مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

سندروم قلب شکسته در کمین عاشق ها

              سندروم قلب شکسته در کمین عاشق ها
             دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی
دانشکده داروسازی و واحد علوم دارویی تهران ، مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران
آغاز سخن یاد خدا باید کرد                                 خود را به امید او رها باید کرد
ای با تو شروع کارها زیبا تر                                 آغاز سخن تو را صدا باید کرد
گفتار مرا تو باید آغاز کنی                                 آغاز سخن مرا سر افراز کنی

.......................................................................................................................
  “Broken Heart Syndrome”      سندروم قلب شکسته  سندرومی خطرناک که بر اثر شکست عشقی ایجاد میشود و میتواند قلبتان را از حرکت باز دارد.به این سندرم
Takotsubo Cardiomyopathy نیز گفته میشود.
از گذشته های دور مردم معتقد بودند شنیدن یک خبر پرهیجان و دردناک می تواند فرد را دچار
حمله قلبی کند، گرچه در آن زمان این فقط یک نظر بوده، اما امروزه ارتباط بین قلب و عواطف و حالات روانی انسان ثابت شده است تا جایی که اصطلاح قلب شکسته یا دلشکستگی توصیفی است برای احساس غم شدیدی که هنگام تمام شدن یک ارتباط عاطفی شدید گریبانگیر فرد می شود.
شوک و شکست های عاطفی می تواند اثری جدی و خطرناک بر قلب و سلامت جسمی وروحی شما وارد کند به همین دلیل کنترل احساسات اهمیت زیادی دارد.
                                                                Image result for love
سندروم قلب شکسته حالتی است که اولین بار درحدود 20 سال پیش توسط محققان ژاپنی کشف شد و طی 10 سال گذشته در کشورهای غربی مورد توجه بسیار قرار گرفته‌است. این وضعیت که
تاکوتسوبو کاردیومیوپاتی یا TTC نیز نامیده می‌شود، به طور موقت بر توانایی قلب در پمپ کردن موثر خون اثر می‌گذارد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، فرد نشانه‌هایی شبیه به نشانه‌های حمله قلبی را تجربه می‌کند، نشانه‌هایی مانند درد قفسه سینه،‌تنگی نفس و در برخی موارد این اختلال موجب مرگ افراد نیز می‌شود.
سندروم قلب شکسته اولین بار دردهه 1990 میلادی توسط روانشناسان ژاپنی به احساسات افراد پس از وقوع شوک های عاطفی اطلاق شد.
گرچه نشانه‌های سندروم قلب شکسته و حمله قلبی مشابه هم هستند، اما عوامل متفاوتی به بروز آنها دامن می‌زنند. حمله قلبی در اثر مسدود شدن شریان‌های سرخرگی تامین‌کننده خون مورد نیاز ماهیچه‌های قلب رخ می‌دهد، اما مکانیزم دقیق سندروم قلب شکسته هنوز کاملا آشکار نشده‌است.
سندروم قلب شکسته با انقباضات غیرعادی بطن چپ، اصلی‌ترین مخزن پمپ کننده قلب، در ارتباط است؛ اما با انسداد شریان‌های سرخرگی ارتباطی ندارد. این وضعیت در سطح بین‌المللی مورد مطالعه‌ای وسیع قرار گرفته‌است اما این موضوع که هورمون‌های استرس‌زا مانند آدرنالین تا حدی در بروز سندروم قلب شکسته نقش دارند در جوامع علمی به صورت گسترده‌ای پذیرفته‌ شده‌است.
                                          Image result for قلب شکسته
دلشکستگی بیماری عجیبی است، زیرا در این بیماری هیچ نشانه ای از صدمه در بدن دیده نمی شود، اما فرد مبتلا بشدت احساس درد و رنج می کند.کارشناسان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند سندرم قلب شکسته یا تکتاسوبو (takotsubo) که بر اثر افسردگی، شکست های عاطفی، طلاق و مرگ ایجاد می شود می تواند خطری چون حمله قلبی در بدن افراد ایجاد کند.
تحقیق ها نشان می دهند استرس های شدید عاطفی می تواند سبب آسیب دائم به اعضای بدن شود.
محققان بنیاد قلب انگلستان اعلام کرده اند بیماری قلبی با سرچشمه شکست عاطفی، درمان قطعی ندارد و این حالت می تواند سبب ضعیف شدن ضربان قلب افراد شود.
سندروم قلب شکسته زن و مرد ندارد اما در زنان جوان بیشتر مشاهده می شود، این اختلال عاطفی همچنین در زوج های سالمند که یکی از آنها دچار بیماری یا مرگ شده است نیز دیده می شود.
هنگامی که یک رابطه عاطفی مهم به پایان می رسد، فرد احساس درد و فقدان می کند، تعادل زندگی اش بر هم می خورد، دچار بی ثباتی شده و کنترل خود را از دست می دهد و در دریایی از بلاتکلیفی غوطه ور می شود.
 
دلشکستگی بیماری عجیبی است، زیرا در این بیماری هیچ نشانه‌ای از صدمه در بدن دیده نمی‌شود، اما فرد مبتلا بشدت احساس درد و رنج می‌کند.
علائم سندرم قلب شکسته مشابه حمله قلبی است و شامل موارد زیر می‌شود:
درد قفسه سینه   ، تنگی نفس
    فراد مبتلابه این سندرم با استرس شدید، درد ناگهانی قفسه سینه گرفته و نفسشان ضعیف می‌شود. البته این سندرم باعث گرفتگی و مسدود شدن رگ نمی‌شود، بلکه بخشی از قلب به‌درستی خون را پمپاژ نمی‌کند. برخی محققان معتقدند هورمون  ناشی از استرس در پاسخ به احساسات شدید، مانند عصبانیت، خشم یا تعجب تولید می‌شود.
سندرم قلب شکسته می‌تواند مرگبار باشد اما اغلب بیماران با استراحت در عرض چند هفته به حالت عادی بازمی‌گردند. درهرحال یک نفر از 10 نفری که دچار شوک کاردیوژنیک می‌شوند به این دلیل است که خون کافی به بقیه بدن ارسال نمی‌شود.
به‌‌نظر می‌رسد که افزایش ترشح هورمون‌های استرس‌زا مانند آدرنالین می‌تواند به‌طور موقتی به قلب برخیاز افراد آسیب برساند. شیوه آسیب‌رسانی این هورمون‌ها یا دلایل دیگر وقوع سندرم قلب شکسته چندان  مشخص
نیست. شاید انقباض موقتی شریان‌های کوچک یا بزرگ قلب در وقوع سندرم نقش داشته باشند. به‌طور کلی، سندروم مذکور به‌خاطر یک مشکل جسمانی شدید یا واقعه‌ای احساسی ایجاد می‌شود. برخی از مواردی که    
شنیدن خبر مرگ ناگهانی یک عزیز                                                                                         
اطلاع از وجود یک بیماری سخت و ترسناک                                                                                ؛
 
از دست دادن یا به دست آوردن حجم مقدار زیادی پول    ،      تحت خشونت خانگی قرار گرفتن                                                                                         
ورود به یک مهمانی غافل‌گیرکننده    ،    از دست دادن شغل       ،       طلاق                                                                                                          اجبار برای انجام کاری مقابل جمع                                                                                             عوامل استرس‌زایی جسمانی مانند حملات آسمی، تصادف یا جراحی‌ها
احتمال دارد که به‌ندرت، مصرف برخی از داروها هم با افزایش میزان هورمون‌های استرس‌زا باعث وقوع سندرم  قلب شکسته شوند. داروهایی که می‌توانند باعث چنین چیزی شوند، عبارت‌اند                         
آدرنالین(اپی نفرین) که برای درمان واکنش‌های حساسیتی یا حملات شدید مصرف میشود.
   
در بالای کلیه ها غده های فوق کلیوی قرار گرفته اند این غده ها ماده ای ترشح می کنند که آدرنالین نامیده می شود آدرنالین برای آمادگی بدن در انجام فعالیت های شدید یا دفاع از خود ترشح می شود. وقتی که بسیار هیجانزده باشید، غده های فوق کلیوی ناگهان مقدار زیادی آدرنالین در خون ترشح می کنند. آدرنالین سبب افزایش شدت ضربان قلب و کارآیی آن می شود. این ماده، رگهای متصل به ماهیچه ها را گشاد می کند و علاوه بر آن موجب افرایش غلظت قند در خون می شود. به این طریق است که بدن خود را با شرایط تطبیق می دهد.

                                                               Image result for   دولکستین

 
دولکستین (سیمبالتا)، دارویی که برای درمان مشکلات عصبی در بیماران دیابتی و به‌عنوان درمانی برای افسردگی استفاده می‌شود.       
وِنلافاکسین (اِفِکسور ایکس‌آر) که درمانی برای افسردگی است.                                                    
لووتیروکسین  که برای درمان اختلال در عملکرد تیروئید مصرف می‌شود                                         
                                                            Image result for قلب شکسته
 عوامل ایجاد سندرم   
آمیزش جنسی: این عامل بیشتر در زنان باعث بروز مشکل قلبی می‌شود.
سن: به‌نظر می‌رسد که افراد بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم هستند
سابقه مشکلات عصبی: افرادی که سابقه اختلالات عصبی مانند آسیب سر یا تشنج (صرع) دارند، بیشتر  در معرض خطر این سندرم هستند؛
سابقه اختلالات روانپزشکی در فرد: داشتن سابقه افسردگی یا اضطراب هم می‌تواند از عوامل محرک این سندرم باشد.
در موارد نادری، سندرم قلب شکسته باعث مرگ می‌شود. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به سندرم به‌زودی بهبود پیدا می‌کنند و آثار بیماری به‌صورت بلندمدت با آنها باقی نمی‌ماند. خطرات دیگری که سندرم قلب شکسته به‌همراه دارد:
بازگشت مایعات به شُش‌ها‌ (اِدِم ریه یا تجمع آب میان‌بافتی به ریه‌ها)؛ فشار خون پایین (هیپوتنشن)
اختلال در ضربان قلب؛    نارسایی قلبی
بعد از ابتلا به سندرم قلب شکسته، با وقوع موقعیت استرس‌زای دیگر امکان دچار شدن مجدد به این سندرم وجود خواهد داشت. البته چنین چیزی به‌ندرت رخ می‌دهد. 
                                                           Image result for   قلب مرا شکسته
مراحل سندرم قلب شکسته
مرحله اول ـ فرورفتن: در اولین مرحله سندرم قلب شکسته فرد احساس می‌کند در فضا رها شده است و ناامیدانه تلاش می‌کند خود را نجات دهد، او احساس سقوط می‌کند و نکته اساسی در این مرحله این است که فرد دلشکسته کنترل خود را از دست می‌دهد و سعی می‌کند فرد از دست رفته را برای مدتی هم که شده در تصوراتش زنده نگه دارد.
در این مرحله افکار و خاطرات عشق از دست رفته همه اوقات او را اشغال می‌کند، خاطره جدایی، مرگ محبوب یا خاطره خیانت او تمام فضای زندگی او را در بر می‌گیرد. اغلب مصرف داروهای آرامبخش و خواب‌آور در این مرحله بشدت افزایش می‌یابد و فرد یا چیزی نمی‌خورد یا شروع به پرخوری می‌کند.
 
.مرحله دوم ـ به زیر رفتن: در این مرحله فرد خود را کاملا شکست خورده و آسیب‌دیده احساس می‌کند و فرد آن‌قدر افسرده می‌شود که هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، مقاومت خود را از دست می‌دهد و ممکن است رفتارهای پرخطری همچون سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر را در پیش گیرد.
در این مرحله است که فرد کاملا ناامید است و هیچ گونه قدرت انتخابی ندارد. اتفاقی که افتاده نه تنها در او احساس درد بلکه احساس تهی شدن و پوچی را هم به وجود می‌آورد.این مرحله از سندرم قلب شکسته بسیار خطرناک است، زیرا فرد اصطلاحا از هم می‌پاشد، ممکن است مثلا در محل کار خود با دیگران مشکل پیدا ‌کند و حتی از شغل خود نیز اخراج شود.
مرحله سوم ـ به درون رفتن: در این مرحله فرد به قضاوتی جدید می‌رسد و طرف مقابل را به خاطر رنجی که بر او وارد شده است، مقصر می‌داند و دائم از او انتقاد می‌کند و او را به خاطر عذابی که می‌کشد، گناهکار می‌‌پندارد.
وی در این مرحله دیگر کمتر احساس گناه می‌کند،در حقیقت فرد دوباره متوجه خود می‌شود و به روح و روانش توجه بیشتری می‌کند و به نوعی در خود فرو می‌رود. به نظر می‌رسد که چیزی در درون فرد شروع به صحبت کردن، احساس کردن، درک کردن و خیالپردازی می‌کند و رویاهای فرد همراه با امید، تغییر، حمایت و انتظار است. در این مرحله او سوگوار است و اشک‌هایش آزاد و بی‌محابا فرو می‌ریزد. همچنین در این مرحله خود را به خاطر آن چه هست ملامت می‌کند و در عین حال می‌بخشد.
مرحله چهارم ـ بیرون آمدن: فرد در این مرحله بتدریج از خود بیرون می‌آید و دوباره متوجه جهان اطراف می‌شود و به این نتیجه می‌رسد که باید کاری کند و دوباره شروع کند. این مرحله توجه را از کل زندگی و مشکل حال وی منحرف کرده و به برنامه‌ریزی برای آینده معطوف می‌کند. مسائل زندگی‌اش را بازنگری می‌کند و به حل مشکلات فعلی و مسائل آینده فکر کرده و به زندگی بر می‌گردد.
اگر فرد دلشکسته این چهار مرحله را پشت سر بگذارد، می‌تواند زندگی عادی را باز یابد و سلامتش را دوباره به دست آورد.
درمان سندرم قلب شکسته :
داروهایی مانند مُدِرها( فورسماید ، تیازیدها
مسدودکننده‌های گیرنده های بتا (پروپرانول ،آتنولول ،متوپرولول)
                                                                  Image result for   قلب شکسته
داروهای موپر آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)مانند انالوپریل ، کاپتوپریل داده می‌شود تا از فشار روی قلب کاسته شود و از حملات بعدی جلوگیری به عمل آید.
آنژیوگرافی عروق کرونری به تشخیص درد قفسه سینه کمک می‌کند. 
                                                       Image result for   آنژیوگرافی
سندرم قلب شکسته معمولا به‌عنوان موقعیتی اورژانسی شناخته می‌شود، زیرا علائمی مشابه حمله قلبی دارد. پس اگر در قفسه سینه دردی احساس کردید که بیش از چند دقیقه به‌طول انجامید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. اگر فکر می‌کنید که حمله قلبی در کار نیست، بدون هیچ تعلل و فکری به پزشک مراجعه کنید، زیرا نیاز به معاینه فوری وجود دارد.
روند درمان در بیمارستان سریع پیش می‌رود، زیرا با وجود آزمایش‌های خونی و نوار قلبی، پزشکان متوجه می‌شوند که مشکل بیمار حمله قلبی است یا چیز دیگری. بسیاری از پزشکان، درمان بلندمدت با مسدودکننده‌های بِتا(پروپرانالول ، آتنولول، متورال ) یا داروهای مشابه را برای کاهش اثرات هورمون‌های استرس‌زا روی قلب توصیه می‌کنند. شناخت و مدیریت استرس در زندگی هم می‌تواند از وقوع این سندرم جلوگیری کند.

                                                   . See the source image
نکته آخر
درمان سندروم قلب شکسته در مراحل اولیه شبیه به درمان حملات قلبی است، اما پس از تشخیص درست سندروم، در نوع درمان تغییراتی ایجاد خواهد‌شد. داروهایی که به آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا ACE شهرت دارند،‌مهارکننده‌ها که فشار را از عروق خونی برمی‌دارند، و مسدود‌کننده‌های بتا که ریتم قلب را کنترل کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند، داروهایی هستند که معمولا از آنها برای کاهش فشار روی قلب استفاده می‌شود. با این همه درحال حاضر مشخص نیست چه داروهایی برای درمان سندروم قلب شکسته کارایی بیشتری دارند یا برای چه مدتی می‌توان از این داروها استفاده کرد.

                                                                    Image result for   قلب شکسته
 
زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست            هر کسی نغمه خود خواند واز صحنه رود
صحنه پیوسته   بجاست.......................                     خرم ان نغمه که مردم بسپارند به یاد.

درمان های دارویی نارسایی دریچه های قلبی

                             درمان های دارویی نارسایی دریچه های قلبی

  

        دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی


دانشکده داروسازی و واحد علوم دارویی تهران ، مدرس فارماکولوژی بیمارستان بوعلی تهران

الهی !

تو آنی که نور تجلّی بر دل های دوستان تابان کردی !    چشمه های مهر در سرهای ایشان روان کردی !


و آن دل ها را آیینه ی خود و محل صفا کردی !           تو در آن پیدا ، و به پیدایی خود در آن ،دو گیتی ناپیدا کردی !


   ای نور دیده ی آشنایان و سور دل دوستان !             و سرور جان نزدیکان !

............................................................................................................................................................................................

قلب نوعی عضو عضلانی در انسان ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش در می آورد(در واقع وظیفه ی پمپاژ کردن خون را بر عهده دارد.)
خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای بدن مهیا می کند و هم چنین به از بین رفتن مواد زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن)کمک میکند.
قلب انسان بطور متوسط حدود 70 بار در هر دقیقه میزند، قلب انسان بین دو شش در بدن به گونه ایی قرار گرفته است که راس آن متمایل به سمت چپ و پایین قرار می گیرد.
هر ضربان قلب حدود 0.8 ثانیه زمان میخواهد که این زمان شامل 0.1 ثانیه انقباض دهلیز ها،0.3 ثانیه انقباض بطن ها و 0.4 ثانیه استراحت قلب میباشد.

بافت قلب هم مانند سایر بافت های بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیه آن بر عهده ی عروق کرونری میباشد.

Image result for ‫عروق کرونری‬‎

قلب به 4 محفظه تقسیم می شود،دهلیز چپ و راست که در بالا و بطن چپ و راست که در پایین قرار گرفته اند.
در یک قلب سالم بدیل وجود دریچه های قلبی .
دریچه های دهلیزی بطنی که شامل دریچه های دو لتی (میترال) و دریچه های سه لتی (تریکاسبید)،که در واقع دهلیزها و بطن ها را از هم جدا میکند، باعث شده که جریان معکوس خون از بطن ها به دهلیز ها در دیاستول جلوگیری کنند.

Image result for ‫طناب های وتری‬‎

قسمت بطنی این دریچه ها بوسیله ی طناب های وتری به نام (عضلات پاپیلاری) به بطن متصل شدند، هنگامی که دیواره ی بطن منقبض میشود ،لت ها(دریچه ها) را به سمت داخل بطن می کشد تا از برآمده شدن بیش از حد آنها در جریان انقباض بطن ها به داخل دهلیز جلوگیری شود.

Image result for ‫طناب های وتری‬‎

یکسری دریچه های دیگری هم وجود دارند به نام دریچه های نیمه هلالی (سینی شکل) که در واقع بطن ها را از مجاری شریانی جدا میکنند که شامل دریچه ی آئورت (بین بطن چپ و شریان آئورت) و دریچه ی پولمونری (بین بطن راست و شریان ریوی)هستند که از برگشتن خون از شریان ها به بطن ها پس از پایان دیاستول

جلوگیری می کنند.

نارسایی دریچه ی میترال
دریچه ی میترال دریچه ای است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار گرفته است و شامل دو لت

(دو تکه )است.به طور طبیعی دهانه های این دریچه هنگام سیستول باز است و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ می شود و طی انقباض بطن چپ دریچه ی میترال بسته نگه  داشته می شود.
در نارسایی دریچه ی میترال ،دریچه نمیتواند به خوبی بسته شود و در نتیجه به هنگام انقباض بطن ها قسمتی از خون به دهلیز برگشت میکند.این وضعیت باعث میشود که فشار در ورید های ریوی که به دهلیز چپ میریزند ،بالا برود که موجب احتقان (ادم) ریوی و تنگی نفس می شود.
همچنین به دلیل برگشت قسمتی از خون پمپ شده توسط بطن چپ به دهلیز چپ،سمت چپ قلب مجبور است حجم بیشتری خون پمپ کند تا گردش خون بدن را تامین کند و در نهایت هم ،بعلت فعالیت زیاد، نارسایی قلبی مزمن و تپش قلب و تنگی نفس پدید می آید. با بزرگ شدن دهلیز چپ ،احتمال آریتمی های قلبی نیز وجود دارد . 

Image result for ‫بزرگ شدن دهلیز چپ‬‎

علل بیماری :
نارسایی دریچه ی میترا ل در بزرگسالان اغلب از عوارض تب روماتیسمی است و بیماری روماتیسمی قلب تقریبا در 33% موارد وجود دارد .سایر علل بیماری عبارت اند از:
*پرولاپس دریچه ی میترال : افتادگی دریچه میترال یک نوع اختلال در کار دریچه میترال قلب است .این لت ها بزرگ میشوند و به سمت داخل دهلیز چپ کشیده میشوند که گاهی اوقات طی انقباض ناگهان با صدا بسته میشوند و ممکن است منجر به برگشت خون به دهلیز چپ (پس زنی) بشود.

*بیماری ایسکمیک قلب به همراه اختلال عملکرد عضله ی پاپیلار یا در برخی بیماران در اثر پاره شدن طناب های وتری که به دریچه ها متصل است که یکی از عوارض حمله ایسکمیک قلبی می باشد.
*اتساع بطن چپ به هر علت  *کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: بیماری ماهیچه ی قلب میباشد که در اثر آن قلب نمیتواند جریان خون کافی را برای اعضای بدن فراهم سازد و فرد دچار نارسایی قلبی میشود.در این بیماری افزایش ضخامت بطن چپ وسفتی بطن چپ وتغییرات دریچه میترال را شاهد هستیم .

Image result for ‫آندوکاردیت‬‎

*آندوکاردیت عفونی:در واقع همان عفونت پوشش داخل حفرات قلب (آندوکارد) و یا دریچه های قلب است.



پیشگیری:
بیمار نمی تواند جلوی پیشرفت احتمالی نارسایی دریچه ی میترال را بگیرد ،ولی میتواند جلوی ایجاد و عوارض آن را مثل عفونت باکتریایی دریچه را بگیرد.

نیاز به درمان، بستگی به وجود و شدت علائم، علت بیماری و بیماری های دیگری که بیمار ممکن است داشته باشد دارد.      اکثر بیمارانی که نارسایی خفیف یا متوسط دارند، ممکن است اصلا نیازی به درمان نداشته باشند.

درمان ارجح برای اکثر بیمارانی که نارسایی شدید دارند، عمل جراحی ترمیم یا تعویض دریچه است. اما در برخی بیماران بسته به شرایط ممکن است این عمل به تعویق بیفتد یا ملقا شود.

شدت نارسایی با انجام اکوکاردیوگرافی مشخص میشود.

عمل جراحی:

برای عمل جراحی ترمیم یا تعویض دریچه، شما به اتاق عمل میروید، تحت بیهوشی قرار میگیرید. جراح برشی عمودی بر روی قفسه سینه شما ایجاد میکند تا دسترسی به قلب شما داشته باشد. برای انجام عمل، قلب باید موقتا از کار بایستد. در این زمان، از دستگاهی استفاده میشود که به جای قلب خون را در بدن میچرخاند و به جای ریه، به آن اکسیژن اضافه میکند. عمل معمولا بین دو تا چهار ساعت طول میکشد.

ترمیم دریچه:

در عمل ترمیم، جراح سعی میکند دریچه خود بیمار را به گونه ای تغییر شکل دهد که کامل بسته شده و میزان پس زدن خون به دهلیز چپ کم شود. این بیماران پس از عمل به درمان ضد انعقادی مادام العمر نیاز پیدا نمیکنند.

تعویض دریچه:

دریچه مورد استفاده برای تعویض دریچه ممکن است مکانیکی (فلزی) یا بیولوژیک(دریچه قلب خوک) باشد که هرکدام خوبی و بدی خاص خود را دارند.

دریچه فلزی: مدت زمان بیشتری میتوانند در بدن بمانند، اما فرد تا آخر عمر باید از داروی وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته استفاده کند. همچنین ممکن است صدای به هم خوردن دو فلز در هر بار بسته شدن دریچه قلبش، به گوش فرد برسد.

Image result for ‫وارفارین‬‎

استفاده ی پیشگیرانه آنتی بیوتیک ها،بسیاری از باکتری ها که ممکن است وارد گردش خون شوند را از بین برده و جلوی عفونت دریچه ی قلب را میگیرد. آموکسی سیلین یکی از شایع ترین داروهایی است که بدین منظور تجویز میشود.ولی اگر بیمار به دارو های خانواده ی پنی سیلین حساسیت دارد،پزشک میتواند از آنتی بیوتیک های دیگر مانند کلیندامایسین،آزیترومایسین و داروهایی از این قبیل استفاده کند.

Image result for zimexir

 

دریچه های بیولوژیک: امکان پارگی دارند در نتیجه در زمان نزدیک تری نیاز به تعویض مجدد پیدا میکنند (هر 10 سال). در نتیجه مخصوصا برای افراد زیر 60 سال شاید گزینه خیلی خوبی نباشد.

به طور کلی طبق مطالعات انجام شده توصیه میشود:

     بیماران کمتر از 60 تا 65 سال که منع مصرف داروی ضد انعقاد ندارند از دریچه فلزی استفاده کنند.

     در بیماران بالای 70 سال از دریچه بیولوژیک استفاده شود.

درمان دارویی پس از عمل:

برای برطرف ساختن علائم نارسایی قلبی در بیماران ممکن است از داروهای زیر به بیمار تجویز شود:

    گشاد کننده عروق: مانند نیتروپروساید، هیدرالازین و ...

Image result for ‫هیدرالازین‬‎

   ضد انعقاد ها

Image result for ‫هپارین‬‎

    انتی بیوتیک: بیمارانی که ترمیم یا تعویض دریچه انجام داده اند، از این پس، قبل از انجام اعمال دندان پزشکی، دهانی و یا حلق و راه تنفسی فوقانی باید از انتی بیوتیک استفاده کنند تا احتمال ابتلا به عفونت بافت قلب را کاهش دهند.

تنگی دریچه ی میترال:
علت اصلی تنگی دریچه ی میترال تب روماتیسمی است.    تب روماتیسمی بر اثر عفونت ایجاد میشود و پس از 2 یا 3 هفته گلو درد چرکی به صورت درد مفاصل ظاهر می گردد.بدن برای مقابله با آن بیماری انتی بادی ترشح میکند ودر برخی افراد این انتی بادی به قسمت های مختلف بدن بویژه دریچه ی میترال حمله می کند و باعث ایجاد التهاب در دریچه شده و افزایش ضخامت لت ها را ما شاهد هستیم در نتیجه سوراخ دریچه میترال باریک شده

و در دراز مدت این بیماری به صورت تنگی دریچه میترال بروز می کند. 

Image result for ‫تنگی دریچه میترال‬‎

درمان:
در نوع خفیف آن نیازی به دارو درمانی وجود ندارد ولی اگر سابقه ی تب روماتیسمی وجود داشته باشد از پروفیلاکسی با آنتی بیوتیک هایی نظیر     پنی سیلین 1200000 استفاده میشود.

 

Image result for ‫پنی سیلین 1200000‬‎

نارسایی دریچه سه لتی قلب

دریچه سه لتی قلب دریچه‌ای است که بین دهلیز راست و بطن راست قلب قرار گرفته‌است . به طور طبیعی دهانه‌های دریچه سه لتی قلب هنگام سیستول باز است و خون از دهلیز راست وارد بطن راست می‌شود. طی انقباض بطن راست (دیاستول) دریچه سه لتی بسته نگه داشته می‌شود. 
  منظور از نارسایی دریچه سه لتی قلب بازگشت خون از دریچه سه لتی قلب به دهلیز هنگام انقباض قلب است.
در نارسایی دریچه سه لتی قلب (تریکوسپید) دریچه ی مزبور، در طول دیاستول به طور کامل بسته نمی شود و در نتیجه در هر ضربان قلب، خون از سمت راست قلب، در مسیر مخالف طبیعی پمپ می شود.
اتساع بطن راست، آناتومی طبیعی و مکانیک دریچه سه لتی قلب و عضلات مسئول عملکرد صحیح آن را بر هم می زند و این امر منجر به عدم کفایت دریچه سه لتی قلب می شود.

Image result for ‫دریچه سه لتی قلب‬‎

علائم نارسایی دریچه سه لتی قلب
نارسایی دریچه سه لتی قلب ممکن است به ویژه در صورت محفوظ ماندن عملکرد بطن راست، بدون علامت باشد. بر عکس، ممکن است نارسایی دریچه سه لتی قلب درجاتی از تورم (اِدِم)، ناراحتی مبهم بالای شکم و خستگی ناشی از کاهش برون ده قلب وجود داشته باشند. در موارد شدید نارسایی دریچه سه لتی قلب آسیت (تجمع مایع در شکم) و سیروز قلبی دیده می شوند.
موارد خفیف نارسایی دریچه سه لتی قلب بعلت اختلال ساختمانی دریچه سه لتی قلب کاملا بدون علامت می باشد.
در موارد شدید نارسایی دریچه سه لتی قلب ، تظاهرات بالینى شبیه
  نارسائى شدید بطن راست همراه با ادم اندامها ،بزرگی کبدی (هپاتومگالى) و در مراحل پیشرفته تر از نارسایی دریچه سه لتی قلب تورم شکم  می باشد. بسته به علت نارسایی دریچه سه لتی قلب ، علائم بیماری ثانویه نارسایی دریچه سه لتی قلب مثل بیماری ریوی همراه در بیماری (قلب ریوی) دیده می شود.

در اکثر موارد درمان جراحی نارسایی دریچه سه لتی قلب توصیه نمی شود زیرا مشکل اصلی اتساع یا آسیب دیدگی بطن راست است. درمان دارویی نارسایی دریچه سه لتی قلب به وسیله ی داروهای مُدر پایه ی اصلی درمان را تشکیل می دهد که متأسفانه این داروها می توانند موجب کاهش حجم و کاهش برون ده قلب شوند. درمان دارویی نارسایی دریچه سه لتی قلب به منظور کاهش پس بار قلبی نیز ممکن است مفید واقع شود.

در موارد خیلی شدید بیماری که همراه با نارسایی احتقاتی قلب هم دیده می شوند، مایعات در ریه تجمع پیدا می کنند و شخص دچار ((ادم ریوی)) می شود.

Image result for ‫فروزماید‬‎
تنگی دریچه سه لتی هنگامی بروز میکند که دریچه بین دهلیز راست و بطن راست کم عرض شود و معمولا یکی از عوارض تب رماتیسمی میباشد. اگر تنگی شدید باشد خون به وریدهای بزرگ پس میزند و باعث بزرگی کبد و احساس لرزش در گردن در اثر اتساع وریدهای گردنی میشود. در ضمن خون کافی به ریه ها تلمبه نمیشود که باعث خستگی و تنگی نفس میگردد. به ندرت تنگی آنقدر شدید است که درمان جراحی ضروری باشد. پس زدن خون از دریچه سه لتی معمولا به علت برخی ناهنجاریهای مادرزادی است که به حدی بطن راست را بزرگ میکنند که موجب نارسایی دریچه و نشت خون به دهلیز راست هنگام انقباض بطنی میشوند. علائم معمولا مشابه تنگی دریچه است. جراحی

اغلب ضرورتی ندارد.

علت تنگی دریچه سه لتی
شایع ترین علت تنگی دریچه سه لتی ، تب روماتیسمی است و معمولاً همراه با بیماری دریچه ی میترال یا آئورت دیده می شود. نقیصه مادرزادی هم می تواند موجب تنگی دریچه سه لتی شود. تومورهای دریچه ای هم می توانند باعث تنگی دریچه سه لتی شوند. بیماری تنگی دریچه سه لتی در زنان شایع تر از مردان است و پیشرفت آهسته ای دارد. معمولاً بیماران مبتلا به تنگی دریچه سه لتی با علایم تپش قلب و ضربان نامنظم و نشانه های نارسایی قلب راست، شامل خستگی، نفخ شکم و تورم (اِدِم) محیطی مراجعه می کنند.

..................................................................................................................................................................................................

خدایا

نعمت عاقیت مبدا همه نیازهاست                     وعاقبت بخیری مقصد همه نیازهاست

بین این مبدا تا ان مقصد والاترین نیازها دلخوشیست

به بزرگیت ان رابه تمامی دل پاکانت عطا فرما