مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

دارو درمانی در روزه داری


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ ..... «الصّائم فى السّفر فى شهر رمضان کالمفطر فیه فى الحضر.»

 

دارو درمانی در  روزه داری                     Drug Therapy in Fasting              

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

در زندگی برای رسیدن از خود به خدا یک خط راست است و کوتاه   نامش صراط مستقیم است .

 

هر دارو  دارای فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک مخصوص میباشد. فارماکوکینتیک یعنی اثر بدن بر دارو  و  فارماکودینامیک به تاثیر دارو بر بدن گفته میشود. در روزه داری فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک داروها نسبت به افراد

غیر روزه دار دستخوش تغییرات می گردد.

پروتئین خونی آلبومین که تمایل به داروهای اسیدی (مانند وارفارین، دیازپام و فنی توئین) دارد در روزه داری کاهش می یابد. در نتیجه داروهای اسیدی مولکول های آزاد بیشتری خواهند داشت و قابلیت سمیت آنها افزایش می یابد.

پروتئین خونی دیگر به نام  آلفا-1-اسید-گلیکوپروتئین که به داروهایی با ماهیت قلیایی (مانند لیدوکائین و پروپرانولول ) متصل می شود دچار تحولاتی میشود ،در بدن شخص روزه دار با غلظت کمتری ظاهر می شود و در نتیجه غلظت  داروهای بازی درخون  بیشتر و سمیت آنها نیز افزایش می یابد.

Albumine                        

در روزه داری، آلبومین سرم خون که به بسیاری از داروها مخصوصاً اسیدهای ضعیف ، کاهش یافته، در نتیجه نسبت داروی متصل به حجم بدن انسان با روزه کاهش می یابد. توده عضلانی که بافت گوشتی بدن را تشکیل می هد نیز کاهش یافته و در عوض ذخیره چربی افزایش می یابد. چربی بدن در مردان بین 36-18 درصد و در خانمها بین 48-33 درصد افزایش می یابد و داروهایی مانند باربیتوراتها که در بافت چربی توزیع می شوند، دستخوش افزایش حجم توزیع خواهند شد (بدین معنی است که با یک دوز مشخص، انباشتگی بافتی بیشتر ولی توزیع خونی کمتری خواهد داشت و این امر ممکن است سبب طولانی شدن اثرات دارو گردد). 

بعضی از سالمندان معتقد ند که در ماه رمضان داروها اثر خود را از دست می دهند، علت این است که از یک طرف آلبومین سرم خون در فرد سالمند به طور طبیعی کاهش می یابد و از طرف دیگر بعد از 24 تا 72 ساعت روزه داری، سرعت دفع داروهایی که به آلبومین می چسبند- مانند .دیازپام، فنی توئین و وارفارین- تسریع می شوند و اثر دارو به طور معنا دار کاهش می یابد.

تاکید می کنیم میزان مصرف داروهایی مانند دیگوکسین در یک بیمار روزه دار دچار نارسائی احتقانی قلب، حتماً باید کم شود، در واقع به دلیل همین کاهش حجم توزیع ظاهری آن .دارو است. بهتر آنست که مصرف کنند گان دیگوکسین  روزه نگیرند.

افزایش چربى و کاهش عضله در فرد روزه دار باعث کاهش آب بدن و کاهش حجم توزیعى داروهاى محلول در آب مانند نیترات‌ها،آنتی بیوتیک های آمنیوگلیگوزیدی و بعضى داروهاى ضد فشار خون مى‌گردد. براى جلوگیرى از تجویز دوز اضافى داروهاى محلول در آب، درمان افراد مسن باید با حداقل دوز دارو آغاز .شده و با بررسى مرتب سطح دارو ادامه یابد در این افراد سرعت انتشار  داروهای محلول در چربی  داروهای محلول در آب کاهش می یابد. همچنین  در اتصال به پروتئین های خون (آلبومین و گلوبولین ) کاهش می یابد.

تغییرات فارماکوکینتیک در نتیجه روزه داری تغییرات افزایش  اسیدیته معده، تأخیر عمل تخلیه معده، کاهش کلی آب بدن، کاهش آلبومین، افزایش مجموع چربی بدن، گردش خون کبد، کاهش فعالیت آنزیمها را شامل میگردد.

در افرادی که سوتغذیه وجود دارد و کاهش سطح آلبومین سرم به علت سوء تغذیه مى ‌تواند باعث افزایش سطح سرمی داروها که به پروتئین‌ها  اتصال مى ‌یابند (مانند کینیدین، وارفارین، ریفامپین، پروپرانولول) شده، احتمال مسمومیت با آنها را افزایش دهد. بیماران دچار هیپوآلبومینمى که چنین داروها را دریافت .مى ‌نمایند، باید به دقت از نظر عوارض جانبی توکسیک بررسی شوند. در متابولیسم داروها  کبد ارگان مهمی است که عملکرد آن منوط به آنزیم ها ، کوانزیم ها  و یون های فلزی است که از راه غذا تامین می گردد. کاهش این مواد در جریان روزه داری همانا و افزایش عوارض و اثرات توکسیک داروها  چرا که داروها متابولیسم نشده و اور دوز خواهند شد. عملکرد کلیه ها نیز در دفع داروها با اشکال مواجه خواهند شد . و بروز اثرات سمی و جانبی را به دنبال دارد.

 

اعمال فارماکودینامیکی  دارو ها در گیرنده های مربوطه در حضور موادی که از راه تغذیه وارد بدن میشوند  انجام میگیرد . در بیوسنتز موادی مانند استیل کولین (راز خلقت) ، آدرنالین ، نورآدرنالین ، دوپامین و سایر مدیا تورها یون کلسیم دخیل است که این یون بایستی از طریق غذا تامین گردد.

 

در بیوسنتز استیل کولین که راز خلقت  نامیده شده است ماده ای به نام کولین که یک الکل میباشد ضروریست و در بیمارانی که علتش کمی استیل کولین است  با روزه داری  بیماری تشدید میگردد. در بسیاری از اختلالات گوارشی ، تنفسی ، عصبی و قلبی این  مسئله بروز می نماید.

با عنایت به موارد ذکر شدهدر زمان روزه‌داری یکی از کارهای قابل انجام برای دارودرمانی بیماران در طول ماه مبارک رمضان، استفاده از شیوه‌های مختلف مصرف است. دوز مصرف با توجه به ویژگی‌های بیماری فرد می‌تواند در طول ماه مبارک رمضان تغییر کند. بیمارانی که مجبور به مصرف داروها هستند، در صورتی که با یکبار مصرف داروها در روز علایم بیماری آنها کنترل می‌شود، برای ادامه مصرف داروهای خود در زمان روزه‌داری با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند. این بیماران می‌توانند زمان مصرف داروی خود را در فاصله بین افطار تا سحر قرار دهند. در صورتی که لازم است داروی خود را با معده خالی مصرف کنند، بهترین زمان مصرف دارو برای آنها یک ساعت قبل از سحری یا ۲ ساعت بعد از افطاری است.

 

این مورد برای تمامی داروها قابل اجراء نیست چرا که تعدادی از داروها تابع زمان هستند ( کرونو فارماکولوژی) و بایستی در زمان خاص مصرف گردند. عملکرد این داروها تابع  آزاد شدن موادی از داخل بدن  هستند که پیک آزاد شدن آن مواد  در ساعاتی خاص از شبانه روز می باشد،  برای مثال داروهایی مانند انالاپریل، پروپرانولول و دیگوگسین در صورتی که صبح‌ها مصرف شوند، اثربخشی بهتری دارند.به همین دلیل مصرف این داروها در سحرهای ماه رمضان ارجح است. از طرف دیگر، داروهایی مانند کورتیکواستروییدها (خوراکی و استنشاقی)، H2بلوکرها)سایمیتیدین ، رانیتیدین )و دیلتیازم در بعدازظهرها اثربخشی بهتری دارند و بهتر است بعد از افطاری مصرف شوند.

اگر نیمه عمر یک دارو کوتاه باشد بدین معناست که آن دارو بایستی با فواصل اندک مصرف شود که این جریان با روزه داری هماهنگ نخواهد بود وبیمار نمیتواند روزه بگیرد. در این صورت پزشکان می توانند داروی مشابه با نیمه عمر طولانی را نسخه نمایند یا روش اسعمال دارو از شهوه خوراکی به صورت پماد، کرم ،آمپول وشیاف تغییر نماید برای مثال در گروه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، ناپروکسن یا پیروکسیکام را می‌توان یکبار در روز تجویز کرد. بین خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها نیز این امکان وجود دارد. در مواردی نیز ممکن است با تعویض گروه فارماکولوژیک داروها و استفاده از سایر گروه‌های دارویی که همان کاربرد درمانی را دارند، امکان روزه‌داری را برای بیماران فراهم کرد.

در تابستان ها با توجه به کوتاه بودن زمان مصرف وعده‌های غذا در روزهای ماه مبارک رمضان در تابستان و پر بودن معده به دلیل مصرف چند وعده غذا در فواصل زمانی کوتاه بین افطار و سحر، امکان بروز تداخلات بین غذا و داروها افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید مراقب این نوع تداخلات به‌خصوص درمورد بعضی از داروهای مهم بود.

پارامترهای فارماکوکینتیکی و ازجمله آن غلظت خونی داروهایی مانند لووتیروکسین، دیگوگسین( مهمترین داروی برای نارسایی قلبی) یا قلب بزرگ، وراپامیل، پروپرانولول، والپروات سدیم، لیتیوم، تیوفیلین، لوراتادین، کاربامازپین و دیازپام در صورت مصرف توأم با غذا تغییر کرده و ممکن است باعث بروز تغییراتی در اثرات درمانی آنها شود.

 

 

ما باید توجه داشته باشیم که روزه‌داری بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند اختلالات سیستم عصبی مرکزی و ازجمله صرع، بیماران مبتلا به اختلالات غدد داخلی، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی- عروقی و حتی بیماران مبتلا به بیماری‌های عفونی که نیاز به مصرف منظم داروهای ضدمیکروبی خوراکی دارند، ممکن است عواقبی را برای آنها دربرداشته باشد.

 بیماران دیابتی، در صورتی که علایم بیماری آنها تحت‌کنترل باشد و بتوان فواصل مصرف داروهای آنها را با زمان بین افطار تا سحری منطبق کرد، ممکن است منعی برای روزه‌داری نداشته باشند.

مصرف داروها به شکل های زیر و یا به صورت غیر خوراکی در روزه داری ممانعت ندارند.

1-   استفاده از قطره‌های چشم، گوش و بینی

 2 - تمام داروهایی که از طریق پوست جذب بدن می‌شوند یا به صورت موضعی اثر می‌کنند، مثل کرم‌ها، پمادها و و مشمع‌های دارویی

 3- استعمال انواع شیاف‌ها و پمادهای مقعدی یا واژینال

 - تزریقات زیرپوستی، عضلانی، مفصلی و حتی داخل رگی به استثنای تزریق محلول‌های غذایی و نیز داروهای تقویتی که موجب ابطال روزه‌داری می‌شوند.

 4- گاز اکسیژن که به صورت استنشاقی مصرف می‌شود.

 5- مصرف انواع دهان‌شویه‌ها، قرقره‌دار یا اسپری‌های دهانی مثل داروهای آسم، به شرط آن‌که چیزی به درون معده فرو برده نشود

 - قرص‌های زیرزبانی مانند نیتروگلیسیرین(این دارو برای آنزین صدری مهم ترین داروست وبه اشکال قرص های خوراکی و زیرزبانی ، پماد  ، اسپری وآمپول مصرف میشود که فرم زیر زبانی آن رایج تر است).

شایسته است کاربران عزیز  نظر مرجع تقلید خو را نیز جویا شوند.

 

 

 

ذکر چند نکته مهم در روزه داری برای برخی از بیماری ها

1-   بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. تمامی مبتلایان به دیابت، نیاز به تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.  
بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت بایـد در رابطـه بـا خطـرات احتمـالی تهدید کننده فرد بیمار درایام روزه داری مورد مشاوره قرار گرفته و همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خـون، تنظـیم وعـده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبـارک آمـوزش لازم را دریافت کنند. به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صـورت بـروز مشـکل به همراه بیمار آموزش داده شود.

2با توجه به اهمیت زیاد خطر تغییر دوز دارو در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی (COPD) و صرع در ایام روزه داری، بایستی به بیماران صرعی در رابطه با قطع دارو و بازگشت حملات تشنجی می شوند مشاوره دقیق داده شود .

3- لازم به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند ارائه شود.

4– در خصوص داروهای با خاصیت ادرارآور (مُدِر) لازم است، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار بنماید.

5– جهت درمان برخی عفونت در فرد روزه دار، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی بنماید که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.

 

 

خدایا:

نعمت عافیت مبدا همه نیازهاست           و عاقبت بخیری مقصد همه نیازهاست

            بین این مبدا تا ان مقصد والاترین نیازها دلخوشی ست

                 به بزرگیت ان را به تمامی دل پا کانت عطا فرما




نوشته شده در تاریخ جمعه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ ..... «الصّائم فى السّفر فى شهر رمضان کالمفطر فیه فى الحضر.»

                                         گیاهان دارویی از منظر قرآن  مجید

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

همه افراد خوشبخت خدا را در دل دارند پس تو را چه غم که اینقدر احساس تنهایی می کنی بدان

در تنهایی ترین لحظات و در هر شرایط خدا با توست  .......

در رمضان سال قبل خداوند بزرگ توفیق آن را داد  که گیاهان دارویی را از منظر نهج البلاغه مورد بحث قرار دهیم امسال  این توفیق بدست آمد که گیاهان دارویی را از نگاه و منظر قرآن مجید مورد بحث قرار دهیم به امید آنکه مورد عنایت کاربران عزیز این سایت قرار بگیرد..

خواص اعجاب انگیز انجیر

  آیا می دانید زیتون و انجیر چه تاثیری بر بدن تان دارد؟ انجیر و زیتون باعث می شوند که …

روغن موجود در زیتون حاوی اسید لینولوئیک بوده در نتیجه از بروز سکته ها و شکنندگی عروق جلوگیری میکند.
انجیر را با زیتون بخورید!
انجیر از میوههایی با قند بالاست که مانع از افت قند شده همچنین دانه های این میوه مانع از بروز یبوست می‌شود.این میوه حاوی مقادیر بالایی از آهن بوده لذا بهتر است همراه با زیتون مصرف شود.
انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن است که به هنگام جذب در روده به علت ترکیب آهن با اکسیژن موجود در خون احتمال اسید شدن آهن و بروز شکنندگی عروق و آسیب رساندن به جدا ر روده را به وجود می آورد.
اسید لینولئیک مانع از این فعل و انفعالات در روده میشود، روغن موجود در زیتون حاوی این نوع اسید چرب بوده در نتیجه از بروز سکته ها و شکنندگی عروق جلوگیری میکند.

اعجاز علمی قرآن کریم در انجیر و زیتون

رئیس گروه تحقیقاتی ژاپنی بعد از اینکه مطمئن شدند قرآن کریم 1427 سال قبل از آنان نتیجه ی پژوهش آنها را بیان کرده است اسلام آورد.
دکتر طه ابراهیم خلیفه، استاد بخش گیاهان داروئی دانشگاه الأزهر مصر و رئیس قبلی این دانشگاه در مورد ماده ی متالویثوندزمی گوید :

این ماده ایست که مخ انسان و حیوانات دیگر به میزان بسیار کمی ترشح می کنند. این ماده ی پروتئینی دارای گو گردی می باشد که به راحتی می تواند با روی ، آهن و فسفر مخلوط گردد. این ماده برای زنده ماندن انسان بسیار مهم می باشد. ( کاهش کلسترول – جنبه ی غذائی – تقویت قلب و تنظیم تنفّس )

ترشح این ماده از مخ انسان بعد از سن 15 سالگی تا سن 35 سالگی افزایش می یابد. و بعد از این سن تا 60 سالگی ترشح آن کم می گردد. بنابراین این ماده در انسان به راحتی قابل دستیابی نمی باشد.

در حیوانات دیگر نیز میزان این ماده بسیار کم است. از این رو گروهی از دانشمندان ژاپنی اقدام به جستجوی این ماده ی سحر آمیز که باعث از بین رفتن عوارض پیری می شود در میان گیاهان کردند و تنها این ماده را در دو گیاه پیدا کردند :

انجیر و زیتون

و راست گفته است خداوند متعال در آنجا که فرموده است : ﴿ و التین والزیتون (1) وطور سنین(2) وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِین (3) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴾

دکتر طه ابراهیم در این قسم خداوند متعال به انجیر و زیتون و ارتباط آن با خلقت انسان در بهترین زمان و برگرداندن آن به بدترین زمان می اندیشد…

بعد از نتیجه گیری از انجیر و زیتون فهمید که به کارگیری آن از انجیر تنها یا از زیتون تنها فایده مورد نظر را برای سلامتی انسان ندارد پس باید آن دو را باهم مخلوط کرد.

دانشمندان ژاپنی نیز بهترین میزان را برای بهترین تأثیر در میزان ( یک انجیر و هفت زیتون ) یافتند.

استاد طه ابراهیم خلبفه به جستجو در قرآن کریم ادامه داد و فهمید که انجیر یک بار در قرآن کریم ذکر شده و زیتون 6 بار به صورت صریح و یک بار به صورت ضمنی در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است آنجا که می فرماید : ﴿ و شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن وصبغ للآکلین استاد ابراهیم طه تمام اطلاعاتی را که از قرآن کریم جمع آوری نموده بود را برای گرو

و راست گفته است خداوند متعال در آنجا که فرموده است : ﴿ و التین والزیتون (1) وطور سنین(2) وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِین (3) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ (4) ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ

دکتر طه ابراهیم در این قسم خداوند متعال به انجیر و زیتون و ارتباط آن با خلقت انسان در بهترین زمان و برگرداندن آن به بدترین زمان می اندیشد…

                       

بعد از نتیجه گیری از انجیر و زیتون فهمید که به کارگیری آن از انجیر تنها یا از زیتون تنها فایده مورد نظر را برای سلامتی انسان ندارد پس باید آن دو را باهم مخلوط کرد.

دانشمندان ژاپنی نیز بهترین میزان را برای بهترین تأثیر در میزان ( یک انجیر و هفت زیتون ) یافتند.

استاد طه ابراهیم خلیفه به جستجو در قرآن کریم ادامه داد و فهمید که انجیر یک بار در قرآن کریم ذکر شده و زیتون 6 بار به صورت صریح و یک بار به صورت ضمنی در سوره مؤمنون به آن اشاره شده است آنجا که می فرماید : ﴿ و شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن وصبغ للآکلین استاد ابراهیم طه تمام اطلاعاتی را که از قرآن کریم جمع آوری نموده بود را برای گروه تحقیقاتی ژاپنی فرستاد . و بعد از اطمینان این گروه از اینکه قرآن کریم 1427 سال قبل از آنان به نتیجه ی علمی آنان رسیده است رئیس آن گروه اسلام آورد و مجوز این کشف بزرگ را گروه ژاپنی به دکتر طه ابراهیم خلیفه داد.

چرا خداوند به انجیر و زیتون قسم خورده است؟
یکی از قسم های قرآن، قسم به انجیر و زیتون است که مفسر ین احتمالا تی در مورد این دو قسم ذکر کرده اند، مانند:
الف ــ منظور از «تین»، کوهستانی است که « دمشق» بر بلندی آن واقع شده؛ و منظور از «زیتون» کوهستانی است که «بیت المقدس» بر بالای یکی از کوههای آن  بنا شده است. اطلاق نام دو میوه ی «انجیر» و «زیتون» بر این دو کوه، شاید برای این بوده که این دو میوه در این دو منطقه می روید و سوگند خوردن به این دو منطقه هم شاید به خاطر این بوده که عده ی بسیاری از انبیاء در این دو منطقه مبعوث شده اند.
ب ــ برخی «تین» و «زیتون» را اشاره به دو دوران حضرت آدم و حضرت نوح(ع) می دانند؛ چرا که لباسی که آدم و حوا در بهشت پوشیدند از برگ درختان انجیر بود و در پایان طوفان نوح، شاخه ی زیتونی از آب بیرون آمد که نوح فهمید طوفان پایان یافته است.
ج ــ در روایتی وارد شده که «تین» مدینه و «زیتون» بیت المقدس است. البته احتمالات دیگری در این باره ذکر شده است.

د ــ مقصود دو میوه ی معروف می باشد. اگر این دو قسم را بر معنای ابتدایی آنها حمل کنیم یعنی « انجیر» و «زیتون» دو میوه ی معروف؛ باز سوگند با معنایی است. زیرا انجیر و زیتون دارای ارزش غذایی فراوانی است که غذا شناسان و پزشکان فوائد بسیار را برای آنها بر شمرده اند که برخی از آنها را در اینجا مطرح می کنیم:

زیتون:
بی شک تمامی میوه هایی که خداوند منان آفریده، ارزشمند است، ولی نباید تردید کرد که برخی از آنها از لحاظ ارزش و خاصیت غذایی، به نوعی بر دیگری برتری دارند؛ در این میان «زیتون» از جمله میوه هایی است که هم دارای خاصیت غذایی، و هم ارزش دارویی و هم منبعی برای سوخت و ایجاد روشنایی است، از برگ و هسته ی آن نیز استفاده می شود.

 

 

به گفته برخی متخصصین زیتون معجزه گر است و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان نقرس، تصلب شرایین، فشار خون و دردهای عصبی موثر است.
نکته ی قابل توجه اینکه در میان مواد غذایی چه نباتی و چه حیوانی، هیچ ماده ی غذایی به اندازه ی زیتون دارای «پتاسیم» نیست، و اگر بدانیم «پتاسیم» چیست و چه نقشی در حفظ حیات ما دارد، خواهیم فهمید چرا باید زیتون را مورد توجه قرار داد.
به طور خلاصه، «پتاسیم» در سازندگی عضلات بدن و انرژی بدن موثر است و در ساختمان ترشحات غدد داخلی بدن به کار رفته است که در حفظ نیروی فعال و نشاط زندگی لازم است.
از طرفی کمبود «پتاسیم» در بدن، رشد را متوقف می سازد پلکها متورم می شود و دستگاه تنفس دچار اختلال می شود.
«پتاسیم» در فعالیت و قدرت تصفیه و شستشوی سلول های کبدی، موثر است و موجب می گردد کبد مواد سمی و اوره و اسیداوریک را بهتر و بیشتر از خون گرفته خارج نماید.
«پتاسیم» در قدرت دفعی کلیه ها نقش اساسی دارد و موجب فعالیت بیشتر کلیه ها و دفع مواد سمی از خون می گردد و بدین لحاظ «پتاسیم» را یکی از داروها و درمان کننده بیماری های کلیه می دانند.
«پتاسیم» حتی در ساختمان گلبول های قرمز خون وجود دارد و در فعالیت و سازندگی و حفظ آن اثر دارد.
غیر از پتاسیم ـ که وجود ش برای ادامه ی حیات و حفظ تندرستی ما ضروری است ـ مواد معدنی دیگری چون فسفر،کلسیم، منیزیم، آهن در زیتون وجود دارد که هر کدام نقش شگرف و سازنده ای در زندگی ما دارند.

انجیر
«انجیر» نیز میوه ای است که جنبه ی دارویی فراوانی دارد و چیز زائدی ندارد و تمامش خورده می شود غذای لطیف و سریع الهضم است و لینت طبع می آورد، بلغم را تحلیل می دهد و کلیه ها را پاک و سنگ مثانه را از بین می برد و راه کبد را باز می کند و بدن را فربه می سازد.

 

«انجیر» دارای مواد و ترکیبات غذایی و دارویی سبک و خوش خوراک است که تازه و خشک آن، گوشت، هسته و پوستش برای همه و هر سنی قابل استفاده و گوار است.
در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است: « انجیر بوی دهان را می برد، لثه ها و استخوان ها را محکم می کند، مو را می رویاند، درد را بر طرف می سازد، و با وجود آن نیاز به دارو نیست، و همچنین می فرماید: انجیر شبیه ترین میوه به میوه ی بهشتی است.»
انجیر حاوی مقدار زیادی «فسفر» می باشد که در تقویت هوش و حافظه بسیار موثر است نیز سرشار از «پتاسیم» که برای سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها مفید می باشد، مقدار قابل توجهی، کلسیم دارد، که هم سازنده ی خون و استخوان و هم در

ایجاد عضلات بدن و نیروی اعصاب و افزایش قدرت جسمانی موثر است.
امروزه کارخانجات بزرگ داروسازی، از مواد موجود در انجیر و خواص حیاتی آن برای ساخت داروهای لازم جهت درمان و دفع سموم بدن استفاده می کنند.
بنابراین:
با در نظر گرفتن کلام مفسر ین و صاحب نظران و توجه به فوائد غذایی سرشار «زیتون» و «انجیر» می توان گفت: قرآن با سوگند به این دو میوه توجه و حس کنجکاوی انسان را نسبت به این دو غذا جلب کرده است و شاید یکی از حکمت های مهم سوگند قرآن به این دو میوه به اهمیت و ارزش غذایی آن باشد.

خرما میوه‌ای است بهشتی که نام آن در کتاب‌های مقدس آسمانی بارها تکرار شده است. شواهد باستان‌شناسی مربوط به کشت خرما در غرب عربستان به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارند. خرما در این نواحی به‌عنوان نماد باروری و زایش مورد توجه خاص مردم بوده است و چادرنشین‌‌ها آن‌را در واحه‌های بیابانی می‌کاشتند.

 

 

 

اعراب از قدیم اعتقاد داشتند که خرما انرژی خورشید را گرفته و در خود ذخیره می‌کنند و این انرژی با خوردن خرما به بدن آن‌ها منتقل می‌شود.

اگر خرما نبود، پراکندگی جوامع بشری در مناطق گرم و بی‌آب و علف محدودتر بود.

خرما در پیشگیری از سرطان به‌دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیوم نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان ابتلا به انواعی از سرطان در افراد ساکن نواحی خرماخیز جهان به‌طور چشم‌گیری کمتر است.

در ذکر خواص خرما این سخن کافی است که روزی ظرفی از خرما را خدمت حضرت امام صادق(ع) گذاشتند، آن حضرت فرمودند: «همانا در آن شفای دردهاست» طبق نظر حکمای طب سنتی، جوشانده ۵۰ گرم خرما در یک لیتر آب، شربت بسیار مؤثری برای رفع خشونت و نرم کردن سینه است.

 

 

خواص دارویی خرما

خرما برای درمان فلج، پارکینسون، تقویت کلیه، نرم کردن مفاصل و رفع کمردرد مفید می‌باشد. در کشور هندوستان از صمغ درخت خرما برای درمان اسهال و معالجه بیماری‌های مجاری تناسلی و ادراری استفاده می‌شود و از میوه خرمای بدون هسته، برای نرم کردن سینه و به‌عنوان ملیّن و همچنین بهبود آسم و ناراحتی‌های سینه و رفع سرفه بهره می‌برند. سایر فواید خرما شامل کمک به خون سازی (به‌دلیل داشتن ویتامین و فولات)  و درمان سنگ‌مثانه می‌باشد.

افرادی‌که تمایل به مصرف یک ملیّن غذایی جهت کمک به انجام فعالیت‌های دستگاه گوارش به‌طور طبیعی دارند، می‌توانند چند دانه خرما را در هنگام شب در مقداری آب بگذارند و صبح اول وقت آن را به همراه آبش میل نمایند. این شربت برای افراد مبتلا به رماتیسم هم مفید است.از جمله خواص خرما، خنثی کردن اسید اضافی معده است. با توجه به این‌که زیادی اسید معده باعث ترش کردن و دل‌درد می‌شود،

اشارات قرآنی

نام قرآنی خرما،  نخل و نخیل است؛ در ۲۰ جای قرآن کریم نام نخل آورده شده که عبارت از: بقره/ ۲۶۶، انعام / ۹۹ و ۱۴۱، رعد / ۴، نحل / ۱۱ و ۶۷ ، اسراء / ۹۱، کهف / ۳۲، مریم / ۲۳ و ۲۵، طه / ۷۱، مؤمنون / ۱۹، شعراء / ۱۴۸، یس / ۳۴، ق / ۱۰، قمر / ۱۰، رحمن / ۱۱ و ۶۸ ، حاقّه / ۷، عبس / ۲۹.
در هشت آیه نام نخل به تنهایی ذکر شده و در دوازده آیه دیگر در جمع میوه‌هایی دیگر مانند زیتون، انار و انگور دیده می‌شود. به جز کلمه نخل نام نوعی خاص از درخت خرما به نام «لینه» در سوره حشر آیه ۵ آمده است. در دو آیه ۵۳ و ۱۲۴ سوره نساء کلمه «نقیر» آمده که به معنای نقطه سیاه یا گودی بر پشت هسته خرما می باشد. قطمیر کلمة دیگری است که در قرآن در سوره فاطر آیه ۱۳ آمده است که به‌معنای چیزی بی‌اهمیت است هر چند در لغت به‌معنای پوست نازک بین خرما و هسته آن می باشد. کلمة «نوی» در سوره انعام آیه ۹۵ را بعضی هسته خرما معنا کرده‌اند و البته بعضی آن‌را هسته هر نوع میوه‌ای می‌دانند. همچنین کلمه «عرجون» به‌معنی چوب هلالی شکل خوشهخرماست که خشکیده و به شکل داس برآمده، است که در سوره یس آیه ۳۹ هلال ماه به آن تشبیه شده است. کلمات «حبل» و «دُسُر» را که در سوره لهب آیه ۵ و قمر آیه ۱۳ به ترتیب آمده است، لیف خرما معنی کرده‌اند.

خرما در روایات

در روایتی آمده است جبرئیل(ع) به حضور رسول خدا رسید در حالی‌که یک طبق خرما در حضور پیغمبر(ص) بود، جبرئیل پرسید: این چیست؟ فرمود: برنی [نوعی خرما] عرض کرد: ای محمد(ص) بخور آن‌را که غذا را هضم می‌کند، خستگی را از بین می‌برد، درد را بیرون می‌نماید و در آن مرضی نیست و در هر خرما یک حسنه ثواب است. (۳. نورانی، مصطفی، دورنمایی از طب اسلامی گیاهان دارویی، ص ۱۲۰ و محاسن، ج ۲، ص ۵۳۵.
در کتاب بحارالانوار، جلد۶۶ از امیرالمؤمنین(ع) نقل شده که فرمود: «خرما بخورید زیرا خرما بر هر درد شفاست» و نیز پیغمبر اسلام(ص) فرمود: «خرما را ناشتا بخور که کرم را می‌کشد.
در کتاب مجمع البیان، ج ۳، ص ۵۱۱ از امام باقر(ع) نقل شده که فرمود: «زن‌ها در هیچ چیز مثل خرما شفا نمی‌طلبند؛ چون خدا به مریم در موقع نفاسش خرما داد»..

پیامبر خدا (ص) فرمود: برشما باد برنی (نوعی خرما)، چرا که خستگی را می‌برد، در برابر سوز سرما گرمی میدهد در برابر گرسنگی سیر می‌کند و درآن هفتاد و دو باب شفا است و نیز فرمود: «به زنان خود در دوره نزدیک زایمان خرما بدهید؛ زیرا صورت کودک وی بردبار و پاک خواهد شد و خوراک مریم(س)، هنگامی‌که عیسی را به دنیا آورد، همین بود در حالی‌که اگر خدا غذایی بهتر از خرما برای او سراغ داشت همان را به وی می‌خوراند» و امام علی(ع)  فرمود: «زن باردارهیچخوراکینمیخوردوهیچداروییبهکارنمیگیردکهبرترازخرمایتازهباشد..
کسانیکه بیماری قنددارندبایدکمترازاین میوهاستفاده کنند.لازم به ذکراست باتمام مزایای یادشده، زیادهروی درمصرف خرما برای کبد و طحال خوب نبوده ودرضمن فشارخونرا بالابرده وهمچنین باعث چاقی نیز میشود.

 

 

انار:

در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات 99 و 141 از سوره انعام و آیه 68 از سوره الرحمن آمده استمیوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده استبوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که اناراز میوه هایی است که تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد، گل انار خون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می کند. پودر انار زخم های کهنه و مزمن را معالجه می کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید استاین میوه دارای مواد شیمیایی بسیاری است که در مبارزه با تصلب شرائین، آماس سرطان و کند کردن واکنش های پیرشدن سلول ها موثر است.خواص ضدسرطانی انار در پژوهش هایاخیر محققان مورد تایید قرار گرفته است. انار منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است و مصرفآبآن از ابتلا بـهسرطانپروستاتجلوگیریمیکند. 
گل، برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال، اسهال خونی و خون ریزی پیشگیری می کندپوست انار که نسبت به دانه های آن آنتی اکسیدان بیشتری دارد، ضدباکتری، تقویت کننده کبد و سیستم گوارشی استاین میوه در بهبود بیماری های قلبی موثر است. مصرف منظم آن میزان آنتی اکسیدان را افزایش و با پایین آوردن کلسترول خون به طور چشمگیری فشار سیستولیک جریان خون را کاهش می دهد و مانع از بروز سکته های قلبی می شود.محافظت در مقابل اختلالات بینایی وابسته به سن مانند آب مروارید، تسکین علایم تب یونجه، سینوزیت ، تنگی نفس و کاهش التهاب ریه ها و سایر مسیرهای عبور هوا و آسان تر کردن تنفس از دیگر خواص این میوه استاز دیگر خواص انار کاهش التهاب پوست مانند اگزما و محل نیش حشرات و به حداقل رساندن گرگرفتگی در زمان یائسگی، درمان هموروئید و سیاهرگ های مبتلا به واریس استهمچنین مصرف آب انار شیرین برای رفع درد سینه و سرفه مفید است، نوع ترش آن نیز برای افرادی که طبیعت گرم دارند بسیار مفید است.انار سرشار از ویتامین های A,B,C,E و آهن و آب آن دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است که موجب تصفیه کبد می شود.این میوه همچنین به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار است، ویتامین B موجوددر آن اعصاب را تقویت می کند و به علت دارابودن مقادیری از ویتامین B6 ضداستفراغ است.مصرف آب انار یا عصاره آن برای زنان باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از ویتامین ها، موجب رشد مناسب جنین می شود.معصومین (ع) نیز در احادیث مختلف خود در مورد مصرف انار توصیه های مختلفی کرده اند.امام علی (ع) فرموده است به کودکانتان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن پوست زرد و ضخیمی که روی دانه های انار قرار دارد، بخورید.

از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است که، انار شیرین بخورید چراکه دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد

 

انگور :

« و فی الأرض قِطَعٌ مُتَجاوِزاتٌ وَ جَنَّاتٌ مِن أَعنابٍ وَ زَرعٌ وَ نَخیلٌ صِنوانٌ وَ غَیرُ صِنوانٍ یُسقی بِماءٍ واحِدٍ وَ نُفَضِّلُ بَعضَها عَلَی بَعضٍ فِی الأُکُلِ إِنَّ فِی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَومِ یَعقِلُون » (1) " و بر روی زمین قطعه هایی است در کنار یکدیگر و باغهای انگور و کشتزارها و نخلهایی که دو تنه از یک ریشه رسته است یا یک تنه از یک ریشه و همه به یک آب سیراب می شوند و در ثمره ، بعضی را بر بعض دیگر برتری نهاده ایم . هر آینه در اینها برای خردمندان عبرت ها ست .

انگور یکی از لذیذ ترین میوه هایی است که خداوند برای انسان آفریده است و از این رو بازده مرتبه در قرآن مجید نام این میوه به صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) آمده است . از جمله در سوره های (نحل / آیات 11و 47 ت سوره اسراء / آیه 91 ـ سوره یس / آیه 34 ـ سوره رعد / آیه 4 و ...) به عنوان غذا و میوه در این دنیا و نیز میوه ای بهشتی معرفی شده است . و اما در مورد انگور » به گفته دانشمندان غذا شناس بقدری عوامل مؤثر دارد که می توان گفت ، یک داروخانه طبیعی است . علاوه بر این انگور از نظر خواص ، بسیار نزدیک به شیر مادر است ، یعنی یک غذای کامل محسوب می شود . انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ایجاد می کند ، و علاوه بر این ضد سم است ، برای تصفیه خون ، دفع رماتیسم ، نقرس ، و زیادی اوره خون ، اثر درمانی مسلمی دارد ، ، نشاط آفرین و برطرف کننده اندوه است ، اعصاب را تقویت کرده و ویتامین های مختلف موجود در آن به انسان نیرو و توان می بخشد . انگور علاوه بر اینکه غذای پر ارزشی است قدرت میکروب کشی قابل ملاحظه ای دارد و حتی عامل مؤثری است برای مبارزه با بیماری سرطان . یکی از نعمت هایی که خداوند کریم بر ما ارزانی داشته است انگور است . امروزه نه تنها خواص درمانی آن بر کسی پوشیدهنیست.

نگور یکی از بهترین منابع طبیعی گلوکز و فروکتوز است و 20 درصد انگور را این مواد تشکیل می دهد . علاوه بر قندها ، انگور دارای اسید تارتاریک و اسید مالیک فراوان است . مواد معدنی مانند سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و آهن به مقدار زیاد در آن وجود دارد . در صورتی که پروتئین و چربی آن بسیار ناچیز است 

 

سیر

سخن پایانی را در مورد سیر خواهیم داشت که در  رمضان سال قبل  درمورد خواص واعجاز آن از منظر نهج البلاغه بحث نمودیم

" و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها و قثآئها وفومها و عدسها و بصلها قال اتستبدلون الّذی هو ادنی بالّذی هو خیر اهبطوا مصراً فانّ لکم ما سالتم و ضربت علیهم الذلّة والمسکنة و باءو بغضب من الله ذلک بانّهم کانوا یکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیرالحق ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون." (بقره/ 61.

و آن زمان را که گفتید: ای موسی، ما بر یک نوع طعام نتوانیم ساخت از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. موسی گفت: آیا می خواهید آنچه را که برتر است به آنچه فروتر است بدل کنید؛ به شهری باز گردید که در آن جا هر چه خواهید به شما دهند. مقرر شد بر آنها خواری و بیچارگی و خشم خدا را بر خود هموار ساختند و این بدان سبب بود که به آیات خدا کافر شدند و پیامبران را به ناحق کشتند و نافرمانی کردند و تجاوز ورزیدند.

در زبان عربی سیر را ثوم می نامند اما نام قرآنی آن فوم است. به هر حال، بعضی از مفسران قرآن این کلمه را به معنای کلمه عربی حنطه گرفته و آن را گندم ترجمه کرده اند. با وجود این علامه یوسف علی و مولانا عبداللطیف و چندین مترجم دیگر فوم را فقط سیر ترجمه کرده اند. بنابر نقل ابن مسعود تلفظ صحیح قرآنی «فومها» باید «ثومها» باشد. شواهد تاریخی نیز دلالت بر این دارد که آیه 61 سوره  بقره اشاره به سیر استنه گندم.

 

 

 

معبودا  :

به بزرگی آنچه داده ای آگاهم کن تا کوچکی آنجه ندارم نا آرامم نکند.

 




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه نوزدهم خرداد ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه


 

داروهای روان گردان

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی                        

به نام آنکه که قلم در کف انسان نهاد   و  بر حرمت آن قسم یاد کرد .

 

قرص ها و داروهای روانگردان،       کنگره 60 چیست؟

 

اعتیاد به قرص و داروهای روان گردان و شیمیایی از زمانی شروع شد که از این داروها به عنوان داروی ترک یا درمان اعتیاد به مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و همچنین هرویین استفاده شد. در گذشته مواد مخدری که توسط معتادان مصرف می شد ، تریاک ، شیره تریاک و در نهایت هرویین بود. اما با ورود قرص‌ها و داروهای شیمیایی و روان گردان به عنوان داروی ترک اعتیاد ، اعتیاد جدیدی تحت عنوان اعتیاد به قرص و داروهای شیمیایی و روان گردان پا به عرصه وجود گذاشت که یکی از مخرب ترین انواع اعتیاد به شمار می رود و اعتیاد به آن به مراتب وخیم تر و مخرب تر از اعتیاد به هرویین و تریاک است.

مصرف کنندگان این داروها به منظور ترک یا درمان اعتیاد ، مصرف این داروها را خودسرانه و یا به تجویز متخصصان ترک اعتیاد شروع کرد‌ه‌اند و پس از مدتی به مصرف آن ها معتاد شده‌اند. اکثر این افراد دوباره به مصرف مواد مخدر اولیه خود روی می آورند در حالیکه اعتیاد به قرص نیز به آن اضافه شده است . بعضی از مصرف کنندگان قرص در روز بیش از 300 عدد قرص مصرف می کنند که تخریب آن بسیار وحشتناک و در نهایت به اغتشاش شعور و معمولا َ خودکشی منتهی می شود. بررسی سیر تاریخی داروهای ترک اعتیاد که توسط بعضی از متخصصین تجویز می شده است ، نشان می دهد که این داروها نه تنها کمکی به حل مسئله درمان اعتیاد نکرده اند بلکه باعث حاد شدن قضیه نیز شده است و هر بار با ورود دارویی جدید به عرصه داروهای ترک اعتیاد ، در واقع ماده مخدر جدید و خطرناکی به جمع مواد مخدر و اعتیاد آور اضافه شده است .

جهت آشنایی با مهمترین این داروها ، به اسامی بعضی از آن ها به اختصاراشاره می شود. در ابتداداروهایی که در حال حاضر بیشترین سوء مصرف را دارند و اعتیاد به آن ها نسبتاَ زیاد است را می توانیم به سه دسته کلی تقسیم کنیم.

 

1.بنزودیازپین‌ها

2.باربیتورات‌ها

3.ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای

خانواده بنزودیازپین ها شامل: دیازپام ، لورازپام ، اگزازپام ،  آلپرازولام ، فلورازپام ، تمازپام ، کلونازپام و کلرودیازپوکساید .

باربیتورات ها شامل: پنتو باربیتال ، آموباربیتال ، سکوباربیتال و فنوباربیتال.

ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای شامل: ایمی‌پرامین ، آمی‌تریپ‌تیلین ، نورتریپ‌تیلین ، پروتریپ‌تیلین ، تری میپرامین  می‌باشند.

داروهای دیگری نیز از دسته پروپاندیول‌ها نظیر متروبامات و همچنین آنتی‌هیستامین ها مانند دیفن هیدرامین، هیدروکسی‌زین دوکسی‌لامین و پیریلامین نیز وجود دارند.

در این میان داروهایی چون دیفنوکسیلات ، ترامادول و کلونیدین نیز برای ترک اعتیاد مصرف زیادی دارند.

 

نکته مهم  این که هر کدام از این داروها در علم پزشکی و تجویز آن‌ها توسط پزشکان محترم برای بیماری‌های خارج از حوزه اعتیاد به مواد مخدر ، کارایی خاص خود را داشته و در استفاده صحیح آن ها طبق نسخه پزشک هیچ شکی نیست . آنچه که مدنظر ماست سوءمصرف این داروها و مصرف خودسرانه به منظور ترک اعتیاد و اعتیاد به مصرف آن ها در کنار مصرف سایر مواد مخدراست.یک مصرف کننده قرص که انواع مختلفی از داروها را در تعداد زیاد مصرف می کند ، به عنوان مثال تعدادی قرص از خانواده بنزودیازپین‌ها به همراه تعدادی دیفنوکسیلات و غیره مصرف می کند.

باید بدانیم که هریک از این داروها به تنهایی و جداگانه ، آن هم در دوزاژ مشخص دارای اثرات تعریف شده و شناخته شده‌ای می‌باشد. اما زمانی که شخص خودسرانه مقادیر بالایی از یک نوع دارو را مصرف می کند ، به نسبت بالا رفتن دوز یا مقدار مصرف ، اثرات آن دارو تغییر می کند. معمولاً مصرف کنندگان قرص در اندازه و مقداری مصرف می کنند که شاید در هیچ مرجعی به اثرات آن اشاره نشده باشد. به عنوان مثال حداکثر دوز مجاز دیفنوکسیلات در روز 15 میلی گرم می‌تواند باشد که اثرات و عوارض آن مشخص شده است. اما زمانی که شخصی به میزان 200 یا 300 یا حتی 400 میلی گرم دیفنوکسیلات مصرف می کند ، اثرات آن کاملاً ناشناخته است. خدا می‌داند چه عوارضی در شخص به وجود می‌آید . حال در نظر بگیرید که فردی تعداد زیادی دیفنوکسیلات را به همراه تعدادی دیازپام و تعدادی ترامادول و تعدادی آمی‌تریپ‌تیلین و غیره مصرف می کند . در اینجا عوارض به وجود آمده ، نه عوارض دیفنوکسیلات است و نه عوارض دیازپام و نه عوارض آمی‌تریپ‌تیلین . بلکه نتیجه سومی است که از ترکیب این داروها به وجود آمده و کاملاً ناشناخته و عجیب و غریب است. ممکن است در این حالت ، راهنما با توجه به اطلاعات و تجربیات خود ، مقدار مصرف این داروها را کم و زیاد و یا تغییر دهد و یا بخواهد دارویی را حذف کند . کنگره 60 معتقد است آز آنجایی که راهنما پزشک نیست به هیچ وجه اجازه تجویز دارو و همینطور تغییر این داروها یا جابجایی آنها را ندارد.

کنگره 60 چیست؟

کنگره از پنج حرف تشکیل شده:

"ک" آن به معنی کوشش، کمال، کشت کردن، کوه شدن، کمیاب شدن و کامیابی است"ن" آن به معنی نیاز، نور، نجات، نوازش، نیت کردن، ناب شدن، نعمت، نمونه شدن، نامحدود شدن و نایاب شدن است.

"گ" آن به معنی گذشت، گران شدن، گوهر وجود شدن، گوش سپردن، گرم شدن دل، گنج شدن، گام برداشتن است.

"ر" آن به معنی رهایی، روان شدن، روراست شدن، راه صحیح رفتن، روسفیدی، روزه، راهنما شدن، رشد کردن، ریشه پیدا کردن، رحیم شدن، رحمان شدن، رزق و روزی و راه بلد شدن است.

"ه" آن به معنی هدف دار شدن، هدیه گرفتن، هنرمند شدن، هجرت، هوادار خدا شدن، هیجان، هوا خواه پیدا کردن و همیشگی شدن است.

.......................................................................................................................

(60)   شصت از سه حرف تشکیل شده:

"ش"   آن به معنی شاد شدن، شعر سرودن، شاهی کردن، شور و شیدایی، شیرین سخن گفتن، شهریار شدن، شبنم و شقایق و شکرگزاری است.

"ص"   آن به معنی صبر، صداقت، صیانت، صبح شدن، صاف شدن، صیقل یافتن، صفا و صمیمیت است.

" ت" آن به معنی توبه، تولد، تاوان دادن، توجه دادن، توکل، توشه آخرت برداشتن، تبرک، تازه شدن، تزکیه نفس، توقف جلوی خدا، تشهد، تیمم، تسلیم شدن، تحلیل، تمرین، تشویق، تکمیل شدن، تحمل، تقید، تطهیر، تهذیب، ترتیب، تبدیل، توانگرشدن، تحصیل، تولی و تبری، تصاعد، تبادل، تعامل، توحید، تقوا، تفهیم، تکریم، تفکر، تقدس، تجربه و تعادل است.

............................................................

باید در نظر گرفت شخص مورد نظر نردبان بلند و خطرناکی را بالا رفته و خود را در وضعیتی خطرناک و بحرانی قرار داده است.در این حالت هرگونه حرکت اشتباهی از سوی راهنما ممکن است عواقب بدی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل کنگره 60 قویاً اعلام می کند راهنما اجازه چنین دخالتی را ندارد.در این وضعیت راهنما فقط می تواند شخص مورد نظر را آرام آرام از نردبانی که بالا رفته پایین آورد. یعنی راهنما می‌تواند به آرامی در پله‌های یک هفته تا 21 روز و مطابق با اصول روش درمان تدریجی و کاهش پله‌ای مصرف ، مقدار مصرف او را همانگونه که هست کاهش دهد نه اینکه بخواهد آن‌ها را با داروهای دیگری عوض کند و یا بگوید این را بخور و این یکی را نخور. خیر، فقط مجاز است مقدار قرص‌ها را کاهش دهد تا جایی که به صفر برسد.

نکته مهم : از آنجاییکه مصرف قرص و داروهای روان‌گردان اثرات بسیار مخربی روی سیستم اعصاب مرکزی ، سیستم تولید کننده مواد شبه افیونی و سایر قسمت‌های جسم می‌گذارد ، لذا قطع ناگهانی آن ها و یا کاهش آن ها بیش از مقدار 20% درصد در هر پله  می‌تواند خطرناک باشد. در بسیاری از مراکزی که مصرف کنندگان مواد مخدر یا معتادان را به صورت شبانه روزی نگهداری می کنند ، دیده شده است که مصرف کنندگان قرص با قطع ناگهانی مصرف قرص و یا عدم دسترسی به قرص دچار اغتشاش شعور در حد بالا و همچنن دست به خودکشی زده‌اند. مصرف قرص و داروهای روان گردان باعث ایجاد توهماتی می‌شود که ممکن است بر اثر آن شخص صداهای عجیب و غریب و یا تصاویر عجیب و غریب را ببیند که البته برای او کاملاً واقعی است و در نتیجه درک صحیحی از مکان و زمان و اطرافیان نداشته باشد که لازم است راهنما در برخورد با این افراد ، مد نظر داشته باشد. البته این عوارض برای کسانی است که مصرف قرص در مقدار زیاد و به مدت طولانی داشته‌اند و کسانی که مصرف قرص در مقدارکم و مدت کم دارند و یا داشته‌اند معمولاَ دچار این حالات نمی‌شوند.

  اکستازی MDMA (3,4-methylenedioxymethamphetamine که مصرف آن در بین جوانان افزایش یافته، به جز برخی از کشورها در سایر کشورها در ردیف داروهای غیرقانونی است ولی از آنجا که از فرمول ساده یی برای تولید برخوردار است، در تمامی کشورها و از جمله ایران تولید می شود. جزو داروهای شیمیایی است که دارای خواص و اثر محرک زایی و توهم زایی است. در حقیقت MDMA جزو توهم زاهای محرک است.

 MDMA یا اکستازی اغلب به صورت قرص و یا کپسول تولید و توزیع می‌گردد.

آخرین پژوهشها به وضوح نشان می دهد که مصرف اکستاسی همانند مصرف آمفتامین موجب بروز حمله قلبی خواهد شد. تحقیقات انجام موید آن است که آمفتامین و کوکائین انعقاد خون را تشدید کرده و در نتیجه با مسدود کردن عروق خونی موجب بروز حمله قلبی می شوند. یکی از رایج ترین عوارض مصرف اکستاسی که اکثر مواقع منجر به مرگ می شود افزایش شدید دمای بدن یا هیپرترمی است که منجر به از کار افتادن ماهیچه ها، کلیه ها و دیگر اعضای بدن می شود.

 

ا

این ماده در آلمان به عنوان کم کننده اشتها مورد استفاده قرار گرفت که به علت اثرات آن از رده مصرف خارج شد. در دهه میلادی این دارو کاربرد مجدد یافت و در روان درمانی برای کمک به بیان احساسات بیماران استفاده شد که در با اثبات اثرات آن روی مغز حیوانات آزمایشگاهی، از رده خارج شد. در آمریکا، مصرف آن ممنوع اعلام شد

در سال های اخیر مصرف آن در آمریکا، به شدت افزایش یافته که باعث نگرانی دولت شده است. در دوره زمانی خاصی در اروپا، مصرف این مواد انرژی زا و شادی بخش برای کاهش مصرف سایر مواد مخدر مثل هروئین تشویق شد به طوری که مصرف آن در اروپا در از هزار قرص در سال به میلیون قرص در دو سال بعد رسید. اکستازی، اعتیاد جدیدی که در انتهای آن مرگ به انتظار نشسته است. وقتی در سال ۱۹۱۴ دانشمندان در آلمان یک ماده شیمیایی جهت کم کردن اشتهای افراد ساختند، هیچ کس فکر نمیکرد این ماده تبدیل به اعتیاد نسل جوان در قرن جدید شود

12درصد مردم امریکا حداقل یک بار این ترکیب را مصرف کرده اند. یازده و هفت دهم درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در امریکا یک بار “اکس” مصرف کرده اند. مصرف این قرص ها در ایران به خصوص در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته است. جوانان تحصیل کرده و مرفه، مصرف کنند گان اصلی این داروها هستند بنابراین لازم است عموم مردم و پزشکان با اثرات سوء مصرف این دارو آشنا شوند.

آمین های مغز به ویژه نوراپی نفرین و سرتونین و نروترانسیمترها مسیرهایی هستند که کارشان بروز خلق است. با توجه به فرضیه آمینی، کاهش عملکرد این آمین ها باعث افسردگی خواهد شد و افزایش فعالیت آنها باعث بالا رفتن خلق می شود.

MDMA از طریقی که ذکر خواهد شد باعث افزایش خلق و احساس نشاط می شود.

در مورد تولید این قرصها در تیراژ وسیع، نظریه های متفاوتی وجود دارد و همینطور فرضیه ی تاثیر مواد موجود در این قرصها در بین پزشکان به این صورت می گردد.                                                                                                                

1- بلوک باز جذب سروتونین‌               2- افت میزان سروتونین مغز                  3 - اثرات غیرمستقیم بر میزان دوپامین مغز

4- افزایش آزادسازی سروتونین در سیناپس های مغزی‌

البته در کشور ما اقدامات مختلفی برای آشنا کردن جوانان نسبت به عوارض استفاده از قرصهای روان گردان انجام می شود اما متاسفانه ما گاهی اوقات از سر خیرخواهی و ناخواسته، دست به آموزشهایی می زنیم که اصلا نمی تواند برای سلامت جامعه مفید باشد. برای مثال وقتی برای کلمه‌ی “اکستاسی” روی اینترنت جستجو می کردم، در سایت اینترنتی رسمی نیروی انتظامی و یا سازمان امور زندانهای کشور وابسته به قوه ی قضاییه، ترکیبات محلول در این قرص و نحوه ی ساخت آن نیز آموزش داده شده بود! هرچند هدف این کار، در نظر یک هدف خیر می آید اما اینکه ما از چه کارشناسانی و با چه پیش زمینه ی ذهنی برای مبارزه با اینگونه آفات اجتماعی بهره می جوییم و چگونه این معضل را مهندسی اجتماعی می کنیم و به تبلیغات رسانه یی در مورد آن می پردازیم، بسیار مهمتر از نفس عمل مبارزه به نظر می رسد.

 

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات در مورد اکستاسی، MDMA یا دی اکسی مت آمفتامین که ماده ی سازنده ی اصلی اکستاسی محسوب می شود، با تأثیر بر نرون‌های حاوی سروتونین و آکسون‌ها باعث اختلال در حواس شده و آثاری چون تغییر در ادراک زمانی، تغییر در ادراک بینایی، تغییرات گفتاری، کاهش دفاعی بدن و ... را 2 تا 4 دقیقه پس از مصرف ایجاد میکند و در ادامه باعث کاهش خواب، کاهش توان و تمایل به انجام کارهای فکری و بدنی، خستگی و ... میشود.

اکس، ضیافت جهنمی‌

بوی تند و گنگی فضا را پر میکند. سرش به دوران میافتد. توهمی به درونش چنگ میزند. گویی که کف سالن به سقف نزدیک و نزدیکتر میشود و برای لحظاتی قلب از تپش باز میماند. اولین مصرف، اولین تجربه، ترکیبی از ترس و سرخوشی کاذب. چشمهایش دو دو میزند. جیغ میکشد بدون معنا. چرخ میزند گیج و ناپایدار حول دایره ای پر از رنگهای سرد خاکستری. میخندد و باز میخندد، انگلیسیها برای سرخوشی سربازان در جنگ جهانی اول و برای نجات آنها از افسردگی، دارویی تهیه کردند که پس از جنگ نیز مدتی مصرف داشت تا این که مرگ مشابه 15 نفر در یک سال بر اثر مصرف این دارو به جمع‌آوری‌اش انجامید. آلمانی ها در جنگ جهانی دوم برای کم کردن اشتهای سربازان شان آن را مورد امتحان قرار دادند. سال 1980 تولید دارو در اروپا مجددا آغاز شد و سال 1985 در کشور هلند به عنوان ضد افسردگی مورد استفاده قرار گرفت. داروی یاد شده چیزی نبود جز ماده اولیه دارویی که امروزه در تمامی نقاط جهان از جمله کشورمان با خواص ویرا نگری که دارد مصرف پیدا کرده و امروزه به تهدیدی جدی برای جوامع بشری تبدیل شده است؛ دارویی به نام اکستازی با علامت اختصاری اکس.

 

با ورود اکستازی به بازار مصرف، برای فریب جوانان، نام شادی‌آور یا شادی بخش روی آن گذاشتند. این قرص به شکل گرد و بیضی در رنگهای سفید، زرد، صورتی و قهوه‌ای به حالت پودر حل شده در شربت یا نوشابه، تکه یخ و آدامس مورد استفاده قرار میگیرد. میهمانیها و پارتی های شبانه اکس با شعار «بخور که شاد شوی» برگزار میشود و معمولا از ابتدای شب تا نزدیک صبح طول میکشد. اکس امروزه در بازار مصرف ایران با نامهای دیگری نیز نظیر پرنده، امگا، دلفین، لنگر، دکس، تی‌ان‌تی، بیسکویت، سیب،‌الماس، صلیب سرخ، سان شاین، هوندا، بمب‌بی، سوپرمن، آدیداس، دوقلو، مثلث، کشنده، قرص عشق و قرص شیطان شناخته میشود.

 

در دهه 1950 نظامیان آمریکا آن را به صورت دارویی مرکب مورد آزمایش قرار دادند و در دهه 1960 مصرف وسیع آن توسط انسانها آغاز گردید و تا سال 1985 به دلیل توانایی MDMA در ایجاد روابط گرم و صمیمی و باز پزشکان و متخصصان آن را به عنوان درمان کننده بیماران روانی مورد استفاده قرار میدادند.

قرصها در بازار ایران

در حال حاضر، این قرصها در شکلهای مختلف!! و با اسامی مختلف از جمله نام کمپانی های ماشین سازی، ادیان آسمانی و نمادهای گروههای موسیقی مختلف در داخل کشور توزیع می گردد و نوع جدید آن نیز در حال تولید و عرضه به بازار است که مصرف آن معادل خوردن چندین قرص خواب آور در یک لحظه است و فرد را گاهی تا مرز یک هفته نیز به خواب فرو می برد.

از انقباض رگهای ماهیچه یی، کاهش قدرت دفاعی بدن و کاهش بینایی چشم و حتی کوری گرفته تا مرگ، مسمومیت و اختلال حواس همگی از آثار سو استفاده از این قرصها هستند و همینطور فک جنبانی چندین ساعته که شخص را وادار به استفاده از چندین آدامس یکجا می کند همگی تاثیرات منفی قرصهای روان گردان اکستاسی هستند و جالب اینکه در میان تمام تاثیرات این قرصها بر سیستمهای گوارشی یا دفاعی و گردش خون بدن، هیچ تاثیر مثبتی دیده نمیشود و جالبتر اینکه با وجود تمام این مشکلات که در درازمدت، فرد را دچار احساس پوچی و تباهی می کند و در اکثر موارد، باعث خودکشی یا خود سوزی (این قرصها معمولا حس سرما را به افراد القا می کنند و به همین دلیل شخص برای گرم کردن خود، به دلیل نداشتن تصور درست از اطراف، با آتش خود را می سوزاند!!) نیز می شود، هنوز جوانانی هستند که به این تولید ضد فرهنگی و ضد انسانی نازیستهای فالانژ آلمانی پاسخ مثبت می دهند و برای همیشه به تباهی خود منجر می شوند. گفته می شود تمایل فرد به شنیدن آهنگهای عجیب و با صداهای گوش خراش و انجام حرکات دایم سر و گردن به صورت سریع و تند، شاید از اثرات موضعی استفاده از قرصهای روان گردان باشد، اما معمولا همین مساله در ادامه به سر دردهای عصبی و میگرن های کشنده برای افراد منجر می شوند.

اما داستان به همینجا ختم نمیشود. امروز، غیر از اکستازی‌های تقریباً قدیمی و از مد افتاده، انواع تقریباً کمیاب‌ اما مخرب تری مانند کرک، لنگر، سان‌شاین، هوندا و نو را نیز میتوان در بازار ایران یافت.  از آمفتامین ها که نوعی هیدروکربن هستند، قرصهای روانگردانی مانند اکستازی نیست به دست میآید که در لغت نیز به معنای خلسه، شادی مفرط یا آرامش است.

در فاز توهم زایی پس از مصرف قرص، فرد معمولاً احساس تشنگی شدید میکند، درک خود از واقعیت را از دست میدهد و داده‌هایی که به مغز او میرسند را درست تحلیل نمیکند در نتیجه ممکن است یک ارتفاع پنجاه متری را مانند دو پله‌ی یک متری ببیند، بپرد و جانش را از دست بدهد.

متاسفانه بنا به گزارش سازمان ملل، اکستازی قرصی است که به راحتی در منازل نیز ساخته میشود و از همین رو رد گیری و خنثی سازی فعالیت باندهای توزیع و قاچاق این نوع مواد نیز امکانپذیر نیست.

 

اثرات تلقینی مصرف داروهای روان گردان، به بدینسان است که حتی زمانی که قرص ویتامین A را به شخصی تجویز میکنیم، این پیش زمینه‌ی ذهنی را در او ایجاد مینماییم که باعث ایجاد انرژی و سلامتی در او خواهد شد. با توجه به این تاثیرات وابسته به عوامل روحی و درونی و همینطور فضا سازی پیشنهاد دهندگان و سایر مصرف کنند گان است که تاثیرات قرصهایی مانند کراک و اکستازی نیز چند برابر میشود. به اعتقاد بسیاری از متخصصان  اکستازی مانند LSD جزو اصلی گروه مواد مخدر توهم زا و سرخوشی آور به شمار می رود. در ساخت اکستازی موادی همچون استون، نیترواتان، کلروفورم و یا حتی فورمامید به عنوان مواد پایه به کار می روند. موادی که همگی در صنعت شیمیایی و دارو سازی  کاربرد داشته و می توان به طور کاملا قانونی آن ها را تهیه و بعضی از این مواد را بدون هیچ منعی استفاده کرد. عموما ساخت این مواد در آزمایشگاه های زیرزمینی صورت می گیرد. اما در مورد اکستازی قضیه فرق می کند. این ماده نه تنها در لابراتوارهای کوچک زیرزمینی تولید می شود، بلکه در کارخانجات بزرگ هم هست. در سال 1989 فقط در مرز آلمان و هلند 3/1 میلیون عدد قرص اکستازی مصرف شده است.  اکستازی از طریق دهان و به صورت قرص همراه با آب مصرف می شود. در سطح خارجی این قرص ها اغلب اشکال و حروفی دارند که به همراه  رنگ و ترکیبات رنگی ، شدت و مدت زمان تاثیر و نوع ماده موثر آن را برای مصرف کننده مشخص می کند .

سکوت مرگ                                                                                                                                     

 اگر اقدامی‌ جدی‌ برای‌ آگاه سازی‌ جامعه‌ در مورد عوارض‌ و خطرات‌ داروهای‌ نشاط آور ازجمله‌ اکستازی‌ انجام‌ نشود، در آینده‌ با گسترش‌ بیشتر این‌ داروها در میان‌ جوانان‌ و گرایش‌ آنها به‌ مواد خطرناک تری‌ نظیر هرویین‌ و کوکایین‌ روبه‌رو خواهیم‌ بود. مطالعات‌ غیر ساخت‌ یافته‌ در ایران‌، روندی‌ بشدت‌ رو به‌ رشد را نشان‌ میدهد که‌ کاهش‌ قیمت‌ داروهای‌ اکستازی‌ یکی‌ از علل‌ است.

قرص عشق (Love Pill)

اکستازی قرص عشق نیز خوانده میشود. این قرص ادراک شخص را از رنگها و اصوات به میزان زیاد افزایش می‌دهد و در هنگام برقراری رابطه جنسی، درک حس ناشی از لمس شدن و نوازش را بالا می‌برد.

اکستازی یک قرص توهم‌زاست و بر مغز اثر می‌گذارد. مواد توهم‌زا تصاویر را در مغز افراد مخلوط می‌کنند. آنها می‌توانند تداعی‌گر صحنه‌ های غم ‌انگیز یا هراسناک زندگی گذشته فرد باشند. گاه شخص بدون آنکه آگاه باشد، این تصاویر را در ضمیر ناخودآگاه خود حفظ کرده است.

مصرف قرصهای عشق باعث افسردگی، گیجی، اضطراب بیش از حد، بدبینی، جنون گذرا و اختلالات روانی می‌شود.

 

سایر مواد اعتیاد آور

1- ال اس دی (LSD)      2 - استروئیدها                        3- ترکیب مواد مخدر

معرفی ال اس دی

آشنایی با ماده مخدر ال اس دی LSD ال اس دی یکی از قوی ترین مواد شیمیایی روان گردان است. ماده اصلی این ماده مخدر اسید لیزرجیک دی اتیل آمید است که از نوعی قارچ به اسم ارگوت که بر روی چاودار و سایر غلات رشد می کند به دست می آید و سپس در آزمایشگاه های غیر قانونی و زیر زمینی به کریستال های ال اس دی تبدیل می شود. کریستال ها نیز به راحتی برای مصرف به مایع بدون بو، بدون رنگ و تلخ مزه تبدیل می شود.

    ال اس دی به شکل قرص، کپسول و یا کپسول های ژلاتینی به صورت غیر قانونی تولید شده و با نام های مستعار زیادی از جمله ” اسید ” در خیابان ها فروخته می شود. ال اس دی مایع معمولا به ندرت فروخته می شود اما گاهی نوع مایع ال اس دی را در کاغذ های جذب کننده مایع ریخته و سپس این کاغذها را به مربع های کوچک تقسیم می کنند. گاهی این تکه های کاغذی را با تصاویر کارتون و یا نوشته هایی نیز تزئین می کنند. صرفنظر از شکل ماده مخدر ال اس دی، مصرف آن یک نتیجه یکسان دارد که آن قطع ارتباط مصرف کننده با دنیای واقعی و اسیر شدن در اوهام و خیالات می باشد. مصرف کنند گان ال اس دی این توهّمات که گاهی تا ١٢ ساعت به طول می انجامد را سفر می نامند. در صورتی که تجربه آنها خوب و خوشایند باشد آن را سفر خوب، و در صورتی که این سفر ناخوشایند باشد آن را سفر بد و یا زندگی در جهنم می نامند.

عوارض و تاثیرات : به طور کلی تاثیراتی که مصرف ال اس دی بر انسان می گذارد غیر قابل پیش بینی می باشد. این عوارض بسته به میزان مصرف، شخصیت فرد، حالت روحی او در زمان مصرف و شرایط محیطی وی تغییر می کند. حالت های فرد پس از هر بار مصرف مانند تاس انداختن است. هر تجربه مصرف اینگونه مواد می تواند بسیار خوب و لذت بخش و یا بسیار بد و وحشتناک باشد.

    به طور معمول اولین نشانه های مصرف ال اس دی حدوداً ٣٠ الی ٩٠ دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. در این مرحله معمولا مردمک چشم گشاد شده و دمای بدن فرد به شدت بالا یا پایین می رود. افزایش ضربان قلب، فشار خون و عرق کردن و لرزیدن نیز از جمله نشانه های مصرف اینگونه مواد می باشد.

افرادی که ال اس دی مصرف می کنند معمولا اشتهای خود را از دست می دهند بی خواب می شوند و یا مداوم دهانشان خشک می شود. همچنین درک بصری فرد دچار تغییر شده و ممکن است اطراف خود را به یک رنگ بخصوص مشاهده کند. تغییرات شدید رفتاری و شخصیتی نیز از جمله عوارض رایج می باشد. با این حال مهمترین عارضه ای که فرد مصرف کننده آن دچار می شود عدم توانایی تشخیص واقعیت و حقیقت در زمان مصرف است.

    برخی از مصرف کنندگان ال اس دی پس از مصرف دچار لذت شدیدی می شوند که باعث می شود زندگی روزمره خود را رها کرده و دائما به دنبال مصرف مواد و تکرار چنین تجربیاتی باشند. برخی نیز پس از مصرف به احساسات عجیب و غریب، ترس و وحشت زیاد، و احساس مرگ دچار می شوند ولی هنگامی که این تجربه آغاز می شود هیچ راهی برای متوقف کردن آن و بازگشت به حالت عادی وجود ندارد و آنها ممکن است تا ١٢ ساعت نیز در چنین حالتی به سر ببرند. برخی از افراد هیچگاه از تجربه سفر بد خود رها نشده و تا آخر عمر عوارض مصرف این نوع ماده مخدر را تجربه می کنند.

    در صورتی که مصرف ال اس دی بسیار زیاد باشد فرد دچار هذیان گویی و توهم بصری می شود. زمان، اندازه ها و تصور فرد از خودش دچار تغییر می شود. اشیا به حرکت در آمده و رنگ ها و صداها حالتی غیر عادی به خود می گیرند.  در چنین شرایطی حتی یک احساس لمس کردن ساده نیز می تواند احساساتی عجیب و یا ترسناک با خود به همراه داشته باشد. توهم ناشی از مصرف ال اس دی به گونه ای است که فرد دچار روی هم افتادگی احساسات می شود به گونه ای که ممکن است بعضی از رنگ ها را شنیده و یا صداها را مشاهده نماید. اینگونه احساسات بسیار شدید بوده و ممکن است باعث ترس و وحشت فرد شود. افرادی که به طور مداوم از این ماده استفاده می کنند به تدریج نسبت به آن مقاوم شده و مجبور می شوند برای تجربه احساسات قبلی، مقدار بیشتری از این ماده را مصرف کنند. این چرخه مصرف، رفته رفته باعث پیشرفت و گسترش بیماری اعتیاد شده و فرد را به مصرف این ماده معتاد می کند.

ترکیب مواد مخدر

ترکیب و مصرف هم زمان مواد مخدر

ترکیب کردن و یا مصرف همزمان مواد مخدر اقدامی بسیار خطرناک است. این ترکیب کردن می تواند مواد مخدر قانونی مانند نیکوتین و الکل، ترکیب کردن انواع قرص ها و داروها، و یا ترکیب بسیار خطرناک هروئین و کوکائین، با فنتانیل (نوعی داروی مخدر ضد درد) را شامل شود. صرفنظر از نوع ترکیباتی که به طور همزمان مصرف می شود، باید به این نکته توجه داشت که این کار باعث تداخل یافتن اثرات این داروها بر سیستم بدن شده و می تواند اثرات زیان بار و جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد.

ماده روان گردان شیشه و اثرات مصرف آن بر فرد و جامعه

مت‌آمفتامین :سرسلسله مواد اعتیادآور صنعتی و ترکیبی، ماده‌ای از خانواده آمفتامین به نام «مت‌آمفتامین» می‌باشد. در گروه مت‌آمفتامین‌ها، «شیشه»، خطرناک‌ترین ماده اعتیادآوری است که امروزه مصرف آن در میان جوانان شایع شده است. در سال 1893 میلادی برای اولین بار ژاپنی‌ها «مت‌آمفتامین» را به عنوان یک داروی محرک اعصاب مرکزی تولید نمودند. پس از آن شرکت داروسازی مرک آلمان در سال 1912، با استفاده از این ماده، دارویی را به نام این دارو که نام علمی آن «متیلن­دی­اکسی­مت­آمفتامین» با علامت اختصاری MDMA می‌باشد، همزمان با کریسمس سال 1914 جهت کنترل اشتهای افراد چاق وارد بازار مصرف شد؛ اما بعدها آن را به عنوان داروی کاهش استرس و افسردگی، برای سربازان شرکت کننده در جنگ تجویز مینمودند. مصرف عمومی این ماده نیز در دهه 60 با قرار گرفتن بر روی پیشخوان مغازه ها و کافی­شاپ­ها آغاز شد.

با تحقیقاتی که در سال 1985 بر روی اکستاسی انجام شد، این ماده در گروه یک  فارماکولوژی (موادی که مصرف آنها برای انسان و سایر موجودات زنده، مضر و زیان آور است) قرار گرفت و 3 سال بعد در کنوانسیون 1988 تولید، توزیع و مصرف آن در سراسر دنیا ممنوع اعلام شد؛ از آن زمان به بعد تولیدات زبر زمین و قاچاق در قالب قرص، شربت، ژل و آدامس آغاز گردید که در این میان تولید و توزیع قرصهای رنگی با آرم های مختلف شایعتر میباشد.

بعد از تجربه قرصهای اکستاسی در کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای جنوب شرقی آسیا، این قرصها خیلی زود، بازار مصرف خود را از دست ­داد. علت اصلی آن نیز تمایل به مصرف تدخینی مواد در این کشورها بود؛ لذا تولیدکنندگان قرص­های­اکستاسی با تغییراتی در ساختار ملکولی، آن را به ماده ای قابل تدخین و با اثر اتی شدیدتر تبدیل نمودند که در اروپا به «آیس»، در کشورهای جنوب شرقی آسیا به «شابو» و در کشور ما به «شیشه» و «کریستال» معروف شده است. آیس، کریستال ، شابو، کوارتز، مت، اسپید، گلس، هات‌آیس و... از دیگر نامهای تجاری این ماده در بازارهای مختلف دنیا به شمار میروند

اگر چه مصرف شیشه در کشورهای اروپایی و به طور کلی در جوامع صنعتی به دلایل مختلف شیوع بیشتری دارد، اما متأسفانه کشور ما نیز از چند سال گذشته با مشکل قاچاق، تولید و مصرف این ماده اعتیاد آور روبرو شده است. استعمال این ماده در ایران قبل از سال ۱۳۸۶ بسیار محدود بود و شیوع مصرف آن از سال ۱۳۸۷ همزمان با تولید زیرزمینی و آشپزخانه آغاز شد. از آن هنگام قیمت این ماده به شدت کاهش یافته و از گرمی ۱۲۰۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان در سال ۱۳۸۸ و به حدود ۸۰۰۰ تومان در پاییز ۱۳۸۹ رسیده ‌است!

 

 

تبلیغات فریبنده و وجود باورهای غلط نسبت به شیشه، یکی دیگر از دلایل گرایش نسل جوان به مصرف این ماده خطرناک میباشد که به دو نمونه از آنها اشاره میکنیم:                                                                             

- شیشه نشئگی دارد، ولی اعتیاد نه!           - شیشه بهترین دارو برای رفع چاقی و درمان افسردگی است !

اخیرا با تبلیغات فریبنده‌ای که در محیطهای زنانه همچون آرایشگاهها و باشگاه های ورزشی صورت می‌گیرد، مصرف این ماده به منظور رفع افسردگی، لاغری و حفظ تناسب اندام به زنان و دختران توصیه میگردد. تقویت عضلات، آماده سازی بدن برای پذیرش انواع ورزشهای مناسب بدنسازی، ایجاد انرژی و مقابله با چین و چروک پوست، موارد دیگری هستند که تولیدکنندگان و فروشندگان شیشه در این مکانها به دروغ تبلیغ می‌کنند. متأسفانه برخی از خانمها تحت تأثیر این تبلیغات، به مصرف شیشه روی آورده و بعد از مدت کمی کاملاً به آن وابسته میشوند.

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که مصرف شیشه باعث بی اشتهایی و لاغری می‌شود، درحالی که مصرف این ماده تا 48 ساعت فرد را دچار بی اشتهایی، بی خوابی و عصبیت می‌کند و بعد از آن به شدت فرد دچار پرخوری، پرخوابی و اشتهای زیاد می‌شود و افسردگی و حتی تمایل به خودکشی نیز به دنبال آن بروز می‌کند.

متاسفانه بسیاری از مصرف کنندگان این ماده تصور می‌کنند، شیشه اعتیاد آور نبست اما این ماده به شدت اعتیاد آور است و حتی مصرف تفننی آن نیز فرد را معتاد می‌کنند. شیشه علاوه بر اینکه اعتیاد آور است به شدت فرد مصرف‌کننده را دچار   وابستگی فکری و روانی‌ می‌کند و شواهدی که در معتادان به این ماده مشاهده شده است، نشان داده است که عوارض مصرف این ماده بسیار ببیشتر از هروئین و کراک است.                                                                                                                       

 

 

خدایا سپاس  ..........

خدایا من گنه کردم تو بخشیدی سپاس                   من ناسپاسی کردم و باز تو بخشیدی سپاس

ارزانی ام تو بیش از پیش نعمت ها را سپاس    شرمنده ام کردی مرا با  ای همه لطف و صفا سپاس  

من خود  ز  خود غافل شدم دستم تو بگرفتی  سپاس         در ناامیدی ها  دلم امید به رحمت میدهی  باز هم سپاس 

از آخرین الطاف تو الکن شوم من از سپاس             بهر دگر الطاف تو  از پیش میگویم  سپاس     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نوشته شده در تاریخ پنجشنبه ششم خرداد ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.