مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

معرفی 2 شرکت دارویی دکتر عبیدی و اکسیر

                                    معرفی 2 شرکت دارویی دکتر عبیدی و اکسیر

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

به نام نامی که نام ها از او نامیده شد.                               به نام عالمی که علم ها از او خروشیده شد.

                                          به نام عاشقی که عشق ها از او جوشیده شد.


**************************************************************************************

دکتر غلامعلی عبیدی در نوزدهم خرداد ماه سال 1299هجری  شمسی در خانواده ای اصیل و بزرگ در تهران دیده به جهان گشود.

تاریخچه - داروسازی دکتر عبیدی

وی پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1317 وارد دانشکده طب و داروسازی دانشگاه تهران شد و در محضر اساتید به نام آن زمان به کسب دانش پرداخت .

 وی درسال 1322 با درجه دکتری از دانشکده داروسازی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و پس از آن برای گذراندن دوره  تکمیلی عازم به فرانسه شد.

داروسازی دکتر عبیدی | پایگاه اطلاع رسانی کوردستان

اوضاع نابسامان بهداشت، درمان کشور و وضعیت رقت بار بیماران در دوران جنگ جهانی دوم، وی را مصمم به تولید ملی دارو در ایران نمود، این تصمیم، منجر به ایجاد اولین لابراتوار داروسازی کشور در سال 1325 در سه راه امین حضور تهران توسط ایشان گردید.

همچنین در سال 1341 لابراتوار مجهز و پیشرفته تری را در دوراهی قلهک راه اندازی کرد که مدتی پس از فعالیت مجبور به فروش سهام خود به شرکت ایتالیایی لٌپٌتی شد.


با پیگیری های مستمر خود درسال 1337 موفق به دریافت اولین پروانه دارویی برای «قرص وُرمِسید» از وزارت بهداری وقت گردید.

همچنین نشریه پزشک و دارو ازسال 1336 - 1340 تحت نظارت و صاحب امتیازی ایشان در اختیار جامعه پزشکی قرار گرفت.

رمیسید: (اینفلیکسیماب)- درمان بیماری های التهابی روده مثل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو

داروسازی دکتر عبیدی | پایگاه اطلاع رسانی کوردستان

لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی در سال 1352در زمینی حدود 15هزار مترمربع درکیلومتر 8 جاده مخصوص کرج توسط ایشان احداث شد که تا کنون نیز در حال فعالیت می باشد.

داروسازی دکتر عبیدی | پایگاه اطلاع رسانی کوردستان

در سال 1378 داروسازی دکتر عبیدی موفق به دریافت گواهینامه Iso   9001 درمدیریت کیفیت از BVQI انگلستان گردید.

داروسازی دکتر عبیدی | پایگاه اطلاع رسانی کوردستان

در سال 1380 آزمایشگاه کنترل کیفیت داروسازی دکتر عبیدی موفق به دریافت گواهینامه آکرودیته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.


درسال 1381 شعبه ­ای از لابراتور داروسازی دکتر عبیدی با حضور رئیس جمهور وقت در شهر سمرقند کشور ازبکستان افتتاح شد.​​  دکتر غلامعلی عبیدی انسانی وارسته، خَیّر، و عاشق علم و تولید بود. وی انرژی زاید الوصف و پویایی خاصی داشت و همواره فراتر از زمان خود می اندیشید. سرانجام قلب پدر صنعت داروسازی ایران در غروب روز 28شهریور سال 1383 در بیمارستان توس از حرکت بازایستاد.

See the source image

شرکت کوبل دارو به عنوان برترین شرکت واردکننده دارو در ایران بیش از 90 درصد سهام شرکت داروسازی دکتر عبیدی را خریداری نمود.

سالم خبر - گم شدن ارز تخصیصی و عدم واردات دارو کذب محض است

بزرگترین و جدیدترین خط تولید مایعات کشور با رعایت اصول GMP و براساس استاندارد های بین المللی با حضور رئیس وقت سازمان غذا و دارو راه اندازی شد.

کسب گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه  ((IMS   Integrated Management System 

مهندسان و متخصصان داروسازى دکتر عبیدى پس از 2 سال تلاشهاى بى وقفه و استاندارد سازى هایى در سطح جهانى ، موفق شدند، گواهى بین المللى مدیریت یکپارچه  را از بازرسان و ناظرین آلمانى "توف نورد" دریافت کنند. به دست آوردن گواهینامه مدیریت یکپارچه مستندسازى و استقرار سه سیستم مدیریت کیفیت  (ISO14001) سیستم مدیریت زیست محیطى، (ISO9100) و سیستم مدیریت ایمنى و بهداشت حرفه اى  OHSAS18001) )درکالبد یک سازمان محسوب مى شود که اینک شرکت داروسازى دکتر عبیدى به این قله افتخار صعود کرده است.

 

پروژه بازسازی و افزایش ظرفیت خط تولید داروسازی دکتر عبیدی افتتاح شد /  رونمایی از 6 داروی  داروسازی دکتر عبیدی | پایگاه اطلاع رسانی کوردستان

افتتاح خط تولید داروهای خاص​ 

در آستانه‌ی هفتادمین سال تأسیس داروسازی دکتر عبیدی و هم‌زمان با روز داروسازی، خط جدید تولید داروهای خاص با حضور دکتر دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو، افتتاح شد. در نخستین گام در این خط تولید، داروی «دی متیل فومارات» با نام تجاری به «دیفوزل» برای بیماران «ام اس» تولید شد. خط تولید داروهای خاص تحت لیسانس شرکت هلندی است، اما برای نخستین بار در ایران تولید خواهد شد. ​​

داروسازی دکتر عبیدی از دیرباز با توجه به رویکرد های ارزشمند مرحوم دکتر عبیدی کیفیت را سر لوحه امور و تولیدات خود قرار داده و در سالهای اخیر با تدوین برنامه بلند مدت در این زمینه و با بکارگیری بهترین مشاوران خارجی در این حوزه گام های بلندی برداشته است و اخذ گواهینامه های GMP خطوط مختلف و گواهینامه IMS سیستم مدیریت یکپارچه شاهدی بر این اقدامات می باشد.

داروسازی دکتر عبیدی بعنوان محبوب ترین برند دارویی کشور، امروز توانسته است بعنوان تولید کننده داخلی مورد وثوق و توجه بیماران و پزشکان متخصص باشد به طوری که در یک تحقیق میدانی اعتماد پزشکان و بیماران به برند عبیدی بعنوان داروی ایرانی بیش از 61 درصد بیان شده است.

برمبنای آخرین اطلاعات منتشره در سایت سازمان غذا و دارو (آمارنامه سال 95 )شرکت از نظر مبلغ فروش مقام اول و از نظر مقدار داروهای فروش رفته مقام دوم را در بین شرکتهای تولیدی داروی کشور داراست. شرکت همچنین دارای 141 پروانه ساخت دارو می باشد و در سال 1396 یازده محصول جدید به بازار ارائه نموده است .ما داروهای جدید روانه بازار کردیم که از مهمترین آنها می توان به اکساتنت در الین آنتی بیوتیک، نئوراپا بعنوان سومین داروی خاص عبیدی برای الین ضد سرطان و دپیارن در الین نفرولوژی و کلیه اشاره نمود.


معرفی و تاریخچه شرکت داروسازی اکسیر

کارخانه داروسازی اکسیر در زمینی با وسعت 36 هکتار با زیر بنای معادل 60هزار متر مربع در شهرستان بروجرد در استان لرستان واقع شده است. این کارخانه از بزرگترین واحد های صنعتی کشور، در عرصه تولید داروهای انسانی است که با تکنولوژی پیشرفته خطوط تولید و مجموعه ای مجزا از ماشین آلات و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و پرسنل کارآزموده و متخصص ، هم اکنون بیش از یکصد و شصت نوع فرآورده دارویی در دوزها و اشکال گوناگون تهیه و به بازار عرضه می نماید.محصولات این شرکت شامل فرآورده های دارویی به شکل قرص، کپسول، آمپول، شربت ویال تزریقی و شربت و پودر برای سوسپانسیون خوراکی می باشد در کنار این حجم از تولیدات تخصصی، واردات و تولید داروهای انحصاری، تحت لیسانس و فرآورده های بیوتکنولوژی از دیگر محصولات شرکت می باشد.

شرکت داروسازی اکسیر به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تولیدکنندگان دارویی کشور در سال 1367 تاسیس و در سال 1373 به بهره برداری رسید.این شرکت در سال 1379 به بازار بورس وارد گردید. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه، احداث و بهره‌برداری از کارخانجات تولید انواع داروهای انسانی، داروهای حیوانی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، شیر خشک و غذای کودک و صنایع جنبی به‌منظور تهیه، تولید، بسته‌بندی، توزیع، فروش، واردات و صادرات انواع اقلام فوق و مواد اولیه مربوط به آن می باشد.

در این شرکت از یک سامانه ارزشیابی کامل و استاندارد برای نظارت بر کیفیت استفاده می شودو اجرا می گردد. . در این سامانه کنترل های دقیق و مستمر در کلیه مراحل از زمان ورود مواد اولیه تا محصول نهایی در آزمایشگاه های کنترل کیفیت و واحد تضمین کیفیت شرکت صورت می پذیرد که یکی از آزمایشگاه های رفرنس و مورد تایید وزارت بهداشت می باشد. تمامی فرآیند ها مطابق استانداردهایGMP و قواعد WHO طراحی میگردد.
بهره برداری از فناوری های جدید و دانش روز در شرکت اکسیر این امکان را برای شرکت فراهم کرده است که ضمن دستیابی به کیفیت برتر در تولید محصولات خود قیمت های رقابتی مناسب را در قرارداد های تجاری و خرید محصولات دارویی در داخل و خارج کشور در اختیار مشتریان خود قراردهد.

افزایش تولید کارخانه داروسازی اکسیر با وجود تحریم‌ها - ایسنا

این شرکت با صادرات محصولات کشورهای مختلف جهان منجمله افغانستان، اوکراین، یمن، فیلیپین، آذربایجان، تاجیکستان، عراق، سوریه، سومالی، سریلانکا، اوگاندا، ارمنستان و لبنان سبب شده است تا با کسب عنوان صادر کننده نمونه برای شش سال متوالی به عنوان شرکت ممتاز صادراتی کشور انتخاب گردد.

علاوه بر این جلب اعتماد شرکت های معتبر بین المللی برای انجام پروژه های مشترک و تولید تحت لیسانس محصولات آنها و همچنین دریافت استاندارد های ایزو 9001 برای سیستم مدیریت کیفیت، ایزو 14001 برای سیستم مدیریت زیست محیطی، 18001OHSAS برای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای انتخاب و عنوان یکصد برند برتر ایران برای دو سال متوالی، کسب جوایز در ارزیابی های جایزه کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران در چهار سال متوالی و اخذ گواهی نامه های اشتهار به کیفیت سه ستاره، همچنین کسب تقدیر نامه تعالی سازمانی ، دریافت گواهینامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور به مدت سه سال، دریافت تقدیرنامه از فرماندار بروجرد بعنوان یکی دیگر از مصادیق رضایت نمایندگان جامعه از فعالیت های شرکت، دریافت تقدیرنامه از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان خانه بهداشت کارگری نمونه، کسب موفقیت در فرمولاسیون و تولید داروهای جدید ایرانی از دیگر افتخارات شرکت اکسیربوده است.

بر همین اساس و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (بعنوان تنها راه ادامه روند پیشرفت کشور در شرایط راهبردی کنونی) این شرکت با سه هدف اصلی اقدام به بازنگری و به روز رسانی ارکان جهت ساز    و اهداف کلان خود نموده است.

لیست مراکز پخش شرکت داروسازی اکسیر

داروپخش ، هجرت ،البرز ، رازی ،التیام و ا کسیر

 

تعدادی از داروهای برند شرکت اکسیر

زایلوفن :محلول                                                                    سوپرانم  :  ویال

زیمکسیر :شربت                                                                  لوپراکس : قرص وشربت

سداف 180 :قرص                                                                 مکسولوسین  : کپسول

سداف 60 :قرص                                                                        میدازوکس    : آمپول

افلواکسیر : قرص                                                                   گاما ایمونکس  : ویال

تایلوفن : آمپول                                                                    لانسولین  : تزریقی

تقدیر از مدیرعامل شرکت دارو سازی اکسیر به عنوان کارآفرین برتر | معاونت امور  مجلس، حقوقی و استانها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

        رونمایی از محصولات داوسازی اکسیر با حضور وزیر رفاه و رئیس سازمان تامین اجتماعی

با تلاش تیم متخصص شرکت داروسازی اکسیر و با بکارگیری آخرین تکنولوژی روز دنیا، خط تولید کارتریج دندانی شرکت داروسازی اکسیر به بهره برداری رسید. با راه اندازی این خط محصولات متعددی در زمینه داروهای بی حس کننده موضعی دندانپزشکی به تولید انبوه خواهند رسید که از آن جمله می توان به کارتریج زایلوپن ® اشاره کرد. زایلوپن ® ، کارتریج 8/1 میلی لیتری حاوی 36میلی گرم لیدوکائین هیدروکلراید و 5/22میکروگرم اپی نفرین بی تارترات (1:100,000) می باشد.

لوپیروکس  : آمپول                                                         اکسی پنتال  :  ویال

اکسی پیم  :  ویال                                                          وازوپرسین ( هایپرس ) :    آمپول

اکسی پرام :  قرص              دفروکسیر   :    ویالاکسیپرازول : کپسول                دریمکس 5  :     قرص

موارد مصرف وازوپرسین

-پرادراری: می تواند اختلال مایعات ناشی از پرادراری موقت به علت کاهش ADH که در اثر جراحی های اعصاب یا صدمه به سر اتفاق می افتد را اصلاح کند.

CPR: به دلیل اثرات تنگ کنندگی عروق این دارو بصورت تک دوز به عنوان جایگزین دوز اولیه یا ثانویه اپی نفرین در ACLS حین CPR استفاده می شود.

-تورم روده: جهت تحریک حرکات دودی روده به منظور پیشگیری یا بهبود فلج روده، تورم روده بعد از اعمال جراحی و تورم ناشی از پنومونی یا سمیت های خونی استفاده می شود.

-اعمال رادیوگرافی روده

-شوک وازودیلاتوری: در صورت موثر نبودن سایر منقبض کننده های عروقی در سندروم شوک سپتیک استفاده می شود.

مکانیسم اثر وازوپرسین

این دارو با افزایش نفوذپذیری سلولی در مجاری جمع کننده ادرار سبب افزایش بازجذب آب و به دنبال آن کاهش حجم و افزایش اسمولاریته ادرار می شود.با مقادیر زیادتر از مقدار فیزیولوژیک وازوپرسین موجب تنگ شدن عروق خونی و نیز انقباض عضلات صاف دستگاه گوارش می گردد.

عوارض جانبی وازوپرسین

بی رنگ شدن پوست، تهوع، آروغ زدن، کرامپ های شکمی، تمایل به خروج مدفوع، واکنش های حساسیتی، انقباض عروق کرونر و مسمومیت با آب از عوارض جانبی مهم دارو می باشند.

بی حسی لیدوکائین اپی نفرین ( زایلوپن )-فروشگاه آنلاین دندانپزشکی دنسیکس  فواید مصرف کپسول چاق کننده اکسیر | دلگرم

                                    نمونه داروهای تولیدی شرکت دارویی اکسیر

اخبار – شرکت داروسازی اکسیر      داروی داپوکستین قرص خوراکی 30 mg محصول داروسازی اکسیر - داروشناسIrex2world.ir | محصولات صادراتی ایران – داروسازی اکسیر - قرص

                                نمونه داروهای تولیدی شرکت دارویی اکسیر

......................................................................................................................................................................

میان ما که نرفتیم و ورفته ها  شاید                      تفاوتی ست در آغاز و در نهایت نیست

                         

                                 هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

                                         ثبت است در جریه عالم  دوام ما

بعد از وفات تربت ما در زمین مجوی                           در سینه های مردم عارف قرار ما

بررسی علل بی خوابی و داروهای آن (بخش 2)

                                               بررسی علل بی خوابی و داروهای آن (بخش 2)         

                       دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گروه فارماکولوژی

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی

پروردگارا سینه‌‏ام را گشاده دار، و کار را بر من آسان کن، گره از زبانم بگشاى تا سخنم را درک کنند.

بی خوابی و تغذیه

عادات غذایی نامناسب هم میتوانند موجب بی خوابی شوند. اگر نمیتوانید بخوابید، عوامل زیر را که به سبک زندگی مربوط هستند، مرور کنید. ممکن است مشکل شما در میان این موارد باشد: الکل، آرامبخش است و در ابتدا میتواند باعث به خواب رفتنتان شود، اما ممکن است در ساعات بعدی شب، خوابتان را مختل کند. کافئین یک محرک هشیارکننده است. بیشتر افراد صبحها از کافئین استفاده میکنند تا روز خود را باانرژی شروع کنند. کافئین در حد متعادل برای بیشتر افراد خوب است، اما افراط در مصرف آن میتواند باعث بی خوابی شود. نتایج آمارگیری موسسه ی ملی خواب در سال ۲۰۰۵ نشان داد کسانی که در طول روز چهار فنجان یا بیشتر نوشیدنیهای کافئین دار مینوشیدند، نسبت به کسانی که اصال چنین نوشیدنیهایی مصرف نمیکردند یا تنها یک فنجان مینوشیدند، حداقل چند شب در هفته با عالئم بی خوابی مواجه بودند.کافئین میتواند تا ۸ ساعت در سیستم بدنتان باقی بماند، بنابراین تأثیرات آن بلندمدت است. اگر بی خوابی دارید، غذا یا نوشیدنیهای کافئین دار را نزدیک ساعت خوابتان مصرف نکنید. نیکوتین هم نوعی محرک است و میتواند موجب بی خوابی شود. استفاده از سیگار یا محصولات تنباکودار، نزدیک به زمان خواب میتواند به خواب رفتن را با مشکل مواجه کند و مانع خواب باکیفیت در طول شب شود. سیگار کشیدن برای سلاامتی ضرر دارد، اگر سیگار میکشید باید ترکش کنید. وعدهی غذایی سنگین، نزدیک ساعت خواب میتواند خوابیدنتان را مختل کند. بهترین کار این است که قبل از ساعت خواب، غذای سبک میل کنید. اگر عصر غذای سنگین و زیاد بخورید، باعث میشود احساس ناراحتی کنید و بدنتان به سختی میتواند برای خواب، آرام و آماده شود. غذاهای ادویه دار هم ممکن است باعث  سوزش سرِدل شوند و خوابیدن را مشکل کنند.

بهترین ساعت غذا خوردن برای لاغری و کاهش وزن سریع

بی خوابی و مغز

در بعضی موارد، عامل بی خوابی ممکن است فرارسانهای عصبی خاصی در مغز باشند که گفته میشود در خواب و بیداری نقش دارند. مداخلات شیمیایی زیادی در مغز میتوانند روی خواب اثر بگذارند. در اثر این واکنشهای شیمیایی مغز، بعضی افراد از نظر بیولوژیکی در معرض بی خوابی هستند و بدون دلیل مشخص و حتی زمانی که به الگوهای درست خواب عمل میکنند، با مشکلات خواب درگیر هستند. یک ماده بسیار مهمی که در بی خوابی نقش دارد اسید آمینه ای است بنام گابا که مخفف  گاما آمینو بوتیریک اسید میباشد. کمبود این ماده در مغز سبب بیخوابی ، اضطراب وتشنج  میگردد. این اسید آمینه سبب آرامش در بدن میشود.

گاما آمینوبوتیریک اسید - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد  گاما آمینوبوتیریک اسید - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درمان دارویی اضطراب وبی خوابی بکارگیری داروهایست که مقلد GABA هستند ویا اثر آن را تشدید مینمایند.

درمان بی خوابی

در پاسخ به این پرسش باید گفت که بله، بیخوابی درمان دارد. به کمک درمانهای شناختی میتوان متوجه تغییرات رفتاری ناشی از بی خوابی در افراد شد و از این طریق، بیخوابی مداوم را درمان کرد .ورزش کردن مداوم، داشتن برنامه خواب مشخص، استراحت نیمروزی (چُرت زدن کوتاه مدت) و پرهیز از مصرف کافئین میتواند به درمان بیخوابی کمک شایانی بکند. در برخی از موارد هم نیاز به مصرف انواع قرص خواب به وجود میآید. تمام قرص های خواب، احتمال به وجود آوردن عوارض جانبی را به همراه دارند. این خطرات برای اشخاصی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند، بیشتر است. پس همیشه قبل از مصرف قرص خواب باید با پزشک مشورت کنید.

فیلم | علم به زبان ساده: کافئین با بدن چه می‌کند؟ - خبرآنلاین

آشنایی با انواع قرص خواب آور خواب آور به انگلیسی: hypnotic ماده ای که باعث خواب میشود را گویند. خواب آورها میتوانند داروی صناعی باشند یا گیاهی یا حتی یک ماده غذایی مانند چای. معروفترین خواب آورهای دارویی بنزودیازپینها هستند مانند دیازپام، اکسازپام،ملاتونین، لورازپام، فلورازپام و کلردیازپوکساید. برخی از داروهای دیگر نیز اثرات خواب آوری دارند مانند فنوباربیتال و آنتی هیستامینهای غیر اختصاصی مانند دیفن هیدرامین و پرومتازین. گیاهانی مانند حنا، سنبل الطیب، بومادران و تریاک نیز خواب آورند. مکمل خواب آور ملاتونین چیست؟ ملاتونین یکی از هورمونهای طبیعی مترشحه از غده ای درمغز( غده پینه ال) است که در تنظیم چرخه خواب و بیداری نقش دارد. هورمون ملاتونین به طور طبیعی در ساعت ۹ شب و در پاسخ به تاریکی ترشح میشود. با افزایش سن ترشح این هورمون کاهش مییابد. مکمل ملاتونین به شکل قرصهای ۱۰،۵،۳،۱ میلیگرم موجود مییاشد. از آنجایی که FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا نظارت دقیقی بر روی به مکملها ندارد نمیتوان آن را دارو نامید، اگرچه در استرالیا این قرص توانسته مجوز درمانی برای افراد باالی ۵۴ سال را بگیرد اما در ایران نیز نمیتوان عنوان دارو را برای آن به کار برد و صرفاً لفظ مکمل برای این قرص به کارمیرود. از قرص ملاتونین برای رفع مشکل زمان شروع به خواب رفتن، پرواز زدگی یا lag Jet که به دنبال سفر به مناطقی که ساعت روز و شبشان به مقدار زیادی با محل زندگی فرد تفاوت دارد و همچنین برای افرادی که شیفتهای کاری متغیری دارند، استفاده میشود.

لذت تنظیم خواب براساس    کاسیو رو دریاب   

بنزودیازپین ها:

این دسته از قرصهای خواب آور که شامل دیازپام، تریازولام ،آلپرازولام، کلونازپام، تمازپام و لورازپام هستند به رفع اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب یا کابوس دیدن کمک میکنند. اما باید مراقب عوارض آنها مانند خواب آلودگی در طول روز و اعتیادی که به همراه میآورند هم باشید.

این خانواده بزرگ وپرمصرف دارویی باتاثیر بر کمپلکس حاصل ازیکی از گیرنده  GABA بنام GABAA وکانال های کلر وتقویت این کمپلکس در  رفع اضطراب ، بی خوابی وتشنج موثرند. سر دسته این داروها دیازپام یا والیوم است .

دیازپام - ویکی‌پدیا        میدازولام - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد 

         دیازپام (والیوم)                                                                  میدازولام

راملتون

عملکرد این قرص خواب با موارد دیگر متفاوت است. راملتون به جای تأثیر روی اعصاب مرکزی، روی چرخه بیداری اثر میگذارد. این قرص برای افرادی که برای به خواب رفتن دچار مشکل میشوند، بسیار مناسب است. راملتون را میتوان در بلندمدت مصرف کرد و وابستگی و اعتیاد هم به همراه ندارد. این دارو جدیدترین است و مکانیسم آن تقویت ملاتونین در مغز است.

دارو های خواب آور - پزشکت ، بزرگترین جامعه آنلاین پزشک و بیمار کشور

قرص راملتون به شما کمک میکند تا سریع تر به خواب روید و در تمام طول شب خواب آاسوده ای داشته باشید.راملتئون به گروه آرامش بخش های سیستم عصبی مرکزی تعلق دارد و برای درمان بی خوابی به کار برده میشود.

زالپلون

در میان انواع قرص خواب جدید، مدت ماندگاری زالپلون در بدن از همه کمتر است. یعنی به خوابیدن بدون قرص کمک میکند و به عنوان محرکی برای به خواب رفتن استفاده میشود. مثال اگر ساعت ۲ نیمه شب شده است و هنوز بیدار هستید، بهتر است از این قرص استفاده کنید. صبح روز بعد هم دچار خواب آلودگی نخواهید شد. اما اگر میخواهید در طول شب بیدار شوید، مصرف این قرص گزینه خوبی نیست.

زالپلون | آشنایی با داروی زالپلون از دسته داروهای خواب آور و آرامبخش       اطلاعات دارویی زولپیدم - عملکرد و موارد استفاده زولپیدم

زولپیدم (آمبین، ادلوآر، اینترمزو، زولپیمیست )

این قرصها هم خواب آورند. آمبین سی.آر یکی از انواع رایج این قرص در بازار است که به شما کمک میکند به رختخواب رفته و مدت طولانی تری در خواب باشید. تأثیر این نوع از قرص های خواب، مدتی طولانی در بدن باقی میمانند. به همین خاطر بعد از مصرف این قرصها نباید کارهایی نظیری رانندگی انجام داد. فقط زمانی زولپیدم را مصرف کنید که مطمئن هستید امکان خوابیدن به مدت ۷ تا ۸ ساعت برایتان وجود دارد. سازمان غذاوداروی آمریکا، این قرص را در قالب اسپری و با نام زولپیمیست به بازار عرضه کرده است.

داروهای کمکی بدون نسخه

 برای خواب بیشتر قرصهای خواب، آنتی هیستامین هستند. هیچ شواهدی مبنی بر مفید بودن آنها برای رفع بیخوابی وجود ندارد. ضمن اینکه روز بعد از مصرف، خوابآلودگی به همراه میآورند. این داروها بدون نسخه به فروش میرسند، اما اگر داروهای دیگری مثل داروی سرماخوردگی یا حساسیت مصرف میکنید، امکان دارد سهوا میزان آنتی هیستامین در بدنتان زیادتر از حد لازم شود.

عوارض جانبی انواع قرص خواب

میشه قبل از مصرف قرص های خواب باید درباره عوارض جانبی آنها از پزشک سؤال کنید. بنا به نوع قرصی که مصرف میکنید، ممکن است عوارض جانبی مختلفی نظیر موارد زیر برایتان پیش آید:

سرگیجه و منگی که موجب افتادن فرد بر زمین میشود

 سردرد

 مشکلاتی در دستگاه گوارش مثل اسهال و تهوع

 خواب آلودگی طولانی مدت در اثر مصرف قرص های خوابی که برای طولانی شدن مدت خواب استفاده میشوند

 واکنشهای آلرژیک و حساسیتهای شدید ، مشکلاتی در عملکرد روزانه و حافظه

مشکلاتی در رانندگی و غذا خوردن به واسطه عدم بیداری و هوشیاری کامل.

انواع قرص های ضد افسردگی با خاصیت آرامبخش

گاهی اوقات، داروهای ضد افسردگی با دُزهای مصرفی پایین میتوانند به رفع مشکالت بیخوابی کمک کنند. هر چند که عموم مردم به خاطر این کاربرد داروهای افسردگی، به طور گسترده از آن استفاده میکنند، اما سازمان جهانی غذاوداروی آمریکا، قرصهای ضدافسردگی را برای رفع بیخوابی مجاز اعلام نکرده است. اگر بیخوابی یکی از عوارض افسردگی و اضطراب باشد، مصرف قرصهای افسردگی به رفع هر دو مشکل به طور همزمان کمک خواهد کرد. مثالهایی از قرصهای ضدافسردگی به شرح زیر است:

آمی تریپتیلین Amitriptyline( میرتازاپین یا رمرون(Mirtazapine (؛ (Trazodone).ترازودون

موارد استفاده،میزان مصرف و عوارض جانبی آمی تریپتیلین (amitriptyline) -  جایروس | بهترین متخصص مغز و اعصاب | متخصص روانپزشکی | تست خواب    فواید و مضرات داروی ترازودون | ترازودون دارویی است که با - شفقنا

 

عوارض جانبی قرص های ضد افسردگی با خاصیت آرامبخش

قرصهای ضدافسردگی با خواص آرامبخشی هم دارای عوارض جانبی هستند: سرگیجه و مَنگی؛ سردرد؛ خواب آلودگی دائمی؛ خشکی دهان؛ حالت تهوع؛ ضربان قلب نامنظم؛ افزایش وزن؛ اختلال در حافظه و کارهای روزانه یبوست ، تاری دید

 نکات مراقبتی درباره مصرف قرص های خواب

مصرف انواع قرص خواب با نسخه و در مواردی قرص های خواب بدون نسخه، مانند قرصهای ضدافسردگی میتوانند موجب خطراتی برای افراد باردار، شیرده یا افراد مسن تر بشوند. افتادن از تخت و سقوط بر زمین در اثر مصرف قرص های خوابآور از جمله مشکلات رایجی است که برای افراد پیش میآید. برای ممانعت از بروز مشکلاتی از این دست، پزشکان معموال برای افراد مسن، مقدار مصرف یا دُز کمتری تجویز میکنند. بیماری های کلیوی، فشار خون پایین، آریتمی قلب، سابقه تشنج و ...، باعث ایجاد محدودیت در انتخاب قرص های خواب آور میشوند. حتی ممکن است، داروهایی که پزشک تجویز میکند یا داروهای خواب آوری که برای کمک به رفع بیخوابی روانه بازار میشوند نیز با داروهای مصرفی دیگر فرد، تداخل داشته باشند. بعضی از انواع قرص خواب هم با خود، اعتیاد و وابستگی به همراه میآورند؛ پس باید هنگام مصرف از دستورات پزشک تبعیت شود.

دارو‌های خواب آور | می‌تواند خطراتی جدی برای سلامتی شما داشته باشد.   مصرف خودسرانه قرص های خواب آور ممنوع!

معاینه پزشکی

قبل از مصرف قرص خواب، بهتر است برای معاینهای کلی به پزشک مراجعه کنید. اغلب، پزشکان میتوانند دالیل خاص دچار شدن به بیخوابی را تشخیص بدهند. درصورتیکه بیش از چند هفته از مصرف قرص خوابتان میگذرد، درباره شیوه اثربخشی دارو با پزشک مشورت کنید.

مطالعه دستورالعمل مصرف قرص خواب با مطالعه شیوه مصرف دارو باید از شیوه و زمان مصرف کامال اطلاع پیدا کنید. عوارض جانبی مصرف هم معمولا در بروشور معرفی قرار میگیرد. در صورت وجود هرگونه ابهام باید از پزشک یا داروساز کمک بگیرید.

مصرف قرص فقط در هنگام رفتن به رختخواب

 انواع قرص خواب روی هوشیاری اثر میگذارند. پس برای پرهیز از وقوع خطر، بهتر است بعد از پایان فعالیتهای روزانه و در هنگام رفتن به رختخواب مصرف شوند.

مصرف قرص خواب

 در صورت داشتن زمان کافی برای خواب کامل تنها در صورتی از قرص های خواب استفاده کنید که مطمئن هستید امکان خوابیدن کامل به مدت هفت تا هشت ساعت برایتان مقدور است. در غیر این صورت بهتر است به سراغ مصرف قرص های خوابی بروید که برای خواب به مدت حداقل ۴ ساعت تنظیم و تهیه شده اند. این قرصها باعث بیدار شدن از خواب در شب میشوندتوجه به عوارض جانبی اگر در طول روز با مصرف قرص، حالت گیجی و خواب آلودگی دارید یا عوارض جانبی دیگری را در خود مشاهده میکنید، باید با پزشک درباره تغییر دُز مصرفی یا قطع آن مشورت کنید. شب قبل از فعالیت یا رویدادی مهم نباید از قرصی جدید استفاده کنید، زیرا نمیدانید که عوارض مصرف در روز بعد چگونه خواهد بود.

6 عوارض وحشتناک و مرگبار قرص های خواب آور  دبیر انجمن داروسازان تهران ادعای پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی مدیرعامل  بیمه سلامت را رد کرد

پرهیز از مصرف الکل

هیچگاه نباید الکل و قرص های خواب را باهم مصرف کنید. عوارض مصرف همزمان این دو ماده میتواند به شکل گیجی، سرگیجه و غش کردن ظاهر شود. ترکیب الکل با برخی داروهای خواب منجر به کندی تنفس و کُما میشود. ضمن اینکه الکل بیخوابی هم میآورد.

پیروی از نسخه پزشک برخی از انواع قرص خواب فقط برای مصرف در کوتاه مدت هستند. برای استفاده از قرص خواب با پزشک مشورت کنید و بیش از دُز تجویزشده، قرص مصرف نکنید. حتی اگر میزان دوز تجویزشده از سوی پزشک مؤثر واقع نمیشود، باز هم بدون اجازه او دست به افزایش میزان مصرف نزنید.

توجه به نکات لازم برای قطع مصرف

 برای قطع مصرف انواع قرص خواب هم باید از دستورالعملی که روی جعبه نوشته شده یا پزشک به شما میگوید، کاملا پیروی کنید. برخی از انواع قرص خواب را باید به تدریج کنار گذاشت. یادتان باشد که چند روز بعد از ترک قرصها ممکن است، بیخوابی موقتی به سراغتان بیاید. اگر مصرف قرص هم چاره ساز نباشد، باید از پزشک برای معرفی گزینه های دیگر کمک بگیرید.

تاثیرات مصرف الکل بر سلامتی به استناد سازمان بهداشت جهانی WHO - ای‌بوم         عوارض الکل: عوارض جبران ناپذیر مصرف نوشیدنی‌های الکلی تن‌تان را خواهد  لرزاند! - نت نوشت

............................................................................................................................................................................................................

تا آب شدم ، سراب  دیدم خود را                               دریا که شدم ، حباب دیدم خود را

آگاه شدم ،غفلت خود را دیدم                                   بیدار شدم ، به خواب دیدم خود را       (مولانا)

امام سجاد( ع) فرموده اند:

  چهارعمل مکروه روزی را کم میکند.

1-اظهار فقر ونداری کردن در حضور مردم.

2- خواب دیر هنگام شب وبعداز نماز صبح

3- تحقیر و کم ارزش شمردن نعمت های خدا

4- شکوه و گلایه داشتن از خداوند متعال