مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

درمان تعدادی از بیماری های مهم(سرطان ،دیابت و....) با طب هومیوپات

درمان تعدادی از بیماری های مهم(سرطان ،دیابت و....) با طب هومیوپات


 

 دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

ربیع ماه ولادت خورشید بی غروب، عشق بی پایان، جلوه صفات حسنای الهی، سرچشمه رحمت و عطوفت، مظهر عشق و فداکاری مبارک باد  .                    خدایا: تمام مریضها را به حرمت این ماه شفا بده.

میازم چیست:

از دیدگاه هومیوپاتى در واقع بیماری، ایجاد اختلال در عملکرد انرژی حیاتی (VITAL FORCE)  مى باشد و به دلیل تغییر شکل سلول ها یا تغییر عملکرد آنها به طور اولیه نمیباشد، بلکه این اختلال در عملکرد انرژی حیاتی است که علایم بیماری را به طور ثانویه در سطح سلول ها و اعضا نشان میدهد.

از طرف دیگر باید دانست که برای شکل گیرى یک بیماری و از تعادل خارج شدن نیروی حیاتی معمولاً میبایست که یک سلسله حلقه هایى به دنبال هم ردیف شوند تا فرد را در وضعیت خاصی از نظر جسمی و یا ذهن قرار دهند و این سلسله حلقه ها را میتوان به طورکلى تحت دو عنوان: میازم فرد (پدیده اى است که تا حدودی نزدیک به تعریف زمینه ژنتیک فرد در پزشکی رایج مى باشد) و محیط او طبقه بندى کرد. حال ممکن است در این سلسله حلقه ها نقش یک حلقه واضح تر و برجسته تر از دیگر حلقه ها باشد.مثلاً : در مورد کسى که آسم دارد و یکی از بستگان درجه اولش اگزما دارد هر دوى آنها دارای میازم مربوطه مى باشند. حال اگراین فرد در شغلش هم، با غبار و دود سر و کار داشته باشد و محیط زندگیش هم، در کانون هاى آلوده شهر باشد، نسبت به فرد دیگری که با این مسائل مواجه نیست حتماً دارای بیماری شدیدتر میباشد.بنابراین در همین جا لازم به گفتن است که برای ایجاد بهبودی نیز یک سلسله حلقه هایى باید به دنبال هم قرار گیرند تا فرد بتواند از آن شرایط جسمی و یا ذهنى خارج گردد که این حلقه ها مى توانند داروی هومیوپاتى، ورزش مناسب، تغذیه مناسب، خواب راحت و کافی، پرهیز از استرس ها، زندگی اى با برنامه و هدفمند، مثبت اندیشى، انجام مشاوره هاى گوناگون و یا حتی مطالعه یک کتاب باشند.

تعدادی از بیماری های قابل درمان

تحریک سیستم ایمنی با دارو و درمان به شکل غیر مستقیم :

درمان بیماری‌ها در هومیوپاتی با تجویز دارو صورت می‌گیرد. البته بهتر است بجای استفاده از لفظ دارو از فرآوردههای هومیوپاتی استفاده کرد. این فرآوردها شبیه واکسن عمل می‌کنند. به این ترتیب که با مصرف آنها بدن تحریک می‌شود.

در حقیقت با تحریک سیستم ایمنی، عصبی و هورمونی بدن تعادل از دست رفته به بدن باز می‌گردد. در این شیوه، مقدار اندکی از فرآورده‌های هومیوپاتی اثرپذیری بسیاری در کنترل و درمان بیماری دارد. گاهی 5 سی‌سی از محلول یک دارو کمک بزرگی به درمان و تسکین بیماری می‌کند. در این شیوه مسئله حجم دارو نیست بلکه تحریکی است که به سیستم ایمنی، عصبی و هورمونی بدن وارد می‌کند و به این ترتیب به شکل غیرمستقیم به درمان بیماری کمک می‌کند.

                       

درمان به هم ریختگی تعادل ایمنی و عصبی :

در این شیوه، تمرکز درمان گر به تمامی ارگان ها و اندامهای بدن است و تنها به بررسی اختلال عضو یا اندام درگیر نمی‌پردازد. در حقیقت درمان گر در این شیوه درمانی با بررسی کل بدن، دستگاههای درونی بدن  وضعیت جسمی بیمار را به‌ طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهد و از طرفی روحیات و حالات روانی او را نیز در نظر می‌گیرد و پس از بررسی‌ های لازم و تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست آمده، برای تجویز دارو و شروع درمان اقدام می‌کند. در این شیوه، درمانگران بر این باورند که تعادل عمقی در بدن بیمار از دست رفته است و برای درمان بیمار لازم است، تعادل و توازن از دست رفته در بدن او را تصحیح کنند. از دیدگاه هومیوپاتی تعادل ایمنی و عصبی بدن به یکدیگر پیوسته است و نمی‌توان این 2 را از هم تفکیک کرد. بروز اختلال در سیستم ایمنی و عصبی بدن موجب میشود تا فرد مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

کاربرد طلایی برای سرطانها:

افراد مبتلا به سرطان که برای درمان از شیوه‌های درمانی طب مدرن و شیمی درمانی استفاده کردند، می‌توانند در کنار این درمان‌ها از هومیوپاتی نیز استفاده کنند. درمانگران هومیوپاتی می‌توانند با کمک متدهای این شیوه درمانی عوارض روحی و جسمی درمان‌های طب مدرن را به حداقل ممکن برسانند و به این ترتیب به روند درمانی بیمار کمک کنند. بیماران مبتلا به سرطان با کمک فرآورده‌های دارویی هومیوپاتی می‌توانند عوارض ناشی از شیمی درمانی، دردها و مشکلات روحی خود را راحت تر پشت سر بگذارندوبیشتر توان خود را به درمان بیماری معطوف کنند.                                                                                   

                                                      

 

 

کاهش التهاب‌های مفصلی استخوانی

هومیوپاتی اگر چه ممکن است برای درمان شکستگی‌ها راه حل نداشته باشد اما می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی و بی‌عارضه به تسکین دردها و التهاب ناشی از ضربه و شکستگی‌ها کمک کند. ‌بعنوان مثال فردی که بر اثر تصادف با ضربه دچار شکستگی استخوان فمور میشود باید با مراجعه به متخصص ارتوپد برای درمان اقدام کند. اما در شیوه هومیوپاتی نیز متدهایی وجود دارد که برای تسکین درد و کاهش التهاب و ورم مفاصل یا موضع شکستگی بسپار مفید و موثر است.

Image result for مفاصل بدن

 

درمان آلرژی‌ها با هومیوپاتی

 

درمانگران این شیوه درمانی می‌توانند از متدهای این شیوه برای درمان بسیاری از اختلال‌های اضطرابی، عصبی و انواع افسردگی‌ها و استرس بهره بگیرند. ضمن آ‌نکه این شیوه می‌تواند بسیاری از اختلال‌های عملکردی دستگاه گوارش، کلیه‌ها و اختلالات قاعدگی را نیز درمان کند. علاوه بر این، هومیوپاتی یکی از موفقترین شیوه‌های درمانی برای بهبود و درمان انواع آلرژی‌هاست. آلرژی‌ها به دلایل مختلفی در بدن ایجاد می‌شوند و برخی از آنها به‌دلیل اختلال در سیستم ایمنی در بدن بروز می‌کنند،  برخی از آلرژی‌ها فصلی هستند، برخی به‌دلیل حساسیت به موادغذایی خاص در بدن به وجود می‌آیند که فرآوردههای هومیوپاتی می‌تواند در کنترل آنها مفید عمل کنند.

 

تنظیم عملکرد غده تیروئید

 


 درمانگران هومیوپاتی با تجویز فرآورده‌های دارویی به تنظیم و بهبود عملکرد غده هیپوفیز، تیروئید، تخمدان‌ها و دیگر هورمون‌های بدن می‌پردازند. به این ترتیب با کمک هومیوپاتی نه تنها به پیشگیری از بروز بیماری‌ها می‌توان کمک کرد بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند چاقی  که به‌دلیل اختلال در عملکرد غده‌های بدن و میزان ترشح

هورمون‌هاایجاد می‌شود، پرداخت.

 Image result for عوارض غده تیروئید

 

 

درمان میگرن


در شیوه درمانی هومیوپاتی فرآوردههایی وجود دارد که به درمان این بیماری و سردردهای آن کمک می‌کند. این فرآوردها به حدی موفق عمل می‌کنند که می‌توان آنها را جایگزین داروهای طب رایج است. به این ترتیب، درمان گر هومیوپاتی  می‌تواند با مشاوره با پزشک بیمار به مرور فرآوردههای طبیعی هومیوپاتی را جایگزین داروهای شیمیایی کند و به مرور فواصل حملات سردرد را افزایش داده و به درمان سردردهای میگرن کمک کند.

 Image result for میگرن

 

 

پیشگیری از دیابت نوع 2

درمانگران هومیوپاتی در این شیوه درمانی با اصلاح الگوی زیستی بیمار به پیشگیری از ابتلا به این بیماری در افراد مستعد کمک می‌کنند. در حقیقت درمان گر با کنترل سیستم عصبی بدن، حفظ تعادل این دستگاه با کمک فرآوردههای هومیوپاتی و اصلاح الگوی زیستی بیمار و اصلاح شیوه غذایی او به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک می‌کند

 

خطرات داروهای هومیوپاتی

بسیاری از کسانی که علاقه مند به هومیوپاتی هستند مهمترین علت گرایش خود به این طب را بی ضرر بودن آن می دانند . گرچه که هومیوپاتی بسیار کم خطر است اما در واقع نباید آن را کاملا بی خطر دانست. اصولا هر ماده دارویی که خاصیت درمانی دارد خاصیت سمی نیز دارد! ماده بی خطر ماده ای است که هیچ خاصیت نداشته باشد.

 

در پزشکی کلاسیک همانگونه که قبلا اشاره کرده ام از یِک ماده دارویی خاص تنها خواص شفا بخش آن اختیار می شود و سایر خواص دارو را بطور قراردادی آثار سویی دارو حساب می کنند و سعی بر این است که خواص درمانی بر خواص سمی برتری داشته باشد . اما در هومیوپاتی تمام خواص داروها با هم در نظر گرفته می شود تقریبا هیچ خصوصیاتی از دارو بی توجه نمی ماند

یک داروی شیمیایی اگر بطور متوسط 3 تا 5 برابر دوز درمانی استفاده شود اثرات سمی خود را نشان می دهد اما در مورد داروی هومیوپاتی دوز آسیب رسانند صدها برابر مقدار درمانی است که باید در فاصله های کوتاه و مکرر مصرف شود. واضح است که تقریبا هیچ هومیوپات مجربی چنین تجویزی نمی کند . اما گاه اتفاق می افتد که بیماران از روی کنجکاوی ویِا به خیال آنکه دارو هیچ اثر ندارد به اینگونه دارو را مصرف می کنند ( مقدار و تکرار دارو به مقدار بسیار زیاد) در اینصورت اتفاقی که می افتد این است که دارو علائم خود را در بدن به شکل شدیدی نشان می دهد . گاه قطع مصرف دارو برای برطرف شدن علائم دارویی کافی می باشد اما گاهی نیاز است تا با داروهای خاص هومیوپانی عمل خنثی سازی صورت بگیرد. به هر صورت اگر این نحوه غلط دارو ادامه یابد می تواند مانند هر درمان دارویی دیگری عوارض جدی داشته باشد. بنابراین بایستی داروهای هومیوپاتی از دسترس کودکان و همینطور افراد روان پریش (که امکان مصرف بی رویه در آنها وجود دارد) دور نگاه داشته شود.

 

خطر دیگری که در هومیوپاتی ممکن است پیش آید در رابطه با بیماریهای خطرناک است که اگر هومیوپات، پزشک نباشد به عدم توجه به خطرات احتمالی ممکن است بیمار آسیب ببیند( عده ای تنها با گذراندن دوره کوتاه هومیوپاتی بدون داشتن مدرک پزشکی اقدام به درمان می نمایند). برای نمونه گاهی داروی بیماران آسمی و یا بیماران قلبی بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار

( وابستگی دارویی) قطع شده است که دچار ضایعات ناشی از قطع داروها شده است که این اتفاق تنها در موردی پیش آمده است که هومیوپات معالج اطلاعی از خواص داروهای شیمیایی و شرایط داخلی بیمار نداشته است و این لزوم داشتن تحصیلات کامل پزشکی در نزد هومیوپاتها را نشان می دهد. در کشورهایی که هومیوپاتی به رسمیت شناخته شده است برای اجازه طبابت باید هومیوپات قبلا پزشکی خوانده باشد در غیر اینصورت باید دروس سالهای اولیه پزشکی را گذرانده باشد

اما نگرانی هایی نیز در بین بیماران در رابطه با درمان هومیوپاتی وجود دارد که اکثرا بیمورد هستند گاهی بیماران با توجه به اینکه در مدت زمانهای خاص اثر داروی هومیوپاتی از بین رفته و بیماری باز می گردد نگران این مسئله می شوند که شاید به داروهای هومیوپاتی اعتیاد پیدا کنند ! در صورتیکه داروهای هومیوپاتی به هیچ وجه اعتیاد آور نبوده و بیمارانی که به چندین بار تکرار و ادامه طولانی مدت دارو نیاز دارند بعد از مدتی کاملا درمان شده و نیازی به استفاده دارو نخواهند داشت (امری که در مورد اکثر داروهای شیمیایی مورد استفاده در طب رایج رخ نمی دهد و بیماران بایستی گاه تا پایان عمر وابسته به دارو باشند همچون داروهای اعصاب، فشارخون، داروهای قلبی و ضد تشنج)

گاه بیماران نگران هستند که اگر درمان هومیوپاتی را ادامه ندهند ممکن است مشکلی برای آنان ایجاد شود که این مورد نیز کاملا بی مورد است و اگر بیماری به هر دلیل در حین درمان از ادامه آن منصرف شود هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد بلکه احتمالا با وجود آنکه درمان کامل بدست نیامده است اما موارد جزئی بسیاری احتمالا حل شده اند و گاهی بیمار به درمانهای طب رایج که قبلا پاسخ مناسب نداشته است بهتر جواب می دهد(بعلت بازسازی نسبی سیستم ایمنی)

نتیجه گیری:

اگر چه هومیوپاتی به‌ عنوان یک شیوه درمانی موفق در کنار سایر شیوه‌های درمانی طب مکمل موفقیت‌هایی کسب کرده اما این شیوه در درمان برخی از بیماری‌ها موفق است و نمی‌توان انتظار داشت که تمامی بیماری‌ها را با کمک این شیوه بهبود یابند. به‌ عنوان مثال فردی که دچار پارگی بر اثر ضربه  یا حادثه شده است نباید انتظار داشت که این پارگی را با کمک یک شیوه درمانی مثل هومیوپاتی درمان کرد. در این صورت لازم است تا طب مدرن نیز مداخلات در درمان داشته باشد یا فردی که تیروئید شدید دارد و ترشح و تنظیم هورمونها در بدنش با اختلال روبه‌ رو است باید از برخی از شیوه‌های رایج برای کنترل این ‌تعادل نداشتن هورمونی کمک بگیرد و از هومیوپاتی به‌عنوان یک تنظیم‌کننده هورمونی استفاده کند.

..............................................

بهار ماه‏ ها، ربیع الاول است چرا که آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در این ماه پدیدار می‏ شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می‏ تابد . ولادت رسول اکرم(ص) اشرف و سید موجودات و نزدیک‏ ترین خلق به خدا ، در این ماه بوده است . حلول ماه ربیع الاول، ماه جشن و سرور اهل بیت(ع) مبارک باد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه هفدهم آذر ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



طب هومیوپاتی ( (Homeopathyوداروهای هومیوپات

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

یامن اسمه دواءوذکره شفا.     تقدیم به همه کسانی که:

در رفع آلام دردمندان جامعه در تلاشند.

هومیوپاتی مانند طب سوزنی یکی از روش های طب مکمل است. هومیوپاتی از دو واژه یونانی "هومیوسن" به معنای "مشابه و همانند" و "پاتوس" به معنای "رنج و بیماری" تشکیل شده است.

حدود 2500 سال پیش اصول کلی "مشابه، مشابه را درمان می کند" توسط بقراط حکیم یونانی مطرح شد. در اوایل قرن نوزدهم، پزشکی آلمانی به نام "ساموئل هانمان" متوجه شد که با خوردن مقداری پوست درخت گنه گنه علایمی شبیه به مالاریا در او بروز پیدا می کند. این در حالی است که از گنه گنه برای درمان مالاریا استفاده می شود. بعد از تحقیق در این زمینه با حیرت به این نتیجه رسید که ماده ای که سبب ایجاد علایم بیماری خاصی در فرد سالم می شود، می تواند علایم همان بیماری را در فرد بیمار معالجه کند.

دکتر هانمان پس از سال ها تحقیق و تجربه مداوم فهرستی از داروهای طبیعی و علایمی که آنها در مردم تندرست تولید می کردند را گردآوری کرد و پس از آن هرگاه شخص بیماری علایم تولید شده در اثر مصرف هر یک از آن داروها را نشان می داد، آن دارو را به او می داد.

                       

                                ساموئل هانمان

از آن زمان تاکنون بیش از 2000 داروی آزموده شده و مؤثر هومیوپاتی به وسیله محققان فهرست شده است.

داروهای هومیوپاتی از موادی که موجب ایجاد علایم مشابه با بیماری مورد نظر می شود استخراج می شوند. دو اصل کلی در هومیوپاتی وجود دارد:

1-مشابه، مشابه را درمان می کند.

2-هر چه دارو رقیق تر و ضعیف تر شود قدرت بیشتری پیدا می کند.

تاریخچه:
هومیوپاتی. در طی 200 سال اخیر هومیوپاتی با اقبال هر چه بیشتر بیماران و توجه پزشکان به این طب روند صعودی خود را طی توسط دکتر ساموئل هانمان پزشک المانی (1843-1755) کشف و سیستم درمانی مبتنی بر آن به جهانیان ارائه شد نموده بخصوص در 20 سال اخیر که مورد توجه شایانی قرار گرفته است.

داروهای هومیوپاتی:

داروهای هومیوپاتی عموما منشا طبیعی دارند که بیش از 70% از گیاهان 20% از عناصر وکانیها مواد طبیعی (فلزات نمکها اسیدها ...) و باقی از منابع حیوانی (سموم مار زنبور …) تهیه می شوند اما نکته قابل توجه در مورد داروهای هومیوپاتی این است که این داروها از غلظت بسیار اندک ماده اولیه برخوردارند بعبارت دیگر بسیار رقیق شده اند اما از سوی دیگر توسط روشهای خاص داروسازی هومیوپاتی از خواص دارویی فوق العاده ای برخوردار می باشند بطوریکه داروهای هومیوپاتی عموما در اندازه ای بسیار کوچک و مقادیر و دفعات بسیار کم تجویز می شوند اما اثرات درمانی فوق العاده زیادی را دارا می باشند.

آخرین تحقیقات بعمل آمده مبین این امر است که خواص بنیادی مواد توسط روشهای داروسازی هومیوپاتی به مولکولهای آب منتقل می شود و تغییر آرایش مولکولهای آب همچون نسخه برداری از ماده اولیه عمل می نماید. به عبارت ساده تر خواص ماده اولیه که دارو از آن تهیه می شود همچون تصویری بر روی مولکولهای آب نقش می بندد.

 

داروهای هومیوپاتی از نظر ظاهری اکثرا بصورت دانه های ریز از جنس قند می باشند که در فواصل زمانی مشخص و در تعداد محدود بایستی مصرف شوند و هیچ طعم و بوی نامطلوبی ندارند

 

چگونگی عمل

در هومیوپاتی اعتقاد بر این است که ساختار بدن( جسمی و روانی) دارای قدرت ترمیم بیماری می باشد و آنچه باعث عدم بهبودی و مزمن شدن بیماری می شوند اشکال در ساز و کار سیستم حیاتی (ایمنی ) بدن است که در صورت حل این مسئله براحتی می توان بر بیماری غلبه نمود . داروهای هومیوپاتی از آنجایی که خود قدرت تحریک نقاط مختلف سیستم حیاتی بدن را دارند قادرند فیزیولوژی بدن را به نحو مطلوبی در جهت رسیدن به سلامت تحریک و تقویت نمایند. یک تفاوت عمده هومیوپاتی با پزشکی کلاسیک ( رایج) در این است که در هومیوپاتی سعی در باز گرداندن تعادل به بدن است در صورتیکه در پزشکی رایج درمان عموما از طریق از بین بردن عامل بیماریزا به دست می آید که متاسفانه این عوامل بیماریزا را در اکثریت موارد نمی توانیم از بین ببریم و یا حتی شناسایی کنیم ( بجز باکتریها) مثلا اگر عوامل بیماریزا از جنس استرسهای زندگی باشند چه کاری می توان برای آنها نمود ؟ از سوی دیگر حتی قادر به نابودی ویروسها نیز نیستیم.

یک مثال: داروی هومیوپاتی تهیه شده از پیاز از داروهای مهم درمان آلرژی فصلی و سرماخوردگی می باشد چرا که پیاز همانطور که می دانید می تواند ایجاد آبریزش بینی و چشم کند ( موقع پوست کندن) با این شباهت خصوصیت که بین پیاز و سرماخوردگی وجود دارد می توان از داروی هومیوپاتی پیاز برای درمان استفاده نمود. 

مثال دیگر داروی هومیوپاتی قهوه است که در هومیوپاتی برای درمان بی خوابی استفاده می شود ! ( در نظر بگیرید که قهوه خود ایجاد بی خوابی می نماید) تمامی داروهای هومیوپاتی ابتدا روی افراد داوطلب امتحان شده و تمامی خواص آنها بر روی انسان سالم ثبت شده است و سپس با داشتن اطلاعات مربوط به هر دارو پزشک هومیوپات در مواجهه با هر بیمار دارویی را تجویز می کند که بیشترین پوشش علائم را داشته بلاشد و شبیه ترین علائم را بتواند ایجاد نماید. البته در هومیوپاتی تنها بر اساس یک علامت نمی توان دارو داد حتما باید تمام علائم جسمی و روحی بیمار با خواص دارو پوشش داده شوند.

در عمل بیماری که نزد پزشک هومیوپات می آید نه تنها از بابت درد اصلی به دقت مورد سوال قرار می گیرد بلکه تمامی ناراحتیهای به ظاهر بی ربط جسمی و روحی مورد توجه قرار می گیرند و تجویز دارو بر اساس مجموعه نارحتیهای بیمار صورت می گیرد و از سوی دیگر تمام ناراحتیهای بیمار بایستی برطرف شود.

هومیوپاتی یک طب کل نگر می باشد به این معنا که یک بیماری کل بدن را درگیر می کند و هیچ بیماری موضعی ( آنگونه که در پزشکی کلاسیک در نظر گرفته می شود) وجود ندارد منتها ممکن است ناراحتیها در یک قسمت خود را بیشتر نشان دهند علائم مختلف در یک بیمار هریک تکه ای از پازل بیماری اصلی می باشند که در هومیوپاتی به دقت بررسی شده و با کنار هم گذاشتن این جزئیات پراکنده و به ظاهر مختلف به یک تشخیص ریشه ای می رسیم ( مثلا سردرد و نفخ شکم بی خواب ،ی عرق کردن بیش از اندازه و افسردگی  در یک بیمار همگی تنها به عنوان علامت یک بیماری که تمام این خصوصیات را شامل می شود محسوب می گردد و تنها با یک داروی هومیوپاتی تمامی آنها بر طرف می شود.)

 تاکید هومیوپاتی بر مصرف حداقل دارو و کمک به درمانی بدون عوارض در بهترین شکل ممکن است و انسان سالم کسی می باشد که نه تنها از درد جسمی رنج نبرد بلکه فارغ از هر گونه آزار روانی و روحی بی هیچ مانعی از زندگی لذت ببرد و هدف درمان در هومیوپاتی رساندن هر بیمار به این نقطه

ایده آل است.

 

 

 

بیماری های قابل درمان:

هومیوپاتی یک طب کامل می باشد و تقریبا برای اکثر قریب به اتفاق بیماریهای رایج راه حل درمانی دارد از بیماریهای جسمی همچون سردرد، کمر دردها، دردهای مزمن، مشکلات گوارشی تنفسی روماتیسمی، بیماریهای با منشا هورمونی و پوستی تا بیماریهای روان همچون افسردگیها،  اضطرابها، ترسها و حتی رفتارها و عادات ناپسند

اما باید توجه نمود که در هومیوپاتی هر بیمار برای درمان شدن باید به دقت تشخیص داده شود امری که همیشه رخ نمی دهد پزشکان هومیوپات مجرب در برخورد با بیماریهای مختلف موفقیتی بیش از 60درصد موارد دارند که بسته به علم و تجربه هومیوپات و نوع و شدت بیماری و اینکه در چه مرحله ای از بیماری مراجعه نموده اند متفاوت خواهد بود در کل اکثر بیماران می توانند به درمانی کامل برسند بدون آنکه نیاز باشد تا آخر عمر از داروهای شیمیایی برای کاهش آلام خود استفاده کنند.

طب هومیوپاتی برای تمام سنین قابل توصیه می باشد بطوریکه از نوزادان تا افراد کهنسال می توانند از درمان هومیوپاتی منتفع شوند.

 

پزشک هومیوپات :
پزشکان هومیوپات افرادی هستند که بعد از پایان دوره عمومی پزشکی دوره هومیوپاتی ( حداقل دو ساله) را طی نموده اند و علاوه بر تبحر کافی بر پزشکی رایج از علم و تجربه کافی در زمینه طب هومیوپاتی برخوردارند. متاسفانه بعصی از افراد بدون داشتن تحصیلات لازم و طی دوره های آموزشی کافی مبادرت به درمان می نمایند که نتایج ضعیف درمانی این عده گاه به کل جامعه هومیوپاتی منتسب میشود

 هومیوپاتی امیدی دوباره به درمان را به میلیونها بیمار در سرتاسر جهان باز گردانده است آنجا که طب کلاسیک از پاسخ به بیماران ناتوان می ماند و توصیه ای جز داروهای تسکین دهنده ( و نه شفا دهنده) ندارد هومیوپاتی با نگرشی دیگر به بیمار و بیماری تجربه سلامت را بار دیگر به دردمندان نشان می دهد.

 

 

هومیوپاتی در حال حاضر دومین طب از نظر وسعت بیماران تحت پوشش در جهان است و میلیونها نفر در سراسر جهان برای درمان نزد هومیوپاتها مراجعه می نمایند. در انگلستان بیش از 50% پزشکان بیماران خود را در صورت لزوم نزد پزشکان هومیوپات ارجاع می دهند. در فرانسه بیشترین فروش داروها برای سرماخوردگی و آلرژی مربوط به داروهای هومیوپاتی می باشد. 

در هندوستان بیش از 100000 پزشک هومیوپات فعالیت می کنند هومیوپاتی در بیش از 40 کشور جهان شناخته شده است و روز به روز بر طرفداران این علم افزوده می شود اکثر کشورهای اروپایی بخصوص انگلستان آلمان فرانسه کشورهای آمریکایی همچون کانادا ایالات متحده آرژانتین و حتی کشورهای افریقایی همچون غنا افریقای جنوبی همگی شاهد گسترش هومیوپاتی هستند.

سازمان بهداشت جهانی با حمایت از هومیوپاتی از کشورهای عضو در جهت ارتقا هر چه بیشترجایگاه این طب کمک می نماید

در ایران نیز هومیوپاتی تقریبا از 12 سال قبل به همت اساتید  دانشگاه های تهران آغاز گردیده است.

هومیوپاتی از نظر وزارت بهداشت و درمان ایران به رسمیت شناخته شده است و پزشکان هومیوپات با رعایت ظوابط می توانند درمان بیماران را انجام دهند.

کاربرد ها:

 درطب هومیوپاتی تلاش می‌شود تا با تقویت سیستمهای ایمنی، هورمونی، عصبی و مکانیسمهای فیزیولوژیک، بدن انسان را در شرایط ایده‌ال نگه داشت.  تسکین علایم بیماری کاربرد نداشته بلکه سبب تقویت بدن شده و ریشه بیماری را در بدن درمان می کند. ب هومیوپاتی می تواند مکمل خوبی در کنار پزشکی باشد.

 هومیوپاتی سیستم درمانى کاملى به موازات پزشکى رایج مى باشد، بدان گونه که از بیمارى هاى حادى نظیر سرماخوردگى و اسهال و استفراغ گرفته تا بیمارى هاى مزمنى نظیر سرطان ها و ایدز را مى تواند تحت درمان قرار بدهد. همچنین در حوادثى مثل شوک ها، پیچ خوردگى ها، شکستگى ها و ترمیم زخم ها و سوختگى ها کاربرد دارد. لکن در زمینه یک سرى از بیمارى ها درصد موفقیت، خیلى بالا و در بعضى دیگر درصد موفقیت، خیلى پایین مى باشد. مثلاً در بیمارى هایى مانند سردرد، سینوزیت، حساسیت هاى فصلى، مشکلات تیروئید، مشکلات قلبى و ریوى بخصوص آسم، کیست هاى سینه، ناراحتى هاى گوارشى دردهاى معده و ورم معده، سنگ هاى کلیوى، ناراحتى هاى ادرارى، اختلالات جنسى مثل سردمزاجى یا میل جنسى بیش از حد، مشکلات زنان و زایمان مانند نازایى و دیرزایى، فیبروم هاى رحمى، کیست هاى تخمدان و اختلالات پریود و دردهاى قبل از آن، دردهاى استخوانى و عضلانى و مشکلات پوستى و بخصوص مسائل روحى روانى نظیر افسردگى، اضطراب ها درصد موفقیت بسیار بالا مى باشد. ولى در بیمارى هایى مانند سرطان ها، M.S  و ایدز درصد موفقیت بسیار پایین است.

به طور کلى ما نباید با روش درمانى هومیوپاتى با تعصب بى مورد برخورد کنیم، چرا که هدف، بهبودى بیمار در کوتاهترین، ایمن ترین و کم خرج ترین راه مى باشد. لذا مثلاً در مورد آپاندیسیت که ما فرصت کوتاهى داریم، باید تکلیف مریض را حداکثر در طى 24 ساعت معلوم نماییم. در این موارد ما داروى هومیوپاتى را تجویز کرده، لکن بیمار را سریعاً به بیمارستان معرفى مى کنیم. چنانچه داروى هومیوپاتى دقیق انتخاب شده باشد، بیمار لزومى به جراحى پیدا نخواهد کرد، در غیر این صورت بیمار باید حتماً جراحى شود. پس در این مورد محدودیت ما به علت زمان بوده است.

بیمارانى است که سالیان سال از داروهاى سنگینى مانند کورتون ها، هورمون ها، مخدرها، داروهاى شیمى درمانى و یا داروهایى نظیر لیتیوم و هالوپیریدول استفاده کرده اند. البته سابقه استفاده کردن از این داروها مغایرت صد در صد با استفاده از داروهای هومیوپاتى ندارد، لکن در این موارد مدت درمان بسیار طولانی خواهد بود و یا اینکه بیرون ریزى هاى شدیدى (Aggrevations) را بیمار مى بایست تحمل کند که بسیارى از اوقات این دو مورد ذکرشده خارج از تحمل بیمار مى باشد.

محدودیت دیگر هومیوپاتى در حوادث مى باشد. مثلاً در مورد شکستگى استخوان ها، شما الزاماً مى بایست استخوان را جا انداخته و گچ گیرى نمایید، اما مى توان در این موارد نوعى داروى هومیوپاتى را تجویز کرد که طول مدت جوش خوردن شکستگى را کوتاه نماید و یا رگ پاره شده را حتماً باید با جراحى ترمیم کرد ولى باز مى توان با داروى هومیوپاتى زمان بهبودى را تسریع نمود.

از دیگر موارد محدودیت هومیوپاتى روش زندگى فردى مى باشد. به عنوان مثال کسى که شغل او پر از استرس هاى کارى است، داروهاى هومیوپاتى بر او کم اثرتر خواهند بود، چرا که انرژى فرد دائماً در حال تحلیل رفتن است و یا اگر مثلاً شغل فرد با بى خوابى همراه باشد طبیعتاً این بى خوابى یک سرى مشکلات جسمى و روحى را براى او به همراه خواهد داشت.

هومیوپاتى تلقین نیست !

هومیوپاتى در گیاه پزشکی و دامپزشکی نیز کاربرد دارد و هم اکنون در کشور ما دامپزشکانى هستند که از این شیوه درمانی استفاده مى کنند، لکن باید دانست که روش تلقین درمانی نیز وجود دارد که متفاوت از هومیوپاتى مى باشد. شما مى توانید با تلقین برای خود سرطان درست کنید و یا حتی آن را معالجه نمایید ولی مسلماً برای این کار نیاز به انرژی زیاد و ساعت ها وقت مى باشد در حالی که در هومیوپاتى بیمار بدون آنکه بخواهد تمرکز خاصی را انجام دهد و یا وقت خاصی را برای درمان خود صرف کند، بهبودی مى یابد و این در موارد حاد کاملاً واضح است. به طوری که اغلب در این موارد فقط نام معجزه را مى شود بر آن نهاد. بسیاری از بیماران من بوده اند که با اسهال و استفراغ حاد و یا آنفلوانزاى حاد با حال عمومی کاملاً بد مراجعه کردند ولی با کمک داروهای هومیوپاتى در طی 24 ساعت و یا حتی هنگام خارج شدن از مطب کاملاً بهبود یافته بودند ولی به هر حال این واقعیت وجود دارد که اگر فردی به پزشک خود اعتقاد داشته باشد (صرف نظر از نوع طب به کار رفته) بهتر و سریع تر نتیجه مى گیرد.

 

 

اثر هومیوپاتی در زنان حامله و نوزادان :

داروهاى هومیوپاتى در مقادیر تجویزشده عارضه اى جانبى ندارند لذا نوزادان و خانم هاى بار دار حتى در سه ماهه اول حاملگى نیز مى توانند از آنها استفاده بکنند و اصولاً از آنجایى که فرزندان، بسیارى از حالات ذهنى و جسمى خود را از والدین شان به ارث مى برند، توصیه مى کنم کسانى که هنوز ازدواج نکرده اند و یا هنوز بچه دار نشده اند هرچه سریعتر، صرف نظر از اینکه احساس سلامت بکنند یا نکنند به یک پزشک هومیوپات مراجعه نمایند تا در طى روند استفاده از داروهاى هومیوپاتى بتوانیم نسلى سالم تر از خود و نه

بیمارتر، به جابگذاریم.

 

 

داروهای هومیوپاتی

در هومیوپاتى حدود 4000 نوع دارو وجود دارد که پس از شناسایى و آزمایش، روز به روز بر تعدادشان افزوده مى شود. منشأ داروهاى هومیوپاتى عمدتاً گیاهان (حدود 70%) و در درجه هاى بعدی املاح معدنی (حدود 20%) و حیوانات (حدود 7%) و مواد بیولوژیک (حدود 3%) مى باشند. مثال هایى از هر کدام عبارتند از:

گیاهان: بلادونا، که از گیاه بلادون به دست مى آید و دیجیتالیس که از گل انگشتانه به دست مى آید.

املاح: طلا، آهن، کلسیم و فسفر.

 

حیوانات: آپیس که از زنبور عسل و سپیا که از ماهى مرکب به دست مى آید.

و بیولوژیک: تایروایدینیوم که از تیروئید گوسفند به دست مى آید.

روش های تجویز دارو های هومیوپاتی :

امروزه در هومیوپاتى دو سیستم «هومیوپاتى کلاسیک» و «هومیوپاتى مدرن» وجود دارد که در سیستم هومیوپاتى کلاسیک چهار روش کار وجود دارد. اول سیستم قطره اى، دوم سیستم خشک، سوم سیستم محلول و چهارم سیستم . L.M.

در روش قطره اى، یک داروی خاص به شکل یک یا چند قطره در روز و یا در ماه به بیمار تجویز مى گردد. در سیستم خشک، پزشک حب هاى ریزى را که مى توانند سایزهاى مختلفى داشته باشند به بیمار تجویز مى کند و معمولاً توصیه مى نماید که آنها را در زیر زبان قرار بدهد. تعداد این حب ها مى تواند از یک عدد در ماه تا صرف چندین عدد از آنها در روز متغیر باشد.

در سیستم محلول پزشک یک و یا چند عدد از این حب ها را در آب حل کرده و به اندازه یک قاشق مرباخورى از این محلول و یا تمام آن را، به شکل ماهى یک بار و یا روزی چند بار تجویز مى نماید. در سیستم .L.M پزشک یک دارو را به شکل محلول در شیشه اى ریخته و تحویل بیمار مى نماید تا آن را در فواصل مشخص، از خود شیشه و یا مثلاً از پنجمین لیوان رقیق شده مصرف نماید.

 

داروی هومیوپاتی به شکل شربت و قرص

 نوع دیگرى از داروهای هومیوپاتى نیز هستند که آنها را «داروهای ترکیبی» (Mixed) و یا (Complex) مى نامند که در سیستم پزشکی «هومیوپاتى مدرن» مورد استفاده قرار مى گیرند. براى ساختن این داروهای ترکیبی در واقع چند داروی هومیوپاتى که مثلاً بیشترین کاربرد را در سرماخوردگی دارند با هم مخلوط کرده و تجویز مى نمایند.

لازم به ذکر است که در خارج از کشور موادی به شکل داروهای تقویتی هومیوپاتیک و یا خمیردندان هاى هومیوپاتیک ساخته شده اند که با کاربری چاق کننده، لاغر کننده، تنظیم کننده قد، تقویت مو، تقویت انرژی، تقویت قوای جنسی، جلوگیری از پوسیدگی دندان و… عرضه مى شوند که تماماً در سیستم هومیوپاتى مدرن مى گنجند

 

 

 

به پایان آمد این دفتی حکایت همچنان باقیست ............

 

 

مقاله را با پخشی از خطبه اربعینی و تاریخی حضرت زینب (س)به پایان میبریم.

پروردگارا! حق ما را از دشمنان ما بگیر و از آنان که بر ما ظلم کردند، انتقام بکش و آتش غضب را بر کسانی که خون ما و حامیان ما را ریختند، فرو فرست. یزید! بدان که با این جنایت هولناک، پوست خود را شکافتی و با این عمل وحشیانه‌ات، گوشت خود را پاره کردی. به زودی در عرصه محشر به محضر رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم کشانده خواهی شد در حالی که بار سنگینی از مسئولیت ریختن خون فرزندان او و هتک حرمت خاندان و پاره‌های تنش را بر دوش داری. آن روز همان روزی است که خداوند همه پراکنده‌ها را یک‌جا جمع می‌نماید و حق هر حق‌داری را به صاحبش باز می‌گرداند

 

 




نوشته شده در تاریخ پنجشنبه چهارم آذر ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.