مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

داروهای هدفمند سرطان والفبای شیمی درمانی

داروهای هدفمند سرطان والفبای شیمی درمانی


                                داروهای هدفمند سرطان والفبای شیمی درمانی

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

 

طلوع خورشید هر صبح یادآور این نکته است که میشود از اعماق تاریکی دوباره طلوع کرد به شرط امید داشتن. به آدم ها تکیه نکنید که اگر جا خالی دادند برای همیشه زمین می افتید...... تنها کسی که میتوانید به او تکیه کنید خداست

*************************************

داروهای هدفمند سرطان، داروهایی هستند که با تداخل در عملکرد مولکول های مؤثر در رشد وپیشرفت تومور، مانع گسترش و رشد آن می شوند. از آن جا که دانشمندان این مولکول های خاصرا "هدف های مولکولی" می نامند، به داروهایی که فعالیت آنها را مختل می کنند "داروهایی باهدف های مولکولی" یا "درمان هایی با هدف های مولکولی" گفته می شود. با دقت روی تغییرات مولکولی یا سلول های سرطانی، درمان های هدفمند می توانند درمان های مؤثرتری از سایر انواع درمان از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی باشد و در عین حال آسیب کمتری به سلول های سالم وارد کند. داروهای هدفمند زیادی توسط سازمان غذا و داروی امریکا ) FDA ( در درمان انواع خاصی از سرطان تأیید شده است . داروهای دیگر هنوز در مرحلۀ تحقیق یا پیش کلینیکی هستند. داروهای هدفمند می توانند به تنهایی، همراه با سایر داروهای هدفمند یا با داروهای شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرند.  

                                                    Image result for بیماران سرطانی

داروهای هدفمند چگونه عمل می کنند؟

داروهای هدفمند از راه های مختلف، تقسیم و گسترش سلول های سرطانی مختل می کنند. بسیاری از این داروها بر پروتئین هایی که نقش مهمی در سیستم پیچیدۀ ارتباطی سلول ها دارند، اثر می گذارند.این سیستم ارتباطی فعالیت و عملکرد سلول ها مانند تقسیم و حرکت سلول ها، پاسخ سلول به محرک ها و مرگ سلولی را کنترل می کند. داروهای هدفمند می توانند با ممانعت از رسیدن پیام ها برای رشد و تقسیم زیاد و خارج از کنترل سلول، از پیشرفت تومور جلوگیری کنند و حتی باعث مرگ برنامه ریزی شدۀ سلول )آپوپتوز( شوند. سایر داروهای هدفمند می توانند از طریق آپوپتوز باعث مرگ مستقیم سلول یا از طریق تحریک سیستم ایمنی در شناخت و تخریب سلول های سرطانی و / یا انتقال مواد سمی به سلول های سرطانی باعث مرگ غیر مستقیم آنها شوند. توسعه درمان های هدفمند و داروهای مرتبط با آنها وابسته به شناخت اهداف مناسب است، زیرا اهداف نقش کلیدی در رشد یا بقای سلول سرطانی بر عهده دارند به همین دلیل است که معمولا ا از داروهای هدفمند به "دارویی با طراحی منطقی" یاد می شود. به عنوان مثال بیشتر موارد ابتلا به لوکمی مزمن میلوئیدی  C (( Chronic myeloid leukemia/CML  

                                         Image result for شیمی درمانی

در نتیجه شکل گیری ژنی به نام Bcr-Abl اتفاق می افتد. این ژن زمانی که قطعاتی از کروموزومهای 9 و 22 جدا شده و جا به جا می شوند به وود می آید. یکی از نتایج این تغییر کروموزمی آن است که ژن Abl از کروموزوم 9 به قسمت Bcr از کروموزوم 22 متصل می شود. پروتئینی که تحت فرماندهی ژن Abl تولید می شود، مولکولی ارتباطی است که نقش مهمی در کنترل تقسیم سلولی دارد و باید در کنار سایر مولکول های ارتباطی این وظیفۀ مهم را انجام دهد. هر چند در BCr-AbIهم این نقش ارتباطی وجود دارد، اما متأسفانه به گونه ای دیگر است و باعث تقسیم بی رویۀ سلول های CML می شود. لذا Bcr-Abl هدف خوبی محسوب می شود.  

 

 Related imageتولید داروهای هدفمند به چه صورت است؟

برای تولید دارو ابتدا باید هدف را به خوبی شناسایی کرد. بیشتر داروهای هدفمند یا به صورت ریزمولکول هستند یا آنتی بادی های تک کلنی. معمولا ریز مولکول ها می توانند وارد سلول شوند و روی اهدافی که درون که درون سلول وجود دارند تأثیر بگذارند. بیشتر آنتی بادی های تک کلنی نمی توانند به غشای پلاسمایی سلول کنند و اثر آنها بر اهدافی که در سطح سلول قرار دارند می باشد. انتخاب ریز مولکول های دارویی در آزمایشگاه و طی فرآیند طولانی انجام می شود. در آزمایشگاه تأثیر هزاران ترکیب روی هدف مشخصی مانند Bcr-Abl بررسی می شود. بهترین آنها از نظر شیمیایی اصللاح می شوند و چند گونه از آن تولید می شود سپس دوباره آزمایش می شود و مؤثرترین آنها به عنوان دارو تولید می شود.  

       Image result for ‫داروهای ضد سرطان‬‎

برخلاف مولکول های کوچک، آنتی بادی تک کلنی با ایمن سازی بدن حیوانات )معمولا موش  (با وارد کردن تنها مولکول های هدف آماده می شود. حیوان ایمنی شده، انواع مختلفی آنتی بادی بر ضد مولکول های هدف می سازد. بعد از آن هرکدام از سلول های طحال که فقط یک گونه آنتی بادی تولید کرده اند با سلول های میلوم ترکیب می شوند. پرورش این دسته سلول های ترکیب شده، کشت های مختلفی از سلول ایجاد می کند که هرکدام مقدار زیادی از یک نوع آنتی بادی تولید می کنند به این آنتی بادی ها، آنتی بادی های تک کلنی گفته می شود. سپس هرکدام از آنها برای تشخیص آنکه کدام تأثیر بهتری دارند مورد آزمایش قرار می گیرند. قبل از آن که این آنتی بادی ها برای انسان استفاده شود، آن ها را "انسانی تر" می کنند یعنی قسمت های حیوانی آنتی بادی را با قسمت های انسانی عوض می کنند. این کار از طریق مهندسی ژنتیک انجام می شود. " "انسانی کردن آنتی بادی" بسیار مهم است، چون از این که سیستم ایمنی بدن آن را با یک آنتی بادی خارجی اشتباه بگیرد و آن را از بین ببرد، جلوگیری می شود.

       Image result for ‫آزمایشگاه آنتی بادی‬‎

 

اولین هدف در درمان های هدفمند سرطان چه بوده است؟ ا

ولین هدف مولکولی در درمان های هدفمند سرطان، گیرندۀ هورمون جنسی زنانه استروژن بود که بسیاری از انواع تومورهای پستان برای رشد به آن نیاز دارند. وقتی استروژن به گیرنده های استروژن درون سلول متصل می شود، کمپلکس حاصل، بیان بعضی ژن ها را فعال می کند، یکی ازاین ژن ها در رشد و تقسیم سلولی آن نقش دارند. مطالعات نشان داده است که مداخله در قابلیت تحریک رشد سلول های سرطانی که دارای این گیرنده ها هستند )سلول های ER + ( یک روش درمانی مؤثر است. داروهای زیادی که در اتصال استروژن به گیرنده های خود در ER + سرطان پستان مداخله می کنند توسط سازمان غذا و داروی امریکا(  FDA)   مورد تأیید قرار گرفته اند. گروهی از داروها به شکل گیرندۀ انتخابی استروژن ( SERM)  به گیرنده های استروژن می چسبند و از اتصال استروژن به آن جلوگیری می کنند. از این دسته می توان به تاموکسیفن ( Tamoxifen) ) )تورمیفن ( Toremifene/Farestonاشاره کرد. داروی دیگری به نام )فولوِسترانتFulvestrant/Faslodex) به گیرنده های استروژن می چسبند و تخریب آن را سرعت می بخشند. مهار کننده های آروماتاز  Aromatase inhibitor/AI گروهی دیگر از داروهای هدفمند هستند که در توانایی استروژن در افزایش رشد تومورهای ER + پستان اختلال ایجاد می کند. آروماتاز، آنزیمی ضروری در تولید استروژن در بدن است. ممانعت از فعالیت آروماتاز میزان استروژن را کاهش می دهد و از بزرگ شدن توموری که برای رشد به استروژن نیاز دارد جلوگیری می کنند. معمولا ا از AI برای خانم های یائسه استفاده می شود،زیرا تخمدان های خانم هایی که هنوز یائسه نشده اند می توانند آن قدر آروماتاز تولید کنند که اثر AIخنثی شود. داروهای AI زیر توسط FDA برای درمان سرطان پستانِ ER + تایید شده اند: آناستروزول  Anastrozole/Arimidex اگزمیستِین  ،Exemestane/Aromasin لتروزول ( Letrozole/Femara . )®                                                            

Image result for ‫آنزیم آروماتاز‬‎

                                      تصویر میکروسکوپی آنزیم آروماتاز

  سایر داروهای هدفمند چه هستند؟ داروهای هدفمند دیگری هم با سایر واکنش های سلولی تداخل داشته اند. FDA ، داروهایی که اهداف زیر را نشانه می گیرند را تأیید کرده است. بعضی از داروها، آنزیم های خاص و گیرنده های فاکتور رشدی که در تکثیر سلولی نقش دارند را)مسدود( می کنند. گاهی به این داروها "مهارکننده های انتقال سیگنال" گفته می شود.  

Image result for ‫مهارکننده های انتقال سیگنال‬‎

بعضی دیگر از داروهای هدفمند عملکرد پروتئین هایی که بیان ژن و سایر عملکردهای سلول راتنظیم می کنند را تحت کنترل درمی آورد. بعضی از داروهای هدفمند سلول های سرطانی را را وادار به آپوپتوز )خودکشی سلولی(  می کنند. بعضی از داروهای هدفمند مانع ایجاد و گسترش عروق خونی به تومور )آنژیوژنز Angiogenesis /)می شوند. تومور ها برای رشد و افزایش اندازه باید به میزان کافی خون، اکسیژن و مواد غذایی دریافت کنند. داروهایی که آنژیوژنز را متوقف می کنند می توانند مانع رشد تومور شوند.  

               Image result for ‫بیماری سرطان‬‎

گروهی از داروهای هدفمند به سیستم ایمنی کمک می کنند تا سلول های تومورال را نابود کنند. گروه دیگری از داروهای هدفمند شامل آنتی بادی های منوکلنال است که مولکول های سمی را فقط به سلول های سرطانی می رسانند. واکسن های سرطان و ژن تراپی هم چون در رشد بعضی سلول های سرطانی اختلال ایجاد می کنندتا حدی جزء داروهای هدفمند حساب می شوند.   

Image result for ‫حصا - آ‬‎

     

داروهای هدفمند چه تأثیری روی درمان سرطان دارند؟

داروهای هدفمند سرطان به پزشک کمک می کنند تا ترکیب مؤثرتری از درمان ها را برای بیمار پیشنهاد کند. درمان ها می توانند بر اساس هدف های مولکولی تولید شده از تومور هر فرد منحصر به خود فرد باشد. هم چنین داروهای هدفمند سرطان به مااطمینان می دهند که سلول های سرطانی را بیشتر از سلول های سالم مورد هدف قرار داده بدین گونه به سلول های سالم کمتری آسیب می رسانند، عوارض جانبی را کم می کنند و کیفیت زندگی را ارتقا می دهند. با این حال این داروهای هدفمند محدودیت هایی دارند، که اصلی ترین آن احتمال مقاومت سلول ها به آنها می باشد. به عنوان مثال در بعضی بیمارانی که به داروی ایماتینیب مقاوم می شوند، جهشی در ژن BCR-ABL باعث تغییر شکل پروتئین ها می شود و در نتیجه داروها دیگر به آن ها متصل نمی شوند. به این دلیل داروهای هدفمند به صورت ترکیبی با داروهای هدفمند دیگر یا درمان های سنتی بهتر اثر می کنند. شیمی درمانی شیمی درمانی نوعی از درمان سرطان است که در آن از دارو برای نابود کردن سلول های سرطانی استفاده میشود. شیمی درمانی در بدن چگونه عمل میکند ؟ شیمی درمانی درمانی رشد سلول های سرطانی که تقسیم و رشد بالایی دارند را کاهش میدهد یا متوقف میکند ولی شیمی درمانی میتواند به سلول های سالم خصوصا آن دسته که رشد بالایی دارند مانند سلولهای پوششی دهان – روده و مو نیز آسیب بزند . معمولا عوارض جانبی بعد از اتمام شیمی درمانی بهتر یا کاملا بر طرف میشود. شیمی درمانی چه کاری انجام میدهد ؟ سرطان را معالجه میکند : اگر شیمی درمانی سلول های سرطانی را تا حدی از بین ببرد که دیگر پزشک نتواند اثری از آن را در بدن بیابد و بیماری دیگر باز نگردد. کنترل سرطان : اگر شیمی درمانی از انتشار سرطان جلوگیری کند سرعت رشد آن را کاهش دهد یا سلول های سرطانی که در سایر نقاط بدن پخش شده اند را نابود کند . بهبود علائم سرطان :  اگر شیمی درمانی توموری که باعث فشار یا درد شده است را کوچک کند . شیمی درمانی چگونه استفاده می شود؟

  گاهی شیمی درمانی به عنوان تنها درمان برای سرطان استفاده می شود. ولی بیشتر اوقات بیمار شیمی درمانی را همراه با جراحی، رادیوتراپی پرتو درمانی یا زیست درمانی دریافت می کند.  

Image result for MRI

 

شیمی درمانی می تواند :

·  قبل از جراحی یا رادیوتراپی، تومور را کوچک تر کند. این روش، شیمی درمانی نام دارد. ·  تخریب سلول های سرطانی که ممکن است بعد از جراحی یا رادیوتراپی باقی مانده باشند. این روش، شیمی درمانی نام دارد. ·  باعث می شود رادیوتراپی تأثیر بهتری داشته باشند. ·  سلول های سرطانی که عود کرده اند یا به سایر نقاط بدن انتشار یافته اند (متاستاز داده اند) را از بین می برند.

             Image result for ‫شیمی درمانی‬‎

داروهای شیمی درمانی چگونه داده می شوند؟ داروهای شیمی درمانی را می توان از راه های مختلفی وارد بد ن کرد: ·  تزریق : شیمی درمانی می تواند به صورت تزریق در عضلۀ بازو، ران، باسن یا درست زیر پوست دربافت چربیِ بازو، پا یا شکم باشد. درون شریانی Intra – arterial [IA] : دارو را مستقیماً وارد شریان تغذیه کنندۀ تومور کرد. ·  داخل صفاقی  Intraperitoneal [IP]  : داروی شیمی درمانی را مستقیماً وارد حفرۀ پریتوئن کرد. حفرۀ پریتوئن ارگان هایی مثل روده ها، معده، کبد و تخمدان ها در بر می گیرد ·  درون وریدی Intravenous [IV]  : دارو را مستقیماً به ورید وارد کرد.  موضعی : داروی شیمی درمانی به صورت کرم است که بیمار آن را به پوست ناحیه مورد نظر می مالد.   خوراکی : داروی شیمی درمانی می تواند به صورت قرص، کپسول یا مایعی که باید بلعیده شود باشد.  

Image result for ‫شیمی درمانی‬‎

                                              تاثیر شیمی درمانی بر مرگ سلول                                                                                                               

از بین رفتن سلول های بد خیم از20 تا 99 درصد و انهدام بقیه توسط سیستم ایمنی  بدن                                       حساسیت سلول های تومور در مرحله تولید مثل (خطر بالفعل)و حساسیت کمتر سلول های ی که فعلا در حال استراحت  هستند ودراینده تکثیر میشوند (خطر بالقوه)                                                                                                       وضعیت بیمار در حین شیمی درمانی چگونه است ؟  شیمی درمانی افراد را به صورت های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. وضعیت بیمار، به میزان سلامتی او قبل از درمان، نوع سرطان و میزان پیشرفتگی آن، نوع داروها و دوزی که می گیرد بستگی دارد. پزشکان و پرستاران نمی توانند به قطعیت وضعیت بیمار را حین شیمی درمانی حدس بزنند. گروهی بلافاصله بعد از شیمی درمانی حال مساعدی ندارند. شایع ترین عارضه جانبی خستگی و کسالت است. می توان خستگی و کسالت را به روش های زیر کنترل کرد : ·  درخواست از کسی برای بردن و آوردن بیمار از / به درمان. ·  تصمیم به استراحت در همان روز و روز بعد از درمان. ·  کمک گرفتن برای تهیه غذا و مراقبت از کودکان در روز درمان و روز بعد از درمان. راه های زیادی برای کنترل و کنار آمدن با عوارض جانبی شیمی درمانی وجود دارد.  

                  Image result for ‫سرطان‬‎

آیا بیمار می تواند در حین شیمی درمانی دارویی مصرف کند؟

این موضوع به نوع داروهایی که در شیمی درمانی مصرف می شود و داروهایی که بیمار می خواهد مصرف کند بستگی دارد. او باید فقط از داروهایی استفاده کند که پزشک یا پرستار تأیید کرده و اجازه داده است. بیمار باید  پزشک  را از تمام داروهایی که با نسخه یا بدون نسخه مصرف می کند مثل ملین ها، داروهای ضد حساسیت، ضد سرماخوردگی، مُسَکِن ها، آسپیرین . ایبوپروفن مطلع کند. بیمار می تواند تمام داروهایی که مصرف می شود را همراه خود بیاورد و به پزشک یا پرستار خود نشان دهد. بهتر است پزشک یا پرستار : ·  نام همۀ داروهایی که مصرف می شود  ،  دلیلی که مصرف می شود،  میزانی که مصرف می شود، فواصل که مصرف میشود را بداند . آیا بیمار می تواند در حین شیمی درمانی از ویتامین ها، مکمل های تغذیه ای و مکمل های معدنی یا داروهای گیاهی استفاده کند؟ گروهی از این محصولات می توانند در شیمی درمانی اختلال ایجاد کنند؛ به همین دلیل بهتر است که در مورد تمام ویتامین ها، مکمل های تغذیه ای و مکمل های معدنی یا داروهای گیاهی که قبل از شیمی درمانی مصرف شده است به پزشک یا پرستار اطلاع داد.  بیمار باید قبل از مصرف هر دارو، ویتامین، مکمل های تغذیه ای و مکمل های معدنی یا داروهای گیاهی با پزشک یا پرستار خود مشورت کند.

بیمار چگونه می تواند از تأثیر گذاری شیمی درمانی مطلع شود؟ پزشک او را معاینه می کند و آزمایش هایی برای او تجویز می کند (مثل آزمایش خون و تصویربرداری)؛ هم چنین در مورد وضعیت او و احساسی که دارد از او می پرسد. بیمار نمی تواند بر اساس عوارض جانبی شیمی درمانی حدس بزند که درمان تأثیر گذار بوده است یا خیر. گروهی از افراد فکر می کنند عوارض جانبی شدید و حاد به این معناست که شیمی درمانی مؤثر بوده است، یا اگر عارضه جانبی وجود نداشته باشد یعنی شیمی درمانی مؤثر نبوده است. حقیقت این است که عوارض جانبی به میزانی که شیمی درمانی در مبارزه با سرطان موفق شده است ربطی ندارد.  

Image result for ‫داروهای شیمی درمانی‬‎

از داروی شیمی درمانی خوراکی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

عوارض جانبی هر نوع شیمی درمانی از دارو به داروی دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک یا پرستار شما ممکن است نتواند این عوارض را پیش بینی کند، اما آنها میتوانند به شما بگویند که منتظر چه علائمی باشید. عوارض بعضی داروهای شیمی درمانی خوراکی: آشفتگی معده (تهوع)،  بالا آوردن (استفراغ)  ،دفع مدفوع شل و آبکی (اسهال) ،ریزش مو زخم دهانی،تغییرات پوستی و کاهش سلول های خونی   طبقه بندی عوامل شیمی درمانی

1-تاثیر بر چرخه ی سلولی که بیشترین تاثیر روی سنتز(DNA و RNA در مرحله Sمیباشد. داروهای ونیکا والکلوئید های گیاهی بر مرحله یmتاثیر دارند.

2-براساس مکانیسم عمل و گروههای شیمیایی(عوامل الکیل دهنده(کننده) نیتروزوریاها .... ) انتخاب عوامل از هر طبقه به صورت ترکیبی با طبقات در گیر به منظور تقویت اثر دارویی / پیشگیری از مقاومت و اثر داروها در زیر تصاویر 2 گیاه ضد سرطان  را ملاحظه می نمایید.

Image result for ‫گیاهان ضد سرطان‬‎Image result for ‫گیاهان ضد سرطان‬‎

این گیاهان حاوی آلکالویید هستند. وین بلاستین و ین کرستین  2 داروی ضد سرطان هستند که در کانادا شناسایی شده اند.   موارد موارد مصرف: وین بلاستین  (سرطان سینه , سر و گردن , ریه , کلیه , بیضه  ) وین کریستین (درمان لوسمی , تومور) داروهای مشهور دیگر: Uracil Mustard(برای سرطان تخمدان)  Toptecan  ( برای درمان کارسینوم متاستاتیک تخمدان عود کرده یا مقاوم به سایر درمانها, تومور یکپارچه در اطفال , کانسر مثانه , سرطان پستان , سرطان ریه )  
***************************************************

   خدایا ........ هر گاه عاشقانه خواندمت             عاشقانه تر جواب دادی .......... هر گاه خالصانه تمنایت کردم       مشتاقانه تر اجابت کردی ............ چه روزهایی که ندیدمت                ولی تو دیدی چه زمان ها که نخواندمت              ولی تو خواندی ............. چه حکمتی ست در خدایی تو که اینچنین مهربانی میکنی             روز تان سرشار حسن صمیمیت  با  خدا




نوشته شده در تاریخ پنجشنبه بیست و نهم تیر ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



 

 

        دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

 

عید فطر، عید پایان یافتن رمضان نیست

 

عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است، چونان ققنوس که از خاکستر خویش دوباره متولد می شود.

 

رمضان کوره ایی است که هستی انسان را می سوزاند و آدمی نو با جانی تازه از آن سر بر می آورد.

 

فطر شادی و دست افشانی بر رفتن رمضان نیست، بر آمدن روز نو، روزی نو و انسانی نو است.

 

بناست که رمضان با سحرها وافطارهایش با شبهای قدر و مناجاتهایش از ما آدمی دیگر بسازد.

 

    اگر درعید فطر درنیابیم که از نو متولد شده ایم   اگر تازگی را در روح خود احساس نکنیم

 

عید فطر عید ما نیست.                عید فطر بر عزیزان مبارک باد.

 

            

*********************************************************

 مقدمه

 

تحقیقاتی که طی سالیان متمادی دانشمندان درباره سرطان انجام دادند نشان داد که سرطان از عوامل بسیار ساده و پیش پاافتاده ای بوجود می آید که انسان هرگز فکرش رانمیکند که بخاطر این مسائل سرطان بگیرد خیلی از سرطانی ها همین مسائل ساده را رعایت نکرده اند و اکنون با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند ممکن است اگر این مسائل را رعایت میکردند الان این بیماری به سراغشان نیامده بود اکنون با ساده ترین عواملی که باعث ایجاد این بیماری میشود آشنا میشویم. درصد زیادی از سرطان ها بر اثر عوامل بسیار ساده ای به وجود می آیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها می گذریم، اگر بیمارانی که امروز بر تخت های بیمارستان خوابیده اند، این موارد را می دانستند شاید هیچگاه به سرطان دچار نمی شدند. شاید این ادعاها عجیب به نظر برسد، اما هر کدام از آنها نتیجه بیش از 20 سال تحقیقات دانشمندان ایالات متحده روی بیماری سرطان است. این دانشمندان متوجه شدند درصد زیادی از سرطان ها براثر عوامل بسیار ساده ای به وجود می آیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها می گذریم. این در حالی است که اگر بیمارانی که امروز بر تخت های بیمارستان خوابیده اند، این موارد را می دانستند شاید هیچگاه در طول عمر خود به سرطان دچار نمی شدند. شاید تعجب کنید اگر بشنوید سرماخوردگی های مکرر یکی از دلایل ابتلا به سرطان در بین بعضی از مردم به شمار می رود. اگر هر روز در یک ساعت مشخص ناهار بخورید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما کمتر می شود. دانشمندان بعد از سال ها مطالعه روی فعالیت سلول های سرطانی در مقیاس مولکولی به این نتیجه رسیدند که واقعاپیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهترین روش برای پیروزی بر آن است.

واقعیت این است که ما تقریبا به طور دائم با غذاهایی که می خوریم و کارهایی که انجام می دهیم بدن خود را سرطانی می کنیم، یعنی ژن های ما به طور مرتب در معرض رشد غیرعادی سلول های سرطانی است. اما در یک بدن سالم به سرعت با این تغییرات مقابله شده و از رشدغیرطبیعی سلول های سرطانی پیشگیری می شود. مشکل اصلی زمانی ظاهر می شود که مکانیسم دفاعی بدن ما ضعیف شود و در آن زمان است که سلول های سرطانی شروع به رشد در بدن ما می کنند.   زمانی که ما استرس و فشار زیادی به بدن خود وارد می کنیم، برای مثال برنامه خواب منظمی نداریم، ورزش نمی کنیم یا بعضی از داروها را مصرف می کنیم، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را آماده ابتلا به سرطان می کنیم.

در اینجا به بعضی از عوامل سرطان زا اشاره می کنیم که در عین اهمیت معمولا بسیاری از مردم آنها را نمی دانند. عوامل سرطان زا:

                           Image result for بچه های سرطانی

عامل سرطان زای شماره ۱ کفش های پاشنه بلند

پوشیدن کفش های راحت و دارای پاشنه کوتاه می تواند یکی از عوامل ایجاد تورم های غیرضروری در بدن را برطرف کرده و مانع از ابتلای ما به سرطان شود. تورم یکی از فرآیندهای طبیعی بدن برای درمان است و زمانی ایجاد می شود که بدن در برابر یک محرک آزاردهنده مانند باکتری ها،آسیب ها و جراحت ها قرار می گیرد. اما زمانی که این تورم حالت همیشگی و مزمن به خود بگیرد، بسیار مخرب می شود.بخشی از این تورم های مزمن بر اثر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر، دیابت، بیماری قلبی و مانند آن به وجود می آیند. برای همین است که در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان بسیاربیشتر از دیگران است. سرطان در اصل زمانی به وجود می آید که ژن های بدن دچار نقص یا آسیب می شوند. در بسیاری از موارد بعد از وارد شدن این آسیب ها، بدن سعی می کند آنها را ترمیم کند، اما زمانی که این عوامل مانند تورم حالت دائمی به خود بگیرند، بدن مجبور است وقت زیادی را صرف برطرف کردن آن کند و به همین دلیل از ترمیم ژن های آسیب دیده اجتناب می کند و این درست زمانی است که ما مستعد ابتلا به سرطان می شویم. متاسفانه پوشیدن کفش های پاشنه بلند یکی از کارهای اشتباهی است که بسیاری از زنان هر روزانجام می دهند و بدن خود را مستعد ابتلا به سرطان می کنند. با این کار مفاصل پا به طور مداوم درمعرض آسیب و تورم قرار می گیرند و توجه بدن را به خود جلب می کنند. در این زمان سیستم ایمنی به جای درمان ژن های آسیب دیده مجبور است بخش زیادی از توجه خود را معطوف به اثرات جانبی کفش های پاشنه بلند کند.    

                                                  Image result for کفش پاشنه بلند

عامل سرطان زای شماره 2 سرماخوردگی ها:

یکی دیگر از روش های مهم برای پیشگیری از ایجاد تورم در بدن کاهش تعداد ابتلا به سرماخوردگی ها و آنفلوآنزاهاست. این بیماری ها نه تنها باعث ایجاد تورم زیادی در بدن می شوند، بلکه آسیب هایی را به وجود می آورند که اثرات آنها تا مدت ها باقی می ماند.برای مثال هنگام ابتلا به سرماخوردگی مقدار زیادی از مواد شیمیایی با عنوان سیتوکین ها در بدن ترشح می شوند که به سلول ها فرمان می دهند فعالیت طبیعی خود را متوقف کرده و به جای آن پروتئین های خاص را تولید کنند. این فعالیت ها می توانند باعث ایجاد نقص هایی در سلامت ما شوند که تا ۱۲ سال بعد هم اثرات آن باقی می ماند. اما در سال ۰۲۱۲ دانشمندان متوجه شدند افرادی که هر سال واکسن های سرماخوردگی و آنفلوآنزا می زنند نه تنها از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری می کنند، بلکه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان نیز در آنها کاهش پیدا می کند. جالب است بدانید اگر سرماخوردگی ها و آنفلوآنزاها بیش از ۰ هفته طول بکشند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، حمله قلبی، سکته و سرطان را تا آخر عمر زیاد می کنند. بنابراین اگر نمی توانید از واکسن های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده کنید بهتر است حتما بهداشت را رعایت کرده و تا حد امکان از افراد مبتلا فاصله بگیرید.

                                   Image result for سرماخوردگی

عامل سرطان زای شماره ۳:

مکمل ها و مولتی ویتامین ها فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی و زنان باردار مجاز به استفاده از مکمل ها هستند. درسال ۰۲۱۲ آژانس تحقیقات سلامت ایالات متحده با بررسی ۳۳ تحقیق گسترده به این نتیجه رسید که استفاده از مولتی ویتامین ها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در بین اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده از بعضی از مکمل ها مانند ویتامین E ، بتا کاروتین و ویتامین Cمی توانند به سلامت بدن آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. بسیاری از مردم معتقدند آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E می توانند با رادیکال های آزاد و مضر بدن که بر اثر عواملی مانند سیگار کشیدن، نور آفتاب و مصرف غذاهای چرب به وجود می آیند، مبارزه کنند.حقیقت این است که از بین بردن کامل این رادیکال های آزاد کار درستی نیست. بدن در بعضی موارد این رادیکال های آزاد را تولید می کند تا با سلول های مضر از جمله سلول های سرطانی مبارزه کند. اگر شما با مصرف دائمی ویتامین ها این مکانیسم را متوقف کنید، بدن توانایی طبیعی کنترل خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است به جای آنکه پول خود را صرف خرید مکمل های گران قیمت کنید، غذاهای سالم و باکیفیت بهتر تهیه کنید.  

                                 Image result for داروخانه

 

عامل سرطان زای شماره ۴

غذا و خواب نامنظم:

افرادی که هر روز در یک ساعت مشخص غذا می خورند، به تختخواب می روند و صبح ها از خواب بیدار می شوند، میزان فشار به بدن خود را به حداقل می رسانند. یکی از مواردی که بدن ما به شدت به آن نیاز دارد، داشتن برنامه منظم و یکنواخت است. برای همین بهتر است برنامه خواب منظمی داشته باشید و اگر یک شب دیر به تختخواب رفتید، سعی کنید روز بعد در همان ساعت معمول وهمیشگی از خواب بیدار شوید. نداشتن برنامه خواب و غذای نامنظم می تواند باعث افزایش شدید هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شده که در درازمدت اثرات آن در سراسر بدن قابل است.                                                  

                               Image result for سرماخوردگی

         عامل سرطان زای شماره 5

اجتناب از مصرف بعضی از داروهای خاص: استاتین ها که پایین آورنده کلسترول خون هستند، به افرادی تجویز می شوند که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. انجام بعضی از تحقیقات نشان داده استفاده از این داروها نقش بسیار  مهمی در پایین آوردن میزان تورم بدن دارند و می توانند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند. به همین دلیل همه افراد بالای ۴0 سال که یکی از ریسک های خطر برای ابتلا به بیماری قلبی مانند چاقی، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا را دارند باید با مشورت پزشک خوداستفاده از این داروها را آغاز کنند.  

                                 Image result for statin

مطالعات بیشتر نشان داده که استفاده از این داروها نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد، بلکه احتمال خطر مرگ در اثر بیماری های غیرقلبی مانند عفونت ها و بیماری های تنفسی را هم کم می کند. همچنین افراد بالای 50 سال باید با پزشک خود در مورد استفاده دائمی از آسپیرین مشورت کنند، حتی اگر دچار بیماری قلبی نیستند. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد این دارو می تواند خطر ابتلا به همه سرطان ها را کاهش دهد.

عامل سرطان زای شماره 6 دهان شویه ها :

مطالعاتی که از اواخر دهه 70 میلادی انجام شده، نشان می دهد دهان شویه هایی که حاوی اتانول هستند، خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهند. به نظر می رسد این ترکیب باعث آسیب پذیرشدن بافت های دهان در برابر عوامل سرطان زا مانند دود سیگار می شود. هرقدر میزان الکل موجود در این مواد بیشتر باشد، به همان اندازه خطر سرطان زا بودن آنها هم بیشتر است. اگر برای استفاده از این محصولات اصرار دارید، بهتر است آنها را همان طوری مصرف کنید که روی بسته شان ذکرشده و به هیچ وجه دهان شویه ها را قورت ندهید. افراد سیگاری و اشخاصی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهان هستند، بهتر است حتما نمونه های بدون الکل این نوع محصولات راخریداری کنند.  

                                   Image result for دهان شویه

 

عامل سرطان زای شماره 7

استفاده از رنگ موها: زنانی که به طور دائمی از رنگ مو استفاده می کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. این اولین بار است که دانشمندان متوجه تعداد دفعات استفاده از این محصولات و ارتباط آن با ایجاد سرطان شده اند. تحقیقات نشان می دهد زنانی که حداقل یک بار در ماه موهای خود را رنگ می کنند با احتمال دوبرابر بیشتر از زنان دیگر ممکن است سرطان مثانه را تجربه کنند. اگر استفاده از این محصولات بیش از 15 سال است که ادامه دارد، باید گفت احتمال ابتلا به سرطان تا سه برابر بیشتر می شود. حتی آرایشگرانی که خودشان از این محصولات استفاده نمی کنند، اما در معرض آنها قرار دارند با احتمال50 درصد بیشتر ممکن است به سرطان مثانه دچار شوند. البته هر چه این رنگ ها تیره تر باشد، میزان مواد شیمیایی سرطان زای موجود درآنها بیشتر از نمونه های روشن تر است.

                              Image result for عوارض رنگ مو

 

عامل سرطان زای شماره ۸ شبکه های اجتماعی

استفاده از سایت های اجتماعی باعث کاهش میزان ارتباطات چهره به چهره شده و در عوض احتمال ابتلا به بیماری های بسیار جدی را افزایش می دهد. دانشمندان معتقدند فرستادن ایمیل به دیگران به جای ارتباطات رودررو اثرات بیولوژیک بسیار زیادی روی بدن دارد. منزوی شدن انسان ها باعث تغییر شیوه کار ژن های بدن، سیستم ایمنی و حتی رگ های خونی می شود و عملکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل می تواند احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک مانند سرطان، سکته، بیماری قلبی و آلزایمررا افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهد از ۳0 سال پیش به بعد، مردم زمان کمتری را برای ملاقات های رودررو صرف می کنند که دلیل اصلی آن هم افزایش استفاده از تکنولوژی های جدید درجامعه است. این کار باعث کاهش ترشح هورمون اکسی توسین یا هورمون علاقه می شود و فعالیت بعضی از ژن های بدن را که در سیستم ایمنی و محافظت از بدن تاثیر دارند، تغییر می دهد. در طول 20سال گذشته تعداد افرادی که معتقدند کسی را ندارند که بتوانند با آنها در مورد موضوعات مهم بحث کنند، بیش از سه برابر شده است. امروزه والدین زمان کمتری را در مقایسه با ۱0 سال پیش با فرزندان خود سپری می کنند و همسران هم بخش زیادی از ساعات شبانه روز در کنار هم نیستند.  

                                     Image result for فیسبوک

 

عامل سرطان زای شماره 9

نشستن مداوم

شاید عجیب به نظر برسد، اما علت ابتلای درصد زیادی از افراد به بیماری سرطان، نشستن طولانی مدت بوده است. نشستن طولانی مدت میزان تری گلیسرید، کلسترول، فشار و قند خون را افزایش داده و ترشح هورمون اشتها را بیشتر می کند. تحقیقات انجام شده توسط جامعه سرطان ایالات متحده در سال 2010 نشان داد، نشستن بیش از 6 ساعت در روز درست به اندازه سیگارکشیدن و حتی بیشتر از آن می تواند به سلامت انسان ها آسیب وارد کند. البته زنان بیشتر از مردان براثر نشستن های طولانی مدت آسیب می بینند که دلیل احتمالی آن هم فعالیت هورمون های زنانه ماننداستروژن است. برای مثال زنانی که عادت به نشستن طولانی مدت دارند با احتمال ۳7 درصد بیشتراز زنانی که کمتر از ۳ ساعت در روز می نشینند، ممکن است ظرف13 سال آینده به سرطان دچار شوند. این آمار برای مردان حدود ۱۸ درصد است که نشان می دهد میزان خطر برای آنها کمتر است.  

                                    Image result for استفاده از کامپیوتر

 

عامل سرطان زای شماره10

آبمیوه ها

قبلا تصور می شد نوشیدن یک لیوان آبمیوه بهترین روش برای شروع روز است. اما دانشمندان معتقدند مصرف بعضی از آبمیوه ها نه تنها مفید نیستند، بلکه خطر مبتلا شدن به سرطان را هم افزایش می دهند. آبمیوه های صنعتی به قدری شکر دارند که بدن را برای جذب و حتی دفع این مقدار با مشکل مواجه می کنند. در حقیقت طی روند تولید و بسته بندی آبمیوه ها، بخش زیادی از ترکیبات ضدسرطان آنها از بین می رود. دانشمندان استرالیایی تصمیم گرفتند تاثیر مصرف میوه ها، سبزیجات و انواع مختلفی از آبمیوه ها را در پیشگیری از سرطان بررسی کنند. بعد از انجام تحقیقات روی 2000 هزار و 200 نفر، آنها متوجه شدند خوردن میوه هایی مانند سیب و گلابی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در عوض نوشیدن آبمیوه های صنعتی این احتمال را افزایش می دهد. این تحقیقات همچنین نشان داد افرادی که بیش از ۳ لیوان در روز از این آبمیوه ها مصرف می کنند با احتمال بیشتری به یکی از انواع سرطان های روده دچار می شوند.در هنگام تولید آبمیوه های صنعتی بخش مهمی از مواد ضدسرطان مانند فیبر، ویتامین C و مواد شیمیایی موسوم به آنتی اکسیدان ها از بین می روند. در عوض شکر زیادی در این نوع آبمیوه ها مصرف می شود که ممکن است به رشد تومورهای سرطانی کمک کند. البته آبمیوه های کاملا طبیعی هم شکر زیادی دارند، اما به دلیل داشتن مواد ضدسرطان استفاده از آنها به انواع صنعتی و دیگر نوشابه ها ارجحییت دارد.  

                                          Image result for آبمیوه های صنعتی

 

در مقاله بعدی به بحث در مورد داروهای هدفمند سرطان والفبای شیمی درمانی  می پردازیم. ..........................................................................................................................................

 

این مقاله رابا  گفتار وسخنانی از بزرگان به پایان می بریم:

درجه ای وحشتناک تر وهولناک تر از نفهمی هم وجود دارد و آن  بدفهمی است . نفهمی رابا آموزش می توان درمان کرد ، اما

بد فهمی علاج ناپذیر است.                                                                                                        آلیور وندل

تمامی دانش ما، در قیاس با واقعیت ابتدایی و کودکانه است . ولی با این حال  با ارزش ترین دارایی ما است . آلبرت انیشتن

زندگی قصه ای که ابلهی نقلش ، پر از خشم و خروش و هیاهو است وهیچ معنایی ندارد....                             ویلیام شکسپیر

بهترین آثار نویسندگان بزرگ ، درست هنگامی خلق میشوند که بی هیچ چشم داشتی ویا در ازای اندک مبلغی به نوشتن می پردازند.                                                                                                                                       آرتور شوپنهاور

نرسیدن به آرزوها دردناک است ولی رسیدن به آرزوها  هم میتواند به درد ناک باشد زییاهمه چیز گذراست.     بیل هریس

...............................................................................................................................

مراقب اعمالتان باشید، هیچ کس نمی داند آخرین خداحافظی چه زمانی است؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.