مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

اکستازی طاعون خفتۀ عصر ما

   اکستازی طاعون خفتۀ عصر ما

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی

دانشکده داروسازی و واحد علوم دارویی تهران ، مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

 به نام خداوند لوح و قلم                                    حقیقت نگار وجود و عدم

خدایی که داننده ی رازهاست                         نخستین سرآغاز آغازهاست

 ***************************************************************************************************************************************

آیا تا بحال نام اکستاسی را شنیده اید؟ آیا تا به حال در میهمانیهائی موسوم به اکس پارتی شرکت کرده اید؟ احتمالاً در بین دوستان شما کسانی هستند که اسم این ماده را شنیده اند یا آنرا مصرف کرده اند ؟! اکستازی در قالب قرص های شادی بخش به طاعون خفتۀ عصر ما تبدیل می شود.

ایدۀ ابتدائی نوشتار این مطالب نگرانی جمعی از دانشجویان پزشکی است که با توجه به شیوع مصرف این ماده در بین جوانان بر آن شدند تا تحقیقی جامع در این زمینه از بررسی عوارض مصرف تا بررسی میزان مصرف انجام دهند. آنچه در این نوشتار مشاهده می کنید نتیجۀ تحقیقات این جمع است که به منظور اطلاع رسانی عمومی خدمتتان عرضه می شود.

آیا می دانید در صورت دستگیری فرد مصرف کننده یا توزیع کننده قرصهای اکس این فرد به دادگاه انقلاب ارجاع می شود و در این موارد حکم تعزیری صادر می شود ؟

                                                   See the source image

اکستازی چیست ؟

3 و 4 متیلن دی اکسی مت امفتامین که به نامهای اکستاسی، اکستازی، XTC ، E (ای) ،X (اکس) هم معروف است. در ایران به نام قرص شادی هم شناخته می‌شود. اکستازی با نام های مولی ، اکس تی سی، اکس، ای، آدم، حوا، صافی، آغوش، قرص عشق، سرعت عشاق و صلح نیز در میان مردم شناخته می شود. این ماده در 1914 در آلمان به عنوان کم کننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت که به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه 70 میلادی این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در 1984 با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، از رده خارج شد. در 1985 در آمریکا، مصرف آن ممنوع اعلام شد. در سالهای اخیر مصرف آن در آمریکا، در پارتی‌های شبانه موسوم به Raves به شدت افزایش یافته است که باعث نگرانی دولت امریکا شده است. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف این مواد انرژی زا و شادی‌بخش برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هروئین تشویق شده است بطوری که مصرف آن در اروپا در 1995 از 500 هزار قرص در سال به 30 میلیون قرص در دو سال بعد رسیده است.

اکستازی تقلبی :   بررسی‌ها نشان داده که بیشتر قرص‌های نشاط‌آور مهمانی که با نام اکستازی فروخته می‌شود حاوی مواد محرک دیگر که خطرناک تر و ارزان تر هستند می‌باشند که ساختشان از خود اکستازی ارزان تر است. از این رو برخی مصرف کنندگان برای کم کردن آسیب‌های موجود ماده خود را با کیت مخصوص تست می‌کنند.

                                                     See the source image

در حال حاضر، مصرف کننده های اکستازی آن را با داروهای دیگر ترکیب کرده و نام های دلخواه خود را روی آن می گذارند. به طور مثال، «آبنبات» ترکیب اکس با ال اس دی است .

اکستازی یکی از مخدرهایی است که امروز در آزمایشگاه های زیرزمینی و با دستکاری ساختمان شیمیایی داروها تهیه می شود. سازندگان این مخدر به منظور گرفتار نشدن در چنگال قانون، دستکاری های جزئی در فرمول شیمیایی این مواد انجام داده و یک مخدر جدید می سازند. اکستازی دقیقا یکی از داروهایی است که به این صورت کشف و ساخته شده است.

در حال حاضر، پس از الکل، ماری جوانا و آمفتامین ها، اکستازی بیشترین آمار مصرف در میان جوانان را به خود اختصاص داده است.    اکستازی را به دو صورت پودر و قرص مصرف می کننند. پودر را با زبان جذب می کنند و قرص را با آب قورت می دهند. بعضی ها پودر را بسته بندی کرده و سپس قورت می دهند و برخی دیگر آن را تزریق می کنند. روش اول را بمبینگ و روش دوم را پلاگینگ می گویند.

                                                              See the source image

اکستازی عنوان قرص مهمانی مشهور است که در بسیاری از پارتی های پر جمعیت آمریکایی مرسوم است. برخی از مصرف کننده ها آن را «دومین تابستان عشق» نیز خطاب می کنند. اما این روزها شاهد ورود این دارو به حوزه های خصوصی تر و اجتماعات کوچک تر همانند مدارس، کالج ها و خوابگاه ها نیز هستیم.

اکستازی موجب آزادسازی سروتونین در مغز می شود. سپس از جذب دوباره آن پیشگیری کرده و مغز مملو از این ماده شیمیایی می شود. به همین خاطر مصرف کننده دچار حس شادی بیش از اندازه و سرخوشی می شود. این فرایند موجب می شود تا فرد، رنگ ها و صداها را در بالاترین درجه حس کرده و صمیمیت زیادی با دیگران احساس کند.

آمین‌های مغز بویژه نوراپی نفرین و سرتونین نوروترانسیمترهای مسیرهایی هستند که کارشان بروز خلق است. با توجه به فرضیه آمینی، کاهش عملکرد این آمین‌ها باعث افسردگی خواهد شد و افزایش فعالیت‌ آنها باعث بالا رفتن خلق می‌شود.

اثرات اکستازی بر مغز

افزایش آزادسازی سروتونین در سیناپس‌های مغزی

2 - بلوک بازجذب سروتونین

3 - افت میزان سروتونین مغز

4 - اثرات غیرمستقیم بر میزان دوپامین مغز

See the source image

حداقل یازده و هفت دهم درصد دانش‌اموزان کلاس آخر دبیرستان در آمریکا یکبار اکس مصرف کرده‌اند مصرف این قرصها در ایران به خصوص در یکسال اخیر در پارتی‌های شبانه به شدت افزایش یافته است. جوانان تحصیل کرده و مرفه مصرف کنندگان اصلی این داروها هستند.

عوارض پس از مصرف اکستازی

اثرات مثبت

افزایش شدید احساس خوب بودن در فرد         ،       افزایش انرژی در فرد ،  احساس روشنایی

احساس تمایل برای ارتباط با دیگران و احساس تعلق و نزدیکی به دیگران

احساس عشق و سرخوشی     ،     دست و دلبازی ،   افزایش هوشیاری و درک موسیقی

افزایش حسهای بویایی و چشایی ،  احساس تجربیات و حالات روحی جدید در زندگی   ،تمایل برای آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران

به علت افزایش انرژی در افراد مصرف کنندگان تمایل برای فعالیت شدید و رقصهای طولانی دارند.

                                        See the source image

یک تجربه: الکساندر شوگیلین بیوشیمیت آمریکایی که برای اولین بار روی عوارض این دارو کار می‌کرد پس از یکبار مصرف اکستاسی مینویسد کوهی که نزدیک منزلم بود و هر روز آنرا می‌دیدم پس از مصرف اکستاسی طوری به نظرم می‌آمد که دوست داشتم ساعتها آنرا تماشا کنم؟

   اثرات منفی                                                Image result for کوه

کاهش اشتها

تغییرات بینایی گشاد شدن مردمکها (میدریاز) افراد مصرف کننده در محل‌های مصرف مثل پارتی‌ها با وجود کم بودن نور مجبور به استفاده از عینکهای آفتابی در شب هستند که علت آن تحریک‌پذیری با نور است.

حرکات غیرطبیعی چشم (نیستاگموس) ، توهم بینایی (هالوسیناسیون )

افزایش ضربان قلب و فشار خون (تاکی‌کاردی و هیپرتانسیون)

تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه

فک زدنهای طولانی (افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند، تا ساعتها پس از مصرف این حالت فک زدنهای غیر طبیعی موجود است).

لرزیدن، عصبی شدن، عدم تمایل برای استراحت ،  تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه

 عدم تمرکز، فراموشی، اختلال در یادگیری

افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن (در پارتی‌هایی که این دارو مصرف می‌شود افراد مجبور به مصرف آب فراوان و مکرر هستند و این مساله خطرات خاص خود را به دنبال دارد). تغییر در نظم حفظ دمای بدن ،

اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم)     ، تهوع و استفراغ

کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات (هیپوناترمی) ،  سردرد و سرگیجه و تشنج

                                                                  Image result for جوش صورت

آنمی آپلاستیک (سرکوب شدید خونسازی مغز استخوان) ،  افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف

خستگی و افسردگی شدید تا یک هفته پس از مصرف ، احتمال سمیت کبدی ، صدمه به اعصاب مغزی

احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است.

بزرگ شدن پستان در آقایان (ژنیکوماستی)    ، احتباس ادراری (Retension)

تخریب عضلات مخطط که در نتیجۀ افزایش دمای بدن رخ می دهد و می تواند بعلت رسوب مواد حاصل از این تخریب در کلیه باعث آسیب به این ارگان شود.

                                      See the source image

میزان بروز مرگ در اثر مصرف اکستاسی 2 در 100000 مصرف کننده است.

دختران جوان بعلت اثرات هورمونهای جنسی زنانه، در صورت مصرف اکستاسی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افت سدیم خون و بدنبال آن تشنج هستند

میزان مراجعه به اورژانس‌ها در امریکا در اثر سوء مصرف این دارو به شدت افزایش یافته است. دو درصد از کل حمعیت ایالات متحده حداقل یکبار اکستاسی مصرف کرده اند.

با توجه به اثرات اکستاسی در افزایش فشار خون و تعداد نبض و با توجه به اینکه گروهی از مردم پاسخ و واکنش بیشتری نسبت به این ماده نشان می‌دهند افراد با سابقه فشار خون بالا، مشکلات قلبی (اختلالات ضربان قلب و) یا افراد با سابقه سکته قلبی نباید از این ماده استفاده کنند. افراد با سابقه مشکل کبدی و کلیوی نیز منع مصرف قطعی دارند

مشکل اصلی در مصرف این مواد عوارض مزمن آن می‌باشد. عوارض حاد مصرف بیشتر در مرتبه اول مصرف و در صورت تداخل با بعضی داروهای ضدافسردگی پیش می‌آید.

در صورت مصرف همزمان قرص‌های اکستاسی با الکل عوارض ناشی از دهیدراتاسیون و کاهش آب بدن تشدید می‌‌شود و در عین حال عوارض اکستاسی بر خلق کاهش می‌یابد

ترک کردن اکستازی پس از یک دوره طولانی مصرف می تواند به افسردگی شدید در فرد منجر شود. نشانه های ترک این دارو شامل خستگی، افسردگی، نیاز به مصرف اکس، اضطراب و مشکلات خواب است.

                                                                  Image result for افسردگی

پس از تجربه هیجان و شادی زیاد، فرد دچار تنزل احساس شده و اصطلاحا پائین ( Down)می آید. از نشانه های داون شدن می توان به بدبینی، ترس، افسردگی، اضطراب و اختلال خواب اشاره کرد. این موارد زمانی احساس می شوند که سروتونین مغز به طور کامل از بین می رود.

مصرف اکستازی موجب می شود تا فرد به انجام رفتارهای پر خطر مبادرت بورزد. روان گردان بودن اکس باعث می شود تا فرد به طور موقت توان تشخیص خطرات فعالیت های خود را متوجه نشده و مثلا از پشت بام یا از ماشین در حال حرکت به بیرون بپرد

با اینکه اکستازی به عنوان داروی مضر و پرخطر شناخته می شود اما محققان به دنبال کشف مزیت های آن به منظور درمان برخی اختلالات همانند استرس و اضطراب در بیماران سرطانی هستند.

اکستازی روی سروتونین مغز و واکنش های ارتباطی فرد تاثیر می گذارد. گفته می شود که ام دی ام ای روی مغز تاثیرات مخرب داشته و در طولانی مدت می تواند  موجب از بین رفتن حافظه و قدرت یادگیری فرد شود. از آنجا که در سیستم دمایی بدن نیز اختلال ایجا می کند، می تواند به بیماری هایی همانند هیپوترمی، مشکل کبد یا کلیه منجر شده و موجب انسداد رگ های قلبی بشود.

                                                     Image result for  هیپوترمی

نتایج آخرین تحقیقات

در یک بررسی انجام شده با کمک اسکن(PET Positron Emission Tomography) که روی 2 گروه 14 نفری از مصرف کنندگان اکستاسی (حداقل 3 هفته مصرف) که هیچ داروی روان‌گردان دیگری مصرف نکرده‌اند و 15 نفر که هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند نشان داده شد که میزان سروتونین در مغز بشدت کاهش یافته است و سلولهای عصبی حاوی سروتونین آسیب دیده‌اند. لازم به ذکر است که افراد مورد مطالعه از لحاظ سن و تعداد زن و مرد مشابه بوده‌اند.

             .

درمان

برای درمان اعتیاد به این ماده به روان درمانی و کار سخت گروهی نیاز است. هیچ پادزهر (آنتی‌دوتی) برای مسمومیت با اکستاسی وجود ندارد. در صورت بروز علائمی مثل تب شدید، تشنج و تغییرات ضربان قلب (تاکی‌ آریتمی)، درمان علامتی است. از ترکیبات ضد افسردگی و آنتی‌سایکوتیک برای درمان عوارض در روزهای پس از مصرف استفاده می‌شود.

..........................................................................................................................................................................................

الهی !

حجاب ها از راه بردار و ما را به ما وامگذار!

به امید رحمتت یا عزیز یا غفار!

 

www 3 علت مهم بیماری افسردگی در جامعه غربی

www 3 علت مهم بیماری افسردگی در جامعه غربی

           دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی

دانشکده داروسازی و واحد علوم دارویی تهران ، مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی

پروردگارا سینه‌‏ام را گشاده دار، و کار را بر من آسان کن، گره از زبانم بگشاى تا سخنم را درک کنند.

.........................................................................................................

جسم و روان انسان ارتباط و وابستگی شدید به هم دارند لذا بیماری در هر کدام ، دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد عوارض وعلائم بیماری جسمی معمولاً با چشم قابل دیدن و یا با حواس پنجگانه قابل درک می باشند اما علائم بیماری روانی معمولاً در عواطف ، احساسات و رفتار فرد نفوذ پیدا می کند و در اوایل بیماری یک حس و حالتهای مبهمی است که فرد به راحتی آن را درک نمی کند .

بیماریهای خلقی :
خلق همان حالت هیجانی پایدار یک فرد است که گاهی به طور طبیعی در طیفی از شادی وغم در نوسان است . بیماریهای خلقی با احساسهای نابهنجار افسردگی و یأس مشخص میشوند که فرد به صورت مداوم دارای حالتهای مذکور می شود و انواع آن عبارتند از :
الف
بیماری افسردگی : خلق افسرده ، از دست دادن انرژی و علاقه ، احساس گناه ، کاهش تمرکز ، از دست دادن اشتها ، افکار خود کشی یا مرگ و مشکلات خواب و ... از علائم آن است

                                                                Image result for ‫افسردگی‬‎

افسردگی به چند دسته اختلال افسردگی اساسی ، افسردگی فصلی ، افسردگی اتیپیک یا غیرنرمال یا فیزئول  افسردگی مضاعف ، اختلال افسرده خویی و... تقسیم می شود .

ب بیماری اختلال دوقطبی : همچنان که از اسم آن پیداست دارای دو حالت است که یک حالت آن از علائمی مانند : خلق بالا ، پرش افکار ، کاهش خواب ، افزایش اعتماد به نفس ، خود بزرگ بینی ، افراط در فعالیت ، ولخرجی و افزایش میل جنسی و .... تشکیل شده است .

                                                                                                     Image result for افسردگی

و حالت دوم برعکس  احساس افسردگی می باشد که یک نوع آن  اختلال خلق ادواری است.در حدود یک نفر از هر 100 بزرگسال در طول زندگی خود دچار این اختلال می‌گردد.

معمولا این اختلالات بعد از سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد. در سنین بالاتر از 40 سال این اختلالات غیر معمول است. مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

                                                  Image result for اختلال دوقطبیImage result for اختلال خلقی

   

اختلال دو قطبی یک ناراحتی با شیوع زیاد است و افراد زیادی را در تمام دنیا از جمله ایران رنج میدهد.آسیبی که این بیماری در زندگی انسان بر پیکرۀ جسمی‌واجتماعی و فرهنگی -روانی او وارد میکند بسیار شدیدتر از بیماریهای جسمی‌دیگر است.اختلال دو قطبی در مراحل مختلف عوارض مختلفی در بر دارد:

این اختلال بی انگیزگی و بی علاقگی وخلق تنگ باعث میشود که فرد اشتغال و....خود را از دست بدهد و بسیار از زندگی وهمقطارانش عقب بیفتد. گاهی شدت افسردگی به حدیست که حتی باعث اقدام به خودکشی میشود.

افسردگی یک اختلال خلقی است که امروزه در گروه شایع‌ترین بیماری‌های اعصاب و روان جای گرفته است. به گفته کارشناسان؛ احتمال بروز افسردگی در زنان دو برابر مردان است. به دنبال بروز افسردگی، فرد از جامعه، خانواده یا دوستان کناره‌گیری کرده و عملکردهای وی اعم از شغلی، تحصیلی و خانوادگی مختل می‌شود. بنابراین شناسایی علایم این اختلال و فراهم آوردن زمینه‌های درمانی مناسب بیش از پیش ضروری است.

                                                                         Image result for اختلال خلقی

افراد به طور معمول طیف وسیعی از حالات خلقی و روانی اعم از شاد و غمگین بودن، خندیدن و غصه‌دار بودن را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: افراد به طور طبیعی بر این حالات خلقی روحی روانی تسلط داشته و قادر به کنترل آنها هستند. در اختلالات خلقی این احساس تسلط از بین رفته و فرد از این بابت دچار رنج فراوانی می‌شود.

شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان است اثرات زایمان، تفاوت‌های هورمونی و فشارهای روانی و اجتماعی از علل افسردگی در زنان میباشد. فرد افسرده توانایی کنترل این روحیه و خلق افسرده را ندارد. افسردگی حدود 10 تا 25 درصد در زنان و 5 تا 10 درصد در مردان شایع است. تفاوت‌های هورمونی بین دو جنس زن و مرد، اثرات زایمان و تفاوت فشارهای روانی و اجتماعی در زنان و مردان از جمله علت‌های شیوع دو برابری افسردگی در زنان نسبت به مردان است.

 

عوامل ژنتیکی‌، اتفاقات روانشناختی، عوامل اجتماعی و معنوی در بروز افسردگی موثرند. اختلالات اعصاب و روان، مستعد بروز افسردگی هستند. اتفاقات روانشناختی نیز در بروز افسردگی نقش مهمی دارند. به عنوان مثال فردی که شریک عاطفی خود را از دست داده در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارد.

برخی از عوامل در سطح اجتماع معمولا به شکلی غیرمحسوس افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. عوامل معنوی از دیگر عوامل موثر در بروز افسردگی است. بر این اساس اختلالات اعصاب و روان در افرادی که به یک وجود لایزال قدرت معتقدند کمتر مشاهده می‌شود.

محققان بسیاری به بررسی رابطه میان مذهب و استرس پرداخته‌اند. فیگلمن یکی از این افراد بود که در کتاب "مذهب و سلامتی" به تحقیقات وی اشاره شده است. وی در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که افرادی که دارای تمایلات مذهبی نیستند بیشتر از افراد دیگر در معرض استرس و افسردگی قرار دارند.

           

                   Image result for ‫کتاب مذهب و سلامتی‬‎ 

کتاب مذهب و سلامتی                              

خلق افسرده از نظر بیمار مبتلا، کیفیت مشخصی دارد که می‌توان آن را از یک احساس طبیعی دلتنگی و سوگواری متمایز کرد. به این ترتیب بیمار احساس می‌کند در دوره‌ای قرار گرفته که احساس غمگینی و دلتنگی وی متفاوت از احساس غمگینی وی در یک حالت طبیعی است. بیماران افسرده علایم بیماری خود را نوعی درد مشقت ‌بار روحی توصیف کرده و حتی گاهی از این مسئله شکایت می‌کنند که قادر به گریه کردن نیستند.

اگر ساختار جمعیت را در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که زنان نسبت به مردان بیش‌تر تحت تاثیر این بیماری هستند و به نظر می‌رسد حتی ثروتمندترین کشورها از چنگال آن رهایی ندارند. مثلا امریکا در صدر فهرست قرار دارد و نرخ شیوع افسردگی مادام‌العمر در این کشور رقمی بالا معادل ۱۷ درصد است. هم‌چنین نرخ خودکشی در این کشور ۱ نفر در هر ۱۰۰۰۰ نفر است.

اولین کشور با بالاترین آمار افسردگی در جهان امریکا است. شاید این کشور یک ابرقدرت باشد و در پیشرفت‌های فناوری و اقتصادی پیشگام باشد، اما وقتی صحبت از افسردگی است، به نظر می‌رسد افراد بیش‌تری درگیر این اختلال مزمن هستند. از قرار معلوم این مشکل در امریکا جدی‌تر از تمام کشورهایی است که نرخ افسردگی در آنها بالا است.

Image result for افسرده

شهروندان کشورهای مرفه و ثروتمند بیشترین نرخ ابتلا به افسردگی حاد را دارند که نرخ ابتلا به این اختلال روانی در کشورهای آمریکا، فرانسه و هلند بیشتر است                                       .
نرخ ابتلا به به این بیماری در کشورهای ثروتمند 15 درصد است، در حالی که در کشورهای فقیر یا کم درآمد این رقم 11 درصد می باشد. در حال حاضر، افسردگی به عنوان چهارمین بیماری شایع در جهان است، بنا به تخمین سازمان بهداشت جهانی منتشر شده در مجله بهداشت و درمان، این بیماری در سال 2020 در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت. هلند با 33.6 درصد، فرانسه با 32.3 درصد و آمریکا با 30.9 درصد

بیمارمبتلا به افسردگی حاد پس از هند حدود 36 درصدی در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

گوشه‌گیری و کناره‌گیری از جامعه، خانواده و دوستان از علایم دیگر افسردگی حدود دو سوم بیماران افسرده گاهی به خودکشی فکر می‌کنند . گاهی بیماران افسرده از جامعه، خانواده یا دوستان خود کناره‌گیری کرده و حتی از انجام فعالیت‌هایی که زمانی مورد علاقه وی بوده، لذتی نمی‌برد.


                                                                               Image result for افسرده


ممکن است فرد از این گوشه‌گیری آگاهی نداشته و دیگران متوجه آن شوند. حدود دو سوم کل بیماران افسرده گاهی به خودکشی فکر کرده و از این مقدار 10 تا 15 درصد گاهی اقدام به خودکشی هم می‌کنند.

                                                                                                  Image result for خودکشی

     طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ٣٥٠‌میلیون نفر در تمام سنین در سراسر دنیا از افسردگی رنج می‌برند.

همچنین برآوردی وجود دارد که نشان می‌دهد بروز افسردگی شدید با یک‌‌میلیون مورد خودکشی که هرسال اتفاق می‌افتد. 

کاهش انرژی را از دیگر علایم شایع افسردگی دانست و تصریح کرد: کاهش انرژی سبب می‌شود فرد وظایف خود را به خوبی انجام نداده و اختلال عملکرد تحصیلی، شغلی و خانوادگی را به دنبال داشته باشد. در این صورت فرد انگیزه خود را از دست داده و قادر به ایجاد طرح‌های جدید یا پیش بینی و برنامه‌ریزی برای آینده نیست.
اضطراب،اختلال خواب، کاهش اشتها و وزن از دیگر علایم شایع افسردگی اختلال در خواب بویژه سحرخیزی در بیماران افسرده شایع است. به این صورت که بیمار صبح‌ها زودتراز قبل از خواب برمی ‌خیزد.
گروه کوچکی از بیماران افسرده با افزایش اشتها و افزایش خواب روبرو می‌شوند.

غیرطبیعی بودن قاعدگی و کاهش علاقه جنسی در افراد افسرده، احتمال ابتلا به سوء مصرف مواد افراد افسرده  دیده شده است.

گاهی افراد افسرده برای رهایی از حالات ناگوار خلقی به خوددرمانی با مواد مخدر یا الکل می‌پردازند، ممکن است سوء مصرف مواد مخدر در افراد افسرده مصرف ومتعاقب آن شکایت‌های جسمی مانند یبوست، درد سینه، دردهای مختلف بدن مثل سردرد، احساس کرختی و لختی در دست و پا مشاهده گردد.

افسردگی یک بیماری رایج در جوامع غربی است که سالانه به تعداد مبتلایان به آن افزوده می‌شود. با وجودی که امکان درمان این بیماری وجود دارد اما درصد بالایی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند و تنها زمانی برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری به مراحل پیشرفته خود رسیده است. از علل این بیماری می‌توان به کمبود مهر و محبت در جوامع غربی، سست شدن بنیان خانواده، مصرف گرایی بیش از حد و کاهش معنویت در این جوامع اشاره کرد. کاهش بهره‌وری ناشی از افسردگی مردم ایالات متحده باعث از بین رفتن بیش از 31 میلیارد دلار در سال می‌شود.

دلایل افسردگی در میان زنان آمریکایی  درصد زنان آمریکایی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می ­کنند، بسیار بیشتر از زنان دیگر کشورهای جهان است.

 در سه نسل گذشته تعداد آمریکایی­ هایی که از قرص ­های ضد افسردگی استفاده می ­کنند، بیشتر و بیشتر شده است. این موضوع در مورد زنان این کشور حادتر است. به نحوی که زنان آمریکایی در صدر جدول استفاده کنندگان از داروهای ضد افسردگی قرار دارند. روانشناسان یکی از دلایل میزان زیاد استفاده از این داروها در بین زنان را نگاه ابزاری جامعه به آنها و فشارهای وارد شده به آنها در جریان زندگی می­ دانند. این نوع افسردگی که از آن با عنوان "ناراحتی مرسوم" یاد می ­شود، به این دلیل اتفاق می­ افتد که زنان جامعه احساس می­کنند هیچ کس به معنی واقعی آنها را دوست ندارد و روابط افراد جامعه با آنها تنها به منظور سوء استفاده­ های جنسی و مادی است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ٣٥٠‌میلیون نفر در تمام سنین در سراسر دنیا از افسردگی رنج می‌برند.

Image result for افسرده

استفاده ابزاری از زنان یکی از عوامل افسردگی آنها در ایالات متحده است

محققان بالا بودن نرخ افسردگی  را در جوامع غربی سه عامل www میدانند:

1-Weather    هوای نامساعد و ناپایدار وغیر آفتابی و کم آفتابی توام با ابری بودن وبارندگی مستمر

2-Work       عدم پایداری در شغل وحرفه که هر چند صباح با تغییر شغل وتعامل با مدیر وارباب رجوع و موارد جدید و.... همراه است.

3- Woman  استفاده ابزاری از زنان و ازدواج های مکرر کوتاه مدت ، ندانستن فرزند از نام پدرو صدور شناسنامه به اسم مادر؟؟؟؟ این مورد سبب افسردگی  فرزندان متولد شده اعم از پسر ودختر میگردد.

علت اساسی اختلالات اعصاب و روان را بهم ریختگی در محیط شیمیایی مغز است داروهای مصرفی در درمان اختلالات اعصاب و روان نقش متعادل کننده و ترمیم کننده به هم ریختگی‌های مغز است.

یک فرضیه قدیمی افسردگی را مبنی بر کمبود کاتکول آمین ها (آدرنالین و نور آدرنالین) در سلول های هسته رافه درمغز تعریف می نماید. نظریه جدیدتر کم شدن ماده سروتونین را نیز علت بروز افسردگی میداند.در نظریات بعدی اختلال درسیستم هورمونی (هورمون های تیروییدی )و استرویید های جنسی مطرح وجدید ترین نظریه فرضیه نوروتروفیک و اختلال درBDNE مورد توجه محققین قرار گرفته است که بر این مبنا نسل های چهار گانه داروهای ضد افسردگی ساخته ومورد استفاده قرار گرفت . در فرصت دیگری به مکانیسم، عوارض ومشکلات این داروها خواهیم پرداخت.

                                                                                       Image result for سروتونین

         

سروتونین یا 5-hydroxytryptamin با فرمول مولکولی C10H12N2O نام ماده شیمیایی مهمی در مغز است که به عنوان نوروتنسمیتر ( انتقال دهنده عصبی) عمل می کند. انتقال دهنده عصبی مولکولی در مغز است که به سلول عصبی کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط شیمیایی برقرار کرده و اطلاعات خود را با مبادله می کنند. این نوروتنسمیتر هر چند هرمون نیست اما به نام هورمون خلق و خو ( یا هورمون نشاط که شادی آور است) نیز شناخته می شود و ظاهراً سطح سروتونین مغز از علل اصلی افسردگی است و به طور کلی هورمون «سروتونین» موجب ایجاد تحرک و انرژی در بدن می گردد و احساس «خوب بودن» در فرد تقویت می‌کند.

                                                                                             Image result for سروتونین

     

کمبود سروتونین در خون افزایش حالاتی مثل افسردگی،‌دلهره،‌دردهای میگرنی،‌فشار خون بالا و بی خوابی می شود . سروتونین یکی از ناقل های عصبی (نوروترسنمترها) فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است.

بحث داروهای ضد اافسردگی ومشکلات این داروها وگیاهان دارویی مورد استفاده در فرصتی دیگر مورد بحث قرارخواهدگرفت.

*********************************************************************************************

خوشحالی زمانی به دست می‌آید که فکرتان، سخن‌تان و عملکردتان در هماهنگیِ با هم باشند.     ماهاتما گاندی

تا زمانی که تلاش نکنید کاری فراتر از توانایی‌های فعلی خود انجام دهید، هرگز رشد نخواهید کرد                             

رالف والدو امرسون (فیلسوف و نویسنده‌ی آمریکایی

مرد موفق کسی است که می‌تواند با آجرهایی که دیگران به سمت او پرتاب می‌کنند، بنایی مستحکم تر بسازد.

         دیوید برینکلی (فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی