مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه
مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

مطالب پزشکی - بیماری ها و داروها

دکتر حسین جعفری^ عضو هیئت علمی دانشگاه

بررسی دارو های استروئیدی در باشگاه های ورزشی بر ارگان های مختلف


بررسی دارو های استروئیدی  در باشگاه های  ورزشی بر ارگان های مختلف

        دکتر حسین جعفری: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

 

به نام خداوند گاری که نعمت نفس را بر ما ارزانی داشت باشد که در هر نفسی  بجا آوریم شکر، بی همتایی اش را

استروئیدهای آنابولیک موادی مصنوعی هستند که ساختمان شیمیایی آنها شبیه هورمون های جنسی

مردانه (آندروژن ها) است و به این خاطر نقش های زیستی این هورمون ها را تقلید می کنند.

 

آنها رشد ماهیچه های اسکلتی (اثرات آنابولیک) و نمو خصوصیات جنسی مردانه (اثرات آندروژنی) را تقویت می کنند و اثراتی دیگری نیز دارند. بنابراین ، واژه « استروئیدهای آنابولیک آندروژنیک » نام مناسب تری برای این ترکیبات است.به هرحال، استفاده از واژه استروئیدهای آنابولیک مرسوم شده است.

مکمل های استروئیدی چیست

مکمل هایی مانند دی هیدرواپی اندرسترون(DHEA) و اندروستن دیون (آندرو) می توانند در بدن به تستوسترون یا ترکیبات همانند آن تبدیل شوند. از این رو، برخی عقیده دارند که آنها اثر آنابولیک دارند و از آنها استفاده می کنند.

اما اینکه چنین تبدیلی، تستوسترون کافی را برای رشد ماهیچه ها فراهم می کند یا خود این ترکیبات رشد ماهیچه ها را تقویت

می کنند،روشن نیست

 

                

 

در مورد اثرهای جانبی این ترکیبات نیز اطلاعات اندکی در دست است. به هر حال اگر مقدار زیادی از این ترکیبات مصرف شود به طوری که سطح تستوسترون در بدن افزایش چشمگیری پیدا کند، این مواد نیز همانند استروئیدهای آنابولیک اثرهای جانبی خواهند داشت.

تاریخچه: استروئیدهای آنابولیک در دهه ۱۹۳۰ میلادی جهت درمان کم کاری غدد جنسی مردان ساخته شدند. در این بیماری بیضه ها به مقدار کافی تستسوسترون تولید نمی کنند. در نتیجه رشد ونمو واعمال جنسی بیمار مختل می شود. کاربرد اصلی این مواد در پزشکی، درمان به تأخیر افتادن بلوغ ، بعضی انواع ناتوانی جنسی و تخفیف ضعف و تحلیل بدن طی عفونت HIVویروس ایدز و بیماری های دیگر است.

 

در دهه ۱۹۳۰ میلادی دانشمندان دریافتند استروئیدهای آنابولیک می توانند رشد ماهیچه های اسکلتی را در جانوران آزمایشگاهی تقویت کنند. پس از این کشف، نخست وزنه برداران و بدن سازان و سپس ورزشکاران سایر رشته های ورزشی از این ترکیبات استفاده کردند. به این ترتیب، استفاده نادرست از استروئیدها چنان در میان ورزشکاران شایع شد که بر نتایج مسابقات تأثیر گذاشت. تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع استروئید آنابولیک تولید شده است.

 

چگونگی مصرف استروئیدهای آنابولیک :

برخی استروئیدهای آنابولیک به صورت خوراکی، برخی به صورت تزریق درون ماهیچه یی و برخی نیز به صورت ژل و کرم (که روی پوست مالیده می شوند) مصرف می شوند. از آنجا که استفاده کنندگان از این استروئیدها معتقدند اثری که مصرف چند استروئید مختلف بر اندازه ماهیچه ها دارد،از مصرف جداگانه آنها بیشتر است، به طور معمول از دو یا چند استروئید آنابولیک مختلف استفاده می کنند و از مخلوطی از استروئیدهای خوراکی، تزریقی و پمادهای پوستی بهره می گیرند.

مقداری که مصرف می شود ممکن است 10 تا 100 برابر از مقداری که برای اهداف پزشکی تجویز می شود، بیشتر باشد. مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک اغلب مقدار مصرف خود را طی یک دوره 6 تا 12 هفته یی افزایش می دهند. آنها در آغاز دوره از مقدار اندکی استفاده می کنند و به کندی مقدار مصرف را بالامی برند. در نیمه دوم دوره، این مقدار به کندی کاهش داده می شود تا به صفر برسد.

گاهی در ادامه این دوره، دوره دیگری را پی می گیرند که در آن شخص بدون استفاده از دارو به ورزش خود ادامه می دهد. آنان معتقدند این شیوه،امکان میزان شدن بدن با مقدار بالای استروئیدها را فراهم می سازد، اما این باورها هنوز به صورت علمی بررسی نشده اند.

روش های مصرف شامل موارد زیر هستند:

 

روش دوره ای: در این روش دارو در یک دوره زمانی دریافت شده و سپس برای یک دوره قطع می شود چرا که اعتقاد بر این است که دوره فاقد دارو به بدن اجازه بازسازی سطوح نرمال هورمون را می دهد.

روش منشوری: دریافت دوزهای دارو در دوره های شش تا دوازده هفته ای. در این روش دارو با دوز پایین شروع شده و سپس به تدریج افزایش می یابد و پس از آن دوز دارو کاهش می یابد تا به صفر برسد. اعتقاد بر این است که این روش اجازه تطابق بدن را با دوزهای بالا می دهد.

روش متراکم: دو نوع یا بیشتر استروئید در این روش دریافت می شود. اشکال خوراکی و تزریقی دارو با هم تلفیق می شوند، چرا که تداخل داروهای مختلف اثر آنها را افزایش می دهد.

آثار ناشی از مصرف : آثار جسمانی : کلفت شدن صدا، رویش موی مردانه بر سطح بدن، تاس شدن سر، جوش های چرکی، بسته شدن زودرس صفحات رشدی استخوانی و در نتیجه کوتاهی قد و کاهش تولید اسپرم. ب ه دلیل تغییر در میزان چربی های مفید و افزایش خطر عوارض قلبی ناشی از آن نیز خطرناک هستند . انفارکتوس قلبی، بزرگ شدن قلب، اثرات کبدی و یرقان، تومورهای خوش خیم و بدخیم کبد، سرطان پروستات، کوچک شدن حجم بیضه ها، بزرگ شدن پستان ، قاعدگی نامنظم و اختلال در خواب. آثار روانی :تحریک پذیری، خشونت، شیدایی، افسردگی، هذیان های بدبینی و بزرگ منشیعوارض در زنان اکثراًغیر قابل بازگشت است .

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک با اثرات جانبی متنوعی ارتباط دارند. بعضی از این اثرات از نظر ظاهری ناخوشایند هستند، مانند آکنه (التهاب موضعی پوست که به ظهور جوش یا زخم هایی بر پوست می انجامد) ونمو پستان ها در مردان . بعضی زندگی مصرف کننده را به خطر می انجامد، مانند حملات قلبی وسرطان کبد. بیشتر این اثرات در صورت توقف مصرف دارو برگشت پذیرند، اما بعضی از آنها پایدار ودایمی هستند.

اثر بردستگاه هورمونی

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک در تولید عادی هورمون ها اخلال ایجاد می کند و باعث تغییرات برگشت پذیر و برگشت ناپذیر می شود. تغییرات برگشت پذیر عبارتند از: کاهش تولید اسپرم وتحلیل رفتن بیضه ها.

تغییرات برگشت ناپذیر عبارتند از: ریزش مو و بزرگ شدن پستان ها. در یک مطالعه روی مردان بدن ساز مشخص شد که بیش از نیمی از آنان به تحلیل بیضه ها و بقیه به بزرگ شدن پستان ها دچار هستند. محققان معتقدند، بزرگ شدن پستان ها به علت به هم خوردن تعادل عادی هورمون ها ، رخ می دهد.

استروئیدهای آنابولیک در زنان باعث مرد نمایی می شود. اندازه پستان ها وچربی بدن کاهش می یابد، پوست زمخت وکلفت می شود. صدا کلفت و مردانه می شود. همچنین، با وجود ریزش موی سر، رشد بیش از اندازه مو در بخش های دیگر بدن دیده می شود. در صورت ادامه مصرف استروئیدهای آنابولیک، بعضی از این اثرات برگشت ناپذیر می شود.

افزایش مقدار تستوسترون و دیگر هورمون های جنسی که در دوران بلوغ صورت می گیرد باعث جهشی عادی در رشد می شود. پس از آن، وقتی این هورمون ها به مقدار معینی رسیدند، باعث توقف رشد استخوان ها می شوند. در این حالت این فرد به بیشترین حد ارتفاع خود می رسد و پس از آن رشد طولی بیشتری نخواهد داشت. وقتی استروئیدهای آنابولیک نادرست استفاده شوند، مقدار هورمون جنسی بالا می رود که باعث توقف رشد استخوان ها پیش از زمان عادی می شود.

استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک با بیماری قلبی عروقی از جمله حمله قلبی وسکته حتی در ورزشکاران جوان (زیر ۳۰ سال) مرتبط است. این مواد با تغییر میزان لیپوپروتئین ها که کلسترول را در خون جابجا می کنند، به این مشکلات می انجامند.

استروئیدها، بخصوص نوع خوراکی آنها، میزان لیپوپروتئین کم چگال کلسترول بد (LDL) را افزایش ومیزان لیپوپروتین پرچگال کلسترول خوب (HDL) را کاهش می دهند. LDL بالا و HDL پایین خطر آتروسکلروز را افزایش می دهد. در این عارضه  مواد چرب درون سرخرگ ها رسوب می کنند وجریان خون را با مشکل رو به رو می سازند. اگر خون کافی به قلب نرسد، شخص ممکن است به حمله قلبی و اگر خون کافی به مغز نرسد، به سکته مغزی دچار شود.

استروئیدها خطر شکل گیری لخته را در رگ های خونی افزایش می دهند. این امر می تواند باعث اختلال در جریان خون وآسیب ماهیچه قلب شود. در نتیجه ، قلب خون را بخوبی پمپ نمی کند

مصرف استروئیدهای آنابولیک با سرطان کبد وشکل گیری کیست های پر از خون در این اندام ارتباط دارد. پاره شدن این کیست ها باعث خونریزی داخلی می شود.

آکنه (التهاب موضعی پوست که با جوش های صورت همراه است) کیست ها وپوست وموی چرب از عوارض استفاده نادرست از استروئیدهای آنابولیک است.

بسیاری از کسانی که استروئیدهای آنابولیک تزریقی مصرف می کنند، از سرنگ های غیر استریل استفاده می کنند یا آن ها را به صورت اشتراکی به کار می برند.به علاوه بعضی از این مواد به طور غیر قانونی و در شرایط غیر استریل تهیه می شوند. این عوامل خطر عفونت های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت را افزایش می دهد. به علاوه عفونت های باکتریایی که می توانند باعث التهاب جدار داخلی قلب و درد وتورم در محل تزریق شوند، ممکن است به وجود آید

اثر استروئیدهای آنابولیک بر رفتار

برخی گزارش کرده اند استروئیدهای آنابولیک، بخصوص در مقادیر بالا، تندخویی وستیزه جویی را تشدید می کنند. بعضی از مصرف کنندگان این مواد گفته اند که آنان اعمال تهاجمی (مانند برخورد فیزیکی ، سرقت مسلحانه یا استفاده از زور برای به دست آوردن چیزی) مرتکب شده اند. برخی نیز گزارش کرده اند به اعمالی مانند دزدی از فروشگاه ها وتخریب دارایی های دیگران دست زده اند. این افراد گفته اند هنگام مصرف استروئیدهای آنابولیک به این گونه اعمال ترغیب می شوند.

بعضی محققان معتقدند استروئیدهای آنابولیک نمی توانند به طور مستقیم در این اعمال دخیل باشند و چون مدتی است تحقیقات پزشکی به ارتباط بین استروئیدها و ستیزه جویی معطوف شده است، این افراد این ارتباط را بهانه ای برای سلب مسؤولیت از خود در قبال این گونه اعمال قرار داده اند.

یک راه برای پی بردن به درست یا نادرست بودن این دوعقیده متفاوت، این است که به گروهی از داوطلبان به مدت چند روز یا چند هفته مقدار زیادی استروئید آنابولیک داد و سپس وضعیت رفتاری آنان را با گروه شاهد مقایسه کرد.تاکنون چهار مطالعه از این نوع انجام شده است. در سه مطالعه مشخص شد که استروئیدهای آنابولیک در مقادیر بالا تندخویی وستیزه جویی را تشدید می کنند، اما در یک مطالعه چنین اثری مشاهده نشد . از این رو، برخی از محققان اظهار داشته اند برخی استروئیدها و نه همه آنها باعث تشدید تند خویی وستیزه جویی می شوند. اثرات رفتاری دیگری که برای استروئیدهای آنابولیک گزارش شده است عبارتند از : سرخوشی ،افزایش انرژی ،تحریک جنسی، نوسانات روحی ، آشفتگی روحی ، فراموشکاری وگیجی. درصد ی از مصرف کنندگان استروئید های آنابولیک به این داروها معتاد می شوند وعلارغم مشکلات فیزیکی ، اثرات منفی بر روابط اجتماعی یا عصبی بودن وستیزه جویی ، به مصرف آنها ادامه می دهند. آنان هنگام ترک این مواد به نوسانات روحی،خستگی، بی قراری، کاهش اشتها، بی خوابی،کاهش اشتیاق جنسی و افزایش میل به استفاده از استروئیدها دچار می شوند .

افسردگی خطرناک ترین عارضه ترک این مواد است، زیرا گاهی به خودکشی منجر می شود. این افراد باید زیر نظر متخصصان درمان شوند، زیرا بعضی از نشانه های افسردگی سال ها پس از قطع مصرف این داروها باقی می مانند.

  مهمترین عامل بهبودی ، کاهش یا قطع مصرف است .  از آنجا که علائم انرژی زا و شادی بخش این دارو ها پس از چند هفته یا چند ماه و در همراهی با ورزش شدید بارز می شود، خطر ی از بابت آثار فوری موادی هم چون تریاک و هروئین را ندارند.  به دلیل بروز افسردگی و خطر خود کشی مراقبت دائم لازم است.

 

آموخته ام که وقتی ناامید میشوم  خداوند با تمام عظمتش ناراحت میشود وعاشقانه انتظار میکشد که به رحمتش امیدوار شوم .




نوشته شده در تاریخ پنجشنبه بیستم اسفند ۱۳۹۴ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه



                                          داروهای موثر بر ناتوانی جنسی           

 دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران گروه فارماکولوژی

         به نام خالقی که تنهاست        ولی تنهایی را برای مخلوقاتش  نمی پسندد

یکی از معضلات  عصر حاظر ناتو انی جنسی در مردان و زنان می باشد. بدون تردید یکی از عوامل مهمی که منجر به طلاق می گردد این مسئله است. آمارها نشان داده است که 40% از طلاق ها در کشور ما این مسئله است و بعضی از آمارها 60% را بیان می نمایند. علل این معضل اجتماعی می تواند موارد زیر باشد:

ا- آلودگی هوا

2- بیماریها وداروهای مصرفی این بیماری ها ( افسردگی ، جنون ، مانیا  و .......)

3- استفاده از غذاهای نامناسب ( فست فودها و غذاهای مشابه)

5- مصرف آب های آشامیدنی حاوی نیترات ، الکل ، سیگار و نوشابه های غیر استاندارد

6- مصرف لبنیات حاوی پالمیتات ، استئارات و ...

7- مواجه با امواج الکترومغناطیس (موبایل ، ماکروفر ، کارت های بانکی ، دانشجویی ، شناسایی ، تغذیه و .... درجیب)

8- مواجه شدن با کامپیوتر در همه جا و همه وقت

9 – مشاهدات  فیلم های ماهواره ای غیر مجاز و استفاده از فضای مجازی در این ارتباط

10 استفاده از داروهای روان گردان ، باشگاهی و اینترنتی

با توجه به این معضل هر 2 سال یک بار کنگره ای تحت عنوان  " خانواده و مشکلات جنسی " در بیمارستان میلاد تهران و یا سالن همایش های بین المللی  رازی در تهران برگزار می گردد.

چند سال است که یک کلینیک معروف  در خیابان ایتالیا در تهران تحت عنوان " کلینیک ناتوانی های جنسی " افتتاح گردیده است . این کلینیک در کنار بیمارستان مصطفی خمینی و وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد است.

در این مرکز آموزش لازم با دادن   دارو( گیاهی و صناعی ) ، کتاب ، دستگاه ، درمان های روانی و .......  به افراد داده میشود.

ناتوانی جنسی چیست؟

گفته می شود که شایع ترین مشکل درمان نشده در جوامع مختلف ناتوانی جنسی است و تنها 1% افراد مبتلا به ناتوانی جنسی تحت درمان قرار می گیرند.

علل ایجاد ناتوانی جنسی مردان

یکی از علل عضوی، بیماری های قلبی عروقی می باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمی کند. به علاوه گهگاه ورید ها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را به عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمی تواند  نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگه دارد. به این حالت ناتوانی جنسی وریدی می گویند. جراحی های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کار گرفته می شود، به علت اینکه جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتا" ناتوانی جنسی ایجاد می کنند.

علت پنهان ناتوانی جنسی همسران

آمارها نشان می‌دهد امروزه درصد زیادی از همسران به دلیل اختلالات و ناتوانی جنسی شریک زندگی‌شان، به بهانه‌های مختلف از ادامه زندگی مشترک سرباز می‌زنند. اختلالاتی که اغلب درمان‌پذیر بوده و اصل اساسی آن آگاهی از علل پیدایش و پشتکار در مهار و مداوای آن است.

                       

صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن می تواند سبب ناتوانی گردد.از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی جنسی دارویی می گویند. البته در اینجا پزشک جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خودسرانه دارو عوارض دیگری را می تواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی جنسی دائمیمی گردد.نارسایی کبد و کلیه نیز به علت ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت. بیماری عروقی قلب (نارسایی قلب، آترواسکلروز، نارسایی ریوی، نارسایی کلیوی، عوارض جراحی (پروستاتکتومی) و جراحی عروق، جراحی نخاع، پیوند کلیه ، تروما (آسیب دیسک، ضایعات نخاعی)، اختلالات اندوکرین و متابولیک (بیماری های هیپوفیز، تیروئید، آدرنال، دیابت، هیپرپرولاکتینمی، هیپوگنادیسم)، اختلالات نورولوژیک یا عصبی( MS، آسیب های مغز و نخاع، صدمات عروق مغز، نوروپاتی محیطی، نوروپاتی دیابتیک، ترمورها، کم خونی وخیم، سیفیلیس، مشکلات اورولوژیک مشکلات افسردگی، اعتیاد، داروها (آنتی کولنرژیک ها مانند آتروپین و هیوسین، سایمتدین، دیگوکسین، مدرها، داروهای ضدافسردگی، استروژن ها، اپیوئیدها، داروهای ضدفشارخون مانند آلفا بلاکرها، بتابلاکرها مثل ایندرال، بلاکرهای کانال سدیم مثل نیفدیپین،داروهای آنتی سایکوتیک، متوکلوپرامید و ...

تشخیص ناتوانی جنسی

بررسی سابقه پزشکی و گرفتن تاریخچه، معاینه بالینی جسمی، معاینه روانپزشکی و تست nocturnal penile tumescence (نعوظ در خواب)، بررسی های آزمایشگاهی مانند UA، CBC، کراتینین، BUN، FBS، کلسترول تری گلیسرید، HDL، LDL، هموگلوبین، تستوسترون سرم، پرولاکتین، TSH، T4، T3، FSH و ...

 

امروزه راه های مختلفی برای درمان ناتوانی های جنسی وجود دارد. مانند روان درمانی، دارو درمانی، دستگاه های خلأ و جراحی. که در ادامه به دارو درمانی این بیماری پرداخته می شود.

درمان:

تادالافیل(Tadalafil  ):از دسته داروهای مهار کننده فسفودی استراز تایپ 5 می باشد. سایر اعضای این دسته داروهای سیلدنافیل و واردنافیل هستند.

تادالافیل در سال 2003 توسط FDA  تأیید شد. این دارو به علت 36 ساعت طول اثر به weekend pill مشهور است.

یکی از مزایای تالادافیل نسبت به سیلدنافیل و واردنافیل ( طول اثر 4 تا 5 ساعت ) طول اثر آن 36 ساعت می باشد.

 

فارماکوکینتیکس: تاثیر بدن بر دارو

دارو را می توان همراه یا بدون غذا مصرف نمود. فراهمی زیستی( Bioavailibility )دارو متغیر است. میزان اتصال به پروتئین PB)) دارو 94% است.

متابولیسم دارو کبدی و از طریق سیتوکروم CYP3A4 می باشد.

 

نیمه عمر دارو 17/5 ساعت است. دفع دارو بیش از 60% از طریق مدفوع و بیش از 30% از طریق ادرار است.

داروهای سیلدنافیل، تادالافیل و واردنافیل از دسته مهارکننده های آنزیم فسفودی استراز تایپ 5 هستند.

( PDE5 inhibitors) و از تبدیل GMP ( گوانوزین منو فسفات)جلوگیری کرده و موجب افزایش       cGMPمی شوند (cGMPتوسط گوانیلیل سیکلاز در اثر تحریک نیتریک اکساید NO تولید می شود ) افزایش  cGMPباعث شل شدن عضلات و عروق آلت شده و موجب Erection )نعوظ) می شود.

این داروها محرک گیرنده های پاراسمپاتیک هستند و اثر فعالیت عروقی  استیل کولین را تشدید می کنند.

 

راه مصرف

 

شروع اثر

اوج اثر

طول اثر

PO ( خوراکی)

فوری

نیم ساعت تا 6 ساعت

ناشناخته

 

 

 

دوزاژ:

بالغین 10mg خوراکی به صورت تک دوز و قبل از فعالیت جنسی، محدوده دوزاژ 5-20 mg برپایه کارایی دارو و تحمل آن می باشد. ماکزیمم یکبار در روز می باشد.

داروها در چه موارد قدغن و منع مصرف دارند؟

1-  وقتی بیماران داروهای زیر را مصرف می نمایند:

سایمتدین، سیزاپراید، ایترومایسین، کتوکونازول و کتوکونازول وایتراکونازول

این داروها تنبل کننده کبد بوده در نتیجه داروهای ناتوانی جنسی متابولیسم نشده و دوز آنها افزایش و عوارض آنها  آشکار می گردد. غلظت پلاسمایی  سیلدنافیل را افزایش می دهند.

2-  مصرف همزمان نیترات ها ( به عنوان ضد آنژین صدری ) مانند نیتروگلیسرین، ایزوسورباید دی نیترات، ایزوسورباید مونو نیترات، پنتا اریتریتول تترا نیترات، آمیل نیتریت به ویژه با  تادالافیل

نتیجه تداخل اخیر افت شدید فشار خون و تاکی کاردی رفلکسی ( افزایش ضربان قلب به علت کاش شدید فشار خون ) و شدیدتر شدن آنژین صدری و گاهی مرگ می شود.

3-  آلفابلاکرها (آلفا بلاکرهای غیر انتخابی مانند فتتولامین، فنوکسی بنزامین . آلفا 1 بلاکر مانند پرازوسین، ترازوسین،  این داروها برای کم نمودن فشار خون مصرف میشوند. در عضلات صاف عروق گیرنده های آلفا -1 وجود دارند  که داروهایی آنها را تحریک و بر عکس داروهایی دیگر آنها را بلوک می نمایند.

4-  مترونیدازول، گریزئوفولوین، ، فنوباربیتال، فنی توئین ، ریفامپین، وراپامیل، و الکل.

این داروها سبب اختلال نعوظ  میشوند.  این داروها عملکرد کبدی را تحریک و یا وقفه میدهند و در نتیجه  سبب وقفه و یا تحریک بیش از حد  نعوض میشوند.

5-  ایزونیازید ( داروی ضد سل و تب مالت )،  استاتین ( داروی ضد کلسترول) ، دگزامتازون (کورتون ) ، اتوسوکسماید( داروی ضد صرع ) و داروهای ضد آریتمی با داروهای مورد نظر ما تداخل دارند و مصرف همزمانی  تبعات ناگوار به دنبال دارند.

 

عوارض جانبی:

در اشخاصی که به تالادافیل حساسیت دارند نباید مصرف شود و علائم آلرژی  شامل بثورات جلدی، خارش، کهیر، تورم، گیجی و مشکلات تنقسی می باشند. سردرد،

فلاشینگ (قرمز شدن پوست )، احتقان بینی ، کمردرد، دردهای عضلانی، درد در اندام ها، اسهال، سوزش سر دل، عوارض شبه سرماخوردگی، تاری دید می باشد.

در صورت وجود بیماری قلبی ممکن است آنژین شدیدتر شده و حمله قلبی و مرگ ایجاد شود. در مواردی هم اختلالات کوری ناگهانی و کری ناگهانی گزارش شده است.

عوارض چشمی و قلبی تادالافیل و واردنافیل کمتر از سیلدنافیل می باشد.

سیلدنافیل ( ویاگرا):

ویاگرا نام تجاری داروی سیلد نافیل می باشد. در زبان غیر رسمی به آن ویتامین V هم می گویند.این دارو به مردانی که دچار اختلال نعوظ می باشند کمک میکند تا توانایی جنسی خود را بازیابند. و در واقع این دارو پایه اصلی تمامی داروهایی است که در این زمینه در بازار دارویی وجود دارد. قرص های این دارو آبی رنگ هستند که در یک طرف آن نام Pfizer(نام شرکت سازنده) و در طرف دیگر آن VGR xx به معنی دوز قرص است که 25 یا 50 یا 100 میلی گرم است.

ویاگرا اولین بار برای درمان آنژین صدری مورد استفاده قرار گرفت که طی آن افزایش erect  شدن آلت تناسلی مردان مشاهده شد که از آن به بعد از 27 مارس 1998 به عنوان اولین داروی impotence در آمریکا استفاده شد.

 

 

تحریک جنسی موجب رها شدناکسید نیترو می شود. میزان اتصال این دارو به پروتئین های پلاسما 96 درصد است. نیمه عمر این دارو 4 ساعت می باشد. دفع این دارو عمدتا" مدفوعی است.

این قرص به راحتی و به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود. ویاگرا توسط آنزیم های کبدی متابولیزه می شود و کبد و کلیه در دفع آن نقش دارند. اگر به همراه یک رژیم غذایی پرچرب استفاده شود باعث کاهش جذب و سرعت اثر و غلظت آن در خون می شود.

این دارو به صورت قرص 1 ساعت قبل از تصمیم به مقاربت مصرف می شود و در طی یک ساعت نباید بیش از یک قرص مصرف شود.

در مورد اغلب بیماران درمان با قرص 50 میلی گرمی آغاز می شود. حتی در صورت استفاده از ویاگرا باز هم جهت ایجاد نعوظ احتیاج به تحریکات فیزیکی و ذهنی و تمایل بیمار با ایجاد نغوظ وجود دارد.

عوارض جانبی:

قلب و عروق: آریتمی بطنی- مرگ ناگهانی- MI- برافروختگی

سیستم اعصاب مرکزی سردرد- سرگیجه- خونریزی مغزی

: گوش و حلق و بینی: آبی رنگ دیدن اجسام- احتقان بینی (پرخونی بینی) فتوفوبی(کوررنگی) ،وز وز گوش

پوست: راش- خارش- تعریق

سایر ارگان ها :قرمزی و احساس گرما در صورت و قسمت فوقانی

ناراحتی معده ،آبریزش بینی ،عطسه های مکرر ،تغییرات بینایی

مصرف این دارو در موارد زیر قدغن است:

حساسیت مفرط   و مصرف نیترات های ارگانیک

موارد احتیاط:

MI اخیر ، نارسایی قلبی  ،بیماری کرونری

زخم پپتیک فعال ،اختلال کبدی یا کلیوی

تداخلات دارویی:

برخی از داروها باعث تغییر اثربخشی و عوارض این دارو می شوند، برای مثال داروهای قلبی حاوی نیترات، سایر داروهای مورد استفاده برای اختلال نعوظ، برخی داروهای ضد ایدز، سایمتدین، فنوباربیتال، کاربامازپین و ریفامپین با سیلدنافیل تداخل اثر دارند و مصرف همزمان آنها باید بسیار با احتیاط صورت گیرد. نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتراتی مانند ایزوسورباید مونو نیترات و ایزو سورباید دی نیترات، قرص ها یا اسپری زیر زبانی نیتروگلیسیرین، نوارها و برچسب های نیتروگلیسیرین یا داروهای نیتراتی مانند ایزوسورباید مونو نیترات و ایزو سورباید دی نیترات، قرص ها یا اسپری زیر زبانی نیتروگلیسیرین، نوارها ،چسب های نیتروگلیسیرین

اگر از ویاگرا استفاده شود و درد قفسه سینه احساس شود بایستی به پزشک مراجعه شود.

سیلدنافیل مهمترین دارویی است که در بین این داروها در داروخانه های ایران وجود دارد و مصرف آن نسبتآ زیاد است.

توصیه مهم در مورد ویاگرا( سیلنافیل ):

 1- استفاده از این دارو در افراد مسن، خصوصا" کسانی که از داروهای خاصی مثل نیترات ها استفاده می کنند، باید با نظر مستقیم پزشک مربوطه و تجویز او صورت گردد، در غیر این صورت می تواند مخاطره آمیز باشد. در صورتی که نعوظ بیش از 4 ساعت به طول انجامد، به دلیل احتمال آسیب به آلت تناسلی، مراجعه به پزشک ضروری است.

2- مصرف سیلدنافیل در بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده یا زخم معده و دوازدهه بایستی با احتیاط صورت گیرد.  در صورتی که در حین نزدیکی علائمی مثل منگی، گیجی، تهوع، یا دردهای قلبی (درد سینه، احساس فشار و سفتی سینه، کرختی، گزگز و درد قفسه سینه یا شانه و فک تحتانی) در مصرف کننده پدید آمد، از ادامه فعالیت جنسی باید خودداری کرد ..

3- مصرف بیشتر از یک قرص سیلدنافیل در روز توصیه نمی شود.

4- دارو را باید از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد ، درون جعبه دربسته نگهداری کرد.

5- با توجه به احتمال بروز عوارض قلبی شدید ناشی از مصرف این دارو توصیه می شود که تحت نسخه پزشک مصرف شود. مهم ترین توصیه این است: هیچ گاه از سر تفنن یا کنجکاوی این دارو را مصرف نکنید.

در فرصتی دیگر در مورد داروهایی که در ناتوانی جنسی خانمها موثر است بحث خواهیم نمود.

........................................................................................................................................................

دو قدم مانده به خندیدن برگ                     یک نفس مانده به ذوق گل سرخ
چشم در چشم بهاری دیگر....                 تحفه ای یافت نکردم که کنم هدیه تان
یک سبد عاطفه دارم                          همه ارزانی تان

**********************************************************

معرفی کتاب از دکتر جعفری

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه یازدهم اسفند ۱۳۹۴ توسط دکتر حسین جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.