مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

داروهای مورد استفاده در فلج مغزی کودکان

          داروهای مورد استفاده در فلج مغزی کودکان

دکتر حسین جعفری عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                                    بنام او که همیشه حاضر است

فلج مغزی را cp و یا بیماری سی پی نیز می نامیم. نشانه های این بیماری در دوران نوزادی یا پیش دبستانی قابل مشاهده است. شدت و عوارض این اختلال، در بیماران سی پی متفاوت است. احتمالا هیچ دو بیمار فلج مغزی را نمی بینید که کاملا شبیه هم باشند.

برای درمان کودکان فلج مغزی روش‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از داروهای فلج مغزی است. هر یک از افراد مبتلا به سی پی بسته به علائمی که نشان می‌دهند و برای بهبود و کاهش مشکلات همراه بیماری سی پی ترکیبی از داروها را مصرف می‌کنند. این داروها برای کنترل تشنج در کودکان فلج مغزی، هضم و گوارش بهتر، تسکین درد در فلج مغزی، کنترل اسپاسم عضلانی و سایر مشکلات مرتبط با سی پی تجویز می‌شود. داروی سی پی باید فقط با تجویز پزشک مصرف شود چرا که خطر تداخلات دارویی یا عوارض جانبی وجود دارد.

                        

 

دلایل بروز فلج مغزی

آسیب دیدگی کورتکس یا قشر حرکتی

کورتکس یا قشر حرکتی، در قشر مغز که بزرگترین بخش مغز است قرار دارد. قشر حرکتی از چندین بخش تشکیل شده است که این بخش ها مسئول ارسال پیام یا سیگنال به سایر قسمت های مغز هستند تا کنترل حرکت صورت گیرد. فلج مغزی مهم ترین جنبه و نمود خود بر قشر حرکتی را روی تنظیم حرکت ارادی می گذارد. وارد شدن آسیب به این ناحیه ی مغز کنترل حرکت ارادی عضلات را دشوار و کند تر یا آن را اسپاستیک (انقباضی) می کند.

آسیب دیدگی راه های هرمی مغز

راه های هرمی مغز راه های ارتباطی میان قشر مغز و عصب های نخاع است اگر راه های هرمی آسیب ببینند قشر مغز نمی تواند پیام های درستی را به نخاع ارسال کند. نخاع نیمی از سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهد و بقیه ی آن را مغز و ساقه ی مغز تشکیل می دهد. این بخش از مغز برای کارکرد حسی بدن ازجمله حس بینایی، لامسه و حرکت ضروری می باشد.

 

انواع داروهای فلج مغزی کدام اند؟

داروهای ضد تشنج
 
داروهای شل کننده عضلات و ضد اسپاسم
 
داروی حرکات غیرارادی افراد مبتلا به سی پی             
 
داروی کنترل بزاق

  داروهای ضدافسردگی


 دارو برای کنترل درد
 
داروهای مکمل (مثل هومیوپاتی و یا داروی گیاهی برای فلج مغزی)

داروهای ضد تشنج در سی پی

از جمله مشکلاتی که افراد مبتلا به سی پی ممکن است به موجب این بیماری با آن درگیر باشند، تشنج است.

بنابراین درصورتی که فرد مبتلا به فلج مغزی مشکلاتی در زمینه تشنج و صرع داشته باشد، داروهای ضد تشنج از جمله داروهای فلج مغزی است که او باید مصرف کند.

.

نقش داروهای ضد تشنج کاهش تحریک مغز است که به این وسیله به کنترل شدت و تعداد تشنج‌هایی که بیماران سی پی تجربه می کنند کمک می کند.

یکی از شایع ترین مشکلات مغز و اعصاب کودکان که در کودکان اتفاق می افتد و نگرانی بسیار شدیدی در والدین آنان ایجاد می کند، بروز تشنج کودکان استتشنج یعنی اختلال موقتی در مغز که در اثر تخلیه الکتریکی غیرطبیعی در سلول های عصبی مغز به صورت ناگهانی بروز می کند.

 

اگر تشنج کودکان به یک علت خاص (تب، مننژیت، افت قند خون، کاهش کلسیم خون، ضربه به سر، تومور مغزی و غیره) باشد، درمان تشنج با رفع علت اولیه می باشد. در تشنج بدون علت اولیه که دو بار یا بیشتر اتفاق بیافتد، طبق نظر پزشک اعصاب کودکان از داروی ضد تشنج مانند فنوباربیتال، سدیم والپروات، کاربامازپین و استفاده می شود.

داروهای شل کننده عضلانی مورد استفاده در درمان فلج مغزی (CP)

از آنجایی که فلج مغزی بر روی حرکات عضلات اسپاستیک تأثیر می گذارد و سفتی این عضلات مانعی برای حرکت ارادی می باشد، هدف بسیاری از درمان های دارویی این بیماران عضلات می باشند. بخش عمده ای از دارو درمانی کودکان CP شامل داروهای شل کننده می باشد.

این داروها به شیوه های گوناگون عضلات و اعصاب بدن را مهار می کنند. شل کننده های عضلانی با متوقف ساختن انقباض عضلات در درمان cp عمل می کنند.

سه داروی ابتدایی که در درمان cp به عنوان شل کننده ی عضلانی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از : دیازپام، باکلوفن و دانترولن.

باکلوفن جهت ریلکس نمودن اسپاسم های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 دانترولن سدیم یکی دیگراز انواع شل کننده های عضلانی می باشد که اشباع کلسیم را در عضلات اطراف استخوانها (عضلات اسکلتی) کاهش داده و حساسیت این عضلات به سیگنال هایی که از مغز و طناب نخاعی فرستاده می شوند، کمتر می شود. نحوه ی عملکرد شیمیایی دانترولن هنوز به طور کامل درک نشده اما تأثیراتش معمولاٌ ایمن هستند.

داروهای شل کننده عضلانی برای بیماران فلج مغزی چندین عارضه جانبی داشته و پزشک باید آنها را با دقت از نزدیک مشاهده و کنترل نماید. در تمام موارد مشاهده شده که استفاده طولانی مدت از شل کننده های عضلانی برای کودکان فلج مغزی نتایج چشمگیری در بهبود کنترل حرکتی ، کاهش درد و اسپاستیسیتی این کودکان دارد.

اصلی‌ترین عارضه‌ی داروهای شل کننده عضلانی فلج مغزی، ناهوشیاری استچرا که این داروها همانطور که عضلات را ریلکس می‌کنند، تمایل دارند مغز را هم در حالت آرامش فرو ببرند.

 

 

.

داروهای ضد اسپاسم همچنین می‌توانند باعث حالت تهوع و ضعف نیز بشوند.

شل کننده‌های عضلانی به اَشکال مختلفی تجویز می‌شوند از جمله: خوراکی مثل قرص فلج مغزی
 
تزریقی
 
قرار دادن پمپ در شکم کودک.

دیازپام (والیوم): دیازپام نیز از جمله داروهای فلج مغزی است که مزایا و معایب خاص خود را دارد. توجه کنید که مصرف این دارو را نباید به یک باره قطع کرد.

داروی حرکات غیرارادی در فلج مغزی

به این دسته از داروهای فلج مغزی، داروهای آنتی کولینرژیک گفته می‌شود که در بیماران سی پی برای موارد مختلفی به کار می‌روند از جمله:

حرکات غیرارادی و غیرقابل کنترل اندام‌ها
 
سفتی عضلات و اسپاسم
 
لرزش
 
ترشح بیش از حد آب دهان

برخی حرکات غیرارادی‌ای که افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است تجربه کنند شامل حرکات کُره ، دیستونی

حرکات بیش از حد عضلات به علت تحریک بیش از حد آن‌ها اتفاق می‌افتد. این نوع از داروهای فلج مغزی با مسدود کردن استیل کولین (نوعی انتقال دهنده عصبی) مانع انتقال پیام عصبی شده، حرکت عضلات را کم کرده و به این طریق حرکات غیرارادی را کاهش می‌دهد.

آنتی کولینرژیک ها معمولاً عوارض جانبی چندانی برای افراد مبتلا به CP ندارند. عوارض آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تاری دید،  خشک شدن دهان،  یبوست

موارد زیر معروف‌ترین داروهای آنتی کولینرژیک است:

رابینول  ، سینمت  ، بنزتروپین مزیلات،  تری هگزی فنیدیل هیدروکلراید

   

داروهای کنترل بزاق در کودکان فلج مغزی

آسیب شناسان گفتار، زبان و بلع (گفتاردرمانی) در کنترل ترشح بیش از حد بزاق بسیار نقش مهمی دارند و می‌توانند با ارائه تحریکات مناسب باعث حل این مشکل شده یا آن را کاهش دهند. اما در صورتی که حتی با این اقدامات ترشح بزاق کاهش نیافت، مخصوصاً در افراد بالای 6 سال، مصرف داروهای فلج مغزی توصیه می‌شود. این داروها عبارت اند از:

 بنززول هیدروکلوراید (آرتان)  ،گلیکوپیرولات (روبینول)

داروی ضد افسردگی برای سی پی

وقتی به فلج مغزی مبتلا باشید به درجات مختلف محدودیت‌های حرکتی را تجربه می‌کنید. حتی شاید برای حرکت کردن نیاز به حمایت داشته باشید و درباره به دست آوردن استقلال مسائل و مشکلات بیشتری را نسبت به سایرین تجربه کنید. سایر مسائل و مشکلات مرتبط با فلج مغزی را هم به آن اضافه کنید. همه‌ی این‌ها ممکن است فرد را دچار افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات عاطفی و روانی کند.
داروهای ضدافسردگی از جمله داروهای سی پی هستند که به افراد برای بهبود وضعیت خلق و خو کمک می‌کنند.

داروهای متنوعی برای درمان افسردگی و اضطراب تجویز می‌شود اما چندتا از رایج‌ترین آن‌ها مطابق زیر است:

سلکسا،  پاکسیل،  پروزاک،  سیمبالتا ، زولافت

    

داروی کنترل درد در فلج مغزی

برخی کودکان مبتلا به فلج مغزی دردهای مزمن را تجربه می‌کنند، که می‌تواند علت‌های مختلفی نظیر اسپاسم بیش از حد عضلات و داشته باشد.

از جمله داروهای فلج مغزی، داروهایی هستند که برای کاهش درد تجویز می‌شوند. داروهای ضدالتهابی به همین منظور استفاده می‌شوند.
معروف‌ترین داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد در افراد مبتلا به سی پی:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
 
استروئیدها

داروهای هومیوپاتی برای فلج مغزی

داروهای هومیوپاتی داروهایی کم خطر یا بی‌خطر هستند؛ اما درمان فلج مغزی با داروهای هومیوپاتی به صورت کلی مورد قبول پزشکان نیست. پزشکان معتقد اند که این داروها برای مواردی نظیر کاهش درد و تسکین علائم سی پی می‌تواند موثر باشد اما درصورت تمایل می‌توان از آن‌ها به عنوان داروی مکمل استفاده کرد و نباید آن‌ها را جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک نمود.

  

 

داروی گیاهی فلج مغزی

برخی والدین ترجیح می‌دهند فرزندشان به جای داروهای معمول از داروهای گیاهی استفاده کند؛ یا هم‌زمان با مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده، داروهای گیاهی را هم استفاده کند.
در این باره باید حتماً توجه کنید که نباید داروی تجویز شده توسط پزشک کودک خود را خودسرانه قطع کنید. برای مصرف هر داروی جدید اعم از داروهای شیمیایی یا داروهای گیاهی حتماً با پزشک خود مشورت کنید که کودک را دچار عواقب منفی آن نکنید


.

این مقاله صرفاً جهت آشنایی شما با انواع داروهای سی پی بود. توجه کنید که مصرف هر دارویی برای کودکان سی پی باید با تجویز پزشک باشد. همه‌ی کودکان فلج مغزی نیازی ندارند که دارو مصرف کنند. زیرا علت فلج مغزی برای هر کودکی با دیگری ممکن است متفاوت باشد.
همچنین دارودرمانی تنها یکی از روش‌های درمان علائم کودکان فلج مغزی است و سایر روش‌های درمانی موجود مثل توانبخشی (فیزیوتراپی ،  کاردرمانی جسمی کودکان، گفتاردرمانی در کودکان فلج مغزی و) وجود دارند که در بعضی حیطه‌ها اثرات بلند مدت‌تری به جای می‌گذارند.

فیزیوتراپی 

انجام حرکات ورزشی به قدرت بدنی، انعطاف پذیری و تکامل موتور حرکتی کودک کمک می‌کند. از طرفی دیگر فیزیوتراپ به والدین آموزش‌های لازم در خصوص چگونگی حمام کردن و تغذیه کودک خواهد داد

 

 

کاردرمانی 

کاردرمان روی افزایش استقلال کودک برای انجام وظایف روزانه در خانه و مدرسه تمرکز می‌کند. همچنین برای بهبود عملکرد کودک باید از ویلچرهای برقی، عصا‌های مخصوص و .. استفاده شود

گفتار درمانی 

گفتار درمان به کودک کمک می‌کند تا به شکل واضحی صحبت کرده و همچنین برای ارتباط راحت‌تر با دیگران زبان اشاره هم به کودک آموزش داده خواهد شد. اگر ارتباط برقرار کردن برای کودک سخت باشد، کار با وسایل کمکی مانند کامپیوتر و دستگاه‌های تبدیل متن به گفتار به او آموزش داده می‌شود. همچنین رسیدگی به مشکلات نحوه غذا خوردن و قورت دادن هم جز تخصص‌ها و وظایف کاردرمان است .

 

تفریح درمانی 

شرکت کردن در برنامه‌های تفریحی مانند اسکی یا اسب سواری تاثیر بسیار زیادی در روند بهبود کودک مبتلا به فلج مغزی دارد. این روش درمانی به بهبود مهارت‌های موتور حرکتی، گفتار و احساسات کودک منجر می‌شود.

انواع مختلف جراحی برای فلج مغزی(جراحی ارتوپدی و برش مغزی)

.............................................................................................................................................................

چه آسان است مرگى که در راه رسیدن به عزّت و احیاى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاوید و زندگى ذلیلانه جز مرگ همیشگى نیستامام حسین)ع(

 

در عجبم از مردمی که خود زیر شلاق ظلم و ستم زندگی می‌کنند اما برای حسینی که آزاده زندگی کرد٬می‌گرینددکتر علی شریعتی

 

پاداش، جز به اندازه کارکرد خویش مخواه، جز به فرمانبرداری از خدای سبحان که به دست آورده ای شادمان مشو و جز آنچه که خود را برای آن شایسته می بینی دریافت نکن       . امام حسین)ع(

هیدروتراپی (آب درمانی)

                                     هیدروتراپی (آب درمانی)

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                         بنام او که همیشه حاضر است

آب درمانی یا هیدروتراپی شامل مجموعه روشهای درمانی مختلف به وسیله آب است. آب درمانی طیف وسیعی از رویکردها و روشهای درمانی را در بر می‌گیرد که در آن از ویژگیهای فیزیکی آب مانند دما و فشار برای اهداف درمانی نظیر تحریک گردش خون و درمان علائم بیماریهای خاص بهره می‌برند.

انجام فعالیت‌های ورزشی در آب با توجه وضعیت غوطه وری و کم شدن وزن بدن بر پاها امکان انجام حرکت‌های بیشتری نسبت این شرایط در خشکی فراهم می‌آورد. فشارهای هیدروستاتیک بر بدن که توسط آب ایجاد می‌شود موجب افزایش خون برگشتی به قلب و بهبود برون ده قلب خواهد شد. فعالیت ورزشی در آب عموماً از فعالیت‌های ایمن و با ریسک خطر بسیار پایین به‌شمار می‌آید.

معمولا اولین انتخاب برای درمان بیماری‌ها، دارودرمانی است. برای برخی مشکلات جسمی باید تنها از دارو استفاده کرد تا شدت آن بیشتر نشود و بتوان از عوارض دیگر پیشگیری کرد. اما راهکارهای دیگری مثل هیپنوتراپی برای اختلال‌های روان‌شناختی و آب درمانی برای آسیب‌های جسمی نیز وجود دارد. این روش‌ها معمولا به‌تنهایی یا در کنار دارودرمانی تجویز می‌شوند. در این مقاله به‌طور کامل در مورد اینکه آب درمانی چیست و چه فوایدی دارد، توضیح خواهیم داد

آب درمانی یا هیدروتراپی (Hydrotherapy)، روشی درمانی برای بهبود آسیب‌های جسمی، کاهش درد و کمک به تقویت استخوان‌ها، عضلات و مفاصل به شمار می‌رود. آب درمانی نوعی فیزیوتراپی در آب شناخته می‌شود که ورزشکاران یا افراد آسیب‌دیده متناسب با مشکلی که دارند، در آب حرکات ورزشی و اصلاحی انجام می‌دهند

هیدروتراپی برای رفع و کاهش گرفتگی عضلات، خستگی و استرس مفید است. تمامی حرکات ورزشی در آب درمانی باید به‌وسیله متخصص تعیین شود. در برخی موارد می‌توان با صلاحدید پزشک حرکات هیدروتراپی را در جکوزی، سونا یا وان حمام نیز انجام داد.

   

هیدروتراپی یا آب درمانی یک درمان مکمل است که در این روش از آب برای اهداف درمانی استفاده می‌کنند.

هیدروتراپی هم نوعی ورزش و فعالیت بدنی محسوب می‌شود. بنابراین، قبل از انجام آن باید بدن‌تان را گرم کنید و در آخر با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنید. معمولا آب درمانی در استخرهایی که آب سرد و گرم دارند و امکان تغییر فشار آب نیز وجود دارد، انجام می‌شود

هیدروتراپی شامل تمرین‌های کششی، استقامتی، قدرتی و آرام‌سازی عضلات و مفاصل است. در این روش، حرکات مختلفی مثل راه رفتن برای حفظ تعادل در آب و تقویت عضلات مختلف انجام می‌شود. چراکه وزن بدن با قرار گرفتن در آب تا حدود ۹۰ درصد خنثی می‌شود و همین اتفاق باعث کاهش فشار روی استخوان‌ها و عضلات هنگام انجام تمرین‌های ورزشی می‌شود.

در جلسات آب درمانی، به‌دلیل وجود مقاومتی که بدن در برابر آب دارد انجام حرکات قدرتی و کششی به بیمار کمک می‌کند تا عضلات مختلف بدن را بدون استفاده از وزنه‌های سنگین تقویت کند. همچنین هیدروتراپی به اصلاح عادت‌های اشتباه حرکتی ما نیز کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال با اصلاح حرکت راه رفتن در آب، می‌توان نحوه صحیح راه رفتن را یاد گرفت. همین تغییرات از ایجاد بسیاری از آسیب‌های بدنی در آینده پیشگیری می‌کند.

 

فواید هیدروتراپی بسیار زیاد است و نه‌تنها روی سلامت جسمی تاثیر دارد، بلکه برای بهبود شرایط روحی و روانی هم موثر است. برای اینکه متوجه شویم خواص آب درمانی چیست، در ادامه به برخی از کاربردها و مزایای این روش درمانی اشاره می‌کنیم.

آرام کردن و کاهش تنش‌های بدنی  ،کاهش دردهای مفصلی

رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی  ، روشی در دسترس 

بهبود شرایط روحی و روانی بیمار  ، تقویت عضلات بدن 

کمک به افزایش سوخت‌وساز بدن

کمک به کاهش حملات آسم ناشی از تمرین‌های هوازی 

 مناسب برای زنان باردار

حفظ و افزایش انعطاف بدنی ، افزایش سرعت جریان خون

کمک به کاهش مشکلات ناشی از بیماری‌های ریوی، قلبی و روماتیسم

مناسب برای افراد مسن و کسانی که مشکلات حرکتی دارند.

از هیدروتراپی برای درمان اختلال‌ها و بیماری‌های مختلفی مثل کمردرد، رماتیسم و دردهای زانو استفاده می‌شود. در ادامه به‌طور مفصل درباره کاربردهای هیدروتراپی بیشتر توضیح می‌دهیم.

آب درمانی یکی از روش‌های درمانی موثر برای کاهش التهاب‌های مفصلی ناشی از روماتیسم است. در این روش بیمار با انجام تمرین‌های مخصوص می‌تواند دردهای مفصلی را کاهش دهد و عضلات خود را تقویت کند. همچنین آب گرم موجب کاهش استرس و آرام کردن بدن بیمار می‌شود.

                                    تاثیر آب درمانی بر بهبود اسپاسم عضلانی

آب درمانی برای کاهش دردهای ناشی از دیسک کمر موثر است. معمولا در کنار فیزیوتراپی، هیدروتراپی نیز تجویز می‌شود. در جلسات آب درمانی دیسک کمر، توصیه می‌شود که در عمق آب قرار بگیری به‌طوری‌که آب تمام گودی کمر شما را بپوشاند

                                               آب درمانی برای بیماری های دیسک کمر

آب درمانی برای بیماریهای دیسک کمر، یک روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش برای درمان درد دیسک استفاده می کنند. آب درمانی شامل استفاده از آب جهت بهبود در  بیماری های دیسک کمر از جمله پارگی دیسک کمر (فتق دیسک کمر) می باشد. آب در مسائل بهداشتی فردی فواید بسیاری دارد و استفاده از فیزیوتراپی نیز می تواند در تسکین درد به بیماران کمک کند. در صورت ترکیب ، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان شرایط ایده آلی را برای استراحت در بیماری دیسک کمرایجاد کرد.

آب درمانی برای بهبود دردهای رباط زانو، آرتروز و رماتیسم‌های مربوط به مفصل زانو کاربرد دارد. زیرا با استفاده از آب و بدون انجام ورزش‌هایی که به زانو و عضله‌ها فشاری مضاعف بیاید، می‌توان به‌وسیله کاهش وزن در آب و مقاومتی که آب ایجاد می‌کند تمرین‌های اصلاحی را انجام داد

راه رفتن، کشش عضلانی یا راه رفتن در آب و تمرین‌هایی که به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند، در درمان مشکلات رباط زانو موثر هستند.

تاثیر آب درمانی بر آسیب‌های رباط زانو

برای درمان آرتروز و پوکی‌استخوان درمان قطعی وجود ندارد. معمول. در کنار دارودرمانی یا عمل جراحی برای درمان این بیماری، از یکی از ورزش‌های موثر آب درمانی نیز استفاده می‌شود. انجام تمرین‌های آب درمانی دردهای آرتروز را تا حد خوبی بهبود می‌بخشد.

شنا کردن و در آب غوطه‌ور شدن، یکی از راهکارهای خوب و علمی کاهش استرس روزانه است. بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی‌های آبی، یکی از بهترین روش‌های کاهش تنش ناشی از افسردگی و مشغله روزانه است. بنابراین، ورزشکاران یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، می‌توانند به‌جای شنا کردن از آب درمانی برای بهبود بیماری و سلامت روان‌شان نیز بهره ببرند.

آب درمانی به جز مواردی که به سلامت جسم کمک می‌کند در تأمین سلامت روح نیز تاثیر بالایی دارد. خیلی از افراد از اضطراب، استرس یا افسردگی رنج می‌برند. فرایند آب درمانی در این افراد منجر به کاهش فشار خون ناشی از استرس می‌شود و از این طریق حال روحی فرد را بهتر می‌کند.

هم چنین قرار گرفتن زیر دوش آب یا آب استخر با ترشح اندروفین احساس بهتری به فرد می‌دهد و به این ترتیب باعث کاهش واکنش‌های بدن در برابر اضطراب می‌شود. به این ترتیب به افرادی که مشکلات روحی دارند آب درمانی به عنوان یک روش موثر درمانی توصیه می‌شود.

 

 

آب درمانی می‌تواند راه‌حل نهایی شما برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی باشد من‌ جمله افتادگی پوست، آکنه، لک و هر آنچه که نمی‌بینید! با ما همراه باشید تا ببینیم چگونه آب می‌تواند زیبایی را به پوستمان هدیه دهد. قرن‌هاست که در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان از آب برای درمان انواع مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌کنند؛ حمام‌های رومی، چشمه‌های آب گرم، شنا درمانی، دوش بخار و سونا نمونه‌هایی از آب درمانی را به تصویر می‌کشند که امروزه با نام هیدروتراپی شناخته می‌شود. سباستین کنیپ، راهب باواریایی قرن نوزدهم پدر هیدروتراپی مدرن نامیده می‌شود که از ترکیب آب گرم و سرد برای درمان بیماری‌ها بهره گرفته است روش‌های وی هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ک نمونه ساده از این عملکرد این است که ابتدا دوش آب گرم و بلافاصله بعد از آن دوش آب سرد بگیرید تا منافذ پوست در سرمای آب بسته شود یا اینکه مدتی در سونا بنشینید و بلافاصله بعد از آن دوش آب سرد بگیرید؛ این کار را چندین بار تکرار کنید. این کار به سیستم لنفاوی اجازه می‌دهد تا آکنه و هرگونه آلودگی در منافذ باز پوست را پاک کند.

اگر هیدروتراپی با سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم و مکمل‌های باکیفیت و داروهای گیاهی ترکیب شود بهتر عمل می‌کند. چندین جلسه هیدروتراپی می‌تواند در کاهش التهاب، تحریک گردش خون و تخلیه آلودگی‌ها از منافذ پوست مؤثر باشد.

آب درمانی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سلامت پوست است. چندین جلسه هیدروتراپی می‌تواند در کاهش التهاب، تحریک گردش خون و تخلیه آلودگی‌ها از منافذ پوست مؤثر باشد.

  

۷۵ درصد از بدن شما را آب تشکیل می‌دهد و هرگونه کمبود آب روی بدن شما ازجمله پوست که بزرگترین عضو بدن است تأثیر می‌گذارد. اگر پوستتان آب کافی نداشته باشد خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. پوست خشک بیشتر در معرض لکه‌های پیری و چین‌وچروک قرار می‌گیرد، ازاین‌رو نباید تأثیر آب درمانی بر پوست را نادیده گرفت.

بهبود کارایی غدد لنفاوی با هیدروتراپی

گرفتگی غدد لنفاوی عامل اصلی ایجاد التهاب و بیماری در بدن است. اگر غدد لنفاوی به‌خوبی جاری نباشند سلول‌ها از ضایعات خود مسموم شده و مایع لنفاوی به یک چاه سمی تبدیل می‌شود و درنتیجه خستگی، تورم، عفونت، التهاب و بیماری در بدن اتفاق می‌افتد. یک سبک زندگی بی‌تحرک، رژیم غذایی نامناسب و یک محیط سمی، همگی در بروز این مشکل نقش دارند.

هیدروتراپی با تنظیم کارایی غدد تعریق به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، سموم را از بدن دفع می‌کند و درخشندگی را به پوست هدیه می‌دهد. همچنین هیدروتراپی به کاهش احتباس مایعات کمک می‌کند و حتی در سایر بیماری‌ها مانند سلولیت نیز تأثیر قابل‌توجهی دارد. یک سیستم لنفاوی فعال و کارآمد، سبب افزایش کیفیت و کارایی سلول‌ها و جریان خون در بدن می‌شود.

                       آب درمانی ضخامت و تراکم پوست شما را بهبود می‌بخشد

حدود 30 درصد از کل آب بدن در پوست وجود دارد و حفظ این درصد برای حفظ درخشندگی، کاهش چین‌وچروک و از بین رفتن رطوبت ناشی از عوامل محیطی بسیار حائز اهمیت است.

آب درمانی به دفع سموم بدن کمک می‌کند

بدن در حین آب درمانی دچار تعریق شده و از این طریق می‌تواند به دفع سموم بدن کمک کند.

آب درمانی سبب بهبود عملکردهای طبیعی پوست می‌شود

حفظ آب بدن، از بین بردن سموم بدن جهت جذب بهتر ویتامین D و محافظت از بدن در برابر اشعه آفتاب ازجمله عملکردهای طبیعی پوست است. کاملاً بدیهی است که مصرف آب نقش مهمی در سالم نگه‌داشتن پوست دارد.

نه‌تنها آب منشأ زندگی در این سیاره خاکی است بلکه به همان اندازه برای حفظ کیفیت زندگی نیز مهم است.

مواد منع مصرف هیدروتراپی

گاهی اوقات استفاده از گیاهان و روغن‌های گیاهی در حمام آب گرم می‌تواند یک واکنش آلرژیک معروف به نام آماس پوستی را برای برخی از افراد ایجاد کند.

گرمای بیش‌ازحد محتمل‌ترین عارضه جانبی آب درمانی است که می‌تواند بسیار مضر باشد. این ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که فرد زمان زیادی را در آب گرم صرف کند.

حمام سرد نباید برای افراد مسن یا کودکان خردسال استفاده شود.

افرادی که از بیماری قلبی رنج می‌برند از حمام سونا اجتناب کنند.

بیماری های قلبی عروقی

افرادی که دارای سابقه ضعف و غش هستند، نباید از آب گرم به مدت طولانی استفاده کنند

فشار خون بالا، افزایش جریان خون می تواند فشار بیشتری بر قلب ایجاد کند.

خانم هایی که دوران عادات ماهیانه شان را طی می کنند

کاهش حساسیت به گرما و یا سرما، افرادی که تب دارند، کسانی که ترس از آب دارند

افرادی که دارای زخم های باز می باشند ،بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی

افرادی که دچار برخی از انواع سرطان ها می باشند

انواع آب درمانی

هیدروتراپی خارجی

این نوع از آب درمانی که در خارج از استخر انجام می‌شود و شامل کمپرس آب گرم یا سرد است، هیدروتراپی خارجی می‌گویند. این روش باعث آرام شدن و تسکین دردهای استخوانی می‌شود. برای درمان رماتیسم هم کاربرد دارد.

هیدروتراپی داخلی

هیدروتراپی داخلی شامل تمرین‌ها و ورزش‌های داخل آب استخر، جکوزی یا وان است که برای تقویت، کشش و کاهش دردهای عضلانی و مفصلی کاربرد دارد. همچنین برای درمان آرتروز وبه‌ویژه برای افراد سالمند بسیار مفید است. انواع دیگری از هیدروتراپی داخلی نیز وجود دارد که برای درمان مشکلات گوارشی، واژینال و مقعدی استفاده می‌شوند. حمام‌های بخار و دوش‌های کولون و واژینال از این موارد هستند.

سونا

سونای بخار یا خشک نمونه‌هایی از هیدروتراپی با سونا هستند. نشستن در سونا و تنظیم دمای محیط داخلی و استفاده از آب روی بدن بیمار می‌تواند در بهبود برخی بیماری‌ها موثر باشد.

.................................................................................................................................................

گاهی لحظات سکوت پر هیاهوترین دقایق زند گی هستند  مملو از آنچه میخواهیم بگوییم   ولی نمیتوانیم

خدایا من سکوت میکنم ، میسپارم دست خودت ، قضاوت با تو  و  حکم هم باتو

انسان برکه ای است که بدوت تغییر مداوم مرداب خواهد شد.