مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

بررسی شامپوی مناسب موهای چرب

بررسی شامپوی مناسب موهای چرب

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

آغاز سخن یاد خدا باید کرد                                 خود را به امید او رها باید کرد

ای با تو شروع کارها زیبا تر                                 آغاز سخن تو را صدا باید کرد

گفتار مرا تو باید آغاز کنی                                    آغاز سخن مرا سر افراز کنی



**************************************************************************

موهای چرب

از آنجایی که موها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی انسان دارند ریزش مو و کثیفی مو می تواند یکی از ناخوشایندترین اتفاقات برای افراد باشد. به همان اندازه که شستشو و تمیز نگه داشتن دندان ها و ناخن اهمیت دارد شستشو و تمیز نگه داشتن موها هم مهم است و عدم توجه به نوع موها و مراقبت از آن موجب ریزش مو می شود. موی چرب یکی از انواع موها می باشد که به دلیل ترشح چربی زیاد در پوست سر و جذب آلودگی بیشتر بایستی در خرید شامپو از شامپو مخصوص موی چرب استفاده کنید.

Image result for موهای چرب   Image result for موهای چرب

نقش ژنتیک و استرس در چرب شدن موها

از بین عوامل مختلفی که برای چرب شدن موها ذکر شده، استرس یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اکتسابی است .  کافی است تحت شرایط استرس زا قرار بگیرید تا هورمون‌های فوق کلیوی وضعیت بدنتان را تغییر دهند. یکی از اثرات مستقیم استرس چرب شدن موها است. در صورتی که به صورت ژنتیکی موهای چربی دارید، استرس مزید بر علت می‌شود تا بیش از پیش از شامپو برای موهای چرب استفاده کنید!

نقش عادات شستشو در چرب شدن موها

پوست و مو اولین سد دفاعی در برابر آلودگی هستند. بنابراین هر چقدر که در عادات شستشو خود وسواس بیش‌تری به خرج دهید، جنس موها را به سمت چرب شدن هدایت کرده‌اید! البته ممکن است همین حالا با خودتان بگویید که برای خلاص شدن از شر چربی مو راهی جز شستشوی مداوم وجود ندارد. اما این دیدگاه به صورت مطلق درست نیست!

اگرچه چرب شدن موها آزاردهنده است اما می‌توانید عادت چندین و چند ساله خود را برای حمام رفتن و شستن موها عوض کنید. اولین قدم در این زمینه به تعویق انداختن زمان شستشو مو به صورت یک روز در میان و شستن آن‌ها با شامپو برای موهای چرب ست.عادات شانه کشی مو و تاثیر آن در چرب شدنترشح سبوم یا چربی طبیعی پوست به واسطه فاکتورهای مختلفی تحریک می‌شود. مثلا اگر مو را به صورت مداوم شانه کشی کنید یا از سشوار و اتو مو استفاده شود، ترشح این غدد تحریک می‌شود.یکی از دلایل زمینه‌ای ریزش مو بعد از شانه کشی می‌تواند همین موضوع چرب شدن موها باشد. البته عوامل پررنگ زیادی در ریزش مو نقش دارند که باعث می‌شوند چرب شدن موها خیلی با ریزش مرتبط نباشد.

 

  Image result for موهای چرب   Image result for موهای چرب

تاثیر شامپو و نرم کننده بر چرب شدن مو

اهمیتی ندارد که موهای شما بلند، کوتاه یا متوسط باشد. انواع و اقسام موها با هر مدلی مستعد چرب شدن هستند و فعالیت روزانه ما روی این حالت نیز تاثیرگذار هستند. شاید به همین دلیل باشد که طبق آمار بیش از ۸۰ درصد مردم ایالات متحده آمریکا چرب شدن موها را حداقل در یک دوره زمانی در زندگی خود تجربه می‌کنند!

نرم کننده و شامپو نقش مهمی روی چرب شدن موها دارند. نرم کننده طبیعی اگر به صورت صحیح روی مو شستشو نشود می‌تواند باعث چرب شدن موها شود. شامپوها هم اثرات مشابهی دارند. بنابراین اگر از شامپویی استفاده کنید که با جنس موهای شما تطابق نداشته باشد فقط شرایط چرب شدن مو را بدتر کرده‌اید!

باید اعتراف کنیم که خرید شامپو برای موهای چرب گاهی سخت‌تر از خرید شامپو برای موی معمولی است. گران قیمت بودن برندها نشانگر کیفیت بالای آن‌ها نیست و شرط خرید شامپو مناسب موی چرب، شناخت جنس موها است.

تشخیص فرمولاسیون سبک شامپو موهای چرب

مهم‌ترین تاثیر شامپو برای موهای چرب، جدا کردن دبری یا باقی مانده‌های پوست، چربی سر و آلودگی‌ها از یکدیگر است. شامپو موهای چرب باید تا ۹۹ درصد اثر پاک کنندگی مناسب داشته باشد. اما این شستشو نباید باعث شود بعد از حمام احساس کنید موهایتان سنگین و بیش از حد کم تراکم به نظر می‌رسند!

یکی از مشکلات موهای چرب این است که بلافاصله بعد از چرب شدن کم تراکم و کم حجم به نظر می‌رسند. این مشکل بعد از شستشو هم وجود دارد. بنابراین فرمولاسیون اغلب شامپوهای چرب شامل شستشو توام با حجم دهندگی است. به این شکل که ترکیبات شامپو برای موهای چرب، سبوم پوست سر را بدون باقی ماندن ذرات اضافی سنگین از بین ببرند.شامپوهای پروتئینه و ویتامینه معمولا خاصیت حجم دهندگی نیز دارند. در نتیجه در کنار برطرف کردن چربی مو می‌توانید از تقویت ریشه آن مطمئن باشید. گیاه آلوئه ورا یکی از ترکیبات گیاهی قوی برای کاهش چربی پوست است که در بسیاری از شامپوهای پرطرفدار موی چرب در دنیا به کار می‌رود.

Image result for شامپو داو                     Image result for شامپو برای موهای چرب 

اجتناب از مصرف شامپو حاوی مواد نرم کننده

بسیاری از شامپوها با مواد نرم کننده و آبرسان در بازار عرضه می‌شوند. آبرسانی و مرطوب کنندگی برای موهای خشک و موهای آسیب دیده رنگی ضروری است. اما نرم کننده‌های سنگین و شامپوهای مرکب از شوینده و نرم کننده فقط شرایط را بدتر می‌کنند.

توجه به فهرست ترکیبات شامپو برای موهای چرب

در خرید شامپو برای موهای چرب باید شعار " هر چه کم‌تر، بهتر" را دنبال کنید! یعنی به فهرست ترکیبات محصول دقت کرده و آن محصولی را انتخاب کنید که ترکیبات سبک‌تر و کم‌تری دارد. در شامپو موهای چرب از سورفاکتانت‌ها برای چربی زدایی استفاده می‌شود؛ اما باید توجه کنید میزان سولفات شامپو بالا نباشد.

بهترین شامپو برای موهای چرب و نازک: فولیکا

یکی از بهترین شامپوها برای موهای چرب شامپو مخصوص موهای چرب از برند فولیکا است. در فرمولاسیون این شامپو از ماده اختصاصی سبومین استفاده شده که ترشح چربی غدد پوست را کنترل کرده و به این صورت چربی موها را کنترل می‌کند. همچنین کمپلکس ضدقارچ این شامپو، تعادل فلور طبیعی پوست سر را حفظ می‌کند.

به علاوه در این شامپو عصاره گزنه وجود دارد که ریشه موها را پاک کرده و از انتشار سبوم یا چربی کف سر به کل موها جلوگیری می‌کند. این محصول ساخت ایران بوده و نسبت به شامپوهای خارجی، قیمت مناسبی دارد. شما می‌توانید این شامپوی ایرانی را به طور روزانه استفاده کنید و تا حد زیادی چربی موهای خود را کنترل کنید.

بهترین شامپو ضد شوره برای موهای چرب: هد اند شولدرز

به عقیده بسیاری از مصرف کنندگان بهترین شامپو برای موهای چرب و شوره دار، شامپو ضدشوره موهای چرب هد اند شولدرز است. این شامپو از زمان تولید مورد استقبال بسیاری از خانم‌ها و آقایانی قرار گرفته است که از مشکل شوره سر و چربی بیش از حد موها رنج می‌برند.

معمولا از شامپوهای ضدشوره به دلیل بوی سلنیوم، نمی‌توان به مدت طولانی استفاده کرد. اما شامپو ضدشوره هد اند شولدرز این مشکل را برطرف کرده و با رایحه خوش لیمو و نارنج تجربه خوشایندی را از استحمام برای شما به ارمغان می‌آورد. اصلی‌ترین کاربرد این شامپو عطرآگین کردن موهای شما و در عین حال کنترل چربی آن‌هاست.

بهترین شامپو برای موهای چرب و ریزش مو: آلپسین

اگر سری به سایت‌های نظرسنجی زده و یا خودتان تجربه تنها یک بار استفاده از شامپو آلپسین را داشته باشید، قطعا به این نتیجه می‌رسید که آلپسین بهترین شامپو خارجی برای موهای چرب است. این برند آلمانی محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارد و تاکنون توانسته رضایت هزاران نفر از مصرف کنندگان را جلب کند.

شامپو ضد ریزش موهای چرب آلپسین مدل A2 یکی از شامپوهای درمانی این برند است که می‌تواند ریزش مو و چربی بیش از حد موها را توامان درمان کند. این شامپو برای موهای چرب و استفاده روزانه طراحی شده و سرعت چرب شدن موها را به حداقل می‌رساند.

علاوه بر این کافئین موجود در آن، سریعا (پس از گذشت 2 دقیقه از مصرف) از منافذ پوست سرتان عبور کرده و شدت جریان خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه فولیکول‌های مو مواد مغذی بیشتری را از ریشه‌ها جذب می‌کنند و با بالاتر رفتن سطح انرژی‌شان، دیرتر می‌ریزند. از طرفی کافئین میزان هورمون تستوسترون جمع شده در اطراف ریشه مو را کم می‌کند و همین مورد به درمان ریزش موهای شما کمک خواهد کرد. تنها عیب این محصول قیمت بالای آن است.

بهترین شامپو ایرانی برای موهای چرب: استم سل

برند استم سل حاصل کار مشترک متخصصان آرایش و زیبایی ایران و فرانسه است. انواع شوینده‌های پوست و مو محصولات این برند هستند و محبوبیت زیادی دارند. مزیت و برتری محصولات استم سل به این دلیل است که از آن‌ها تمام مواد مضر و آسیب رسان به پوست و مو حذف شده است و بنابراین شما با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

شامپو موهای چرب استم سل موها را چربی زدایی کرده و مواد طبیعی موجود در آن، ترشح چربی توسط غدد پوست را کنترل می‌کند. این شامپو بسیار ملایم است و از آنجایی که 10 فاکتور خاص و آسیب زا (مانند سولفات‌ها، آمین‌ها و پارابن‌ها) از آن حذف شده، هیچ آسیبی برای موهای شما نخواهد داشت.

در واقع در فرمولاسیون این شامپو به جای این مواد مضر، از مواد طبیعی و گیاهی مانند عصاره آلوئه ورا، عصاره بابونه و پروتئین هیدرولیز شده سبزیجات استفاده شده است. همین مورد باعث شده که مصرف کنندگان بتوانند با خیال راحت از این شامپو به صورت روزانه استفاده کنند.

بهترین شامپو گیاهی برای موهای چرب: درماکلین                                                       اگر به دنبال شامپوهای گیاهی حاوی مواد طبیعی برای تغذیه و تقویت موهای‌تان هستید، ما به شما شامپو درماکلین مناسب موهای چرب را پیشنهاد می‌کنیم. این شامپو حاوی عصاره گیاهان ژاپنی و سیستئین است و با رایحه فوق العاده، غذای مناسب و کاملی برای موهای شماست.

این محصول چربی‌های اضافی پوست سر و موهای شما را پاک می‌کند و باعث می‌شود تا چند روز موهای تمیز و خوش حالتی داشته باشید. خواص روغن‌ها و عصاره گیاهان ژاپنی بر مشکی نگه داشتن رنگ موها بر هیچکس پوشیده نیست. عصاره گیاهانی هم که در فرمولاسیون این شامپو به کار رفته، علاوه بر جلوگیری از سفید شدن مو، از ریزش آن ممانعت می‌کند.

کیفیت مطلوب و مقرون به صرفه بودن شامپوهای درماکلین، آن‌ها را به گزینه مناسبی برای استفاده طولانی مدت و در نتیجه بهترین شامپو برای موهای چرب تبدیل کرده است.

 

   

بهترین شامپو حجم دهنده برای موهای چرب: آدرا

آدرا نسبت به دیگر برندهای معرفی شده، نام کمتر آشنایی به نظر می‌رسد؛ با این حال محصولات آن تاکنون توانسته رضایت بسیاری را جلب کند. شامپو حجم دهنده موهای چرب آدرا حاوی عصاره فلفل است و به این ترتیب گردش خون را در پوست سر تسریع می‌کند. با تسریع گردش خون، فولیکول‌های مو تقویت شده و در نتیجه ضخامت تار موهای نازک و ضعیف افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر به طور کلی موهای چرب کم پشت‌تر به نظر می‌رسند. بنابراین این شامپو چربی غدد پوست را تنظیم می‌کند و با کاهش این چربی، در حجیم‌تر به نظر رسیدن موهای‌تان موثر است. به علاوه این شامپو حاوی انواع ویتامین‌ها، آهن، پتاسیم و منیزیم بوده و شوره سر را از بین می‌برد. ترکیبات گیاهی به کار رفته در آن، مانند روغن نارگیل، از موها در برابر عوامل مخرب محیطی و شکنندگی حفاظت می‌کند. با تمام این مزایا، شامپو آدرا قیمت معقولی دارد و برای استفاده همیشگی مقرون به صرفه است.

بهترین شامپو برای ریزش موهای چرب: سریتا

اگر به دنبال بهترین شامپو برای موهای چرب باشید، حتما نام سریتا به گوش‌تان می‌خورد. سریتا یک برند موفق ایرانی است که به ویژه شامپوهای آن طرفداران زیادی دارد. در اثر استفاده از شامپو گیاهی تقویت کننده و ضد ریزش موی چرب سریتا چربی کف سر تا حد قابل قبولی کم شده و همین امر جلوی ریزش موها، شوره سر و بروز جوش را می‌گیرد.

در واقع ترکیبات گیاهی این شامپو مجموعه کاملی از هر آنچه موهای شما نیاز دارد، فراهم می‌کند. جوانه گندم، رزماری، گزنه، بابونه و مریم گلی نیاز موهای شما به ویتامین E و B را فراهم کرده و رزماری موجود در آن تولید بیش از حد سبوم را مهار می‌کند

جالب این که حتی اگر ریزش مو نداشته باشید، این شامپو از ریزش مو در آینده جلوگیری می‌کند. شامپو ضد ریزش موهای چرب سریتا مناسب خانم‌ها و آقایان میباشد.

بهترین شامپو برای موهای چرب و کم پشت: شون

اگر به دنبال بهترین شامپو موی چرب با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد ما شامپو احیا کننده مو چرب حاوی عصاره چای سبز و نعنا شون است. این شامپو موهای شما را با ملایمت تمیز می‌کند و همچنین باعث ترمیم موهای آسیب دیده و کم پشت می‌شود.چای سبز و نعناع به کار رفته در این شامپو، آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی و موثری هستند که از موها در برابر رادیکال‌های آزاد محیطی محافظت کرده و درخشندگی موها را افزایش می‌دهد. این شامپو فاقد پارابن بوده و برای خانم‌ها مناسب است.

بهترین شامپو برای موهای چرب مردانه: نیوآ        پوست سر آقایان نسبت به خانم‌ها چرب‌تر است و به همین دلیل بیشتر در معرض آلودگی‌های مختلف قرار دارد.

در نتیجه آقایان باید از شامپوهایی با قدرت پاک کنندگی بالاتر استفاده کنند. یکی از این شامپوهای قوی، شامپو سر و بدن نیوآ مدل Active Clean است که علاوه بر زدودن کامل چربی‌ها از پوست و موی شما، آن‌ها را خشک نمی‌کند.

در فرمولاسیون این محصول، از زغال فعال استفاده شده که آلودگی‌ها را به خود جذب کرده و در عین حال رطوبت پوست و مو را حفظ می‌کند. این شامپو رایحه مناسبی داشته، به خوبی کف می‌کند و تجربه استحمام لذت بخشی را برای شما رقم می‌زند.

            

توجه به فهرست ترکیبات شامپو برای موهای چرب

در خرید شامپو برای موهای چرب باید شعار " هر چه کم‌تر، بهتر" را دنبال کنید! یعنی به فهرست ترکیبات محصول دقت کرده و آن محصولی را انتخاب کنید که ترکیبات سبک‌تر و کم‌تری دارد. در شامپو موهای چرب از سورفاکتانت‌ها برای چربی زدایی استفاده می‌شود؛ اما باید توجه کنید میزان سولفات شامپو بالا نباشد.

..........................................................................................................................................................................

تاریخ تولد مهم نیست               اهل کجا بودن مهم نیست           اهل  و بجا بودنت مهمه

منطقه زندگیت مهم نیست                            منطق زندگیت مهم است   

              درود بر کسانی که دعا دارند و ادعا ندارند.  نیایش دارند ونمایش ندارند    

 حیا دارند وریا ندارند                                 رسم دارند و اسم ندارند