مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

یماری ابولا چیست و از کجا آمده?

یماری ابولا چیست و از کجا آمده?


                  

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی و سم شناسی

بنام او که تنها با نام و یادش نهال اندیشه و احساسمان همواره جاودانه میماند.

                                    

                                            

      

بیماری ابولا(Ebola) یک بیماری ویروسی است که از سوی ویروس ابولا ایجاد می شود.

بیماری ویروسی ابولا یا تب هموراژیک ابولا  بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی میشوداین بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده است این بیماری برای اولین بار سال 1976 در کشور کنگو دیده شد.بین ژوئن تا نوامبر آن سال ۲۸۴  نفر به این بیماری مبتلا شدند که در نهایت ، ۱۵۱ نفر، جان خود را از دست دادند.طی سالهای بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافته و هرچند سال یکبار تعدادی کشته و قربانی برجا می گذارد.البته فقط آفریقا درگیر نشده و بیماری پای خود را از آفریقا نیز بیرون گذاشته است. 

ویروس ابولا  گاه به گاه به طور مرگباری در میان انسانها و میمونها در آفریقا شایع میشود. این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا درمی آورد و خیلی سریع گسترش مییابد.
نشانه‌ های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه ای و سردرد ظاهر میشوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه ها به دنبال این موارد میآیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی میشوند.

نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد.

پژوهشگران بر این باورند که ویروس ابولا از طریق حیوانات به انسان سرایت میکند و معمولا در بدن جانوری زندگی میکند که در قاره آفریقا سکونت دارد.
اکثر افرادی که ابتلای آنان به بیماری ابولا تاکنون تأیید شده اهل کشورهای آفریقایی بوده اند.تب خونریزی دهنده ابولا معمولا به صورت شیوع ناگهانی بروز میکند و شیوع آن هم از یک بیمارستان یا درمانگاه آغاز میشود.

 به دلیل خاصیت سرایت بالای این بیماری پرسنل بهداشتی ناگزیر از رعایت شدید و دقیق اصول بهداشتی برای پیگیری از انتشار بیماری و ابتلای خود هستند. آنها برای پوشش کامل بدن از لباس، دستکش و پوتینهایی استفاده میکنند که پس از استفاده باید نابود شود.

 Image result for بیماری ابولا

با وجودی که تعدادی از روستاهای استان کاسای در قرنطینه به سر میبرند، اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده فعلا نیازی به اعمال محدودیت در روابط تجاری و سفر به کنگو وجود ندارد.
کارشناسان محلی دائما در حال فرستادن پیامهایی از طریق رادیو و تلویزیون هستند که به مردم آموزش میدهد چگونه از آلوده شدن به این ویروس پیشگیری کنند.
این خطر به ویژه در مراسم تدفین قربانیان ابولا و با تماس نزدیک افراد با جسد قربانیان وجود دارد.

 Image result for ابولا

نخستین مورد ابتلا:                                       

در سال 1976 محفظه ای آبی رنگ حاوی نمونه های خون یک راهبه ی بلژیکی با نامه ای از یک پزشک در کینشاسا به شهر آنتورپ بلژیک فرستاده شد. پژوهشگران در بلژیک در بررسی این نمونه های خون با ویروسی با ساختار کر مانند رو به رو شدند که

تا آن زمان مشابهی نداشت .

پس از آن با سفر   به قلب منطقه ای که این   ویروس در آنجا شایع شده بود دریافتند که خون استفراغ و اسهال بیماران اصلی ترین منشا انتقال ویروس است و روش هایی همچون محدود کردن بیماران و شناسایی افرادی که با آنها در تماس بودند برای جلوگیری از گسترش بیماری تعریف شدند.   

                                                  

عامل این بیماری و راه تشخیص آن:

 این ویروس  از طریق تماس با خون یا مایعات بدن حیوان آلوده منتقل میشود (که معمولا شامل میمون ها و یا خفاش های میوه خوار هستند).انتقال بیماری از طریق هوا هنوز در محیط طبیعی به ثبت نرسیده است. دانشمندان  بر این باورند که خفاش های میوه خوار بدون این که به این بیماری مبتلا شوند میتوانند ویروس آن را با خود حمل کنند و انتقال دهند .هنگامی که انسانی به این ویروس آلوده شود میتواند باعث انتقال این بیماری میان انسان های دیگر گردد. بازماندگان مذکر تقریبا تا 2 ماه این بیماری را از طریق منی انتقال میدهند. برای تشخیص این  بیماری معمولا ابتدا بیماری های دیگر با نشانه های مشابه همچون مالاریا – وبا و دیگر انواع تب های هموراژیک ویروسی از دایره ی تشخیص مستثنی و حذف میشوند .

                                 

                                           

 پزشکان برای تشخیص بیماری نمونه های خونی را برای یافتن پادتن ها و  آر ان ای ویروس و یا خود آن آزمایش می کنند. 

اما اگر پزشک به این بیماری مشکوک شود، باید فورا از بیمار آزمایش خون به عمل آورد. اگر بیمار اسهال خونی نیز داشته باشد، مدفوع او هم مورد آزمایش قرار میگیرد.
برای درمان این بیماری هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر اکثر درمانهایی که به بیماران داده میشود، درمانهای تقویتی هستند.
این درمانها شامل کمک به حفظ فشار خون بیمار، حفظ مایعات بدن و نیز کمک به تنفس بیمار هستند.

پیشگیری:

پیشگیری از این بیماری با کاهش گسترش آن از طریق میمون ها و خوک های آلوده به انسان صورت میگیرد. این کار را میتوان با بررسی و معاینه ی حیوانات برای یافتن موارد آلودگی انجام داد و در صورت شناسایی آنها را کشت و جسد شان را نابود کرد. پختن گوشت به اندازه ی مناسب و پوشیدن لباس های محافظتی هنگام تماس با گوشت نیز میتواند کمک کننده باشد و همچنین هنگام حضور در اطراف شخص مبتلا به این بیماری میتوان لباس های محافظتی پوشید و بعد دست ها را شست .نمونه ی مایعات و بافت های بدن افراد مبتلا به این بیماری بایستی با احتیاط ویژه حمل شود.                                                 

نتایج اولیه ی واکسن ابولا که در اداره ی بهداشت عمومی کانادا کار ساخت آنرا بر عهده دارد نشان میدهد این واکسن مصونیت 100 درصدی ایجاد کرده است .این واکسن حاوی بخش کوچکی از ویروس ابولا و یک ویروس بی خطر  دیگر است و تماس سیستم ایمنی با این ترکیب سبب میشود این سیستم راه مقابله با ویروس ابولا را یاد بگیرد. آزمایش این واکسن در کینه انجام شد و هر از گاهی فرد مبتلا –اعضای خانواده-دوستان و همسایگان واکسینه میشدند تا یک حلقه پیشگیری در اطراف بیمار تشکیل شود .بین ما های آوریل تا ژانویه امسال حدود 100فرد مبتلا واکسینه شدند .2014نفر که در تماس نزدیک با مبتلایان بودند بلافاصله یا با فاصله ی 3 هفته واکسینه شدند .هیچکدام از این افراد به ابولا مبتلا نشدند.

چند سال پیش در شیوع ابولا در کیکویت، پزشکان راه جدیدی را برای درمان بیماران امتحان کردند.
آنها به 8 نفر از بیماران، خون افرادی را که به ابولا مبتلا شده و از آن جان سالم بهدربرده بودند، تزریق کردند. نتیجه رضایت بخش بود. 7نفر ازبیماران زنده ماندند هر چند این نتیجه امیدوار کننده است اما چون پژوهش مذکور فقط روی 8 نفر انجام شد، نمیتوان آن را برای درمان همه بیماران تعمیم داد!

                                 

                                 Image result for ابولا

 

 

 

 

نشانه ها :

علایم این بیماری شامل تب – اسهال شدید و استفراغ میباشد .بیمار ممکن است دچار خونریزی شود. اولین و مهم ترین علامت ابولا همان تب بالای 38.6 درجه میباشد که متعاقب آن فرد مبتلا به سردرد شدید- اسهال- تهوع- درد شکم به خصوص در ناحیه ی معده- بی اشتهایی میشود و در موارد شدید و پیشرفته ی آن مبتلا به خونریزی گوارشی و پوستی میگردد.

 

                                                    

درمان :

 هیچ درمانب تا کنون برای بیماری ویرسی ابولا وجود ندارد. مراقبت های این بیماری شامل حفظ وضعیت طبیعی بدن – جلوگیری تامین مایعات بدن – مقابله با کم آبی – مصرف دارو های ضد انعقاد خون در اوایل عفونت و جلوگیری از خونریزی –کلینیک درد  استفاده از آنتی بیوتیک و دارو ی ضد قارچ و کنترل سطح اکسیژن بدن و درمان عفونت های ثانویه است. زدمپ به همراه تی کی ام-ابولا یکی از دو داروی در حال بررسی برای مقابله با ویروس ابولا از سوی سازمان غذا و دارو ی آمریکا میباشد. در عین حال این دارو هنوز مراحل آزمایش انسانی را نگذارنده است.  

 

 

مراقبت های ویژه:

مراقبت ها ویژه اغلب در کشور های توسعه یافته استفاده میشود .این ممکن است شامل کنترل حجم خون و کنترل تعادل الکترولیتها (نمک)و همچنین درمان هرگونه عفونت های باکتریایی که ممکن است توسعه یابند باشد .دیالیز ممکن است برای نارسایی کلیه نیاز باشد و اکسیژن رسانی خارج غشاء و فرآیند های خارج غشائی ممکن است برای اختلال در عملکرد ریه استفاده شود. 

 پشتیبانی استاندارد

در حال حاضر درمان خاصی برای ابولا تایید نشده است. مراقبتهای اولیه با درمان علائم بیماری و درمان آب رسانی بقا را بهبود میبخشد. آب رسانی از طریق دهان یا مسیر درون وریدی ممکن است. این اقدامات ممکن است شامل مدیریت درد، تهوع، تب و اضطراب باشد. محصولات خون مانند سلولهای قرمز خون بسته بندی شده، پلاکت یا پلاسمای منجمد تازه نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. سعی شده است که دیگر تنظیم کنندهای انعقاد شامل هاری باشند؛ در تلاش برای جلوگیری از انتشار انعقاد درون عروقی و فاکتورهای انعقادی برای کاهش خونریزی. داروهای آنتی مالاریا و آنتی بیوتیک اغلب قبل از تشخیص قطعی استفاده میشوند هرچند هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این داروها به درمان کمک میکنند. تعدادی از درمانهای تجربی درحال مطالعه است. اگر مراقبت از بیمار در بیمارستان امکانپذیر نیست، سازمان بهداشت جهانی دارای دستورالعملهای برای مراقبت در خانه است که نسبتاً موفق بوده است. در این مواقع استفاده از حوله خیس شده در محلول ضدعفونی کننده و اعمال کردن محلول ضدعفونی کننده روی لکه ها هنگام رفت ‌و آمد مردم یا بدنهای آلوده توصیه میشود. همچنین شستن دستها با محلول ضدعفونی کننده و پوشاندن دهان و بینی با پارچه توصیه میشود.

 



  

 

...............................................................................

انسان های بزرگ اراده می کنند وانسان های کوچک آرزو.......

انسان ها به نسبت ظرفیتی که برای کسب تجربه دارند، عاقل به شمار می آیند.

کسانی خوشبخت هستند که از تجربه دیگران استفاده می کنندو تجربه دیگران را دوبارهتجربه نمی کنند.

 




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



 

دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

بنام خالقی که آغاز و انجام کارها به اراده اوست.               بنام آنکه در جان و روان است توانایی ده هر ناتوان است.

سیر از سبزی‌ هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین کاربرد داشته است.
پیاز نیز یکی از قدیمی ‌ترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می ‌شود. ‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی ‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌ سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.
پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می ‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می ‌یابد. مصرف قرص ‌های سیر به میزان 2400 میلی‌ گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا کاهش می ‌دهد. 

هرچند همه سیر را به عنوان چاشنی می شناسند، اما سیر یک گیاه دارویی است. زمانیکه درباره خواص و فواید سیر صحبت می کنیم، باید بوی کمی که این گیاه دارویی ایجاد می کند را هم در نظر بگیریم، هرچند که این بو برای دوستداران این گیاه دارویی نه تنها آزاردهنده نبوده، بلکه حتی ممکن است، دوست داشتنی هم باشد.

                       

Allium Sativum

این گیاه دارویی برای پیشگیری و درمان انواع مختلفی از بیماری ها استفاده می گردد(Garlic-health-benefits). دانه تازه سیر و یا قرص سیر به عنوان دارو مصرف می گردد. سیر برای درمان بیماری های مختلف مربوط به قلب و خون استفاده می گردد، این بیماری ها شامل فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، بیماری قلبی کرونر، حمله قلبی و سخت شدن شریان ها (تصلب شریان) و دیابت استفاده می شود.                                                                                                                                        

 مردم سال هاست که از سیر به عنوان یک ماده درمانی استفاده می کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد. به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضد التهاب و ضد قارچی این گیاه، می توان از آن به عنوان یک درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد. به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از

سرماخوردگی جلوگیری کند. 

بعضی از افراد از سیر برای پیشگیری از سرطان کولون، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه استفاده می نمایند. همچنین از سیر برای درمان سرطان پروستات و مثانه نیز استفاده می گردد. همچنین از سیر برای درمان پروستات بزرگ شده، ورم مفاصل، آرتروز، رینیت آلرژیک (تب یونجه)، اسهال مسافران، فشار خون بالا در اواخر بارداری، سرماخوردگی، پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی و قارچی استفاده می شود.                                                                                

سایر مصارف سیر شامل استفاده از آن برای درمان تب، سرفه، سردرد، شکم درد، احتقان سینوسی، نقرس، روماتیسم، هموروئید، آسم، برونشیت، تنگی نفس، فشار خون پایین، قند خون پایین، قند خون بالا و جای گزیدگی مار استفاده می شود. همچنین از سیر برای مبارزه با استرس و خستگی و حفظ سلامت کبد نیز استفاده می گردد.

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخ چه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخ چه ثابت نشده است.

 

خواص و فواید درمانی ثابت شده سیر

در آغاز این مقاله  به بررسی باورهای مختلف راجع به سیر پرداختیم در ادامه به بررسی بیماری هایی که تاثیر سیر در آنها ثابت شده و بیماری هایی که ثابت شده سیر در آنها تاثیری ندارد می پردازیم..

 

بیماری هایی که سیر عموما در آنها موثر است:

    فشار خون بالا – بعضی تحقیقات نشان می دهند که سیر می تواند میزان فشار خون را بین 7 تا 8 درصد کاهش دهد.

    تصلب شریان – بنظر می رسد که سیر به کاهش تصلب شریان ها می تواند کمک نماید. حفظ سلامت قلب و عروق نیز نقش دارد.

سرطان ها – خوردن سیر می تواند فوایدی در رابطه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون، راست روده و معده داشته باشد. با اینحال بنظر نمی رسد که مکمل های سیر دار و قرص های سیر همچین اثری داشته باشند. برای این منظور مصرف هفتگی 5/3 تا 29 گرم در هفته توصیه می شود.

    گزش کنه – مصرف بالای سیر بنظر می رسد که گزش کنه را کاهش می دهد.  عفونت قارچی – ژل های تهیه شده از سیر می توانند به بهبود عفونت های قارچی کمک نمایند.

                                               Image result for قرص آلیوم

 

بیماری هایی که سیر عموما در آنها بی تاثیر است:

    درمان هیلوباکتر – هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نشد.

    کلسترول بالا – تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام شده است، با اینحال نتایج در این مورد مختلف است.

    سرطان سینه – مصرف سیر بنظر نمی رسد خطر سرطان سینه را کاهش دهد.

    سرطان ریه – بنظر نمی رسد که سیر تاثیری برروی سرطان سینه داشته باشد.

 

 

حکمت سیر از دیدگاه قرآن کریم

در زبان عربی سیر را ثوم می نامند اما نام قرآنی آن فوم است. علامه یوسف علی و مولانا عبداللطیف و چندین مترجم دیگر فوم را سیر ترجمه کرده اند. بنابر نقل ابن مسعود تلفظ صحیح قرآنی «فومها» باید «ثومها» باشد. شواهد تاریخی نیز دلالت بر این دارد که آیه 61 سوره  بقره اشاره به سیر است .

" و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد فادع لنا ربک یخرج لنا ممّا تنبت الارض من بقلها و قثآئها وفومها و عدسها و بصلها قال اتستبدلون الّذی هو ادنی بالّذی هو خیر اهبطوا مصراً فانّ لکم ما سالتم و ضربت علیهم الذلّة والمسکنة و باءو بغضب من الله ذلک بانّهم کانوا یکفرون بایات الله و یقتلون النبیین بغیرالحق ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون." (بقره/ 61.

و آن زمان را که گفتید: ای موسی، ما بر یک نوع طعام نتوانیم ساخت از پروردگارت بخواه تا برای ما از آنچه از زمین می روید چون سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند. موسی گفت: آیا می خواهید آنچه را که برتر است به آنچه فروتر است بدل کنید؛ به شهری باز گردید که در آن جا هر چه خواهید به شما دهند. مقرر شد بر آنها خواری و بیچارگی و خشم خدا را بر خود هموار ساختند و این بدان سبب بود که به آیات خدا کافر شدند و پیامبران را به ناحق کشتند و نافرمانی کردند و تجاوز ورزیدند.

اهمییت سیر در نهج البلاغه

یکی از گیاهانی که در نهج ا البلاغه عنوان شده است "الثوم" است  که همان  "سیر" میباشد . در کتب بحارالانوار ، مستدرک الوسائل ، مکارم الاخلاق و الفردوس بهائورالخطاب از اما م علی (ع) نقل شده است که سیر:

درمان هفتاد بیماری است وبا آن درد های خود را درمان کنید.  کلوالثوم وتداووا به فان فیه شفاء من سبعین داء

و در جای دیگر فرموده اند : لا یصح اکل الثوم الا مطبوخا" یعنی خوردن سیر روا نیست مگر پخته باشد.

 

عوارض جانبی مصرف سیر:

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادیکه سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

زمانیکه سیر برروی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. واگر در مقادیر درمانی مصرف می شود پر خطر می باشد.

تداخلات دارویی در مصرف سیر

1-  ایزونیازید (داروی خط مقدم در درمان سل) و داروی موثر بر تب مالت

2-  داروهای موثر بر ایدز (HIV)

3-  داروهای پیشگیری از باردرای

4-  سیکلوسپورین

5-  داروهای ضد پلاکت و ضد انعقاد خون و وارفارین

6-  داروهایی که توسط کبد تغییر می یابند.

 

                        پیاز گیاهی با خواص دارویی بسیار زیاد

 

خواص داروئی :

 

پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است که در یک مقاله نمی توان گنجانید.  

     دانشمندان معتقدند که، مصرف پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت وجلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.                                              

پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است. پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌ نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد. پیازنیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و از تجمع پلاکت جلوگیری  کرده و در تجزیه ی فیبرین(لخته ی خون)موثراست .                                                                          

پیاز به علّت داشتن فسفر ، کارهای فکری را آسان می‌ کند.

برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.       

پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.

برای جلوگیری از خون دماغ می ‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.

پیاز لثه ها را تقویت می ‌کند و رنگ چهره را روشن می ‌سازد.

پیاز سرشار از ویتامینهای A و B و C می باشد ونیز دارای آهن،  فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، گوگرد، ید،سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می‌ شود

پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه ها گردد با عفونتهای مجاری تنفسی، مانند آسم ، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می ‌کند.

یک پزشک هندی به نام مِنون در پی تحقیقات دو ساله ی خود در دانشکده ی پزشکی، دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اعلام نمود که: پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته ‌های خون در رگ ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته ی قلبی و مغزی می ‌شود.    

پیازقادر است که کلسترول و چربی های خون را کاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگیری نماید.

پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی ‌ها یا مسافرت ها، سبب هضم چربی ها می شود.

در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده ی سوختگی ها و بواسیر است.

مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می ‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان میسازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سر دردهای شدید نیمه ی ‌سر و سر دردهای عصبی را آرام میکند.

تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می ‌شود، دردهای شدید نیمه ی سر ( میگرن ) را بر طرف کرده و

زکام را که تازه شروع شده است از بین می ‌برد.

برگ‌ های سبز پیازچه که بیش تر هنگام بهار یافت می‌ شود، دارای مقدار زیادی ویتامینC است.

پیاز تقریبا تمام خواص سیر را در معالجه ی فشار خون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد.

آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را میتوان با پنبه انجام داد.

برای برطرف ساختن صدای داخل گوش میتوان پنیه ای را به پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودی صدای گوش شما برطرف می ‌شود.

 

خوردن پیاز خام در روز خستگی شما را برطرف می ‌نماید و اعصاب را تسکین می‌ بخشد.

برای معالجه ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت ۱۲ دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک ‌های دست شما بهبود خواهد یافت.

برای معالجه ی ورم و آماس بدن می ‌توان ۲عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از ۲۴ ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.

برای درمان نیش زنبور و مگس می ‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می ‌کند.

برای معالجه ی دمل نیز می توان از روش بالا سود جست.

پیاز به دلیل داشتن موادی از جمله پروستاگلاندین ها، رگ های خونی را گشاد می کند و موجب کم شدن فشار خون می شود.

پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.

پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ی ناراحتیهای مربوط به نفخ شکم و غیره است.

پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به کار می رود. سازمان بهداشت جهانی مصرف پیاز را برای درمان نارسایی های رگ های خونی سالمندان توصیه نموده است.

پیاز به واسطه ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.

پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می ‌کند. این مواد در اثر حرارت از بین می ‌روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک ‌آور هم نیست.

بو کردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی که سست یا بی هوش شده و همچنین برای رفع تشنج ، بسیار مفید است.

دیگر تحقیقات پزشکی نشان می دهد پیاز خام تنظیم کننده قند خون است و خوردن آن به هنگام سرماخوردگی یکی از عوامل موثر در بهبودی است چرا که حالت آنتی بیوتیک دارد و باکتری ها را از بین می برد اما در رابطه با ویتامین های این خوردنی اعجاز آمیز باید گفت : پیاز دارای ویتامین های A , B , C و همچنین دارای آهن ، گوگرد ، فسفر، کلسیم ، پتاسیم ، سدیم و ید می باشد که به هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند . از این رو می گویند با برنج پیاز بخورید همچنین وجود (( سیلیس )) در پیاز باعث می شود که استخوانها محکم و عضلات تقویت شود .

در پایان به معرفی از مقالاتی که توسط اینجانب و همکاران در ارتباط با سیر در مجلات علمی- پژوهشی به چاپ رسیده است  و منجر به ثبت اختراع شده است می پردازیم. 2مورد ثبت اختراع ضمیمه شده است.

1) Jafari H, Shaidi M, Gharebaghi R,Niakan M.R

 Evaluation the effect of choloroformic Garlic extract on reducing the temperature and inhibit the weight loss in infected rabbits with Salmonella Typhimurium. DANESHVAR No .40 Scientific-Research Journal of Shahed University 9th year, Aug-Sep 2002 ISSN: 1028-318

2) Jafari H , Jalali Nadoshan M.R

 The effect of aq. Garlic extract on Salmonella Typhimurium induced intestinal pathologic changes in rabbit. Iranian Journal of Medicinal and Aromatic plants Research Vol .19 No.41 ,2003 ISSN: 1735-0905

3) The effects of hydro alcoholic-extracts garlic on depression

Induced by reserpine in rats

Jahani Hashemi H, Jafari H, Abbasi E  , Momeni A, Esmaeily H, Naserpour T

Iranian Journal of Neurology, Vol.7, No.26 & 27, Summer & Autumn 2009, 527-534

4)Jafari H ,Alsharify M.A, Mosavi, M.E

      Investigation of Garlic aqueous extract effects on gr+ &  gr- bacteria and its comparison with number of antibiotics,(1988-1989).

5) Jafari H, Abbasi E,Miri S.R, Shahidi M.

Effect of garlic aq. Extract on rate &contraction power isolated atrium of male rat after administrated adrenalin. The journal of qazvin university of medical sciences No.25 spring 2003     ISSN : 1561-3666

کلام آخر

1 ) بهترین سیر در ایران سیر همدان است که بعد از سیر تبت بهترین در جهان است. نظر به اینکه معمولا"  هموطنان  به واسطه بوی سیر متاسفانه از مصرف آن امتناع می ور زند و چینی ها این مورد را میدانند  در زمین های زراعتی چین با استفاده از تکنولوژی مخصوص سیر بدون بو تهیه و به کشور ما صادر مینمایند. کاربران عزیز بدانند سیر چین وارد شده به ایران علیرغم زیبا بودن ظاهر آن خاصیت درمانی خوب ندارد. در انگلستان 3عدد سیر چینی در یک بسته 2 پوند فروخته میشود ؟؟؟؟؟ به نظر میرسد  سیر در کشور ما مظلوم واقع شده است.

سیر همدان یکی از انواع پرخاصیت سیر در کشورمان است. سیر شهرستان بهار تنها سیری است که خاصیت ضد سرطانی است. با خوردن سیر می توانیم در فصول سرد سال، بدن را در مقابل عفونتها ایمن کنیم.

سیر سفید همدان در بازارهای روسیه، قزاقزستان، ترکیه، امارات، مالزی، آلمان و... صادر می گردد. همچنین سیر سفید خشک همدان، طارم و آذر شهر به کشورهای عراق، قطر، کویت، عمان، بحرین و عربستان فروخته میشود.

                               

 

2) سیر  سرخ شده خاصیت سیر ترشی و سیر خام را ندارد . ثابت شده است که سیر ترشی 18 ماهه  بهترین اثر درمانی را دارد.

3) در سیر 32ماده وجود دارد که مهمترین آن  آلیسین. است و خواص درمانی آن به واسطه این ماده است و حرارت زیاد این ماده را از بین میبرد.

4) سیر و پیاز بهترین آنتی بیوتیک  هستند. اگر همراه با فراورده های گوشت ،کالباس پیاز و سیر نبود انگل های موجود در این فراورده ها انسان را با بیماری های میکربی و انگلی حاد و خطرناک مواجه می نمود. نام لاتین سیر گارلیک می باشد به امید آنکه در آینده آنتی بوتیک هایی از سیر (مثلا" گارلیسیلین) طراحی گردد.

5) خانواده هایی که مصرف سرانه سیر و پیاز آنها زیاد است کمتر راهی بیمارستان شده ، کمتر پول دارو میدهند و عمر بیشتری مینمایند.

6) حداقل روزهای تعطیل را از خوردن سیر غافل نمانم هرچند بوی سیر با مصرف چای خشک در دهان خیلی کم میشود.

 

بار خدایا  : میدانیم گه حکمت تو متعالی است ، کاری کن که روشنایی چشم هایمان را پشت پرده های مه آلود

اندوه از دست ندهیم.

بارالها:  بر آلامی که از آن شکایت می کنیم زیبا نگاه کن و یاری مان کن تا همانی باشیم که از خلقت مان برخود ببالیم .

          

 

             

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نوشته شده در تاریخ شنبه شانزدهم بهمن ۱۳۹۵ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.