مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

Abilify MyCite اولین داروی هوشمند جهان

Abilify MyCite       اولین داروی هوشمند جهان

" برای هر چیز راهی است وراه بسوی بهشت دانش است. "  رسول اکرم صلوت الله علیه وآله

سپاس خداوندی را که نه اول او را آغازی است و نه ازلی بودن او را پایانی است. اول است و بی ازل و آخر است و بی اجل


**********************************************************************.

انجمن دارو و غذای امریکا مجوز استفاده از اولین قرص هوشمند به نام Abilify MyCite را در امریکا صادر کرد.

این قرص حاوی دارو و یک حسگر است و قادر به ارسال اطلاعات لحظه به لحظه از عملکرد و نحوه مصرف خود است.

این اطلاعات از طریق یک برنامه تلفن همراه قابل مشاهده است و در صورت مصرف دارو توسط بدن این اطلاعات نیز در برنامه یادشده در دسترس خواهد بود.

بیمار مصرف کننده این قرص از طریق برنامه مذکور پی خواهد برد که داروی موجود در آن چه زمانی با مایع معده در تماس قرار گرفته و وارد بافت بدن شده است.

قرص این اطلاعات را به یک وصله پوشیدنی منتقل می کند تا برای اطلاع افراد در یک برنامه تلفن همراه نمایش داده شود. در صورت رضایت بیمار ارسال این اطلاعات برای دکتر متخصص به منظور تشخیص بهتر وی و تسریع روند درمان ممکن است.

این فناوری با همکاری دو شرکت خصوصی در آمریکا ابداع شده است

Image result for ‫قرص هوشمند‬‎

اولین قرص هوشمند دنیا را موسوم به "Abilify MyCite" که قابلیت ردیابی شدن در بدن و اطلاع به پزشک مبنی بر مصرف یا عدم مصرف دارو دارد، صادر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، پزشکان در ایالات متحده آمریکا ممکن است به زودی شروع به تجویز یک قرص کنند که می‌تواند به آنها بگوید که آیا بیماران واقعا داروهایشان را مصرف کرده‌اند یا خیر.

Image result for ‫قرص هوشمند‬‎

با این حال نگرانی متخصصان پزشکی در مورد استفاده از قرص‌هایی که می‌توانند ردیابی شوند، در حال افزایش است، به ویژه به این دلیل که داروی تایید شده، آنتی سایکوتیک یا ضد روان‌پریشی است که برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروهای ضد روان‌پریشی(Antipsychotic) برای مدیریت و درمان رفتارهای جنون مانند هذیان و توهم به خصوص در بیماری‌های اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ساخته شده‌اند.

اینگونه داروها تاثیر آرام‌کننده یا آرام‌بخش زیادی دارند. بعضی از داروهای ضد روان‌پریشی مانند تورازین (Thorazine)توهم و هذیان بیمار را کاهش می‌دهند ولی سایر داروهای ضد روان‌پریشی مانند کلورازیل بیمار را سر حال می‌آورند و تقویت می‌کنند.

تاثیر اصلی اینگونه داروها کاهش یا حذف نشانه‌های روان‌پریشی از جمله توهم، هذیان، گوشه‌گیری و بی‌احساسی است و برای آرام نگاه‌ داشتن بیماران ساخته نشده‌اند.

مکانیسم اصلی اغلب این داروها مهار گیرنده‌های دوپامینی در مغز است. داروهای آنتی سایکوتیک جدیدتر، اغلب عوارض آنتی کولینرژیک کمتری دارند.

قرص "Abilify MyCite" حاوی حسگر ساخته شده از مس، منیزیم و سیلیکون است که زمانی که اسیدهای معده شروع به فرایند هضم می‌کنند، یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند.

 پچ همراه این قرص که باید روی قفسه سینه چسبانده شود، زمان و تاریخ را وقتی که سیگنال را شناسایی می‌کند به اپلیکیشن تلفن همراه ارسال می‌کند. سپس می‌توان این اطلاعات را با پزشک یا اعضای خانواده به اشتراک گذاشت.

Image result for ‫قرص هوشمند‬‎

در حالی که انتخاب قرص دیجیتال به صورت داوطلبانه است، بدین معنی که شما باید به پوشیدن یک پچ رضایت داشته باشید.

ضمنا بعضی از متخصصان پزشکی نگران هستند که بیمه‌گران ممکن است انگیزه‌ها و تبلیغات زیادی ارائه دهند تا مردم احساس کنند مجبور به استفاده از آن هستند.

 

این قرص همچنین ممکن است در نهایت به عنوان وسیله‌ای به عنوان وعده یا رهایی بیماران از بیمارستان‌های روانپزشکی مورد نیاز باشد و به مقامات یک راه آسان برای ردیابی افراد داده می‌شود.

گفته می‌شود داروهایی که می‌توانند ردیابی شوند، مزایای زیادی دارند. آنها می‌توانند به متخصصان پزشکی کمک کنند تا بر مصرف داروی افراد سالخورده نظارت داشته باشند، چرا که آنها گاهی فراموش می‌کنند داروهای خود را مصرف کنند.

Image result for ‫قرص هوشمند‬‎

پزشکان می‌توانند از این گونه قرص‌ها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که بیماران پس از جراحی، بیش از حد داروی آرام‌بخش شبه مخدر مصرف نمی‌کنند، چرا که می‌تواند به اعتیاد تبدیل شود.

محققان می‌توانند از آنها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های بالینی به درستی برای دریافت دقیق‌ترین نتایج ممکن از داروهای تجربی خود استفاده می‌کنند.آریپیپرازول چیست ؟

ابیلیفای (Abilify) یا آریپیپرازول (aripiprazole) از طبقه داروهای ضد جنون است. این دارو با تغییر اعمال مواد شیمیایی در مغز کار می کند.
ابیلیفای برای درمان علائم روانی مانند اسکیزوفرنی ( شیزوفرنی) و اختلال دو قطبی (افسردگی شیدایی) استفاده می شود که آن نیز همراه با دیگر داروهای مورد استفاده در درمان اختلال افسردگی بزرگسالان تجویز می شود.
ابیلیفای همچنین برای درمان نوسانات اخلاقی و نشانه های پرخاشگری، کج خلق و خوی، و خودآزاری مربوط به اختلال اوتیسم در کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند استفاده می شود.

Image result for abilify

 

توضیحات آریپیپرازول :

شکال دارویی: قرص، محلول خوراکی، قرص های حل شونده (در دهان)، تزریق
فرمول تجربی C23H27Cl2N3O2 است و وزن مولکولی آن 448.38 است.

ساختار شیمیایی آریپیپرازول :

Image result for ‫ساختار شیمیایی آریپیپرازول‬‎

قرص ابیلیفای در 2 میلی گرم، 5 میلی گرم، 10 میلی گرم، 15 میلی گرم، 20 میلی گرم و 30 میلی گرم در دسترس است.
مواد تشکیل دهنده فعال شامل آرد ذرت، هیدروکسی پروپیل سلولز، منوهیدرات لاکتوز، منیزیم استارات و ریز سلولز.

Image result for ‫قرص ابیلیفا‬‎

اطلاعات مهم در مورد آریپیپرازول | ابیلیفای (Abilify)

با نمایان شدن علائم زیر٬ مصرف ابیلیفای را متوقف کرده و سریعا با اورژانس تماس گرفته و پزشک خود را در جریان قرار دهید :

کهیر ، مشکل تنفسی ، تورم صورت، لبها، زبان و یا گلو.
تب به همراه سفت شدن عضلات و ضربان سریع قلب، حرکات کنترل نشده، نشانه هایی که به طور ناگهانی ظهور میکنند مانند بی حسی یا ضعف، سردرد شدید، و مشکلات بینایی، گفتار، و یا تعادل می باشد.
تب بالا، عرق کردن ، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش ٬اضطراب شدید، پریشانی، و یا احساس بی قرار .تشنج ؛

Image result for ‫قرص ابیلیفا‬‎


افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان .
تعداد کم سلولهای خونی ضعف ناگهانی و یا احساس ناخوشی ، تب، لرز، گلو درد، لثه ها متورم ، زخم های دردناک دهان، لثه قرمز و متورم ، زخم های پوست، علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا ، سرفه، مشکل در تنفس٬ قند خون بالا٬ افزایش تشنگی ، افزایش ادرار، گرسنگی، خشکی دهان، بوی نفس های میوه ای ، خواب آلودگی، خشکی پوست، از دست دادن وزن .

مصرف آریپیپرازول در دوران بارداری

رده بندی بارداری : گروه C

مصرف داروهای ضد جنون در 3 ماه آخر بارداری ممکن است مشکلاتی را در نوزاد شما به وجود آورد
اگر شما در زمانی که این دارو (ابیلیفای) را مصرف میکنید٬ باردار شوید٬ نباید مصرف این دارو را بدون مشورت پزشک خود قطع نمایید
از جمله علائم سندرم قطع این دارو در زمان بارداری می توان به مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه، ایراد گیری کردن، لرزش، و انقباض و انبساط عضلات اشاره کرد
با این حال، ممکن است پس از قطع مصرف دارو در شما علائم دیگری نیز ظهور کند.

نکات مهم قبل از مصرف داروی آریپیپرازول | ابیلیفای

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ اگر سابقه بیماری های زیر را دارید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید :

مشکل کبد و یا بیماری کلیوی.
بیماری های قلبی، فشار خون بالا و یا پایین، مشکلات ریتم قلب.
کلسترول بالا و یا تری گلیسرید (یک نوع چربی در خون)؛
سابقه کمبود سلول های سفید خون (WBC)، شمارش.
سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی.
سابقه سرطان پستان.
تشنج یا صرع؛
سابقه بیماری دیابت ارثی یا شخصی
مشکل در بلعیدن.

به صورت مایع (محلول خوراکی) این دارو ممکن است تا 15 گرم قند در هر دوز داشته باشد. قبل از مصرف محلول خوراکی، اگر سابقه بیماری دیابتی دارید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

Image result for ‫آریپیپرازول‬‎

عوارض جانبی مصرفآریپیپرازول |ابیلیفای

افزایش وزن .تاری دید .سرازیر شدن آب دهان .سرگیجه، خواب آلودگی .مشکلات خواب ( بی خوابی).

در صورت مصرف بیش از حد این دارو یا overdose سریعا با اورژانس تماس گرفته و پزشک خود را در جریان قرار دهید.علائم مصرف بیش از حد (Overdose) ابیلیفای ممکن است شامل :

خواب آلودگی، استفراغ، پرخاشگری، گیجی، لرزش، ضربان قلب سریع یا آهسته، تشنج٬ مشکلات تنفسی و یا غش .

تداخلات مهم دارویی

زونیسامید٬ توپیرامات٬ فن ترمین / توپیرامات٬ استامیآسپیرین / کافئین ٬ نوفن کلوزاپین٬ متوکلوپرامید٬ بوپروپیون
propoxyphene / tetrabenazine / metrizamide / iopamidol / iohexol

در حال حاظر اطلاعات این دارو در این وبسایت کامل نیست و ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز برای فرد بیمار رخ دهد.

بعضی از متخصصان پزشکی نگران هستند که بیمه گران ممکن است انگیزه ها و تبلیغات زیادی ارائه دهند تا مردم احساس کنند مجبور به استفاده از آن هستند. این قرص همچنین ممکن است در نهایت به عنوان وسیله ای به عنوان وعده یا رهایی بیماران از بیمارستان های روانپزشکی مورد نیاز باشد و به مقامات یک راه آسان برای ردیابی افراد داده می شود. گفته می شود داروهایی که می توانند ردیابی شوند، مزایای زیادی دارند. آنها می توانند به متخصصان پزشکی کمک کنند تا بر مصرف داروی افراد سالخورده نظارت داشته باشند، چرا که آنها گاهی فراموش می کنند داروهای خود را مصرف کنند. پزشکان می توانند از این گونه قرص ها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که بیماران پس از جراحی، بیش از حد داروی آرام بخش شبه مخدر مصرف نمی کنند، چرا که می تواند به اعتیاد تبدیل شود. محققان می توانند از آنها استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که شرکت کنندگان در آزمایش های بالینی به درستی برای دریافت دقیق ترین نتایج ممکن از داروهای تجربی خود استفاده میکنند

................................................................................................................................................................. 

ذهن ما باغچه است .... گل در آن باید کاشت.                

برگ در انتهای زوال می افتد...... ومیوه در انتهای   کمال

بنگر چگونه می افتی ، چون برگ زرد یا سیبی سرخ