشته مردم شناخت جدی در این باره نداشتند. اما خوشبختانه امروز به کمک رسانه ها، مردم و جراید هم اکنون ۴۰۰ پرونده در خانه ای بی تشکیل دادیم. البته پیش بینی می شود در کشور بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر بیمار EB داریم که باید شناسایی شود. متاسفانه این بیماری هنوز در جرگه بیماران خاص قرار نگرفته است و قرار است با پیشنهاد وزارت بهداشت و تصویب هیئت دولت تبدیل به بیماری خاص شود.

بیمار ای بی ماهیان ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد.  هزینه یک بیمار EB بسیار زیاد است که صرف چیزهایی می شود که اصلا به چشم نمی آید. ای بی ها حداقل ماهیانه ۲.۵ میلیون تومان خرج دارند.مثلا پانسمان به قطع A۴ حدود ۲۵۰ هزارتومان است که تا ۴۸ ساعت قابل استفاده است و بعد از آن باید تعویض شود. یک بیمار EBبه دلیل زخم های بسیار زیادی که دارد لباس هایش مدام شسته می شود و زود از بین می رود. حمام این بیمار دو یا سه ساعت طول می کشد.

 Image result for بیماری پروانه

 

پزشک متخصصی که ای بی دارد
ما در ایران فرد بیماری داریم که نمونه اش در هیچ جای جهان وجود ندارد. آقای «محمدمهدی پرویزی» بیمار EB است که پزشکی خوانده و الان سال سوم تخصصش را می گذراند. این در حالی است که به خاطر بیماری حتی دست هایش از بین رفته است و ۵۰ درصد بدنش همواره زخم خیس دارد. آقای عادل صحبت زاده را داریم که مهندسی پزشکی خوانده است.

محمدرضا دانشی داریم که دستش از بین رفته است اما راکت تنیس دستش می گیرد و بازی می کند. حتی سینما خوانده و تئاتر بازی می کند. هادی کیخسروی حقوق خوانده است. خانم آتنا قماشی فوق لیسانس فناوری اطلاعات دارد. اما واقعا تحمل این بیماری بسیار دشوار است.
«خانه EB»  به کمک مردم نیاز دارد.

در خانه EB تا حد توان به بیماران خدمات می دهد. به طور مثلا در آنجا دو روز در هفته پزشک مقیم وجود دارد. دو روز دیگر پزشک آقا و دو روز بعدی نیز پزشک خانم ، اما این خدمات کافی نیست. باید به جایی برسیم که در ۴ قطب اصلی کشور ارائه شود نه اینکه بیمار برای گرفتن خدمات از شهرستان های دور به تهران بیاید.

Image result for بیماری پروانه 

علت بیماری

اغلب افراد مبتلا به ای‌بی این حالت را از طریق ژنهای معیوب که از یکی از والدین یا هر دوی آنها دریافت میکنند، به ارث میبرند. ژنها در سلولهای بدن قرار گرفته‌اند و صفات موروثی فرستاده شده از والدین به کودک را تعیین میکنند. همچنین آنها هر عملکرد بدن مثل شکل گیری پروتئین ها در پوست را کنترل میکنند. بیشتر از ۱۰ ژن شناخته شده‌اند که علل اصلی اشکال مختلف بیماری هستند. ژنها روی کروموزومها قرار گرفته‌اند، که ساختارهایی در هر هسته سلول هستند.

در یک نوع غالب (نمایان) غیر جنسی از بیماری، ژن بیماری از تنها یکی از والدین که بیماری را داشته به ارث برده میشود، و در آنجا یک احتمال ۵۰ درصدی (۱ در ۲) با هر بارداری وجود دارد که یک نوزاد EB خواهد داشت. در یک شکل مغلوب (نهفته) غیر جنسی، ژن بیماری از هر دو والدین به ارث برده میشود. هیچیک از والدین نشانه های بیماری را نشان نداده‌اند؛ فقط احتیاج بود آنها ژن را «حمل کنند»، و در آنجا یک احتمال ۲۵ درصدی (۱ به ۴) با هر بارداری وجود دارد که یک نوزاد EB خواهد داشت. همچنین ای‌بی می‌تواند از طریق یک جهش (دگرگونی) در یک ژن که در هنگام شکل گیری تخم یا اسپرم سلول تناسلی در یکی از والدین اتفاق میافتد، به دست آید. نه جنسیت کودک و نه ترتیب تولد معین نمیکند که کدام کودک یا چه تعداد از بچه‌ها در خانواده‌ای که ژن معیوب دارند EB را گسترش خواهند داد.

گرچه  EB ساده می‌تواند زمانی که هیچ نشانی از بیماری در والدین وجود ندارد رخ دهد، معمولاً به عنوان یک بیماری غیر جنسی غالب (نمایان) به ارث برده میشود. در EB ساده، ژن‌های معیوب آنهایی هستند که دستورهایی برای تولید کراتین، یک پروتئین الیافی در لایه بالای پوست، تهیه میکنند. در نتیجه، پوست در اپیدرم (پوست بیرونی) شکافته شده، تولید تاول میکند.

در EB اتصالی، یک نارسایی (نقص) در ژنهای به ارث برده شده از هر دو والدین وجود دارد (نهفته غیر جنسی) که به صورت طبیعی شکل گیری الیاف های تکیه گاه (الیاف های رشته مانند) ساختارهای پیچیده ای که از پروتئین های بسیاری درست شده‌اند) را توسعه میدهند. این ساختارها، اپیدرم (پوست بیرونی) را به غشاء پایه زیرساختی (نهفته) محکم میکنند. نارسایی منجر به جداسازی بافت و تاول زدن در بخش بالایی غشاء پایه میشود.

                                     Image result for تاول ای بی

 

هر دو شکل نمایان (غالب) و نهفته (مغلوب) از EB وجود دارد. در این وضعیت، الیافی که اپیدرم (پوست بیرونی) را به درم (پوست زیرین) زیرساختی (نهفته) محکم میکنند یا پنهان هستند یا اینکه هیچ کاری انجام نمیدهند؛ که این به سبب نارسایی در ژن کلاژن نوع VII (هفت)، یک پروتئین الیافی که جزء اصلی الیاف های محکم شده است، میباشد.

تشخیص بیماری

متخصصان پوست میتوانند تشخیص دهند کجای پوست در حال جداسازی برای شکل دهی تاول هاست و اینکه با انجام بافت برداری (برداشتن یک نمونه کوچک از پوست که در زیر یک میکروسکوپ آزمایش میشود) بفهمند یک شخص مبتلا به چه نوع EB است. یک تست تشخیصی مستلزم استفاده از یک میکروسکوپ نوری است تا دیده شود که پروتئین‌هایی که برای شکل دهی الیاف های کوچک متصل و الیاف ها یا همی دسموزوم‌ها نیاز میباشند مفقود هستند یا در تعداد کاهش یافته‌اند. تست دیگر مستلزم استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی پرقدرت است، که می‌تواند برای تشخیص نارسایی‌های ساختاری در پوست، تصاویر گرفته شده از بافت را درشت تر نشان دهد.

علایم کلی

خرخر کردن صدا، سرفه یا مشکلات تنفسی دیگر

ریزش مو

تاول زدن نزدیک چشم و بینی                     تاول زدن نزدیک دهان و گلو و ایجاد مشکل در خوردن و بلعیدن

تاول زدن پوست بعد از آسیبهای جزیی یا تغییر دما                 وجود تاول در بدو تولد

مشکلات دندانی مثل پوسیدگی      وجود میلیا (جوش‌های سفید کوچک)              از دست دادن یا تغییر شکل ناخن

Image result for بیماری پروانه 

 

درمان

افراد مبتلا به اشکال خفیف EB ممکن است درمان گسترده‌ای نیاز نداشته باشند. در هر صورت، آنها باید برای باز داشتن تاولها از شکل گیری و پیشگیری از عفونت زمانی که تاولها رخ میدهند، کوشش کنند. افراد مبتلا به اشکال نمایان (غالب) و نهفته (مغلوب) ممکن است عارضه های بسیاری داشته باشند و به حمایت روانی همراه با توجه به مراقبت و محافظت از پوست و بافتهای نرم نیاز داشته باشند. بیماران، والدین، یا مراقبان دیگر نباید احساس کنند که آنها باید با تمامی جنبه‌های پیچیده مراقبت EBبه تنهایی روبرو شوند. دکترها، پرستاران، مدد کاران اجتماعی، روانشناسان، متخصصان تغذیه، و گروههای پشتیبانی والدین و بیماران وجود دارند که میتوانند در مراقبت شرکت کرده و حمایت اطلاعاتی و احساسی تأمین کنند.

جلوگیری از تاول    

در بسیاری از اشکال EB، تاولها با اندکی فشار یا سایش شکل خواهند گرفت.

این موضوع ممکن است والدین را مردد کند که نوزادان را بردارند و در آغوش بگیرند. در هر صورت، یک نوزاد نیاز دارد که تماس و عاطفه یک انسان آرام را احساس کند، و بتواند زمانی که روی یک پارچه نرم قرار گرفته است از زیر کفل (پایین) و پشت گردن بلند شود. یک نوزاد مبتلا به EB هرگز نباید از زیر بازوها بلند شود.

مواردی که میتوانند برای محافظت از آسیب پوستی انجام شوند:

اجتناب از گرمای بیش از حد با نگه داشتن اتاق در یک درجه حرارت یکنواخت

استعمال روغن روی پوست برای کاهش سایش و مرطوب نگه داشتن پوست

استفاده از لباس ساده، نرم که زمانی که یک کودک را آماده میکنید نیازمند حداقل جابجایی باشد

استفاده از پوستین روی صندلیهای ماشین و دیگر سطوح سخت     پوشاندن دستکش در زمان خواب برای کمک به پیشگیری از خراشیدن

Image result for بیماری پروانه 

مراقبت از پوست تاول زده

زمانی که تاولها ظاهر میشوند، اهداف مراقبت کاهش درد یا ناراحتی، جلوگیری از دست دادن بیش از حد آب بدن، توسعه بهبودی و پیشگیری از عفونت است. ممکن است دکتر یک مسکن خفیف برای جلوگیری از ناراحتی در هنگام تعویض باند پیچی (نوار زخم بندی)، تجویز کند. باندپیچی‌هایی که به پوست چسبیده‌اند را میتوان با آغشته کردن آنها در آب گرم برداشت. درحالی که شستشوی روزانه ممکن است شامل یک حمام با صابون های ملایم باشد، خیلی راحت تر خواهد بود که در مراحلی استحمام کنیم که نواحی کوچک در یک زمان تمیز شوند.

Image result for بیماری پروانه 

تاولها میتوانند خیلی بزرگ شوند و زمانی که میترکند تولید یک زخم بزرگ کنند؛ بنابراین، یک پزشک متخصص احتمالاً دستورالعملهای تهیه خواهد کرد در رابطه با اینکه چگونه یک تبخال را در مراحل اولیه اش به طور ایمن بترکانیم در حالیکه هنوز پوست سالم بالایی را برای پوشش ناحیه قرمز شده نهفته (در زیر قرار گرفته) ترک نکرده است. یک روش این است که به تاول با یک پنبه الکلی قبل از خارج شدن آن از کناره ها با یک سوزن استریل یا وسیله استریل دیگر دست بزنیم. سپس میتوان مایع را به درون یک گاز استریل خالی کرد که برای دست زدن به تاول مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از بازکردن و خالی کردن، ممکن است دکتر پیشنهاد کند که قبل از پوشاندن آن با یک باند پیچی استریل نچسب یک پماد آنتی بیوتیک به ناحیه تاول استعمال شود. برای پیشگیری از تحریک (سوزش) پوست از نوار، یک باند پیچی (نوار پیچ) میتواند با یک نوار گاز که به دور آن بسته شده است، محکم (ایمن) شود. در موارد ضعیف تر از EB یا جائیکه نواحی برای پوشیده نگه داشتن مشکل هستند، دکتر ممکن است رها کردن یک تاول سوراخ شده را در حالت باز توصیه کند.

یک محیط مرطوب و معتدل بهبودی را توسعه میدهد، ولی تخلیه سنگین از نواحی تاول ممکن است بیشتر پوست را آتشی کند، و یک باند پیچی جاذب یا اسفنجی ممکن است نیاز باشد. همچنین باند پیچی های لایه تماسی وجود دارند جائیکه یک لایه غربال از طریق مایع تخلیه شده میتواند روی زخم عبور کند و توسط یک لایه جاذب بیرونی پوشیده شود. دکتر یا دیگر متخصصان مراقبت از سلامت ممکن است گاز یا باند پیچی را توصیه کنند که با وازلین نفت، گلیسیرین، یا مواد مرطوب آغشته میشوند، یا ممکن است باندپیچی‌ها یا محصولات مراقبت از زخم وسیعتری (جامع تری) پیشنهاد کند.

درمان عفونت احتمالات عفونت پوستی میتواند توسط تغذیه خوب، که مکانیسمهای دفاعی بدن را میسازد و بهبودی را توسعه میدهد، و با مراقبت محتاطانه از پوست با دستهای پاکیزه و استفاده از مواد استریل کاهش یابد.

برای محافظت بیشتر، ممکن است دکتر پمادها و آغشتنی های آنتی بیوتیک توصیه کند.

حتی با وجود مراقبت خوب، ممکن است که عفونت گسترش یابد. نشانه‌ های عفونت قرمزی و گرما پیرامون یک ناحیه باز از پوست، چرک یا یک ترشح زرد رنگ، جرم گرفتگی شدید روی سطح زخم، خط قرمز یا لایه‌ای زیر پوست که به دور از ناحیه تاول زده گسترده میشود، زخمی که التیام نمی‌ یابد، و/یا تب یا لرز است. ممکن است دکتر راه حل آغشته کردن خاص یک پماد آنتی بیوتیک، یا یک آنتی بیوتیک دهانی برای کاهش رشد باکتری را تجویز کند. زخمهایی که بهبود نیافته‌اند ممکن است توسط یک پوشش زخم مخصوص یا پوستی که به لحاظ بیولوژیکی گسترش یافته درمان شوند.

 Image result for بیماری پروانه

درمان مشکلات تغذیه‌ای

تاولهای که در دهان و مری در بعضی از افراد مبتلا به EB شکل میگیرند احتمال دارد که سبب اشکال در جویدن و بلعیدن غذا و نوشیدنیها باشند. اگر غذا (شیر) دادن با سینه یا بطری تاولهای را نتیجه دهد، میتوان کودک را با استفاده از یک پستانک بچه (یک پستانک نرم با سوراخهای بزرگ)، یک پستانک کام شکافته، یک قطره چکان چشم، یا یک سرنگ غذا داد. زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ است که در غذا خوردن درگیر شود، افزودن مایع اضافه به غذای پوره شده (خیسانده مالت آسیاب شده) بلعیدن آن را آسانتر میکند. لعابدار ها (آب گوشت)، نوشیدنیهای شیر، سیب زمینی های نرم شده، فرنی ها، و  را میتوان به نوزادان داد. در هر صورت، هرگز غذا نباید خیلی داغ سرو شود.

متخصصان تغذیه اعضای مهم تیم مراقبت از سلامت هستند که به افراد مبتلا به EB یاری میکنند. آنها میتوانند با اعضای خانواده و بیماران قدیمی برای تهیه نسخه و تهیه غذایی که مغذی و برای خوردن آسان است، کار کنند. برای مثال، آنها میتوانند غذاهای دارای کالری بالا و غذاهای محافظ پروتئین را تشخیص دهند و نوشیدنیهای که به جایگزین سازی پروتئین از دست رفته در مایع تخلیه سازی تاولها، کمک میکند. آنها میتوانند ویتامین و مکملهای تغذیه‌ای معدنی را که ممکن است نیاز باشد، را پیشنهاد کنند، و نشان دهند که چگونه اینها را درون غذا و نوشیدنیهای نوزادان با هم مخلوط کنیم. متخصصان تغذیه (رژیم غذایی) همچنین میتوانند اصلاحاتی در رژیم برای پیشگیری از مشکلات معده‌ای – روده‌ای، از جمله یبوست، اسهال یا دفع دردناک، توصیه کنند.

بهداشت خوب دهان بسیار مهم میباشد. بهتر میباشد به دندان پزشکی مراجعه شود که تجربه کار کردن با اEB را داشته باشد.

درمان مربوط به جراحی

درمان مربوط به جراحی ممکن است در بعضی از اشکال EB ضرورت داشته باشد. افراد مبتلا به اشکال شدید EB اضمحلالی نهفته غیر جنسی که در آنها مری به توسط اثر زخم تنگ (باریک) میشود، ممکن است نیازمند گشادی مری آنها برای حرکت غذا از دهان به معده باشند. افراد دیگری که تغذیه مناسبی را به دست نمیآورند ممکن است نیاز داشته باشند به یک لوله تغذیه که انتقال غذا مستقیماً به معده را اجازه میدهد. همچنین، بیمارانی که انگشتان دست یا پاهایشان به هم چسبیده است ممکن است برای رهاسازی آنها به جراحی نیاز داشته باشند.

جلوگیری از تحلیل مفاصل  :             کار کردن با یک فیزیوتراپ میتواند به فعال نگه داشتن حرکت مفاصل کمک کند.

درمانهای دیگر    :درمانهای دیگر EB که تحت بررسی میباشند شامل ژن درمانی و پروتئین درمانی میشوند.

پیشگیری

اپیدرمولیز بولوسا یک بیماری سخت، گاهگاهی دردناک، و اغلب بدن نما است. اکثر افراد بزرگسال با علائم EBیا کسانی که میدانستند آنها حامل ژن هستند به کم کردن نسلهای آینده، شامل امکان نسل خود آنها، از این وضعیت تمایل خواهند داشت. با شناخت از جهش (دگرگونی)های ژن مخصوص که علت EB است، هم اینک امکان دارد که جهش ژن مخصوص را در خانواده تعیین کنیم و سپس تستهای پیش از تولد روی زن باردار را با یک جنین در خطر EB برای تعیین وضعیت جنین، هدایت کنیم. همچنین، یک مشاور ژنتیکی میتواند
اطلاعاتی در رابطه با احتمال گذر ژن برای EB به کودکان عرضه کند و مشاور اتی در رابطه با بارداری (بچه داری) آینده عرضه کند. مشاوره ژنتیکی میتواند یک گام مهم در کمک به خانواده‌ها در رابطه با تصمیم گیری در رابطه با برنامه‌ریزی خانواده آنها باشد.

برای افرادی که قصد بچه‌دار شدن دارند و سابقه EB در خانواده شان وجود دارد، رایزنی ژنتیکی با پزشک توصیه میشود. در حین بارداری تستهای برای تشخیص جنین وجود دارد که مینتوان در ۸ تا ۱۰ هفتگی بارداری هم انجام شود. بسیاری از افراد مبتلا به EB ناشی از ازدواج فامیلی والدین میباشد. برای پیشگیری از ازدواج فامیلی پرهیز کنید.

بیماران مبتلا به EB که از استرویید برای مدتی طولانی تر از یک ماه استفاده میکنند، ممکن است به کلسیم و ویتامین D کمکی نیاز داشته باشند تا از پوکی استخوان جلوگیری شود.

………………………………………………………………………………….

شعبان شد  و پیک  عشق از راه آمد                        عطر نفس بقیته ا......

با جلوه سجاد  ، و ابوالفضل و حسین                       یک ماه و سه خورشید در این ماه آمد

                                                    حلول ماه شعبان مبارک

 

 



نوشته شده در تاریخ پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



 

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی و سم شنا سی

                        

اهمیت ویتامین ها در بهبود اختلالات جنسی

با وجود اهمیت این موضوعات در سلامت کلی افراد، برای بسیاری از افراد گفتگو با پزشکان درباره دلواپسی های جنسی دشوار است. در بسیاری از موارد می توان از شیوه تغذیه افراد به اختلالات جنسی آنها پی برد و با دادن یک رژیم مناسب، این گونه اختلالات را بهبود بخشید. همچنین در بسیاری از موارد، افراد از مصرف دارو برای درمان مشکلات جنسی خودداری می کنند که می توان با توصیه های ساده تغذیه ای مانند تجویز برخی ویتامین ها به آنها کمک کرد.روی: از موادی که روی اختلالات جنسی تاثیر می گذارد، روی است. غذاهای حاویرویعملکرد جنسی بانوان را بهبود می بخشد. همچنین مصرف روی با تاثیر بر روی غده آدرنال باعث کاهش استرس و افزایش عملکرد دستگاه ایمنی بدن می شود. غذاهای غنی از روی شامل جگر، غذاهای دریایی، صدف خوراکی، قارچ، دانه آفتابگردان و کنجد است.

Image result for  حاوی روی  

 اسیدهای چرب ضروری:موادی هستند که بدن از آنها هورمون تولید می کند. ویتامین E، D و K به صورت محلول در آنها وجود دارند. این ویتامین ها قادرند پوست، مثانه، چشم و مخاط واژن را نرم و مرطوب نگه دارند. مصرف این مواد به صورت روزانه بسیاری از مسایل و مشکلات جنسی را برطرف می کند. برای افزایش اسیدهای چرب ضروری در بدن می توان از گیاهان دریایی، بذر کنجد، اسفناج، بادام و طالبی استفاده کرد.

 ویتامین B6:این ویتامین نقش موثری در بدن بانوان دارد. به طور مثال، ویتامین 6Bمیان استروژن و پروژسترون تعادل ایجاد می کند و میزان پرولاکتین را کنترل می کند. مصرف ویتامین های گروه B باعث بهبود جریان خون پوست و مخاط می شود.

ربیوفلاوین:  موادی مشابه ویتامین هستند که در گیاهان تازه پیدا می شوند، به ویژه گیاهان و علف های دریایی که دارای این مواد هستند، نقش مهمی در انعطاف پذیری عروق و سلامت رحم دارند و گردش خون را در ارگان ها بهبود می دهند که این فرآیند به بهبود اختلالات جنسی منجر می شود.

 

ویتامین E:این ویتامین تاثیر آنتی اکسید انی دارد و غدد جنسی و اندام های جنسی را از رادیکال های آزاد محافظت می کند. مصرف این ویتامین باعث افزایش تعداد اسپرم و نفوذ آن به داخل تخمک می شود. همچنین ویتامین E باعث کاهش ایجاد پلاک روی عروق می شود که این فرآیند موجب بهبود جریان خون می شود.

ویتامین C:مصرف این ویتامین ها موجب کاهش رادیکال های آزاد می شود. ویتامین C در اغلب میوه ها، به ویژه در پرتقال و توت فرنگی وجود دارد.

               Image result for  Eویتامین 

منیزیم:مصرف منیزیم باعث شل شدن ماهیچه های صاف و دیواره عروق می شود و دستگاه گردش خون را از رسوب پلاکت ها محافظت می کند و در نتیجه با بهبود جریان خون، برخی اختلالات جنسی را برطرف می کند.

   

 

                                            افزایش و کاهش میل جنسی با مواد غذایی و گیاهان

افزایش میل جنسی این روزها برای بسیاری از سود جویان تبدیل به یک راه پردرآمد شده است به طوری که با تجویز داروهای خطرناک مشتریان بسیاری را کسب کرده اند اما همانطور که قبلا هم گفته شد نمی توان مشکل تمام افراد را تنها با یک نوع دارو درمان کرد چرا که هر فرد شاید مشکلیمتفاوت با دیگری داشته باشد به همین دلیل بهترین روش برای رفع سرد زماجی زنان و مردان ، اقزایش میل جنسی استفاده از روش های طبیعی و بی خطر است.  تشخیص علت به وجود آمدن بی میلی جنسی با پزشک طب سنتی است، چنانچه بی میلی ناشی از سرد مزاجی باشد، استفاده از غذاهایی که طبع گرم دارند مفید خواهد بود. برای مثال استفاده از مغز فندق، پسته، گردو، بادام، چلغوزه (تخم صنوبر) و میوه هایی مثل موز، آناناس، انگور و انجیر می تواند در رفع بی میلی جنسی مفید باشد.

دارچین پوست درختی بسیار معطر است. دارچین را از زمان‌های قدیم به عنوان دارو و غذا استفاده می‌کردند و در حال حاضر از پرمصرف‌ترین ادویه‌های معطر جهان است. خواص مهم دارچین شامل آثار ضددرد، ضدمیکروب، ضدتهوع، ضداسهال، ضدهیستامین، کاهش‌دهنده پرفشاری خون، کاهش‌دهنده چربی خون، محرک و مقوی معده و چند اثر ارزنده دیگر است. یکی از خواص دارچین به دلیل طبیعت گرم آن، افزایش‌دهنده قوای جنسی است. دارچین به صورت پودر می‌تواند به اشکال مختلف مصرف شود. مقدار مصرف معمولی و بدون ضرر آن تا 4 گرم در روز است و بهتر است در 2 یا 3 نوبت مصرف شود. مصرف مقدار زیاد آن باعث بی‌خوابی و حرکت تند قلب می‌شود. پودر دارچین را باید در ظروف شیشه‌ای رنگی یا فلزی نگهداری کرد و در آن‌ها را محکم بست تا رایحه آن از بین نرود. همچنین باید آن را از محل گرم و نور آفتاب حفظ کرد چون باعث کاهش و تخریب رایحه آن شده و از آثار آن کاسته می‌شود.

                                    

زنجفیل یا زنجبیل ریزوم نوعی ریشه گیاهی است که به صورت متورم و گره‌دار است. زنجفیل به دو شکل تازه و خشک در بازار وجود دارد و گاهی نوع خشک آن را آسیاب و پودر می‌کنند. زنجفیل طبیعت گرمی دارد و مزه آن تند و سوزاننده است و دارای رایحه‌ای قوی و خوش‌بوست. زنجفیل از قدیم به خصوص در نواحی شرقی دنیا به وفور به عنوان معطر کننده غذاها، داروها و به عنوان یک گیاه دارویی مهم استفاده می‌شده و امروزه یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی و غذایی است.

آثار مهم زنجفیل شامل خاصیت ضدتهوع و استفراغ قوی، ضداکسیدان و ضدسرطان، کاهش‌دهنده چسبندگی پلاکت‌ها (رقیق کردن خون)، هضم‌کننده، محرک و مغذی معده، ضدمیکروب، کاهش‌دهنده کلسترول، معرق، صفراآور و چند اثر مهم دیگر است.یکی از آثار زنجفیل، افزایش قوای جنسی است. مصرف زنجفیل تا روزی 3 گرم بلامانع است که می‌توان آن را در 2 یا 3 نوبت استفاده کرد. مصرف بیش از حد زنجفیل باعث تحریک مخاط‌ها می‌شود و ممکن است به روده و معده آسیب برساند. افرادی که داروهای قلبی و ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند باید با احتیاط از زنجفیل استفاده کنند.

                        

 

به تازگی یک محصول استاندارد و صنعتی به نام قطره «آرومین» از زنجفیل به بازار ارائه شده که در داروخانه‌ها موجود است و بدون نسخه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این قطره را می‌توان روزی 1 تا 3 نوبت و هر نوبت 40 قطره در آب یا مایعات دیگر رقیق و مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را در چای یا غذا هم مورد استفاده قرار داد.

                            

فلفل (سبز یا قرمز)

فلفل سبز گیاهی است که از میوه‌های آن استفاده می‌شود. فلفل قرمز نیز همین گیاه و میوه است که با گذشت زمان و پس از رسیدن کامل فلفل سبز تغییر رنگ می‌دهد و کم‌کم قرمز می‌شود. فلفل از ادویه‌های تند بسیار پرمصرف دنیاست که نقش مهمی در تغذیه دارد و مخصوصاً در قسمت‌های شرقی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به غیر از مصرف خوراکی، داروهایی نظیر شمع‌های طبی و پمادهایی از فلفل تهیه می‌شود که به عنوان ضددردهای اسکلتی مصرف زیادی دارد.

مهم‌ترین آثاری که تاکنون در مورد فلفل مطالعه و به اثبات رسیده است شامل آثار ضددرد، رقیق‌کننده خون (افرادی که خونشان غلیظ است)، ضدمیکروب، ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان، ضدنفخ و اسپاسم، ضدتب، محرک گردش خون، معرق، محرک و مقوی معده، هضم‌کننده غذا، اشتهاآور، کاهش‌دهنده چربی خون و آثار دیگر است. با توجه به طبیعت گرم قابل‌توجه، فلفل دارای اثر افزایش قوای جنسی است و جزو ادویه‌های محرک محسوب می‌شود.

فلفل قرمز نیز تقویت‌کننده و محرک میل جنسی است. این فلفل سرشار از ویتامین C و E است. متخصصان، ویتامین E را ویتامین جنسی می‌نامند. ترکیبات فلفل قرمز با انبساط عروق خونی باعث بهبود جریان خون می‌شود. اگر می‌خواهید به رابطه‌ی زناشویی‌تان گرمای بیشتری بدهید حتما از فلفل قرمز استفاده کنید.

مصرف فلفل در حد خوراکی بدون عارضه است و فقط ممکن است بعضی‌ها به آن حساسیت داشته باشند. مصرف بیش از اندازه فلفل ممکن است باعث التهابات غشای مخاطی روده و معده شود.

زعفران

                              

زعفران نه تنها ادویه‌ای خوش‌بو و خوش‌رنگ است بلکه می‌تواند برای تمایلات جنسی نیز محرک خوبی باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به زعفران خواص بسیاری از جمله ویژگی ضد افسردگی، تنظیم‌کننده جریان خون، برطرف‌کننده دیابت، سرطان و بیماری آلزایمر نسبت داده شده است.

تحقیقات اخیر پژوهشگران مرکز طب گیاهی لیون هم نشان داده‌اند از آنجا که زعفران سبب بهبود جریان خون می‌شود می‌تواند باعث گرم شدن بافت‌های بدن و افزایش احساسات شده و حتی بافت رحم را نیز تحریک کند. به همین دلیل از سویی می‌تواند محرک تمایلات جنسی باشد اما  مصرف بیش از یک گرم آن از آنجا که سبب خون‌ریزی رحم، حالت تهوع و استفراغ می‌شود به زنان باردار توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از دو گرم از آن نیز کشنده است. در حال حاضر محققان در پی کشف روشی هستند تا با کمک زعفران دارویی برای تقویت قوای جنسی تهیه کنند.

ویتاگنوسبا عمل تنظیم هورمون‌ها علاوه بر آثار ذکرشده می‌تواند در بی‌میلی و سردمزاجی خانم‌ها موثر باشد.

این داروی گیاهی به دو شکل قرص و قطره تهیه شده و دارای آثار یکسانی است. ویتاگنوس در تمام داروخانه‌های ایران و بدون نسخه به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. اطلاعات لازم در راهنمای همراه دارو ارائه شده است .

 یک داروی گیاهی که در زنان باعث افزایش قوای جنسی، جلوگیری از بی میلی و سردمزاجی می شود، قطره ویتاگنوس (Vitaxnus) است که به شکل قرص هم ارائه شده است. این دارو از گیاه پنج انگشت (Vitex agnus – castus) تهیه شده و به صورت قطره یا قرص مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در درمان سردمزاجی زنان از مصرف بالایی برخوردار است. آثار مهم این قرص و قطره شامل آثار رفع اختلالات قاعدگی، رفع اختلال های یائسگی، موثر در کیست های رحم و تخمدان، موثر در فیبروم، جلوگیری از تنبلی تخمدان، موثر در بعضی ناباروری ها، موثر در رفع آکنه و جوش صورت خانم ها و انواع دیگر مشکل های زنان است که مربوط به اختلال های هورمونی است.

Image result for ویتاگنوس             

   میوه های و سبزیجات افزایش میل جنسی

مصرف سبزی هایی چون تره، پیاز و شاهی به این دسته از افراد توصیه می شود. استفاده از گوشت گوسفند، میگو، زنجبیل، مربای شقاقل، شلغم، هویج زرد ایرانی (زردک)، نخود و لوبیا (به ویژه نخود) برای رفع بی میلی ناشی از سردی مزاج توصیه می شود. خوردن تخم مرغ عسلی به صورتی که سفیده آن کاملا پخته و زرده به حالت نیم بند باشد نیز برای این مشکل مفید است.

کرفس

کرفس باعث آزاد شدن هورمونی در عرق و بوی بدن مردان میشود که زنان را به خود جذب میکند.

اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ به خصوص بروکلی برای افزایش و قوای میل جنسی موثر هستند.

محققان دانشگاه هاروارد بعد از انجام مطالعات بر روی 46000 مرد به نتیجه مثبت در عملکرد این مواد غذایی در افزایش میل جنسی پی بردند.

 

                                                      

سیر.  بوی بد سیر را میتوانید با خوردن سیب از بین ببرید اما هرگز از خوردن آن صرف نظر نکنید چرا که سیر با افزایش جریان خون در اندامهای جنسی موجب تقویت قوای جنسی شما میشود.

نتایج بررسی‌های بالینی نشان می‌دهند که «آلیسین»، همان ترکیب موجود در سیر، میزان تستوسترون را افزایش داده و باعث کاهش هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول همان هورمون استرس است که به بافت‌های عضلانی آسیب می‌زند. سیر کاهنده‌ی فشارخون بالاست و به این ترتیب نیز روی مویرگ‌ها و انقباض عضلات قلب تاثیر می‌گذارد وباعث انبساط رگ‌های موجود در ناحیه‌ی آلت تناسلی می‌شود. به عقیده ی برخی از محققان سیر باعث افزایش کمیت و کیفیت اسپرم می‌شود.

گرچه این گیاه برای قلب خوب است و گردش خون را تشدید می کند و باعث نعوظ بهتر و کاهش اختلال های جنسی می شود اما بوی آنرا میتوان آنرا با خوردن سیب برطرف کرد.

                              

 گیاه گزنه

5 گرم برگ و گل های خشک گزنه را در یک فنجان آب در حال جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و میل کنید. البته لازم است که به مدت یک ماه، صبح، ظهر و شب قبل از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. همچنین می توانید به مدت یک ماه از کپسول های گزنه استفاده کنید. 1 عددکپسول 500 میلی گرمی صبح و 1 عدد شب (بین غذا) میل کنید. اگر اهل خوردن گیاهان پخته هستید می توانید از برگ های پخته شده ی آن نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که مصرف گزنه برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

                                  

جینسنگ

                                      

بدون شک جینسنگ، معروف‌ترین و موثرترین ماده ی غذایی برای افزایش قدرت و میل جنسی در آقایان است.

ترکیب محرک قلب است که باعث افزایش قدرت مردها می‌شود. این گیاه یکی از گیاهان مورد علاقه‌ی امپراطورهای چینی است که روی مرکز عصبی مغز و غدد درون ریز تاثیر می‌گذارد. باید بدانید که جینسنگ حاوی خواص ضدخستگی است و در افزایش میل و عملکرد جنسی شما فوق‌العاده عمل می‌کند. بهتر است با دکتر خصوص میزان و روش مصرف آن بر طبق نیازتان مشورت کنید.

 

چوب میخک

 

                          Image result for چوب میخک

چوب میخک یک افزایش‌دهنده‌ی میل جنسی طبیعی و موثر است. این ادویه ی مفید باعث گشادی رگ‌ها و افزایش جریان خون در ناحیه‌ی آلت تناسلی می‌شود. در صورتی‌که مشغله‌ی ذهنی‌تان زیاد است و فشار زیادی را از نظر روحی و جسمی تحمل می‌کنید می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. توجه داشته باشید که چوب میخک مانع از ضعیف شدن حافظه شده و عطر آن باعث تحریک حواس می‌شود.

 

 خردل

                         

خردل از آن دست چاشنی‌های مفید و پرخاصیت است که باعث تحریک غدد جنسی و افزایش میل جنسی می‌شود و تاثیر مثبتی روی سیستم قلبی عروقی دارد. این ادویه‌ی مفید باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها و تحریک ارگان‌های جنسی و عصب‌های آن می‌شود.

 

کاری ادویه‌ی کاری نیز یک تقویت‌کننده، محرک و گشادکننده‌ی عروق محسوب می‌شود. این ادویه نیز با انبساط رگ‌ها باعث بهبود جریان خون می‌شود. ادویه ی کاری از ده نوع ادویه مانند زنجبیل، سیر، گشنیز، هل، زردچوبه و غیره تهیه می‌شود که برای افزایش عملکرد قدرت جنسی شما موثر عمل می‌کنند.

گشنیز

                                            

گشنیز یکی از تقویت‌کننده‌ها و دیورتیک‌های موثر است که باعث جبران کاهش میل جنسی مربوط به مشکلات پروستات می‌شود. می‌توانید این گیاه معطر را به غذاهایتان بزنید و از خواص آن بهره ببرید. می‌توانید بدون افتادن در دام زیاده‌روی از تخم گشنیز نیز استفاده کنید.

گیاهان دیگری که در افزایش قوای جنسی می‌توانند موثر باشند شامل: انار، انجیر، پسته، خرما، جوز بویا، کنجد، نخود، نارگیل، برنج، شاهی و خارخاسک هستند.

مغزها و دانه های روغنی:

از فواید این دانه ها هر چه بگوییم کم است چرا که از سلامت قلب تا پوست و مو و حالا هم افزایش میل جنسی و البته تقویت قوای جنسی  در تمام زمینه های سلامتی این دانه ها مفید هستند البته با رعایت  احتیاط و اعتدال در مصرف.

یک منبع فوق العاده از گلوتامین (نوعی سوخت سلولی) است که می تواند کارایی دستگاه ایمنی بدن را بهبود بخشد. اگر تنها مقدار کمی جگر به رژیم غذایی خود بیفزایید، از انرژی بالایی برخوردار خواهید بود.

- میوه هایی مانند هلو - پرتقال - انگور و از این قبیل میوه ها که دارای ویتامین سی هستند یک محرک خوب برای افزایش میل جنسی محسوب می شوند.

مصرف مرتب برخی مواد غذایی می تواند باعث کاهش میل جنسی شود

که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نعنا: معروف ترین گیاه دارویی است و خواص هضم کنندگی، ضدعفونی کننده ، مقوی و محرک دارد. از این گیاه معمولا در صنعت غذا و شیرینی برای طعم دادن استفاده می کنند اما این گیاه در عین حال باعث کاهش میل جنسی می شود. مطالعات نشان می دهد جوهر نعنا خشک موجود در قرص نعنا سطح تستوسترون را کاهش می دهد و تحریک جنسی را به تاخیر می اندازد. شاید به نظرتان تعجب آور برسد اما در فهرستی که پژوهشگران به عنوان خوراکی های سردکننده ارائه کرده اند، نام نعناع هم به چشم می خورد. نعناع به ویژه برای آقایان سرد کننده است. این گیاه میل جنسی و تستسترون را کاهش می دهد و اگر مدام مصرف شود، می تواند رابطه شما را هر روز سردتر کند. درصورتی که همسرتان عاشق شکلات های نعنایی است یا عادت کرده هرروزشربت عرق نعناع بخورد، می توانید دلیل سردی او را به راحتی پیدا کنید. از نظر محققان، مردهایی که زیاد محصولات حاوی نعناع می خورند، دیر یا زود سردمزاج می شوند.

مواد غذایی حاوی شکر باعث افزایش ناگهانی قند خون و کاهش تستوسترون می شوند که به طور مستقیم بر میل جنسی اثر می گذارند.

مواد غذایی سرخ شده:

اسیدهای چرب موجود در مواد غذایی سرخ شده به شدت بر میل جنسی تاثیر منفی می گذارد.

چربی های هیدروژنه با تاثیر بر هورمون ها باعث کاهش سطح تستوسترون شده و حتی عامل بروز نقص در ساختمان اسپرم هستند. اسیدهای ترانس، گردش خون را کند می کنند و مانع نعوظ مردان می شوند. در زنان نیز تحریک پذیری را کم کرده و میل جنسی را پایین می آورند.

کلم:

کلم گرچه نماد باروری است اما می تواند باعث کاهش میل جنسی شود. کلم غنی از فیبر بوده و باعث تحریک داستگاه گوارش و نفخ می شود. از سوی دیگر کلم پخته بویی متصاعد می کند که خود کاهش دهنده میل جنسی است.

پنیر:

                               

این ماده لبنی حاوی هورمون هایی به نام زنوسترون است که بر میل جنسی اثر منفی می گذارد. لبنیات همچنین حاوی سروتونین است که فرد را خواب آلوده می کند.

مصرف زیاد سویا زیاد از اندازه گوشت قرمز خوردن، به سلامت قلب شما آسیب می زند.

سال هاست متخصصان می گویند برای بالا بردن ذخیره زیاد از اندازه گوشت قرمز خوردن، به سلامت قلب شما آسیب می زند و سال هاست متخصصان می گویند برای بالا بردن ذخیره پروتئین بدن تان، باید گاهی سراغ پروتئین های گیاهی هم بروید. بررسی ها ثابت کرده که سویا بیشتر از بسیاری گیاهان پروتئین دارد و می تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد اما پژوهش های دیگری ثابت کرده که این گیاه تعداد اسپرم را پایین می آورد. براساس این مطالعات اگر به خاطر کم بودن تعداد اسپرم های تان صاحب فرزند نمی شوید، باید دور این گیاه را خط بکشید و راه دیگری برای تامین پروتئین پیدا کنید، چراکه سویا سطح هورمون تستسترون را در بدن کاهش می دهد و تعداد اسپرم را هم پایین می آورد و میل جنسی نیز کم می شود.

مصرف زیاد شکلات های کاکائویی

شکلات های کاکائویی که اندورفین یا هورمون شادی را در مغز شما آزاد می کنند، در عین حال می توانند باعث بی میلی جنسی شوند و در روابط زناشویی تان خلل ایجاد کنند. پس اگر به اندازه قبل به همسرتان نزدیک نیستید و رابطه زناشویی تان گرمی قبل را ندارد، همین حالا نگاهی به میزی که مقابل تان است، بیندازید. اگر روی آن بسته های رنگارنگ شکلات را می بینید، می توانید به راحتی مقصر کم شدن میل جنسی تان را پیدا کنید.

                            

کاهش میل جنسی به علت مصرف مداوم شامپوی گنه گنه

گنه گنه که اغلب در محصولات بهداشتی و آرایشی مو مورد استفاده قرار می گیرد، یکی دیگر از کاهنده های میل جنسی است. پوست این گیاه که خواص فراوانی دارد، برای درمان ضعف دوران نقاهت بعد از یک بیماری سخت استفاده می شود و ضعف عمومی بیماران را هم از بین می برد. با این وجود پیش از این هم گفته شده که مصرف مداوم گنه گنه، میل جنسی را کم می کند. اگر تازگی ها رابطه زناشویی تان سرد شده و میلی به برقراری رابطه جنسی ندارید، نگاهی به شامپو و نرم کننده ای که از آن استفاده می کنید، بیندازید. شاید این دفعه شامپوی گنه گنه با خود به خانه آورده باشید.

در ضمن گنه گنه اسانسی است که به نوشیدنی های گازدار و نیروزا اضافه می شود و عامل مزه تلخ این نوشیدنی هاست اما این اسانس کاهنده میزان تستوسترون نیز هست.

مصرف گوشت زیادوکاهش تحریک پذیری جنسی درست است که درباره مصرف بیش از اندازه سویا به شمایی که متاهل هستید هشدار دادیم، اما معنایش این نیست که باید همه نیاز بدن تان به پروتئین را با خوردن گوشت تامین کنید. برای اینکه نگذارید پیوند میان شما و همسرتان سست شود و رابطه زناشویی تان سرد، نباید خیال مصرف گوشت زیاد را هم به سرتان راه دهید، چرا که مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز هم می تواند تحریک پذیری جنسی را برای آقایان دشوار کند. پس بیشتر از چند تکه گوشت خورشی یا یک برش باریک گوشت در روز مصرف نکنید و هر روز را با استیک و بیف استروگانف سر نکنید.

اگر یک فست فودخور حرفه ای هستید و نمی توانید از مرغ سوخاری خوردن هم دست بردارید، باید بپذیرید که رابطه جنسی شما با همسرتان بعد از مدتی تحت تاثیر اشتهای خوراکی شما قرار بگیرد و به دلیل مصرف غذاهایی که از روغن های ترانس پر شده اند، بررسی های مختلف ثابت کرده اند که مصرف غذاهای سرخ شده باعث کند شدن حرکت اسپرم یا کم توان شدن اسپرم در آقایان می شود اما خانم ها هم از آسیبی که خوراکی های سرخ شده به همراه می آورند در امان نیستند. خانم هایی که خوراکی های سرخ شده زیادی را در هفته مصرف می کنند، اغلب با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می کنند.

اگر مدت هاست میل زیادی به برقراری رابطه زناشویی ندارید و رابطه تان با همسرتان سرد شده، باید از مصرف خوراکی هایی که به این رابطه بی میل تان می کند، پرهیز کنیدریشه شیرین بیان که از پس درمان بسیاری از مشکلات معده و دستگاه گوارش برمی آید، یکی از خوراکی هایی است که نباید سراغش بروید. گیاه شیرین بیان سطح تستسترون و میل جنسی را کاهش می دهد. پس درصورتی که برای درمان مشکلات معده تان مصرف شیرین بیان به شما توصیه شده، مراقب علایم بعدش باشید و درصورتی که احساس کردید از زمان مصرف آن، میل جنسی تان کاهش پیدا کرده، داروی جایگزینی برای درمان مشکلات معده تان پیدا کنید.

عصاره شیرین بیان دارای مقادیری گلوکز، ساکاروز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، رزین و اسانس است و در پزشکی، داروسازی و صنایع بهداشتی و غذایی مصارف متعدد دارد. عصاره این گیاه حاوی ترکیب گلیسیریزین، اسید گلیسریزیک و نمک های پتاسیم و کلسیم است. اسیدگلیسریزیک و گلیسیریزین برای درمان زخم های گوارشی مفید است اما روی میزان تستوسترون و کورتیزول اثر منفی می گذارد و باعث ناتوانی جنسی، ناباروری و کاهش میل جنسی.

                               

…………………………………………………………………………………………………………

لمرض سوط الله فی الارض یؤدب به عباده{از بیانات  حضرت محمد (ص) }

بیماری تازیانهخدا در زمین است که به وسیله آن بندگان خویش را ادب میکند .

منبع:   کنز العمال ، ج 3 ، ص 306 ، ح 6680




نوشته شده در تاریخ سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.