مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

نارسایی قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.

قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.


                           نارسایی قلبی و داروها وعواملی که باعث آن میشود.

         دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                           مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

سلام به خدا، سلام به اهل سلام ، سلام به شما خوبان

روزتان پر از لذت زند گی ،دلتان بدون کینه ، دوستیتان دیرینه ،  قلبتون آرام و دنیای اطرا فتان پر از محبت .

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به مفهوم ناتوانی نسبی قلب در پمپ کردن خون به درون سیستم گردش خون است. بدین ترتیب این بیماری موجب کمبود خون در اندام‌ها و در نتیجه ضعف و بی‌حالی شده و از طرفی تجمع خون در سیستم وریدی، موجب ورم در اندام‌ها به خصوص پاها می‌شود.

                                   Image result for ضربان قلب

دلایل نارسایی قلبی چیست؟

مهم‌ترین دلیل بروز بیماری نارسایی قلبی، انفارکتوس قلبی است.

یکی دیگر از علل نارسایی قلبی، بیماری دریچه‌های قلب است.تنگی دریچه‌های میترال یا آئورت باعث می‌شود، پمپاژ خون به راحتی صورت نگیرد.

 

بیماری‌های مادرزادی قلب از علل اصلی آسیب دریچه‌های قلبی هستند. این بیماری عمدتا دریچه میترال را که بین دهلیز و بطن

چپ قرار گرفته است دچار آسیب می‌سازد    

        Image result for عروق کرونر                                                                                                    .

از دیگر علل مهم نارسایی قلبی، فشار خون طولانی مدت است                                                                                     . 

یکی دیگر از علل نارسایی قلب، تنگ شدن عروق قلب است.                                                                                         

 

 

داروهایی که سبب نارسایی قلبی میشوند.

برخی داروها و مکمل‌های دارویی یا به خودی خود سبب بروز نارسایی قلبی می‌شوند یا اینکه این مشکل را در افراد مبتلا تشدید می‌کنند.

هرچه یک فرد مبتلا به نارسایی قلبی داروهای دیگری به غیر از داروهای مرتبط با بیماری‌اش مصرف کند،‌ بیشتر در معرض تداخل دارویی قرار می‌گیرد و بیشتر قلب خود را در خطر قرار می‌دهد.

 Image result for داروهای قلبی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی:

این داروها شامل مواردی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، ایندومتاسین و کتورولاک می‌شوند. این داروها می‌توانند علائم بیماری نارسایی قلبی را در یک فرد تشدید کنند زیرا آنها آب و نمک را در بدن نگه می‌دارند و به همین ترتیب جریان خون را سخت می‌کننذ. این داروها کارکرد داروهای دیورتیک (که معمولا برای فشار خون استفاده می‌شود) مختل می‌کنند.

 Image result for داروهای قلبی

داروهای دیابت:

تیازولیدیدین‌ها (پیوگلیتازون، رزیگلیتازون) باعث احتباس مایعات و افزایش وزن در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شوند. پزشکان مطمئن نیستند چرا مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز 4 (آلوگلپتین، لیناگلیپتین، سکسوگلپتین، سیتاگلیپتین) باعث ایجاد مشکل در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شوند و در مواردی آنها را به بیمارستان روانه می‌کنند.

 Image result for قرص دیابت

 

داروهای فشار خون:

مسدود کننده‌های کانال کلسیم، ورم‌ها را افزایش میدهند. در واقع این ورم‌ها همان مایعات اضافی هستند که در بافت‌های بدن باقی می‌مانند.

آگونیست‌های مرکزی یعنی داروهای ضد فشارخون که از طریق مغز عمل مینمایند (شامل: کلونیدین و ماکسونیدین) باعث می‌شوند هورمون‌هایی در بدن آزاد شوند که می‌توانند بر روی قلب تاثیر بگذارند.

 Image result for داروهای فشارخون

داروهای ضد قارچ

ایتراکونازول:

 در افراد مبتلا به عدم کارایی بطنی و نارسایی قلبی و یا دارای این نوع سوابق نباید برای درمان عفونت های قارچی از ایتراکونازول استفاده کرد. 

عوارض جانبی:وقایع قلبی و عروقی شدید شامل آریتمی قلبی و مرگ ناگهانی گزارش شده است.

Image result for itraconazole 

ارتباط داروهای سرطان با ریسک بیماری قلبی

در انواع سرطان های سینه از درمان هایی استفاده می شود که ماهیچه قلب را تضعیف کرده و نارسایی قلبی ایجاد می گردد.

همچنین این درمان ها بر عروق قلبی تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری عروق کرونر یا انسداد رگ های خونی می شوند

استفاده از داروی شیمی درمانی «دوکسوروبیسین» در درمان سرطان سینه می تواند به سلول های قلب آسیب رساند، اما دادن تدریجی دارو به جای دادن یکجا دارو ممکن است ریسک نارسایی قلبی را کُند نماید.

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای این گروه از داروها علاوه بر عوارض قلبی  می توانند بر روی فشارخون و تعداد ضربان های قلب  اثر بگذارند.

 Image result for depression

داروهای مهارکنندهTNF(Tumor necrosis factor) مثال Enbrel

استفاده از داروهای مهارکننده TNF در نارسایی احتقانی قلب کلاس 3 و 4 منع مصرف دارد, زیرا می‌توانند باعث بدتر شدن پیامدهای نارسایی قلب ‌شوند. این داروها آنتی روماتیک هستند.

داروی(آمپول) آلتبرل باعث تشدید نارسایی قلبی میشود.علائمی نظیر تنگـی نفس در هنـگام فعالیـت و تـورم دسـت و پاهـا، سـرفه و تنگـی نفس شـبانه و تغییـر رنگ لـب و ناخن به  رنـگ متمایـل بـه آبـی میتواند از نشـانه های تشـدید

 نارسـایی قلبی باشـد.

داروهای بدون نسخه ( داروهای OTC)

شاید کمتر از هر موردی به داروهایی فکر کنید که بدون نسخه فروخته می‌شوند و برای مصارفی همچون رفع سردردهای خفیف یا توقف آب ریزش بینی کاربرد دارند. با این حال اگر به هر دلیلی در معرض ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارید (به یکی یا چند فاکتور خطر مانند دیابت، فشار خون یا کلسترول بالا مبتلا هستید) یا در حال حاضر این بیماری را دارید به طور جدی از مصرف داروهایی که بدون نسخه پزشک فروخته می‌شوند پرهیز کنید.

داروهای ضد احتقان بینی، شریان‌های خونی را باریک می‌کنند. به همین دلیل است که باید پیش از استفاده از آنها به عوارض این داروها توجه کنید و از هشدارها و عوارض آگاه شوید. اگر در طولانی مدت، بیش از مقداری که باید از این داروها استفاده کنید می‌توانند منجر به بروز مشکلات قلبی شوند.

                                     Image result for آبریزش بینی

در همین مورد به داروهای سرماخوردگی هم توجه کنید. برخی از آنها همان ایبوپروفن‌ها هستند، برخی دیگر که شامل سدیم می‌شوند می‌توانند وضعیت بیماری شما یا علائم آن را در شرایط بدتری قرار بدهند.

مکمل‌های ویتامینی در قالب کپسول و قرص ، به عنوان مثال استفاده بیش از 400 واحد ویتامین E به طور روزانه می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار بدهد. این مکمل‌ها همچنین می‌توانند با دیگر داروهای مصرفی یک فرد تداخل پیدا کند.

از خوردن مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی پرهیز کنید. بخصوص مکمل‌هایی که علائم مشکل نارسایی قلبی را بیشتر می‌کنند.

همچنین از مصرف مکمل‌هایی که در آنها افدرا یا همان افدرین وجود دارد پرهیز کنید چرا که موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می‌شود.

 Image result for قرص ویتامین دی

داروهای خط مقدم در نارسایی قلبی

قبل از توضیح انواع دسته های داروی به چند نکته کلی و اساسی توجه کنید.

باید بدانید که شاید تا آخر عمر مجبور به مصرف داروهایتان باشید.

همیشه داروی خود را سر موقع و با مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید.

در صورتی که فراموشی دارید، به یکی از اعضای خانواده خود بسپارید تا زمان مصرف داروهایتان را به شما یادآوری کند.

سعی کنید اسم و میزان مصرف داروهایتان را یاد بگیرید.

داروهایتان را همیشه و همه جا همراه خود داشته باشید.

در صورت فراموشی یک وعده دارویی از ۲ برابر کردن آن در وعده بعدی جدا خوداری کنید.

روزانه نبض و فشار خود را اندازه بگیرید.

از عوارض احتمالی داروها آگاهی داشته باشید و در صورت عارضه با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید.

از مصرف خود سرانه هر گونه دارویی بدون نظر پزشک خود شدیدا پرهیز کنید به ویژه داروهای رایجی مثل (ایبوبروفن،ایندومتاسین) جدا خودداری کنید.

 Image result for ایندومتاسین

داروها شامل: 

دیورتیک ها یا (دارو های ادرار آور)

لازیکس(فوروزماید)، هیدرو کلروتیازید، اسپیرونولاکتون(آلداکتون)، تریامترین-H

احتباس سدیم و نمک در بدن باعث بدتر شدن نارسایی قلبی می گردد،این داروها سبب دفع سدیم (نمک) و کلر و در نتیجه آب اضافی بدن از طریق کلیه ها می شوند. بنابراین این داروها باعث افزایش تولید ادرار می شوند.

رعایت رژیم غذایی کم نمک و محدودت مصرف مایعات را فراموش نکنید زیرا این امر باعث اثرات بهتر این داروها می شوند.

این دسته از دارو های خود را معمولا در اوایل روز و صبح ها بخورید.

مصرف غذا های سرشار از پتاسیم مثل (موز ،کشمش،هلو،خرما،انجیر،انگور،پرتغال،زرد آلوی خشک ) همراه با این داروها به ویژه(لازیکس و هیدرو کلروتیازید) فراموش نشود. دو داروی اسپیرونولاکتون و تریامترین –H باعث احتباس پتاسیم می شوند و نیازی به مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم نمی باشد.

 Image result for اسپیرونولاکتون

داروهای دیژیتال: مثال : دیگوکسین یا (لانوکسین) داروی گیاهی که منشاء آن گل انگشتانه است.

این دارو قدرت انقباضی قلب شما را افزایش می دهد و باعث افزایش برون ده قلبی می گردد.این داروی یکی از مهمترین و دقت را به عمل آورید.در ضمن سطوح درمانی و سمی این دارو بسیار به هم نزدیک می باشند.به اصطلاح گفته می شود دیگوکسین مثل شمشیر دو لبه می باشد.

 Image result for گل انگشتانه

                                        گل انگشتانه ( در شهر های شمال ایران از آستارا تا بجنورد وجود دارد)

اگر این دارو را همراه با داروهای ادرار آور مصرف می کنید مصرف مواد غنی از پتاسیم را فراموش نکنید.(زیرا داروهای ادرار آور باعث دفع پتاسیم از ادرار می شوند. کاهش پتاسیم خون نیز موجب افزایش احتمال مسمومیت با دیگوکسین می شود)

 Image result for دیگوکسین

تا یک ساعت بعد از مصرف دارو از مصرف داروهایی مثل آنتی اسید ها (آلومینیم ام جی- شیرمنیزی) و کلستیرامین خوداری کنید.از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک هایا سایر دارو ها بدون نظر پزشک خود به شدت پرهیز کنید زیرا این داروها با دیگوکسین تداخل دارند.

مهارکننده های سیستم رنین آنژیوتنسین آلدسترون

کاپتوپریل، انالاپریل ، لیزینوپریل ، رامی پریل

این داروها در تمام مراحل نارسایی قلبی توصیه می شوند.این دارو ها روند نارسایی قلبی را کند می کنند وباعث بهبود برون ده قلبی،افزایش توان فعالیت،کاهش علائم بیماری و نیاز به بستری شدن ،افزایش طول عمر و کاهش مرگ ومیر می شوند.

 

این داروها ممکن است در بیماران دارای بیماری کلیوی با احتیاط مصرف شوند،چرا که این داروها باعث افزایش میزان کراتینین و پتاسیم می شوند.

کاپتوپریل ممکن است باعث کاهش قند خون در بیماران دیابتی شود،پس در صورت مبتلا بودن به دیابت قند خون خود را در هفته ها اول با دقت چک کنید.

بتابلوکرها

کاروودیلول، متوپرولول ، متورال (این داروها سبب انسداد گیرنده های بتا در گره ها،دهلیز ها و بطن ها درقلب میشوند)

این داروها در درمان کلیه بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می شوند،مگر آنکه ممنوعیتی وجود داشته با شد.این داروها باعث افزایش کیفیت زندگی، کاهش مرگ ومیر و نیز کاهش بستری شدن در بیمارستان می شوند.

این داروها در بیمارانی که سابقه آسم یا بیمارهای تنفسی دارند, معمولا با احتیاط مصرف می شوند.

ممکن است سبب احساس گیجی،خستگی،کاهش فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب شما شوند.

 

به طور ناگهانی دارو را متوقف نکنید. بهترین زمان مصرف در فشارخون بالا شب میباشد.

داروهای گشاد کننده عروقی  :        هیدرولازین ایزو سورباید- نیترو کانتین

در چند روز اول بعد از مصرف این داروها ممکن است شما احساس سرگیجه ،سبکی سر یا غش داشته باشید.                   

برای به حداقل رساندن اثر کاهش فشار خون باید به آرامی بلند شوید و از جابجایی ناگهانی به شدت بپرهیزید.                 

فشار خود را قبل و بعد از مصرف دارو کنترل کنید.

 

.............................................................................................................

همیشه یادمان باشددر ارتفاعی معین دیگر هیچ ابری وجود ندارد. اگر آسمان زندگیمان ابری ست دلیلش آنستکه هنوز آنقدر بالا نرفته ایم.




نوشته شده در تاریخ شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



             نکات قابل تعمق در نسخ دارویی

         دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

                                           مدرس فارماکولوژی بالینی بیمارستان بوعلی تهران

تقدیم به:

کسانی که قلبشان تجلی نورخداوندی، انسانیت وعشق و محبت میباشد و همان بزرگوارانی که

لحظه ای بعد انسانی و وجدانی خود را فراموش نمی کنند و بر آستان سنگ انسانیت سر فرود می آورند و   انسان را با همه تفاوت هایش ارج می نهند.

تعریف نسخه:

نسخه عبارتست  از یک دستورداروئی که بطورکتبی ویا شفاهی از طرف پزشک ،دنداپزشک ، ماما  ویا سایر افراد ی که مطابق قانون اجازه تجویز  دارو را داشته باشند صادر میگردد .

نسخه بخش مهم از مراحل درمان بیماری میباشد بی توجهی نسبت به رعایت  دقیق اصول نسخه نویسی میتواند منجر به بروز مشکلاتی گردد .

وجه مشخصه ای که نسخه دارویی  باید دارا باشد این است که داروئی معین درزمان مشخص جهت فرد بخصوصی تجویزشود.

                       

مشحصات یک نسخه داروئی:

1-    نام،آدرس وتلفن نویسنده نسخه

2        -  نام وآدرس  وسن بیمار

3  -تاریخی  که نسخه نوشته شده است:date of prescription

  قیدتاریخ نوشته شدن نسخه برای استناد در موارد قانونی ودرمانی ضروریست وبرا ی داروهای مخدر ویا سایر داروهائی که از نظر قوانین مملکتی تحت کنترل می باشند اهمیت خاص دارد.

درمورد نسخ حاوی داروهای قابل تجدید درصورتی که بیش از 6 ماه از تاریخ نوشتن چنین نسخه ای گذشته باشد پیچیدن مجدد آنها غیر مجاز است ودربسیاری از کشورها یک نسخه 6-3 ماه اعتبار دارد.

 

        Image result for نسخه بیمه

                              

 

عنوان نسخه یا سرنسخه: The Superscription

سرنسخه یا شروع نسخه بعنوان یک سمبل با علامت RوX درهم ادغام شده مشخص می شود.به نظر میر سد مخفف شده کلمه لاتین  Recipeبمعنی دریافت کنید باشد برخی از مورخین این سمبل را از ستاره ژوبیتر میدانند که توسط قدما بعنوان کمک کننده به بهبودی بیماران بکار می رفته وبا گذشت زمان تحریف وبصورت کنونی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

متن نسخه :

قسمت اصلی یامتن نسخه  تحت این نام بوده  وحاوی اسامی و مقادیر  موارد داروئی تجویز شده می باشد.این قسمت نسخه بایستی  دقت و توجه بیشتری به آن مبذول نمود.این بخش باید  خوانا،کامل وصحیح باشد.

 

       Image result for نسخه

                                         تصویری از یک نسخه بد خط  

 

                           

Image result for نسخه پزشک

                                      تصویری از یک نسخه خوش خط

 

در بسیاری از کشورها نسخه های  بیماران به صورت تایپ شده به بیمار تحویل داده میشود ونسخه در حکم یک سند تلقی می گردد. متاسفانه در کشور ما در صد بسیاری از نسخ خوانا نیستند واشتباهات زیادی در این رابطه در داروخانه ها پیش آمده است . در بعضی موارد دسترسی به پزشک بیمار غیر ممکن بوده وپزشک در مسافرت خارج از کشور بوده است. پایاننامه های دارویی داروسازان در شهر های بزرگ مانند کرج ، اصفهان ، کرمان و .....  نشانگر این واقعیت بوده وبیماران با مشکلات در حد مرگ مواجه شده اند. البته در سالهای اخیرتاحدودی این مشکل  رفع شده است. به امید روزی هستیم که نوشتن نسخه الکترونیکی گردد ومشکلات این جنینی به صفر برسد.

درمورد هرقلم داروی تجویز شده بطورمعمول 6عامل باید مشخص گردد:

-نام دارو      2-شکل دارو      3 -واحد داروئی     4-تعداد دارو  5-نحوه مصرف  6-فواصل تجوی

 

خطاهای ناشی از عدم رعایت اصول نسخه نویسی:

خطای ناشی از تحویل یک دارو بجای داروی دیگر بعلت شباهت املایی مخصوصاً درحالتهایی که خط پزشک خوانا نباشد ویا املاءکلمه را کامل ننویسد مثل Adalat, Adult cold: methimazole,methocarbamol,metronidazole

خطای ناشی از تحویل یک واحد داروئی متفاوت با فرم مورد نظر (ایندرال 40 بجای ایندرال10 میلی گرمی).

خطای ناشی ا زتحویل یک شکل داروبجای شکل دیگر(کپسول بجای ویال).

خطای ناشی از نحوه مصرف(تزریق IMبجای IV)           خطای ناشی از تحویل تعداد موردنظر دارو.

در صورتی که بیمار برای اولین بار از داروئی استفاده میکند  توضیحات مربوط به نحوه کاربرد صحیح را نیز برای وی باید بیان کرد.

جهت جلوگیری از خطرات ناشی از تفسیر غیر صحیح دستورمصرف توسط افراد غیر متخصص توصیه میشود این قسمت بطور خوانا وکامل به زبان فارسی نوشته شود واز بکار بردن اختصارات خودداری شود.

اکتفا کردن به نوشتن تعداد دوز روزانه بطورکلی مثلاً سه بار درروز  گمراه کننده است  وباید بطور دقیق فاصله آنها ذکر شود.

حتی المقدو راز نوشتن کلمه طبق دستور خودداری شود زیرا دربیشتر موارد منجر به عدم راهنمائی بیمار ورعایت نکردن دستورمصرف صحیح دارو میشود.

رعایت نوع غذا،نوشیدنی وسایراطلاعاتی که بیمار بایستی درمورد داروهایش داشته باشد  را مشخص کند.

قید کلمه حایگرین نشود یا همانطو رکه نوشته شده داده شود دربرخی  کشورها الزامی است وگرنه دکتر داروساز مجاز به جایگزین کردن  دارو است.

در مورد دستور داروئی در صورت لزوم As required  حداکثر مقدار مصرف وکمترین فاصله زمانی مصرف دارو باید قید شود.

بطورمتوسط 50% بیماران داروی خود را به درستی مصرف نمیکنند که علل آن عبارتست از:

الف) نشانه های بیماری فروکش کرده

ب) عوارض جانبی دارو بروز کرده

ج) بیمار دارو را کارساز نمیداند              د) برنامه مصرف دارو پیچیده است(مصرف تعداد زیاد دارو)

ه) فقدان آموزش لازم درمورد مصرف داروها

یک هماهنگی منطقی مابین دستورها وهشدارها که پزشک وداروساز میدهند باید وجود داشته باشد

کمتراز 60% بیماران میدانندکه داروئی که میگیرند را باید چگونه مصرف کنند.پزشک باید اطمینان یابد که بیمار بخوبی نحوه مصرف وچگونگی مصرف داروهای خود رامیداند واین مسئولیت را نمیتوان بعهده هیچکس دیگر گذاشت.

Image result for داروخانه 

دستور تکرار نسخه Special instruction-reffill=renewal instruction

دراین قسمت ذکر دستورات خاصی توسط پزشک لازم میباشد.مثلاًتعداد  دفعاتی که نسخه بایست تکرار شود یا تجویز شود مشخص میگردد.در مواردی که نسخه احتیاج به تجدید شدن نداشته باشد نیز بایستی درقسمت reffillذکر گردد.

یک نسخه نباید بیش از 5 مرتبه یا بعداز 6 ماه از تاریخ صدور آن تکرار شود.

                 برخی از نکات مفیددرنسخه نویسی :همه بیماران نیاز  به درمان با دارو ندارند ودربسیاری از موارد باراهنمائی کردن ودرمان غیرداروئی مشکل بیمار حل میشود.

هرگز از نام شیمیایی دارو استفاده نکنید بویژه آنهائی که باپیشوند عدد هستند نام دارونباید به اختصار نوشته شود وبجز درموارد خاصی که تجویز یک شکل دارو برا ی بیمار مزیت داشته باشد استفاده از نام ژنریک ارجحیت دارد

در صورتی که از نام تجاری استفاده شود ویا پزشک قصد دارد نوع داروی بیمار در دوران درمان ثابت بماند می بایست نام ژنریک دارو نوشته شود و.بدنبال آن کارخانه سازنده درون پرانتز قید شود وپزشک تاکید نماید که فقط همان  نوع دارو داده شود نام دارو معمولاً به انگلیسی نوشته می شود.

توصیه میشود واحد داروئی حتی برای فراورده هائی که فقط با یک واحد معین دردسترس هستند نوشته شود زیرا تشخیص دارو را سهل کرده ودر صورتی که واحدهای دیگری درآینده از این دارو در دسترس قرار گیرد از بروز اشتباه جلوگیری شود.

از حرف U بعنوان  مخفف unit استفاده نکنید زیرا ممکنست با Oیا4 اشتباه شود

اعداد اعشاری رابتنهائی با نقطه(بجای ممیز) همچون .5  نشان ندهید زیرا اگر نقطه جلب توجه نکند ممکنست با دوز 10 برابر اشتباه شود وباید بصورت 0.5 نوشته شود مانند هالوپریدول 5و,0.5

هرگز نقطه اعشاری یا صفر را بعداز اعداد صحیح قرار ندهید مانند 2.0 بلکه باید بصورت 2نوشته شود زیرا اگر نقطه اعشاری جلب توجه نکند ممکنست با دوز 10 برابراشتباه شود .عدم استفاده از صفر قبل از ممیز باعث اشتباه ممیز با عدد یک میگردد.

مطمئن شوید راه تجویز دارو را صحیح نوشته اید وباعث بروز اشتباه نمیشود حتی الامکان تعداد یک دارو را با اعداد رومی ننویسید چون موجب بروز اشتباه میشود .

در صورتی که بیمار دچار افسردگی است ویا خطر خودکشی وجود دارد مقدار کل داروی مورد نیاز باید بطور منقسم نسخه شود بطوری که هر قسمت در صورت مصرف یکجا کمتراز مقدار کشنده باشد دراین مورد حتماً به بیمار هشدار لازم داده شود.

 

تعداد اقلام داروئی یک نسخه حداقل ممکن باشد زیرا امکان تداخلات داروئی احتمالی راکاهش میدهد

در نوشتن فرمولاسیونهای ترکیبی ماده داروئی موثر را اول وسایر موارد رادر زیر آن بنویسید وکلیه اجزاء فرمولاسیون ترکیبی را دریک کروشه مشخص کنید وزن نهائی فراورده  را معلوم نمائید کلیه اجزا ء به درصد ویا به گرم نوشته شود.یعنی بر مبنای واحد یکسان درج گردد.

به بیماران مبتلا به صرع،اختلالات غدد درون ریز وبیماران قلبی وعروقی توصیه کنید که داروی خود را فقط از یک شرکت  تولیدی تهیه کنند زیرا تفاوت فرمولاسیون یک داروی  معین  که توسط چند شرکت  تولید میگردد باعث میشود که تغییر نوع دارو منجر به  بروزخطراتی برای بیمار گردد.

درتجویز دارو به بیماران آسیب پذیر (کودکان،زنان باردار وشیرده،سالمندان،بیماران کبد ی وکلیوی و..) باید احتیاط شود.

داروهای تجویز شده نباید با یکدیگر تداخل خطرناک داشته باشند.

کاربرد داروها بایست براساس متون علمی باشد نه تجربه های شخصی واعمال سلیقه فردی که مقبولیت علمی ندارد.

در تجویز دارو برای بیمارانی که دارای رژیم فاقد قند ونمک یاالکل هستند دقت نمائید زیرا بسیاری داروها حاوی این مواد هستند( شربت والگزیر حاوی قند والگزیر حاوی الکل است).

سدیم یا پتاسیم بنزاتین پنی سیلین میتواند تعادل الکترولیتی رادچار اختلال کند چون بخصوص دردوزاژ بالا مقادیر زیادی از این  الکترولیتها را وارد بدن میکند.

                         Image result for فشارخون

 

تداخل دارویی مهمترین معضل در دارو درمانی

 درادامه اشکال دارویی موجود در داروخانه ها را یادآور میشویم.     

آمپول Ampule                             ژل gel                                 کپسول Capsule

کرم Cream            قطره           DropالگزیرElixir                        محلول Solution

پماد              Pomad/ Ointment غرغره                                    اسپری Spray

لوسیونLotion              دهان شویهMouth washes                                 ویالVial

شربتSyrup               سوسپانسیون  uspansion   S                              بخورInhaler

سرم  Serum             پودر  Powder                                             شیاف Suppositories

                                             قرصهاTablet 

Enteric-Coated Enteric- Tablets(E.C.T)                      Buccal or Sublingual 

Chewable Tablet                                                        Effervescent Tablet

 

Immediate Release Tablet(I.R)                              Sustainedrelease(SR),Retard

                                                   Vaginal Tablet

 Image result for دارو

                    

آخرین نکته مهم : تعداد زیادی از داروها در نام لاتین شباهت زیادی بهم دارند که اگر در نسخه دقیق وکامل نوشته نشوند مشکلاتی زیاد در حد مرگ برای بیماران حادث میشود. درشمای زیر این داروها را ملاحظه مینمایید که درتجویز بایستی دقت شود. این خطا در خواندن نسخه در داروخانه ها زیاد پیش آمده است.

مهمترین خطاهای نسخه خوانی:

1 Acetazolamide          Acetaminophe                         33 Chloramphenicol       Chlopheniramine

2 Adult cold                 Adult otrimoxazole                  34 Chloramphenicol           Chlorambucil  

3 Adult Cold        Acetaminophen Codein                 35 Chlorpromazine          Chlorpropamide

4 Adult Cold              Aldacton                                       36 Chlorpromazine      Chlordiazepoxide

5 Adult Cold             Adalat                                         37 Clidinium C                 Clindamycin

6 Allopurinol         Haloperidol                                        38 Clobetasol                  Clotrimazole

7 Allopurinol        Amitriptyline                                        39 Clomiphene             Clomipramine

8 Allopurinol        Alprazolam                                      40 Clomiphene               Clofibrate

9 Ampicillin           Aspirin                                                41 Clomipramine             Cholestyramine

10 Ampicillin         Amitriptyline                                     42 Clomipramine              Chlorpromazine

11 Amp Citicolin     Ampicillin                                        43 Clomipramine               Colpermin

12 Amp Pencillin     Ampicillin                                        44 Clonidine                       Quinidine

13 Allium-s            Almgs                                                  45 Drazepam                      Digoxin

14 Anethum           Artan                                                46 Diclofenac                        Dicyclomine

15 Aminophyllin     Ampicillin                                        47 Digestive                         Digoxin

16 Aminophyllin      Amitriptyline                                 48 Digestive                         Diazepam

17 Aminophylline    Omnipaque                                  49 Diphenhydramen            Dimenhydrinate

18 Alprostadil         Alprazolam                                     50 Diphenhydramen           Diphenoxylate

19 Aricept                Aciphex                                          51 Dimethicone                     Demitron

20 ASA                     ACA                                                 52 Dopamine                         Dobutamine

21 ASA Children      ASAcodeine                                   53 Doxorubicin                     Daunorubicin

22 Atromid-s(Clofibrate)   Aluminium mg s               54 Dihydroergotoxine       Dihydroergotamine

23 Azithromycin       Etythromycin                              55 Dimenhydrinate               Diphenoxylate

24 Bcomplex             Baclofen                                       56 Fosamax                           Furosemide

25 Beclomethasone   Betamethasone                        57 Hydrocodone                     Hydrocortisone

26 Bromhexin             Bromocriptine                           58 Hydrocodone                Hydrochlirothiazide

27 Buspirone              Bupropion                                  59 Hydroquinone               Hydrocorisone

28 Calcium gluconate         Calcium Dobesilate         60 Hydroxyzine                  Hydralazine

29 Cefalexin            Cefazolin                                        61 Hyoscine                        Hydroxyzine

30 Ceftraxone         Cefuroxime                                   62 Inderal                            Isordil

31 Ceftazidime       Ceftizoxim                                    63 Inderal                            Indocid

32Clozapine           Cloxacillin                                      64 Lsocarboxazid               Isosorbide

 

65 Lasix            Losar                                         84 Piracetam                       Piroxicam

66 Lasix            Losec(Omeprazole)                  85 Prozac(Fluoxetine)         Prazosin

67 Levothyroxine     Lovastatin                    86 Prazosin                            Persantine

68 Li                 Lasix                             87 Prilosec (Omeprazole)              Prozac

                          

 

69 Lotadine             Lovastatin                               88 Primidone                  Prednisolon

70 Losartan             Lovastatin                               89 Phenazopyidine       Phenobarbital

71 Mebendazole    Mrtronidazole                        90 Qulnidine                  Clindamycin

72 Menthol            Mannitol                                  91 Salbutamol                Sorbitol

73 Methimazole    Metronidazole                        92 Salbutamol              Salmeterol

74 Methocarbamol  Metocolopramide              93 Syrup Aluminim      Syrup Mom

75 Methyldopa        Metronidazole                   94 Tegretol                     Tavegyl (Clemastine)

76 Metoral              Metronidazole                    95 Terbutaline                Tetabolone

77 Naltrexone        Naproxen                             96 Teracosactide            Testosterone

78 Nifedipine         Nicardipine                          97 Trifluoperazine          Trihexyphenidyl

79 Nitrofurazone   Nitrofurantoin                   98 Valium                         Warfarin

80 Nystatin Oral     Nystatin Ovul                    99 Valganciclovir             Valacyclovir

81 Pancreatin         Pancuronium                   100 Vancomycin               Vecuronium

82 Paxil                    Paclitaxel                          101 Vinblastine                 Vincristine

83 Periactin            Pancreatin                      102 Zarontin                        Zaditen

................................................................................................................

اشتباه   :    اشتباه است حتی اگرهمه انجامش بدهند.          درست  :     درست است حتی اگر هیچکس انجامش ندهد.

Wrong is wrong, Even if evreyone is doing. Right is right,Even if no one is doing it.




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه دوم اسفند ۱۳۹۶ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.