مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

cybernife وسرطان


cybernife وسرطان

به نام خداوند گاری که نعمت نفس را بر ما ارزانی داشت باشد که در هر نفسی  بجا آوریم شکر بی همتایی اش را


*********************************************************************

یکی از مهم ترین بیماری های حال حاضر و آینده پیش روی جهان چیست؟!     

Image result for ‫سرطان‬‎ Image result for ‫سرطان کشنده در زنان‬‎      سرطان

سرطان یا چنگار یا کنسر یک بیماری نیست بلکه نوعی از بیماریست که در آن سلول های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می توانند بافت های مجاور را درگیر کنند. بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه های خاص ایجاد می شوند. چیزی که در همه ی آن ها مشترک است این است که همه آن ها به روشی مشابه شروع می شوند،  

با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول. سلول های سرطانی همچنین می توانند از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش یابند.

جسم انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم، بافت هایی مانند ماهیچه ها، استخوان و پوست را می سازند که هر کدام یک عملکرد واحد دارند. سلول ها به طور طبیعی، با دو تا شدن به طریق منظم و کنترل شده تکثیر می کنند و منجر به رشد و ترمیم بافت های بدن می شوند.
بعضی اوقات تقسیم سلول ها، بدون کنترل و به صورت غیر عادی انجام می شود. رشد غیر عادی و بیش از حد سلول های بافت، تومور نامیده می شود که می تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد.

تقسیم سلول های غیر طبیعی تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می شود، یک دسته از سلول های غیر طبیعی یک تومور نامیده می شود. همه تومورها سرطان نیستند. دو نوع تومور وجود دارد: خوش خیم و بد خیم.

Image result for ‫سرطان‬‎     Image result for ‫سرطان‬‎

                   تومور بدخیم                                                     تومور خوش خیم

سری می زنیم به آمار ابتلا و مرگ و میر با سرطان در جهان ، طبق اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی  بیشترین آمار ابتلا و مرگ با این بیماری در آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی به چشم می خورد، بر اساس این اطلاعیه در کشورهای آمریکای شمالی در هر یکصد هزار نفر، 650 نفر به سرطان مبتلا هستند و نزدیک 250  نفر از آن‌ها در سال قربانی این بیماری می شوند.

اما آمار گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهند که ابتلا و مرگ با سرطان در ایران تقریبا در مردان و زنان مساوی است. در کشور ما در هر یکصدهزار نفر مرد حدود یکصد نفر و در هر یکصد هزار نفر زن کمتر از یکصد نفر به سرطان مبتلا هستند و مرگ با این بیماری هم در حدود یکصد مورد در یکصد‌هزار نفر گزارش شده است.

در دیاگرام زیر به انواع سرطان ها وآمار هر کدام عنایت بفرمایید. سرطان نای وریه بیشترین وسرطان  کلیه کمترین می باشد.

درصد مرگ ومیر در زنان : ریه ونای 26 درصد، سینه 14 درصد ، کولون و رکتوم  7درصد ،تخمدان 5 درصد

خون  4 درصد ، لنف غیر هوجکین 3 درصد  ، رحم 2درصد ، مغز واعصاب  2 درصد سایر  25 در صد

 Image result for ‫نمودار سرطان‬‎

 Image result for ‫نمودار سرطان‬‎

درمان با سایبر نایف :

پرتودرمانی یا رادیوتراپی (Radiation Therapy)

یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس، آلفا، بتا و گاما که یا از دستگاه تابیده می‌شوند یا از داروهای حاوی مواد نشاندارشده ساطع می‌شوند، گفته می شود.
کاربرد اصلی پرتو درمانی در معالجه و یا تقلیل امراض سرطانی است. پرتودرمانی یکی از درمان‌های سرطان است که در آن با تابانیدن اشعه بر توده سرطانی، سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند. پرتودرمانی با اهداف و شیوه‌های متنوع و متفاوتی انجام می‌شود.

یکی از اشکال نوین پرتودرمانی موسوم به سایبرنایف (Cyberknife) است. شاید از اسم سایبرنایف بتوانید، حدس بزنید که سایبرنایف چیست! با واژه سایبر که همه آشنا هستیم، (knife) هم به معنی چاقو است.

سایبرنایف، شیوه‌ای از پرتودرمانی است که به وسیله دکتر جان آر آدلر، استاد جراحی مغز و اعصاب و پرتودرمانی دانشگاه استنفورد و همچنین پیتر و راسل شونبرگ از شرکت پژوهشی شونبرگ، بنیان نهاده شد. در این شیوه البته خبری از چاقوی واقعی نیست ولی پرتو تابانیده شده به مانند چاقویی دقیق و بدون درد، بدون اینکه نیاز به بیهوشی باشد، عرصه را بر سلول‌های سرطانی تنگ می‌کند.

Image result for ‫سایبرنایف‬‎

سایبرنایف دو جزء اصلی دارد:
۱- پرتوی که توسط یه شتاب‌دهنده خطی ذرات تولید می‌شود.
۲- یک بازوی روباتیک که این باریکه انرژی تولید شده را به نقطه مورد نظر بدن، هدایت می‌کند.

هدف‌گیری تومورها در سایبرنایف با دقت بیشتری، نسبت به شیوه‌های معمول صورت می‌گیرد. سایرنایف نخستین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. اولین بار از روبات «فانوک» ساخت ژاپن در سایبرنایف استفاده شد

پرتو اشعه ایکس تولیدی شش مگاوات، انرژی دارد، سایبرنایف می‌تواند هر دقیقه ششصد سانتی گری انرژی پرتو بتاباند، اما مدل‌های جدیدتر می‌تواند هشتصد سانتی گری را منتقل کنند. این پرتوها با استفاده از موازی‌سازها یا collimatorهایی موازی می‌شوند و روی نقطه مورد نظر با اندازه دلخواه که مثلا می‌تواند از پنج میلیمتر تا شصت میلیمتر متغیر باشد، متمرکز شود.

نحوه کلی درمان به وسیله سیستم روباتیک سایبر نایف

مرحله اول: بسته به نوع تومور سرطانی از بیمار ام آر آی و یا سی تی اسکن تهیه می‌شود.
مرحله دوم:
 اطلاعات سی تی اسکن و ام آر آی به سیستم کامپیوتری سایبر نایف جهت برنامه ریزی درمان داده می شود. نرم افزار پیشرفته این سیستم روباتیک به صورت بسیار دقیق برای نابود کردن تومور، نوع، مقدار و جهت تابش پرتو را برنامه‌ریزی می کند. در این مرحله با نظر متخصص مشخص می شود چند جلسه برای درمان تومور کافی است.

Image result for ‫سایبرنایف‬‎

مرحله سوم: بیمار به اتاق سایبر نایف انتقال پیدا کرده و بر روی تخت دراز می کشد و در حالی که ماسکی بر روی صورت دارد و به موسیقی گوش مـی کنـد ، بـدون درد مـورد درمـان قـرار می گیرد. مـعـمـــولا هـــر دوره کـمـتـــر از ۵۰ دقـیـقـــه بـــه طـــول می‌انجامد و بیمار می تواند بعد از آن به محل اقامت خود بازگردد.
بسته به نوع تومور تعداد جلسات سایبر نایف مشخص می شود که به صورت معمول بین ۳ تا ۱۰ جـلـســه خــواهــد بــود ، هــر چـنــد در تــومـورهـای پیشرفته جلسات بیشتری نیاز است.

Image result for ‫سایبرنایف‬‎

دور بیمار، دوربین‌های اشعه ایکس‌ای قرار داده می‌شوند که موقعیت آناتومیک عضو هدف را به دقت مشخص می‌کنند، موقعیت بدن، با جایگاه توده که به وسیله سی‌تی یا  MRI مشخص شده است، مقایسه می‌شود و یک برنامه کامپیوتری با دقت بازوی روبات را هدایت می‌کند، طوری که پرتو با دقت به توده تابانیده شود. روباتی که به روشی غیر تهاجمی و با هدف قرار دادن بسیار پر قدرت و دقیق تومورسرطانی و یا غیر سرطانی، به پرتو درمانی می پردازد که جایگزین بسیار مناسبی برای عمل های جراحی برای خارج کردن تومور است.

درمان تومورهای مغزی به وسیله سایبرنایف

سیستم سایبرنایف اثر فوق‌العاده ای در درمان تومورهای مغزی داشته و تا کنون سابقه بسیار طلایی از خود برجای گذاشته است.

برای درمان تومورهای مغزی به وسیله سایبرنایف به تیم پزشکی کاملی نیاز است و در دوره درمان، بیمار باید تحت نظر متخصصانی همچون:

‌جراح مغز و اعصاب، ‌انکولوژیست، رادیوتراپیست و دیگر کارکنان پشتیبانی پزشکی باشد.

به محض اینکه تیم پزشکی بیمار برای شروع درمان با سایبرنایف اعلام آمادگی کنند، درمان آغاز می‌شود. در کل سه مرحله در درمان وجود دارد:

۱- تنظیم و تصویربرداری ۲- طرح درمان ۳- درمان با سایبرنایف

Image result for ‫سایبرنایف‬‎

مزایای استفاده از سایبرنایف

1- کیفیت بهتر زندگی در طول  درمان و بعد از آن

2- ‌دسـتــرســی بـهـتــر بــه تــومــورهــای بــزرگتـر، غیر‌قابل دسترسی و غیر قابل جراحی

3- ‌تابش دقیق تر اشعه به تومور

‌4- تـوانـایـی درمـان تـومـورهـای مـتعدد در نقاط مختلف در طول جلسه درمان

5- ‌عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

6- ‌در مــعـــرض حـــداقـــل تـــابـــش قــرار گــرفـتــن بافت‌های سالم اطراف تومور

7- ‌درمـان بـرخـی ضـایعات که قبلا تحت تأثیر حداکثر در مجاز اشعه درمانی سنتی قرار گرفته‌‌اند.

8- ‌عـدم نیاز به پیچ کردن سر هنگام درمان در مقایسه با تکنولوژی های قدیمی تر مانند گامانایف

9- ‌عـدم نـیـاز بـه هیچ‌گونه برش یا جراحی در هنگام درمان   10 - عدم از دست دادن خون در هنگام درمان             11- بـدون احسـاس هیچ‌گونه درد در هـنـگـام درمان

12- ‌بدون نیاز به بی حسی یا بی هوشی      13- ‌بازگشت فوری بیمار به فعالیت های عادی و روزانه

Image result for ‫سایبرنایف‬‎

 تصاویر فوق  بیمار زنی ۴۶ ساله است که مبتلا به سرطان سینه و متاستاز(به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود.)

بــرای انـجــام فـراینـد سـایبـرنـایـف از شیـوه‌هـای مختلفی استفاده می‌شود ، مثلا در مورد توده‌های واقع در حفره جمجمه از سیستمی موسوم به  6D Skull اســتــفـــاده مـی‌شـود. بــا ایــن شـیــوه مـیــزان دقــت سایبرنایف به نیم میلیمتر می‌رسد.

اما در مورد توده‌های نخاع یا ریه ، اوضاع اندکی مـتـفـاوت اسـت. از آنـجـا که مهره‌ها نسبت به هم حرکت می‌کنند و ریه هم در حین تنفس منبسط و مــنــقــبــض مـــی‌شـــود ، بـــر خـــلاف جــمــجــمـــه کـــه اسـتـخــوان‌هــایــش  ثــابـت هستنـد، بـایـد از سیستـم دیگری استفاده شود، این سیستم Xsight  نام دارد.

کار دیگری که برای تعیین محل دقیق ضایعه در بافت نرم می‌توان انجام داد ، علامت‌گذاری محل با نشانه‌های طلایی است. طلا به خاطر سازگاری زیستی و چگالی بالا و در نتیجه مشخص شدن آسان با اشعه ایکس انتخاب می‌شود. این نشانگرها بـا رادیـولـوژی مـداخـله‌ای یا جراحی در بدن کار گذاشته می‌شوند. البته بین کاشت این راهنماها و اسـتـفـاده از سـایـبـرنـایـف نـباید فاصله زیادی بیفتد ، چون ممکن است این علایم حرکت کنند.

نکته مهم:

اگر از فناوری مناسبی استفاده نشود، در حین پـرتـودرمـانـی اعـضـای سـالـم مجاور توده، هم در معرض توده قرار می‌گیرند و میزان پرتودهی توده هم کاهش می‌یابد.

بـرای ایـن مـنـظـور، از سـیـسـتـمـی بـه نام سیستم همگام‌سازی استفاده می‌شود. در این شیوه الیاف اپتیکی روی پوست شکم قرار داده می‌شوند که حرکت شکم را حین پرتودهی مشخص می‌کنند، یـک الـگـوریتم کامپیوتری میزان حرکت شکم را محاسبه مـی‌کـنـد و بـه بـازوی روباتـیک دسـتـور می‌دهد که متناسب با حرکت شکم تغییر جهت دهد.

تصاویر زیر   ام آر آی بیماری را نشان می‌دهد که از متاستاز مغزی با منشا کارسینوما (رشد بدخیم سرطان) ریوی رنج می‌برده است.

Image result for ‫قبل و بعد از درمان با سایبرنایف‬‎   

         تصاویرزیر مربوط میشود به  درمان  AVM(شریان و ورید مالفورماسیون)، یک بیمار ۱۵ ساله.

Image result for ‫قبل و بعد از درمان با سایبرنایف‬‎

Image result for ‫قبل و بعد از درمان با سایبرنایف‬‎

......................................................................................................................................................................

یک چند به کودکی باستاد شدیم            یک چند به استادی خود شاد شدیم

پایان سخن شنو که ما را چه رسید        از خاک در آمدیم و بر باد شدیم

الهی ! حجاب ها از راه بردار و ما را به ما وامگذار!      به امید رحمتت یا عزیز یا غفار

بیش فعالی

بیش فعالی(adhd) ،آنژیوتانسین( ||) {Ang2}

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی

دانشکده داروسازی و واحد علوم دارویی تهران ، مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

به نام خداوند لوح و قلم                                    حقیقت نگار وجود و عدم

خدایی که داننده ی رازهاست                          نخستین سرآغاز آغازهاست


***********************************************************************************



                                                                                                          

بدون شک شما نیز در میان اطرافیان و آشنایان خود کودکان پر جنب و جوش و بی قراری را سراغ دارید که به سختی میتوانند در جایی آرام بنشینند و بر چیزی تمرکز کنند .معمولاً این کودکان با وجود هوش بالا ، از نظر تحصیلی موفقیت های کمتری را کسب میکنند .

اختلال کم توجهی یا بیش فعالی(adhd) اختلالی مربوط به دوران کودکی است تا برخی موارد تا بزرگسالی هم ادامه پیدا میکند  بیش فعالی در بزرگسالان در سال 2011 -11% از کودکان 4تا17 ساله در ایلت متحده ی آمریکا بیش فعالی تشخیص داده شدند اختلال بیش فعالی در کودکان می تواند در محیط های خاص یا حتی در زندگی روزمره آنها اثرات مخربی داشته باشد . این کودکان در کنترل احساسات و رفتار خود در مدرسه یا محیط های اجتماعی مشکل دارند. بیش فعالی میتواند در رشد و پیشرفت یا عملکرد تحصیلی شان تاثیر بگذارد.

Image result for ‫کودکان بیش فعال‬‎

کودک بیش فعال رفتار های زیر را دارند:

1-به راحتی دچار حواس پرتی میشوند

2-احساس بی حوصلگی و بی صبری دارند

3-بی قرار و نا آرام .

پزشکان معمولا داروهایی مانند دارو های محرک  یا ضد افسردگی را برای درمان بیش فعالی تجویز میکنند .ممکن است که پزشک کودک را به متخصص مشاوره ارجاع دهد ولی علاوه بر این موارد درمان های دیگری وجود دارد که به کاهش نشانه های بیش فعالی کمک میکند .

Image result for ‫کودکان بیش فعال‬‎

دارو های درمان بیش فعالی با افزایش و متعادل کردن پیام رسان های عصبی به بهبود علائم بیش فعالی کمک میکند . پیام رسا های عصبی موادی شیمیایی هستند که سیگنال هایی را از میان نورون های مغز و بدن منتقل میکنند .

دارو های گوناگونی برای درمان بیش فعالی وجود دارد .

دارو های محرک مانند : آمفتامین یا آدرال که به فرد کمک میکند تمرکز بیشتری داشته باشد و عواملی را که باعث پرت شدن حواس او میشود نادیده بگیرد .دارو های غیر محرک مانند : اتوموکستین یا بوپروپیون در صورتی میتوان از این داروها استفاده کرد که عوارض جانبی دارو های محرک به اندازه ای زیاد باشد که کنترل شدنی نباشد یا تداخل دارویی وجود داشته باشد .

استفاده از گیاهان دارویی و مکمل های غذایی برای درمان بیش فعالی

درمان های جایگزین میتواند به کنترل بعضی از علائم مرتبط با پیش فعالی کمک کند از جمله  :

        مشکل در توجه کردن ،  مشکلات سازمانی

        فراموش کاری  ،  دائما حرف دیگران را قطع کردن

Image result for ‫خانم های غمگین‬‎

مکمل های غذایی مفید برای درمان بیش فعالی :

مواد غذایی سرشار از روی (زینک): مرغ" گوشت قرمز " لوبیا " غلات کامل " غلات غنی شده "محصولات لبنی ، ویتامین ب6

اسیدهای چرب امگا۳ بر چگونگی حرکت سروتونین و دوپامین (دو مورد از انواع هورمون شادی) در قشر جلویی مغز تاثیر می‌گذارند. دوکوزاهگزانوئیک اسید نوعی اسید چرب امگا۳ است که مصرف آن برای سلامت مغز ضروری است.

Image result for ‫اسیدهای چرب امگا3‬‎

اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی‌های چرب وجود دارد، ازجمله:

ماهی سالمون؛  ماهی تن؛  شاه‌ماهی

اسید چرب امگا۳ به کاهش علائم بیش‌ فعالی کمک می‌کنند.

آهن:

بعضی از پژوهشگران عقیده دارند که میان بیش‌ فعالی و کمبود آهن در بدن رابطه وجود داردکمبود آهن موجب افزایش احتمال بروز اختلالات سلامت روانی در کودکان و جوانان می‌شود. آهن برای تولید دوپامین و نوراپی‌نفرین مهم است. این پیام‌رسان‌های عصبی در تنظیم سیستم پاداش مغز، احساسات و استرس نقش دارند.

اگر کودک دچار کمبود آهن باشد، مصرف مکمل غذایی آهن برای او مفید خواهد بود. گاهی مکمل‌های آهن موجب کاهش علائم بیش‌ فعالی در افرادی می‌شوند که دچار کمبود آهن هستند.

Image result for ‫کمبود آهن‬‎

منیزیم

منیزیم نیز ماده‌ی معدنی مهم دیگری برای سلامت مغز است. کمبود منیزیم موجب تحریک‌پذیری و کج‌خلقی، سردرگمی ذهنی و کوتاه شدن بازه‌ی زمانی توجه می‌شود. ولی اگر کودک شما دچار کمبود منیزیم نباشد، مکمل‌های منیزیم کمکی به او نخواهند کرد. به‌علاوه درمورد چگونگی تاثیرگذاری مکمل‌های منیزیم بر علائم بیش‌فعالی، بررسی‌های کافی انجام نشده است.

Image result for ‫کودکان بیش فعال‬‎

پیش از اضافه کردن مکمل‌های منیزیم به برنامه‌ی درمانی کودک، حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا منیزیم در دوزهای بالا سمّی می‌شود و باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات می‌شود. از رژیم‌ غذایی نیز می‌توان مقدار کافی منیزیم را دریافت کرد. موادغذایی سرشار از منیزیم عبارت‌اند از:   محصولات لبنی؛  غلات کامل؛  لوبیا؛  سبزیجات برگ‌دار.

سایر روش‌های موثر در درمان بیش فعالی

۱. از مصرف رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده خودداری کنید

سعی کنید مواد غذایی تشدید کننده‌ی بیش‌ فعالی را از رژیم‌ غذایی فرزندتان حذف کنید. این مواد غذایی شامل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی هستند، مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه وغلات دارای رنگ روشن.

2. . بازخورد زیستی EEG  را امتحان کنید. 

نوعی نوروتراپی درمانی امیدوارکننده برای بیش‌ فعالی است.

3. . در کلاس‌های یوگا یا تای‌چی شرکت کنید.           غلبه بر براضطراب

4. زمانی را در بیرون از خانه سپری کنید.

فضای سبز و طبیعت، بیشترین فایده را برای این کودکان دارد.

5.از رفتار درمانی یا درمان ازطریق والدین (Parental therapy)استفاده کنید.

6. از مواد آلرژی‌زا پرهیز کنید.

از مصرف موادغذایی زیر پرهیز کنید و تاثیر آن را بر کودک خود مشاهده کنید:

مواد افزودنی/ مواد نگهدارنده‌ی شیمیایی مانند (BHT)بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن بوتیلیتد هیدروکسی انیسول، که معمولا برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت روغن در محصولات استفاده می‌شود و در موادغذایی فراوری‌شده‌ای مانند: چیپس سیب‌زمینی، آدامس، ترکیبات خشک کیک، غلات، کره و پوره‌ی سیب‌زمینی فوری یافت می‌شود؛

Image result for ‫خطرات فست فود‬‎

شیر و تخم‌مرغ؛  شکلات

موادغذایی حاوی سالیسیلات‌ها شامل انواع توت‌فرنگی، پودر فلفل چیلی، سیب و آب‌سیب، انگور، پرتقال، هلو، انواع آلو، آلوخشک و گوجه‌فرنگی (سالیسیلات‌ها مواد شیمیایی‌ای هستند که به‌طور طبیعی در گیاهان یافت می‌شوند و ماده‌ی اصلی موجود در بسیاری از داروهای ضددرد به‌شمار می‌روند).

Image result for ‫حساسیت به تخم مرغ‬‎

بیماری ADHD یا همان اختلال بیش فعالی از دسته بیماری های اعصاب و روان است که از دوران خردسالی خود را نشان می دهد و در کودک مشکلاتی چون پرخاشگری، عصبی بودن، عدم تمرکز بر روی کارها، مشکلات یادگیری ، تغذیه ای و بسیاری دیگر از عوارض جسمی و روحی را ایجاد می کند، براساس تحقیقات این بیماری حتی می تواند تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و باعث مشکلاتی چون ترک تحصیل، عدم یادگیری مطالب درسی و مهارت های جدید، چاقی و اضافه وزن در افراد شود.

...................................................................................

آنژیوتانسین ||

  اثرگزاری در : عضله صاف عروقی، قشر آدرنال،کلیه،قلب و مغز                                                             

سیستم رنین آنژیوتانسین - آلدسترون

آنژیوتانسینوژن...........رنین..........آنژیوتانسین(ا)..........آنزیم مبدل ................ آنژیوتانسین (||)

آنژیوتانسین(||)................ آنژیوتانسین (ااا)

آنژیوتانسین(||)................ آلدسترون

Image result for ‫آنژیوتانسین‬‎

 Image result for ‫آنژیوتانسین‬‎

عملکرد سیستم رنین_آنژیوتانسین آلدسترون

 تنظیم تعادل مایع و الکترولیت بدن

اختلالات هوموستاز مایع و الکترولیت بدن

تنظیم فشارخون شریانی

آنژیوتانسینوژن : پیش ماده پروتینی که از کبد ترشح می شود.

آنزیوتانسین ||      اثرگزاری در : عضله صاف عروقی، قشر آدرنال،کلیه،قلب و مغز و

فشار خون بالا زیرا یک عامل تنگ کننده بسیار قوی از طریق اثر بر روی عضله صاف عروقی (تنگ کننده عروق) و تحریک عقده های خودکار ودر نتیجه     رهاسازی اپی نفرین و نوراپی نفرین (ازمدولای آدرنال)

ودر  قشر آدرنال   تحریک آزاد شدن آلدوسترون

ودر کلیه ها   تنگی عروق کلیوی و افزایش بازجذب سدیم از لوله پیچیده نزدیک


داروهایی که به طور اختصاصی بر سیستم رنین _آنزژیوتانسین اثر می گذارند:

1-مهار کنندگان آنزیم مبدل ACE (انالوپریل ، کاپتوپریل ، لیزینوپریل وپریندوپریل ، کوییناپریل و فوزینوپریل)

در درمان نارسایی قلبی و پس ازسکته قلبی بسیار مفیدند و و مقدار آن ها باید در مبتلایان به نارسایی کلیوی کاهش یابد.

2-مهارکننده رقابتی آنژیوتانسین  (لوزارتان ، وارسارتان ، کاندسارتان ، آلزارتان ،اپروسارتان  ، ایربسارتان ، تلمی سارتان ، اولمسارتان)

مکانیسم اثر: مهار گیرنده های AT1

کاربردهای بالینی : فشارخون بالا ، نارسایی قلبی

3-آنتاگونیست رنین (آلیسکایرین(

مهار فعالیت آنزیم رنین وکاهش آنژیوتانسین |و|| و آلدوسترون وکاهش فشار خون بالا

 - مهارکننده های گیرنده آلدوسترون( آلداکتون یا اسپیرونولاکتون ، اپلرنون  وتریامترنH )

اسپرونولاکتون   داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار مثل نارسایی احتقانی قلب،سیروزکبدی و...

................................................................................................................

انسان بزرگ نیست جز به وسیله فکرش ، شریف نیست جز به واسطه رفتارش  و قابل احترام نیست جز به سبب اعمال نیک

                  تقدیم به انسان های بزرگ ، انسان های شریف و انسان های شایسته احترام .